Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Uumie »

Een beetje een vage titel, moet veel info in een zinnetje proppen. ;)

Mijn vriend en ik zijn aan het rondkijken voor een dametje dat in ons bescheiden groepje van drie katers past. Nu kwam ik langs de website van een asiel, waar met dikke letters vermeld staat dat zij niet plaatsen wanneer er drie of meer katten in het huishouden aanwezig zijn, dit vanwege probleemgedrag.

Vond ik toch wel opmerkelijk eigenlijk! Wat vinden jullie van dit soort maatregelen?
Niet dat wij nu per se een poesje uit dat asiel wilden, maar ik vond het wel apart. Geen ramp voor ons, maar wat nu als er een aantal katten in het asiel blijft omdat eventueel toekomstige baasjes toevallig al 3 katten hebben? En wat nu als je daar een katje adopteert (als enige kat) en daar later nog 3 katten uit andere asielen of weetikveel bij adopteert?

Ben benieuwd wat jullie ervan denken, en ook waarom!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Ilone »

Hm, ik vind het toch wel een beetje aparte maatregel...
Indd, je kan dan makkelijk daar 1 kat vandaan halen, en elders meer katten erbij halen.
Dus wat hun achterliggende reden ook is, die is eigenlijk niet haalbaar.
Daarnaast, iedereen bepaald toch zeker zelf hoeveel katten hij/zij aanschaft? Dat asiel kan toch zeker niet in iemands portemonee kijken?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Angel_Kitten

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Angel_Kitten »

die maatregel is ook wel nadelig voor de katten..
Mensen die voor het eerst een kat nemen (hoe erg ook) gaan eerst de nestjs bekijken voor een kitten voor ze naar een asiel gaan..

En inderdaad, wie zijn zij om de portemonnee te bepalen van de nieuwe baasjes,
Mensen gaan heus geen 4de/5de kat nemen als de vorige niet overeen komen met nieuwe katten :s

dusja rare maatregel inderdaad...
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door ayla »

ik sluit me aan bij bovenstaande, ik ken tal van verhalen dat het wel goed ging om een 4e of 5e kat erbij te nemen.

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat ze hiermee proberen te voorkomen dat mensen veel katten in huis nemen en voorkomen dat zij de kosten niet kunnen betalen, maar ja inderdaad, zou niet ieder dat voor zich moeten bepalen?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Anne82 »

Ik sluit me hier ook bij aan....

Ik heb een tijdje stage gelopen in een asiel (niet het asiel van mijn woonplaats.. ;-) ) en daar hadden ze ook zoiets... Als er daar mensen binnenkwamen en diegene die de leiding daar had vond diegene er niet leuk uitzien, of niet aardig genoeg tegen haar, of de persoon stond haar bij de eerste aanblik al niet aan (terwijl ze nog geen woord hadden gewisseld..) dan had zij al besloten dat die persoon geen dier uit het asiel kreeg. Dat terwijl het vaak hele normale en aardige mensen waren. Daar kon ik ook zo boos om worden!!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door castratenkoor »

Ik haal een kitten uit een asiel Doetinchem. Ze weten dat hij hier bij 7 katten komt. Daar is dat geen probleem. Rare regel van dat asiel, iemand met 1 kat heeft misschien mider voor die kat over dan een ander met 3 - 4 katten.
Ik kan me voorstellen dat ze niet plaatsen in een huis met 30-40 katten (niks negatiefs bedoeld tegen de mensen van het forum met zoveel katten). Maar niet meer dan 3. Vreemd......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Umimeis »

Vaag...misschien zijn ze bang dat men de kat(ten) terug brengen omdat het later achteraf toch blijkt dat men er niet (meer) voor kan betalen???

Verder ben ik het ook met de bovenstaande reacties eens.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Cari »

Het zal misschien ook te maken hebben met het feit dat in huishoudens met veel katten vaak eerder gesproeid gaat worden en dat is voor mensen weer een reden om afstand te doen. Misschien zijn ze ook bang dat het dier te weinig aandacht krijgt. Alles is mogelijk, maar bekijk ieder geval individueel en bij twijfel leg een huisbezoek af. Allemaal teveel moeite waarschijnlijk :roll: . Al met al een belachelijke regel, sprak zij die haar huis deelt met 'meer dan 3' katten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door sandy »

Umimeis schreef:Vaag...misschien zijn ze bang dat men de kat(ten) terug brengen omdat het later achteraf toch blijkt dat men er niet (meer) voor kan betalen???

Verder ben ik het ook met de bovenstaande reacties eens.
Ik denk dat ook Umi, vooral omdat wel bekend is dat met name de huishoudens die geen cent te makken hebben een huis vol dieren hebben.
Maarja ze behoren dat toch individueel te bekijken en niet zo een stelling in te nemen, erg nadelig voor de dieren die hiermee geen kans krijgen.
zouden wij nooit een vijfde kunnen hebben als we dat zouden willen, terwijl we dat best kunnen bekostigen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Kattenbella »

Het gaat om alle katten daar of om een specifieke kat?
Jammer. Ze zouden mensen goed moeten screenen en nazorg doen.

Anne, dat was een behoorlijk gefrustreed iemand. Zie je vaker bij dierenmensen vind ik :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Uumie »

Kattenbella, het gaat om alle katten daar, in het algemeen.

Ikzelf vind het dus ook vaag en denk dat het slimmer is om het per individu te bekijken. Maar wat Cari ook al zegt, dat zal waarschijnlijk te moeilijk zijn.
Het sproeien kan inderdaad een achterliggende gedachte zijn, maar wat nu als iemand 3 dames in huis heeft en er een vierde dame bij wil halen? Dan zou die regel dus nergens meer op slaan, poezen sproeien in het algemeen niet.

Anne, inderdaad heel erg sneu hoe dat er daar aan toe ging/gaat. Terwijl die mensen misschien wel het beste voorhadden met hun huisdieren... triest :(
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door castratenkoor »

Ik werk bij een bedrijf wat medische nota's verzorgt, ook voor dierenartsen. Ik heb wel eens een dierenarts aan de lijn gehad en een verhalen gehoord, vreselijk.
Ik krijg mensen aan de lijn of brieven ervan. Laten ze van alles doen bij een dierenarts en betalen ho maar. En dan de redenatie, ik ben een arme bijstandsmoeder met 6 kinders, "u snapt toch ook wel dat ik dat niet jkan betalen".
Nee dat snap ik niet nee. Als je een dure bank koopt en je gaat ermee naar buiten, dan zeg je toch ook niet bij de kassa dat je hem niet kan betalen?
Ik zou zeggen neem geen dieren als je er geen geld voor hebt.
een administratiekantoor hoeft toch niet op te draaien voor jouw dierenartskosten???????
Echt triest om te zien hoeveel dierenartsnota's onbetaald blijven en naar deurwaarders gaan.

Kan dus best dat dat asiel bang is dat de kosten bij 4 of meer mensen boven het hoofd groeien. Misschien een idee bij meer katten salarisstrookjes te laten zien (mal idee misschien).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Uumie »

Loonstrookjes is misschien inderdaad wat overdreven, maar de medewerkers van zo'n asiel zouden wel aan klanten kunnen vragen om een inschatting te maken van de kosten. Vaak hebben mensen geen idee hiervan, helaas :(
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Nyncke »

Ze zetten erbij "door gedragsproblemen ", nou is die kans natuurlijk groter, hoe groter je groep is.
Mijn Doortje is bv echt wel een geval apart, voor haar is met tweetjes het beste en met 3 gaat goed en met 4 eigenlijk al een stuk minder.
Ik zou per kat kijken en dan naar de persoon...maar misschien hebben ze al veel katten teruggekregen met wie het in een wat grotere groep niet ging.

Heb je toevallig doorgevraagd?
Ik zou er wel eens van de hoed en de rand willen weten.

Overigens Doortje sproeit ook en ik ken meer poezenmeisjes die sproeien in grotere groepen.

Ik denk niet dat het uitmaakt hoe hoog iemands rekening is, de een heeft veel geld maar er niks voor over en de ander weinig en die heeft er alles voor over.
Mensen gebruiken overal excuses voor.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kat kan niet geadopteerd worden bij 3 of meer katten

Bericht door Uumie »

Nee, ik heb niet verder gevraagd. Zag het gewoon op de website staan, meer niet. Ik ben dan niet zo iemand die dan durft te bellen om uitleg haha.

Trouwens, de poes van mijn ouders sproeit ook, altijd gedaan ook. Ook toen ze nog de enige kat in huis was. Ze is gewoon een viezerik. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie