Krabpalen en klimmeubelen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Meowth »

Kokosmat ja? Zat ik over te twijfelen. Is alleen jammergenoeg niet lang genoeg verkrijgbaar (behalve heel duur).
Maar gewoon laagpolige is toch synthetisch? Krijgen ze daar geen warme poten van als ze daar heel snel overheen krabben?

Het is buiten dat ook de bedoeling dat ze dan tot het plafond kunnen klimmen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Adriana »

wij hebben voor dat doel een vloerkleed verticaal tegen een achterwand hangen, bevestigd aan een gordijnrail, zodat het ook nog heen/weer kan schuiven (omdat er een diepe kast achter zit).
mijn katten hebben de gewoonte om tegen je op te springen of ergens tegenop te willen lopen richting plafond. :pdtiq:
het vloerkleed is van katoen en komt van IKEA en ik zag laatst bij Hornbach ook mooie exemplaren in één kleur met ingeweven blokken.
aan de bovenkant zit een hardhouten lat met ongeveer 36 gaten en daar is de korte kant van het kleed aan bevestigd. ijzergaren is voor dat doel heel geschikt.
ja, het wordt gemold maar daar zijn ze jaren mee bezig.
ze krabben er in, klimmen erin, gaan er tegen opstaan om flink uit te kunnen rekken, laten geurtjes achter en springen erin vlak voor ik langs kom om bij mijn gezicht te kunnen zijn voor de kopjes en likjes (en soms over te stappen op mijn schouder).
het is al jaren bijna dagelijks in gebruik :pdtura1: idee?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door lvhesteren »

Volgens de fokker van 1 van mijn katten bestaan er websites waar je krabpalen zelf samen kunt stellen.
Ze wist alleen de site niet meer, jullie enig idee??

Heb nl. 3 grote katten en vindt een stevige krabpaal tot aan het plafond met 3 of 4 hangmandjes erg leuk.

Graag reactie van mensen die hiermee ervaring hebben.
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Adriana »

men neme
1 pjoeter en start een zoekprogramma, google bijvoorbeeld,
vervolgens toetst/typt men: krabpalen eigen ontwerp
en oepsefloeps, daar rollen de websites over je netvliesje..!

http://startgoogle.startpagina.nl/index ... %20ontwerp
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Meowth »

:lol: Adriana. Humor :-P

En dank je voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag! Heb ik zeker wat aan! Maar worden de nageltjes van de katten ook wel scherp door katoen? En gaan ze dan niet (als ik ze later ophang, hangen nu nog niet) de gordijnen als krab'paal' zien? (Doordat ze dan gewend zijn aan het klimmen in een katoenen paal)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Adriana »

nee, de klimwand is de klimwand en daar zitten de luchtjes aan en dat is iets heel anders dan al het andere. Mo gebruikt hem om mij op niveau te kunnen begroeten (neus/neus-contact) als ik thuiskom en dat is comfortabel, anders moet ik erg diep door de knies of moet ik hem optillen en nu bedient hij zichzelf.
we spelen daarmee en ze springen daar vanuit stilstand tot aan mijn hoofd in (Mo) en tijgeren dan verder naar boven (Enzo), afhankelijk van hun bui. of gaan op hun rug op de grond liggen en slaan hun poten in het vloerkleed en trekken zich op (Enzo)
hun nagels scherpen ze op twee kartonnen krabplanken die op de grond liggen en een hoekkrabplank (twee boven elkaar) waar Mo rechtop tegen aan gaat staan en Enzo in springt en dan 'op niveau' daar boven zijn nagels scherpt. die is van sisal en komt evenals die van karton van zpls.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Meowth »

Ik zie trouwens ineens ook een vloerkleed bij IKEA van sisal, maar die is een beetje groot en duur. Dus krabplankjes zouden dan een idee zijn!
Vloerkleden van katoen... die zijn toch dun? Zeg maar niet als tapijt (dat het garen rechtop staat), maar glad geweven?

Bij een grote tapijtzaak kon ik niet wat van katoen vinden geloof ik. Want ik wil het dus om een buis bevestigen, en vind het een beetje jammer om een kant en klaar kleed in stukken te knippen (bovendien is dat duur).

Even verder hardop denken: dan kan ik ook stukken van de buis bekleden met sisal-touw en andere stukken met katoenen stof/tapijt. Ideetjes ideetjes.... Ik wil namelijk wel dat ze het gaan gebruiken :lol:
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Dafpoetser »

een eenvoudig deurmatje kan soms al afdoende zijn....
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Meowth »

Ja voor het krabben bedoel je? Niet voor het kamerhoog klimmen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Adriana »

was recent bij IKEA en de enige die wat mij betreft in aanmerking zou kunnen komen was te zwaar en te duur.
maar bij Hornbach hebben ze er eentje in vier verschillende kleuren, dacht hoog percentage katoen, niet al te zwaar en goeie maat en uit mijn hoofd rond euro 70.
sisal is veel te zwaar en zeker niet vormvast en klimt niet lekker.
en vloermatjes zijn indd te klein...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Meowth »

En toch zijn de meeste krabpalen met sisal... van daar mijn idee "katten klimmen/krabben het liefst/best op sisal".
70 euro vind ik wel wat duur om eerlijk te zijn. Ik zat eerder zo rond deze prijs te kijken: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70086175
Dat is ook nog best een leuke maat, 200x70cm.
(Alleen is die niet in "mijn" vestiging verkrijgbaar :evil: )
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door ktje »

ik snap niet zo goed waarom je niet een leuke krabpaal koopt voor die beestjes.
op http://www.zooplus.nl kun je genoeg leuke krabpalen vinden voor een redelijke goedkope prijs. . Hebben ze denk meer aan zo'n kleed..

denk eraan hoe goedkoper een kleed/krabpaal hoe sneller het kapot gaat en hoevaker je dus iets nieuws moet kopen
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Adriana »

70 x 200 cm is een mooie maat en niet al te zwaar. lijkt me stevig materiaal, katoen en andere natuurlijke vezels en prijsje om te zoenen.
ik denk dat katten kun klauwen het best in sisal slaan maar veel katzels vinden sisal te hard aan hun kussentjes.
heb je geen familie/kennissen etc die als ze toch op bezoek komen enz? maar k denk dat het handig is om hem eerst toch even te zien en voelen en wegen. in Duitsland en België zijn ook IKEA's trouwens, weet niet over welk deel Ned. je het hebt..

een krabpaal is niet te vergelijken met hoe een verticaal kleed werkt, als je dat nog nooit hebt gezien dan kun je dat niet inschatten..
je weet alleen niet vantevoren hoe je katzels er mee om zullen gaan maar gezien het aantal katten dat in de gordijnen klimt, denk ik dat ze hier ook wel raad mee weten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Meowth »

Nou punt is dat ik de krabpaal kraag kamerhoog wil en die die te koop zijn zijn zo complex, daar heb ik geen ruimte voor en echt stevig lijkt het me ook niet.

Anders wordt het gewoon een simpele krabton, maar ik wil graag ook het meest leuke voor de katten... vandaar dat ik eerst alle opties bekijk.

Oh en als reactie op jou Adriana: dat kleed leek mij dus ook wel wat, alleen als ik elk filiaal check op de voorraad ervan staat er niks :-P. Zal binnenkort maar eens "live" gaan kijken wat ze hebben.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door jojo »

Ehm, ik heb hier als klein behuisde een kingdom staan en dat gaat al jaren helemaal prima. Af en toe een stukgekrabd onderdeel vernieuwen en dat was het dan. Je zet zo'n paal vast tussen de vloer en het plafond en dat voorkomt echt het kieperen. In de paal die hier staat zijn wel dikbillen van 9 kg in gesprongen (boskatten) en dat gaat gewoon goed, ook na al die jaren nog. Nu is de kingdom niet echt klein maar er zijn wel kleinere (smallere) varianten verkrijgbaar die dezelfde stevigheid hebben.

Voor het verticaal klimmen ging ik vroeger nog wel eens naar een tapijtwinkel voor afsnijdsel of coupons, van geluste vloerbedekking dan. Ik weet niet of winkels nog afsnijdsel gratis meegeven maar even bellen en je weet het.

En helemaal in het begin van mijn kattentijdperk heb ik ooit eens een oude houten deur volledig overspannen met geluste vloerbedekking en schuin tegen de muur gezet. Goedkope krabpaal en gegarandeerd alles tot op de laatste draad vakkundig gesloopt :lol:
Plaats reactie