Asiel omgeving noord-holland

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Jarina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2010 21:51

Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Jarina »

Hallo allemaal!
Na veel gelezen te hebben en ondertussen al 90% zeker ben van het aanschaffen van een of twee katten (ligt aan persoonlijkheid van de katten). Mijn keuze is een/twee katten uit een asiel, waarvan mij niet uitmaakt of het er 1 is of 2, dat ligt geheel aan wat het asiel bied, vinden de katten het fijn een maatje te hebben vind ik dat ook prima.
Ik werk 5 dagen per week en ben zo goed als elke avond en het gehele weekend thuis, ga bijna nooit op vakantie, enkel om het jaar ofzo een weekendje weg. Wil graag een kat voor het gezelschap en wat leven in mn appartement, aangezien ik niet veel mensen over de vloer krijg en geen vriend heb. Ik krijg alleen volwassen mensen over de vloer en eigenlijk nooit meer dan 2 a 3 tegelijk, dus kan al veel kattenkarakters hebben. Het moet wel een binnenkat zijn, alhoewel ik wel een balkon heb, kunnen ze hier van 2 hoog niet zelf in en uit, vandaar een binnenkat.
Ondertussen heb ik al een grote krabpaal uitgezocht, bedacht dat mijn grote boekenkast (ikea met veel van die vakken) als leuke hoge plaats kan dienen vanwaar ze alles kunnen overzien, waarnaast de krabpaal dan ook komt te staan :edance: dan is er klim gelegenheid, de hoogste plaats in het appartement en de kast is vrij groot dus er kunnen theoretisch wel 6 katten op een rijtje op :-P
Ze mogen door de hele woonkamer/keuken (openkeuken) lopen, kunnen lekker in het vensterbank zitten en naar buiten turen.
Heb al een lijstje gemaakt met dingen als, voerbakjes, kattenbak+vulling, reismand, speeltjes etc.

Nou twijfel ik nog om drie dingen:
- Zijn er katten die elektriciteitsdraden met rust laten (gezien het asielkatten zijn, zijn ze meestal al aardig getraind?)
- Zijn er katten die daarnaast ook persoonlijke spullen netjes laten liggen (ik knutsel graag met papier en mijn tafel ligt vaak vol met papier en benodigdheden, kan het enigsinds opruimen maar als ik bezig ben moet de kat niet verzinnen er een zooitje van te maken :lol: )
- Grootste vraag: zijn er mensen met ervaring met asielen in Noord-holland, kunnen die mij hierover vertellen? ik had stichting dierentehuis alkmaar op het oog, omdat hun website netjes toont, iemand ervaring met deze?

Nou al een heel verhaal, als je meer wilt weten natuurlijk kun je gewoon vragen ;-)

Alvast bedankt voor de reacties,
Jarina
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!

als je rechtsboven bij zoeken Alkmaar intypt dan krijg je 18 berichten, waarvan er een aantal gaan over kattenopvang/asiel/dierentehuis Alkmaar.

als je katten voldoende te eten krijgen en niet al te jong meer zijn, zullen ze je electriciteitskabels wel met rust laten.
meer iets voor konijnen en voor kittens die hun melkgebit wisselen..

wij kunnen je niet garanderen dat je lieve poezels niet op tafel springen en dicht bij je willen zijn als je met origami oid bezig bent.
en ik zie ook wel beelden voor me dat ze languit op al je papier gaan liggen, ritsel ritsel en daar de grootste lol mee beleven.
dat hangt helemaal van de voorkeuren van de betreffende kat(ten) af.

wel hardstikke goed dat je asieldieren neemt, dat heeft heel erg veel voordelen, ook voor hun toekomstig baasje!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Jarina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2010 21:51

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Jarina »

Hey Adriana.
Bedankt voor de snelle reactie, natuurlijk had ik zelf kunnen bedenken even op alkmaar te zoeken, dom van me... Ga het direct even doen :smile:
Ben blij dat veel volwassen katten kabels met rust laten, kan veel kabels namelijk niet wegwerken iv.m. vaak verplaatsing van apparaten.
De kat(ten) mogen gerust op de tafel zitten zelfs als ik bezig ben als ze maar niet in de weg zitten, zoiets als mag best bij de computer zitten als ze maar niet bovenop het toetsenbord gaan liggen als je bezig bent :lol:
En ik heb veel dingen als inkt, verf, terpentine etc liggen, daar moeten ze van af kunnen blijven, alhoewel het altijd gesloten is als ik er klaar mee ben en het meeste ligt in goed gesloten lades.
Nou ik ben nu op 95%, denk dat de andere 5% wel komt als ik eenmaal spullen in huis krijg en katten ga kijken :grin:

Jarina
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Adriana »

mijn ervaring hier is dat katten niet dol zijn op verflucht, zoals terpentine.
ik strooi zelf verse zwarte peper over een plek, waar ik ze niet wil hebben. de meeste katten, de mijne zeker, hebben daar een grote hekel aan. je zou die 'werk'plek als ontoegankelijk kunnen verklaren door er altijd wat peper op te strooien, bovendien begrijpen de meeste katten het woord 'nee'.
ze moeten in het begin even snappen dat ze op afstand blijven, als je daar bezig bent en ik denk dat je hen dit makkelijk kunt aanleren.
andere methodes zijn plantenspuit (daar kunnen ze erg schichtig van worden en hun vertrouwen in je kwijtraken) en in de dierenspeciaalzaken is iets te koop dat heet 'keep off'.
zeker in het begin als je bezig bent een relatie met hen op te bouwen, zou ik kiezen voor zachte middelen en ik zou vanaf het begin heel erg consequent zijn:
niet op die plek is nooit op die plek. dat is voor een kattenbrein het meest overzichtelijk.

de 'zoek'functie is ideaal en omdat het bestand van berichten heel erg groot is, rolt daar altijd wel iets zinnigs uit, ik gebruik hem in ieder geval heel vaak.
wens je heel veel succes bij je speurtocht naar je toekomstige lieve nieuwe huisgenootjes en sorry dat ik in meervoud schrijf maar een goed ingewerkt stel uit het asiel lijkt me voor alle partijen een ideale keuze en k hoop dat je snel een mooie 'match' vindt.
houd je ons op de hoogte?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Jarina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2010 21:51

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Jarina »

Het strooien van peper of iets gebruiken dat 'keep off' heet klinkt als een goede optie! het mag alleen geen zwarte peper zijn anders kan ik er zelf ook niet in de buurt komen (allergie) :lol:
Planten spuit heb ik vaker gelezen, maar lijkt me inderdaad niet fijn als je net nieuw bij elkaar bent, ik heb veel geduld om een relatie op te bouwen met ze, maar denk niet dat een plantenspuit erbij gaat helpen.
Volgende week zaterdag staat voor mij op de agenda naar het asiel :grin:

Bedankt voor de tips.

Jarina
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door castratenkoor »

Hier liggen overal snoeren, ik heb het nog nooit gehad dat een kat, maar ook geen kitten, snoeren doorbijt. Mijn dochter haar kitten deed het echter wel, dat is een Turkse Angora.
Garantie dat ze papier met rust laten heb je absoluut niet. Katten gaan vaak sleetjes rijden met papier dat ritselt zo leuk. Dus ik denk dat je jezelf beter kunt aanleren dat op te ruimen. Als je nou eens een grote opbergbak met deksel van Blokker naast de tafel zet. Dan kun je telkens alles daar snel in doen als je er bij weggaat. Persoonlijk ben ik binnenshuis tegen peper en keep off. Het is al een beperkte leefruimte dan moeten ze daar geen onaangename geuren tegen komen. Dat is niet bevorderlijk voor het zich thuis voelen. Dat is meer iets voor buiten om de buurtkatten uit bloemperkjes te weren.
Maar dat is mijn mening. Verder klinkt het als een prima thuis voor twee asielvriendjes.
Succes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Adriana »

helemaal eens met Dinie, afdeling uiterste geval..
en dit gaat over een hypothetische situatie, heel vaak op het Forum hebben we berichtenwisselingen over iets dat dan in de praktijk hardstikke meevalt, dan wel helemaal niet voorkomt of gebeurt.
meestal wordt dat trouwens niet teruggemeld..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Jarina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2010 21:51

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Jarina »

Even een update, heb ondertussen de eerste spulletjes op bezorging binnen, krijg vanmiddag als het goed is de krabpaal en een kattenbak binnen. Ben net in amsterdam bij het asiel geweest, jeeeetje wat is dat groot, maar wel mooi :eclap:
Heb kennis gemaakt met een paar stelletjes maar ben bij het eerste stelletje gebleven, 2 leuke zusjes van 5jaar, een cypres en een zwart-witje.
Zaterdag worden ze bij me thuis gebracht met de dierentaxi, dus ik heb nog eventjes om alles in orde te maken :grin:

Jarina
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door ]-marjolein-[ »

Leuk! :eclap: Heel goed van je dat je 2 katten uit het asiel haalt!
Wat betreft je vragen, elektriciteitskabels worden meestal wel met rust gelaten. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen ;-)
Er valt niet te zeggen wat katten met papier e.d. gaan doen...ligt er denk ik ook aan hoe speels ze zijn. Toen ik Dean net had dacht ik dat ik wel gezellig een puzzel van 1000 stukjes kon gaan maken terwijl hij lag te slapen. Binnen 5 minuten heb ik het ding weer opgeruimd want hij vond de puzzelstukjes wel geschikt om op te eten, de doos met stukjes lag erg lekker en over de puzzel heen struinen en tegen de stukjes aan slaan was nog veel leuker.
Maargoed dat soort dingen verschilt dus per kat ;-)
Heel veel plezier met de 2 zusjes, hou je ons op de hoogte?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Adriana »

Jarina schreef:bij me thuis gebracht met de dierentaxi,
wat een geweldige service :automobiel: en dus een heel goeie beoordeling van het Amsterdamse asiel! wens jullie een lang en gelukkig en gezond leven toe met erg veel poezenplezierige geluksmomenten
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door jojo »

Leuk leuk leuk :eclap: Ik wens jullie alvast heel veel geluk en plezier met elkaar!
Jarina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2010 21:51

Re: Asiel omgeving noord-holland

Bericht door Jarina »

Om nog een beetje ontopic te blijven met mijn topic titel:
Dierenasiel Amsterdam (http://www.dierenasielamsterdam.nl/) is zeker aan te raden door mij als je in de buurt komt, tot zover heb ik goede ervaring, nog afwachten op de katten natuurlijk. De dierentaxi rijd meestal alleen in Amsterdam zelf en je betaald er €15,- voor de eerste kat en €7,50 voor elk volgend dier van zelfde eigenaar, is het buiten Amsterdam dan betaal je nog een bepaald bedrag per km erbij. Het kost wat, geloof dat ik rond de €35 kwijt ben, maar dan hoeven de schatjes niet een uur te stressen in het drukke OV!

Ik zal z.s.m wat meer laten weten, hoe ze reageren e.d. en foto's natuurlijk :grin:
Zal wel een nieuwe topic openen wat er meer geschikt voor is als het zover is ;-)

Jarina

PS. en bedankt voor de leuke reacties ! :edance:
Plaats reactie