Castratie poes Azrael

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Castratie poes Azrael

Bericht door lotje81 »

Hallo Allemaal,

24 juni wordt onze poes Azrael gecastreerd. Ik heb een paar keer gebeld met de DA voor extra info en er inmiddels ook veel over gelezen. Volgens de DA halen ze de eierstokken en de baarmoeder weg maar nu lees ik bij veel dierenklinieken dat ze standaard de eierstokken weghalen en bij verdikkingen/ontstekingen ook de baarmoeder. Toen ik dat vroeg aan de DA zei hij dat eierstokken en baarmoeder 'standaard procedure' zijn. Ook moet ze 5 dagen een kap om. Nu is min vraag wat zijn jullie ervaringen mbt. castratie?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie Poes Azrael

Bericht door pearlsofpassion »

Ik dacht ook dat baarmoeder steeds weggehaald wordt, en eerlijk gezegd zie ik niet in waarom je ze zou laten steken, je kan er enkel maar problemen mee krijgen.
Ik heb mijn poezen wel nooit een kap moeten omdoen na een sterilisatie. De eerste keer was het een grote snee, maar de 2e een kleinere (waren 2 verschillende DA'n) maar nooit een kap nodig gehad. Ze likken er wel aan, en na 2 weken zijn da draadjes er dan uitgelikt. Je moet ze gewoon een week binnen houden, en dan verzorgen ze het zelf. Dat was bij mij toch zo.
Ik heb het toen niet zo goed bekeken, maar ik denk dat je het best vraagt of hij inwendig of uitwendig hecht. Ik denk dat als ze inwendig hechten dat er minder kans is dat ze het terug openlikken. Die van mij hebben dat niet gedaan.
Ik denk ook dat je die kap beter achterwegen laat tenzij ze er echt te erg aan begint te likken, maar toch niet op voorhand. Is toch wel een serieuze extra stressfactor.

Vraag nog een beetje rond, verschillende meningen, verschillende DA'n.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Castratie Poes Azrael

Bericht door lotje81 »

Precies!! Ik vond die kap ook al een extra stressfactor, kan me ook niet herrinneren dat (de katten vroeger thuis) na sterilistaie een kap omhadden. Bedankt voor je reactie! Ik zal zeker nog wat verder vragen.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door ]-marjolein-[ »

Een kap is niet aan te raden als het niet nodig is en tegenwoordig zijn er ook shirtjes speciaal voor katten. Zijn er in verschillende maten en zo gemaakt dat ze de buikwond beschermen en de kat verder alles kan doen. Alleen moet je het shirtje miss even 1 x per dag uit doen als je er zelf bij bent dat ze zich even goed kan wassen, als katten dat niet kunnen worden ze daar soms ook gefrustreerd van.
Verder ook vragen of er onder- of bovenhuids gehecht wordt, bij onderhuids kunnen ze er nml veel moeilijker bij, het risico dat ze het open likt is veel kleiner.
Ook moeten ze meestal 7 tot 10 dagen binnen blijven, afhankelijk van of er bovenhuids is gehecht en er dus hechtingen uitgehaald moeten worden na 10 dagen. Zo niet meestal een weekje binnen houden zodat ze helemaal opgeknapt zijn en alles van binnen goed geheeld is.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Marjolein,

Klopt het dat ik ergens gelezen hebt dat jij dierenarts bent?
Want dan zijn jouw adviezen zeker geen adviezen om in de wind te slaan!
Jij komt best vaak met "technische details" waar wij als "knuffelaars" geen verstand van hebben.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door ]-marjolein-[ »

Ben dierenartsassistente :smile:
Probeer natuurlijk zoveel mogelijk goede adviezen te geven, ik leer nog elke dag in de praktijk, ga ook veel op eigen gevoel af en op ervaringen in de praktijk...gelukkig weten de meeste dierenartsen wat ze doen maar als ik hier soms lees wat er wel of niet is gedaan door een dierenarts schrik ik echt wel. En, niet onbelangrijk, soms leer ook ik er iets bij hier :grin:
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door Dafpoetser »

Prachtig werk.
Een lieve, zorgzame assistente is HET visitekaartje voor een al dan niet capabele dierenarts.
Assistentes zijn vaak het eerste aanspreekpunt, en als dat contact prettig verloopt, en je ziet hoe lief een assistente met je zieke diertje omgaat (of juist niet?!), daarmee hangt en valt de band met je DA.
Keep up the good work!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door JLC »

Mijn poes vond de kap vervelend. Als je een special shirtje kunt krijgen, zou ik daarvoor gaan.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door castratenkoor »

Ik dacht dat ze tegenwoordig ook onderhuids konden hechten zodat een kap dan niet hoeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door lotje81 »

Wederom dank voor alle reacties! Ik ga morgen zeker even bellen en vragen naar dat onderhuids hechten. Verstrekt de dierenarts ook die ´speciale´ shirtjes?

Oh en Azrael leeft binnenshuis dus dat binnenhouden zal geen probleem zijn ;-)
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door ktje »

wij hebben gewoon een babyrompertje gekocht hiervoor (nja gekocht wij hadden een zoontje in de rompers zitten). We hadden gewoon op het eind een gaatje voor de staart geknipt en de mauwtjes ietsje ingeknipt. Maar dit werkte prima! Ze kon ermee op de bak, maar kon niet bij de wond. En ze hoefte niet zo nare kap op.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Castratie poes Azrael

Bericht door lotje81 »

:grin: Haha, dat is ook nog een idee!
Plaats reactie