Inmiddels een jaar na het overlijden van onze vorige kat, ben ik aan het denken om weer een kat te nemen. Ik zit echter met een vraag:
We wonen in een woonwijk waar veel andere katten zijn. Onze vorige kat kon goed omgaan met de buurt-katten. (hij was min of meer de baas, misschien kwam het daardoor) Inmiddels zijn er veel katten bijgekomen. Even ter illustratie; Mijn buurvrouw heeft 4 katten (zijn bijna altijd buiten) mijn andere buren hebben er 2, en er zijn nog twee andere katten die rondlopen in onze tuin. aan de voorzijde van ons huis is het nog drukker. Daar zie ik nog een stuk of 5 a 6 katten.
In hoeverre kan dit problematisch worden? Onze vorige kat was alleen met mooi weer, overdag buiten en dat ging goed. (Omdat hij de baas was?) Maar inmiddels zijn er meer katten bijgekomen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Veel katten in de buurt. Probleem?
Re: Veel katten in de buurt. Probleem?
Hallo Aeon,
Naarmate er meer katten zijn, wordt het territorium per kat kleiner, wat dus feitelijk inhoudt dat een kat niet zo ver meer van huis zal gaan, tenzij het natuurlijk een dominante kat is. Hier in de buurt zijn ook veel katten, en ik heb de indruk dat er maar weinig gevechten e.d. plaatsvinden, omdat er al een bepaalde rangorde is, en de meeste katten de confrontatie liever niet aangaan. Een nieuwe kat erbij zal weer voor andere verhoudingen zorgen, maar de rangorde snel hersteld zijn, en de rust keert daarmee terug. Ik weet wel dat de meeste katten hier in de buurt gecastreerd zijn, dat verandert ook een heleboel.
Groeten van Laura.
Naarmate er meer katten zijn, wordt het territorium per kat kleiner, wat dus feitelijk inhoudt dat een kat niet zo ver meer van huis zal gaan, tenzij het natuurlijk een dominante kat is. Hier in de buurt zijn ook veel katten, en ik heb de indruk dat er maar weinig gevechten e.d. plaatsvinden, omdat er al een bepaalde rangorde is, en de meeste katten de confrontatie liever niet aangaan. Een nieuwe kat erbij zal weer voor andere verhoudingen zorgen, maar de rangorde snel hersteld zijn, en de rust keert daarmee terug. Ik weet wel dat de meeste katten hier in de buurt gecastreerd zijn, dat verandert ook een heleboel.
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Bij ons was het hetzelfde, mijn vorige kat ging ook altijd naar buiten, maar had nooit problemen met de vele andere katten die hier rond lopen.
Nu heb ik een nieuwe kat en toen die nog binnen moest blijven zaten er vaak katten voor het raam en dan ging de nieuwe kat helemaal door het lint, dus ik verwachte dat hij buiten erg dominant zou zijn en dat het nog wel eens op vechten uit kon draaien, maar het pakte helemaal anders uit, ze liggen nu lekker samen in het zonnetje buiten!
Nu heb ik een nieuwe kat en toen die nog binnen moest blijven zaten er vaak katten voor het raam en dan ging de nieuwe kat helemaal door het lint, dus ik verwachte dat hij buiten erg dominant zou zijn en dat het nog wel eens op vechten uit kon draaien, maar het pakte helemaal anders uit, ze liggen nu lekker samen in het zonnetje buiten!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien
En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Bij mij in de buurt zijn ook veel katten. Mijn kat Lizzie was iedere keer de gebeten kat met als gevolg bezoekjes aan de dierenarts. Ik heb mijn tuin afgezet. Er waren zelfs een buurkat die binnen wist te komen en had gepiest tegen de kattenbak van mijn kat. Met mooi weer kon ik mijn achterdeur dus niet openlaten. Ik was alle ellende zat en ik heb mijn tuin afgezet met netten. Als je kat de baas is in de buurt dan heb je geen probleem, maar als jouw kat de onderliggende partij is, tja dan kun je dus een probleem krijgen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
- ]-marjolein-[
- Poema
Meestal geeft het niet heel veel problemen, maar de rangorde zal wel even opnieuw bevestigd moeten worden en kan dus in het begin wat problemen opleveren. Als jouw kat de laagste wordt kan het inderdaad gebeuren dat hij of zij vaak het haasje is maar dat is een kwestie van kijken hoe het gaat. Daar kun je altijd nog een oplossing voor bedenken. Ik wil mijn kat Dean nu in ons nieuwe huis ook naar buiten gelaten, en hij heeft gisterochtend en daarnet al kennis gemaakt met de kat van de buren, die onze tuin als zijn territorium beschouwd. Dus als ik hem naar buiten laat zullen ze dat wel uit gaan vechten en er lopen hier ook nog heel veel andere katten rond..
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars
Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Ik heb hier 3 katten lopen en de buurt heeft ook veel katten maar dit geeft geen problemen. Is juist wel ideaal want andere katten komen bij ons echt niet in de tuin. Er springen er meteen 3 boven op. En eigen katten piezen/poepen niet in de eigen tuin in principe dus helemaal goed. Ik zou me er echt geen zorgen over maken.
Hier wonen ook veel katten.......nooit problemen meegehad. Behalve toen de buren hier nog woonden hihi. Die hadden 2 ongeholpen poezen...nou je raad het al...als die krols waren dan hadden we hier veel katers voor de deur die hier de boel onder sproeiden, zelfs mijn kattenluikje werd ondergesproeid.
Maar mijn katten hebben daar voor zover ik weet niet onder geleden.
Die van mij zijn trouwens geholpen. Nu mijn buren met hun 3 katten en 3 honden verhuisd zijn, is het wel weer wat rustiger. Er lopen hier nog wel andere katten rond, maar die komen hier niet vaak boven.
Maar mijn katten hebben daar voor zover ik weet niet onder geleden.
Die van mij zijn trouwens geholpen. Nu mijn buren met hun 3 katten en 3 honden verhuisd zijn, is het wel weer wat rustiger. Er lopen hier nog wel andere katten rond, maar die komen hier niet vaak boven.
Flea 3 jaar 15-07-2008
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......