Oude kat eet minder

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
MowglienNoor
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Oude kat eet minder

Bericht door MowglienNoor »

Hey,

Ik heb, toen ik uit huis ging, mijn jeweetwelkater Mowgli bij mijn ouders achtergelaten. Hij is ongeveer elf (ik weet zijn precieze leeftijd niet, omdat die niet bekend was toen ik hem kreeg). Nu hoorde ik van mijn moeder dat hij een stuk minder is gaan eten en dat zijn vacht minder glanzend en meer plukkerig is. Hij is daarentegen wel veel actiever en speelser dan eerst. Toen ik nog thuis woonde was hij altijd superlui, altijd op schoot liggen en slapen, en soms wel naar buiten, maar dan ging hij ook in de zon liggen. Ook vrat hij als een hond, en moesten we echt ons best doen om hem geen overgewicht te laten krijgen.

Nu heb ik niet heel veel ervaring met oude katten, de kat die we hiervoor hadden was al oud toen ik geboren werd en toen was ik heel jong, en de kat die we tegelijkertijd met Mowgli hadden is op vierjarige leeftijd doodgereden, en ik vroeg me af of dit normaal is? Ik dacht zelf eerst aan wormen, vanwege de vachtproblemen, maar dan zou het onlogisch zijn dat hij minder eet. Kan het gewoon aan de leeftijd liggen? Of misschien komt het omdat ik verhuisd ben? Hij had altijd wat moeite met veranderingen, maar ik ben al een jaar uit huis, dus het lijkt me dat hij daar nu wel aan gewend is...
*Rawr*

(^^)<(o.0)>(^^) My Claws Are Bigger Than Yours!
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Oude kat eet minder

Bericht door Viper »

Katten kunnen best een maatje missen hoor ;-). Als je het niet vertrouwt, dan kan je hem ook altijd nog door de medische molen laten halen bij de dierenarts.
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Oude kat eet minder

Bericht door puck0906 »

ik vind zomaar afvallen en een slechte vacht altijd een teken dat er iets is en zou dat ook zeker uit laten zoeken. Begin gewoon bij een simpel bloedonderzoek en kijk dan verder.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat eet minder

Bericht door castratenkoor »

Toen mijn laatste dochter uit huis ging, stortte de kat die het meest naar haar toetrok ook in. Ik denk toch een soort van heimwee naar de missende persoon.
Bij twijfel toch even laten onderzoeken hij kan natuurlijk best wat mankeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Oude kat eet minder

Bericht door jojo »

Oudere katten kunnen een beetje tekorten krijgen aan o.a. vitamines en dat zie je aan een wat plukkerige vacht en/of huidschilfertjes op de rug. Misschien is het raadzaam om even te overleggen met jullie dierenarts m.b.t. zijn voeding + eetpatroon.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oude kat eet minder

Bericht door Adriana »

er zijn heel erg veel verschillende oorzaken voor wat minder eten, naast die hierboven al genoemd zijn:

andere samenstelling van voer (wat meer vet bv) kan al sneller verzadigen..

het eerder gegeven advies is denk ik heel verstandig;
laat een > 10 jr kat een keer o.a. met goed bloedonderzoek door de molen van een dierenarts gaan voor een seniorencheck.
dan ben je in eén keer af van allerlei veronderstellingen want bloedonderzoek levert heel erg veel goeie info op.
en je kunt in het geval van een kwaal t beter heel snel weten en daar wat tegen doen, dan wel stabiliseren in geval van nierschade dan dat je pas in een heel laat stadium (en voor nieren vaak te laat) daar achter komt.

en nierschade staat met kanker op de bovenste plaats als overlijdensoorzaak bij katzels.
slecht/minder eten kan te maken hebben met hoge ureumgehaltes bij nierfalen.. daar worden ze misselijk van en dan gaat ook de hele conditie achteruit en vermageren ze..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie