Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Groosjohan
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2010 19:52

Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Groosjohan »

Hoi,

Ik ben een studente en woon op kamers. Ik heb 1 kat, die ik na lang twijfelen toch in huis heb genomen wat allemaal goed bleek te gaan. Maar omdat ik naar school ga, werk en daarnaast ook nog sociale bezigheden heb, vraag ik mij af of mijn kat James, misschien behoefte zou hebben aan een maatje erbij. Met alle liefde zou ik dit doen, maar ik weet niet wat slim is. Het is namelijk zo dat mijn kamer waar ik woon en slaap 25.5 m2 groot is, hij mag ook op de gang komen en op mijn huisgenoot's kamer van 12m2. Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening :).

Eva
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door ktje »

Hoi Eva,

Hoe oud is de poes die je nu hebt?
Als jij veel van huis bent, is het misschien wel zo fijn voor de andere kat om een maatje te hebben, maar sommige katten hebben daar helemaal geen behoefte aan en zijn meer opzich zelf.

Als je nog een jonge kat hebt, is het misschien wel leuk om een speelmaatje te krijgen.

En qua oppervlakte kan makkelijk zijn meerdere mensen die klein wonen.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Groosjohan
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2010 19:52

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Groosjohan »

James is nu bijna een jaar oud, maar hoe merk je dan of je kat liever alleen is of dat hij misschien behoefte heeft aan een speelkameraatje??
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door castratenkoor »

Dat zul je pas weten als je het uitprobeert vrees ik. Het is onvoorspelbaar wat hij van een tweede kat gaat vinden. Aan een kitten zal hij makkelijker wennen dan aan volwassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Groosjohan
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2010 19:52

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Groosjohan »

James vertoont wel wat dingen waarvan ik denk dat hij dus te vaak alleen is.. hij valt me bijvoorbeeld altijd aan als ik 's ochtend weg ga. En 's nachts is hij te onrustig dat ik gewoon verplicht ben hem in een mand te doen omdat ik anders geen nachtrust krijg. Zouden dit inderdaad tekenen kunnen zijn??
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Adriana »

's nachts opsluiten in een mand?
en overdag het grootste deel alleen?

wat voor leven heeft je kat bij jou, heb je daar wel eens aan gedacht?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Dafpoetser »

Ik herhaal alleen maar even de nieuwe leus: "Want een kat is meer dan aaien alleen".

Van een studente op kamers mag ik enige intelligentie verwachten, dus ik probeer het!

Je hebt je werk, je sociale bezigheden (studenten) :pdtalc: , je school, hoeveel ruimte heb je voor een kat, laat staan een tweede?
En in een mand drukken voor eigen nachtrust..dat hij je "aanvalt" is je straf, en/of een gebrek aan aandacht!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Camoth »

Groosjohan schreef:James vertoont wel wat dingen waarvan ik denk dat hij dus te vaak alleen is.. hij valt me bijvoorbeeld altijd aan als ik 's ochtend weg ga. En 's nachts is hij te onrustig dat ik gewoon verplicht ben hem in een mand te doen omdat ik anders geen nachtrust krijg. Zouden dit inderdaad tekenen kunnen zijn??
Dat aanvallen is omdat hij wil spelen. Dat doet Bindi bij mij ook s'ochtends als ik wegga (en ik ben 2 a 3 dagen in de week gewoon de hele dag thuis en heb 2 katten). Dus dat zal denk ik niet veranderen. Dat opsluiten in de mand... Daar moet je wel even iets op gaan verzinnen, want dat kan echt niet. Een kitten opsluiten in een reismandje s'nachts is gewoon niet slim. De kat moet naar de bak kunnen en kunnen drinken.

Wat je kan proberen is om voordat je gaat slapen even een kwartier a 20 minuten met hem spelen met een veerstokje of ander speelgoedje zodat hij moe wordt en gaat slapen als jij wil slapen.

Verder denk ik inderdaad dat als je veel weg bent een speelmaatje een uitkomst kan zijn. Je ruimte is in principe groot genoeg (ik heb 2 katten op 20m2). En zo is hij ook lekker bezig als je weg van huis bent.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Groosjohan
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2010 19:52

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Groosjohan »

Even een reactie op Adriana en Dafpoetser.

Ik vind het jammer dat mijn situatie en vraag een beetje uit het verband is gerukt. Ik zorg heel goed voor mijn kat en ben super gek op hem, vandaar ook dat ik door een beetje bezorgdheid bij dit forum ben gegaan. Ik wil ook even duidelijk maken, zoals dat op mij overkomt dan, omdat ik een student ben, meteen wordt gezien als een die zich ieder weekend klem zuipt, dat doe ik dus niet, ik ken mijn verantwoordelijkheden. En daarnaast heb ik ook nog huisgenoten die thuis zijn en James laten rondlopen en met hem spelen, het is dus niet zo dat hij altijd alleen is. Ook ben ik al enige tijd opzoek naar een andere woning, hopelijk kan James dan ook naar buiten, dus de woonsituatie van nu is ook maar tijdelijk.
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Marina3 »

Een kat is een intelligent dier dat uitdagingen nodig heeft en een jonge kat is vaak 's nachts actief, zeker als zijn gezelschap overdag niet thuis is.
Zorg voor zoveel mogelijk speeltjes, kruipholen en klim- en klautermogelijkheden.
Een maatje erbij kan een oplossing zijn maar het kan ook een ramp worden. Mijn kater was ook een jaar oud toen we er een kitten bij namen. Het heeft een half jaar geduurt voor hij eraan gewend was.

We wilden net samen plaatsen dus bleef mijn reactie staan en kon ik nog even wijzigen. Ik ben nl. nogal geschrokken van het feit dat hij 's nachts opgesloten zit.
Ik weet dat je het beste met hem voor hebt maar wil ook nog even kwijt dat als hij een hele nacht opgesloten zit, dit echt heel zielig is. Maar ik snap ook best dat je 's nachts wil slapen, dilemma dus. Ik heb makkelijk praten. Toen mijn katten nog zo klein waren en klierden, kon ik ze gewoon de slaapkamer uitbonjouren.

Denk maar eens na over die uitdagingen. Planken aan de muur waar hij op en af kan klauteren bijvoorbeeld. Maar ik ben er wel van overtuigd dat je veel om James geeft.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Adriana »

Groosjohan schreef:'s nachts is hij te onrustig dat ik gewoon verplicht ben hem in een mand te doen omdat ik anders geen nachtrust krijg.
ben erg blij dat de boodschap van Rob/dafpoets en mij is overgekomen.
niks uit zijn verband gerukt, deze zin is erg duidelijk
en als je je verantwoordelijkheden kent dan sluit je dat lieve dier dus nooooit meer op, beloofd? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Groosjohan
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2010 19:52

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Groosjohan »

ik probeer hem ook zo vaak mogelijk los te laten 's nachts maar hij gaat dan vaak mijn tapijt kapot trekken, waar ik wakker van wordt maar wat ook door merg en been gaat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Adriana »

jouw katzel verveelt zich compleet te pletter !
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door Camoth »

Groosjohan schreef:ik probeer hem ook zo vaak mogelijk los te laten 's nachts maar hij gaat dan vaak mijn tapijt kapot trekken, waar ik wakker van wordt maar wat ook door merg en been gaat.
Probeer mijn tip van het spelen voor je gaat slapen.
Meer speelgoed neerzetten zoals een tentje of muisjes wil ook nog wel eens voor afleiding zorgen.
Je kan ook een plantenspuit naast je bed zetten. Als de kat dan aan het tapijt gaat krabben spuit je met de plantenspuit vanuit je bed.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede kat erbij als maatje in studentenhuis?

Bericht door castratenkoor »

Heeft het dier wel wat om aan te krabben, een krabpaal of plank?
Als hij niet aan het tapijt mag krabben moet hij wel een alternatief hebben lijkt me.
Mijn advies is 's nachts gewoon loslaten en als je niet van hem kunt slapen: oordopjes in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie