Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cari »

Het zijn die dikke grassprieten.
Even los van alle bovenstaande tips: als Pip in een week tijd een kilo aankomt, is diarree alleen al daardoor mogelijk. Een kilo in een week is gigantisch, da's minstens 1/5 van haar lichaamsgewicht :shock: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Vond het ook al erg veel ja. Dacht eerst dat het aan de weegschaal lag, maar die is gewoon goed. Denk nu dat het misschien iets te maken heeft met het feit dat ze eerst door een andere da op dieet is gezet omdat ze te zwaar zou zijn. Toen oogde ze aan de magere kant, maar als de da het zegt, wie ben ik dan om daar tegenin te gaan. Nu ziet Pippi er gewoon goed uit (duidelijke taille, ribben wel voelbaar maar niet zichtbaar) en heeft ze dus ook minder honger. Misschien moest ze bij-eten om het eerdere dieet in te halen of zo. Ik houd het natuurlijk wel goed in de gaten, ik heb een exceldocumentje waarin ik sinds vorige week haar gewicht bijhoud.

Op de diarree heeft de hoeveelheid voer tot nu toe geen invloed gehad, en Pippi gaat nu een stuk relaxter met haar eten om dan voorheen. Niet meer de hele tijd gespitst op het geluid van brokjes die op de grond vallen, niet meer steeds direct naar haar voerbakje rennen als wij ook maar een teen uitstaken in de richting van de keuken, dat soort dingen. Lijkt mij in elk geval een stuk gezonder qua eetlust ;)
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Ik had tussendoor ook de da nog even een mailtje gestuurd over dat Pippi dus is aangekomen in plaats van afgevallen. Deze reactie kreeg ik terug:
Er zijn 3 belangrijke dingen die mis kunnen gaan in de pancreas:

Pancreatitis (ontsteking van de alvleesklier): dit geeft vaak ook de klacht van braken/buikpijn/vermageren. Het kan bij de kat soms ook alleen vage klachten van ‘niet lekker/minder eten’ geven. Minder eten/vermageren lijken bij Pippi niet het geval te zijn!

Exocriene pancreas insufficiëntie (EPI) is inderdaad waar ik het over had. Typisch zijn de enorme eetlust en de diarree en vaak de rommelige vacht, maar als Pippi inderdaad niet vermagerd is maar juist aangekomen wordt dit ook minder waarschijnlijk

Diabetes kan inderdaad ook voorkomen, ook inderdaad na prednisonbehandeling, maar geeft vaak echt opvallend veel drinken (aan de kraan hangen, bakjes die steeds helemaal leeggedronken worden), en vaak ook afvallen.

Conclusie, als Pippi inderdaad niet afvalt zijn pancreasproblemen toch minder waarschijnlijk.
Dus om kort te gaan: eerst maar ander voer, daarna indien nodig weer verder zoeken :ethink: . Want Pippi hangt niet aan de kraan, drinkt gewoon uit haar bakje, maar het waterbakje is nog nooit helemaal leeg gegaan. Dus diabetes is het ook niet (gelukkig).
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

En natuurlijk was het waterbakje gisteravond dus wel helemaal leeg en wilde Pippi ineens uit de kraan drinken toen ik het aan het vullen was :???: Maar even goed in de gaten houden.

Sinds vanmorgen krijgt ze Purina One Adult Kip & Rijst. Het is geen premium-merk, maar ik hoor er goede dingen over in mijn omgeving. En ze vindt het nog lekker ook. Ik heb nog een beetje natvoer uit een eergisteren geopend maaltijdzakje over, dat krijgt ze vanavond en daarna is het even vier weken gedaan met het natvoer. Zal ze wel niet blij mee zijn, maar dat is dan jammer (ik neem aan dat ze nu ook niet blij is als ze op de kattenbak zit). Nu maar hopen dat het straks beter gaat... :epray:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Adriana »

oei, lege waterbakjes en aan de kraan lurken.. (zeker na prednison..)
houd even bij hoeveel ze per etmaal drinkt en als dat - naast het natvoer - veel? meer is dan voorheen, dan loop je - voorzichtig uitgedrukt - kans op de bijwerking diabetes.
je da kan met een simpel oortjeprik testen en anders via een fructosaminetest in bloed. zorg dat je er snel bij bent want de complicaties (neuropathie bijvoorbeeld) van een langdurige onbehandelde diabetes zijn ernstig en moeizaam weer te herstellen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Ja, ik heb mijn vriend al geïnstrueerd om het waterbakje ongemoeid te laten, zodat ik het zelf bij kan houden. Tot nu toe was dit een eenmalig incident, vandaag heeft ze nog bijna niets gedronken. En toen het bakje eenmaal gevuld was, gisteravond, heeft ze er de rest van de nacht niet zo veel uit gedronken. Maar zoals gezegd: ik houd het in de gaten!
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Nou, ik ga weer bellen. Sinds een paar dagen drinkt Pippi behoorlijk veel, volgens mij is dat niet alleen te verklaren doordat ze tijdelijk geen natvoer meer krijgt. Ze is ook regelmatig bij de gootsteen en de kraan te vinden :!: Bovendien hebben we haar sinds afgelopen woensdag dagelijks 80 gram droogvoer gegeven in plaats van zoveel als ze wilde, en dat bleek de juiste hoeveelheid, want ze heeft tot nu toe elke dag nog wat brokjes overgelaten in haar voerbal, in plaats van ze allemaal op te schrokken. En toch is ze 900 gram afgevallen sinds ik haar afgelopen dinsdagochtend voor het laatst woog. Kortom: dierenarts, here we come!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Ilone »

Jeetje, het schiet niet op he?
Eerst afvallen, dan weer bijkomen, en nu weer afvallen??
Hoe laat moet je naar de DA?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door ayla »

wat vervelend allemaal. Zo blijven jullie bezig.
Hopelijk voelt het beestje zich zelf niet al te naar.
succes vandaag bij de DA.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Net gebeld, en aangezien Pippi 12 uur nuchter moet zijn en mijn eigen da vandaag niet aanwezig is, kan ik morgenochtend om kwart voor elf terecht. De assistente vond ook dat 900 gram erg veel is, zelfs als je in aanmerking neemt dat Pippi geen natvoer meer krijgt.

Verder gaat het prima met Pippi zelf, die ligt nu lekker te luieren in de zon. Verder speelt ze veel (zilverfolieballetjes zijn op dit moment favoriet hier ;) ). Ze heeft ook geen (buik)pijn of zo, ik kan haar gewoon overal aanraken.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Ilone »

Nou fingers crossed dan maar morgen!
Zou het niet iets aan de schildklier zijn?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

De da heeft daar 2 weken geleden wel naar gekeken inderdaad, omdat Pippi's schildklieren zo groot waren dat de da ze gewoon kon voelen. En dat schijnt niet zo te horen. Dus bloed geprikt, maar de waarden waren normaal. Toch kom ik, als ik op internet zoek of in de lijst met ziekten en kwaaltjes in 'De Kat' van Vicky Halls kijk, ook steeds weer uit op danwel alvleesklier, danwel schildklier.

We gaan nu dus eerst de alvleesklier laten onderzoeken. Mocht dat niets opleveren, dan denk ik dat het toch handig is om weer terug te keren naar de schildklier. Maar eerlijk gezegd vind ik dat de tekenen steeds meer beginnen te wijzen in de richting van Exocriene Pancreas Insufficiëntie (EPI) of suikerziekte. Het lijkt me dat 'onschuldiger' oorzaken als voedselallergie of giardia inmiddels wel uitgesloten zijn.

Nu nog even nadenken hoe ik Pippi morgen in haar reismand kan krijgen zonder haar erin te lokken met behulp van brokjes...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cari »

Ik hoop dat ze snel vinden wat Pippi heeft en ik denk dat je in de juiste richting zoekt. Dat extreem snel aankomen en afvallen.... :ethink: Gelukkig is ze nog altijd vrolijk en actief!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Goed nieuws: Pippi heeft geen suikerziekte. De da heeft vanmorgen een glucosebepaling gedaan en die bevindt zich in de normale zone, dichter bij een lage waarde dan bij een hoge waarde. Verder is er bloed afgenomen voor een onderzoek naar EPI, dat moet in Amerika worden gedaan en op de uitslag moeten we dus nog even wachten, waarschijnlijk een dag of tien. Intussen gaan we gewoon door met het voerregime zoals het nu is, dus per etmaal 80 gram Purina One droogvoer. Natuurlijk blijf ik haar ook elke week wegen, we willen wel weten of ze aankomt of afvalt.
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Cindy77 »

Vanmorgen liep ik mijn werkkamer in, en daar vond ik op de grond een plasje ontlasting. Of misschien was het braaksel, het was in elk geval dun, geelbruin van kleur en rook lichtelijk zurig (en nee, het was geen urine ;-) ). Dit is de eerste keer dat ze een ongelukje buiten de bak heeft gehad. Er zaten maar een paar haren in, denk dus niet dat het om een haarbal ging. En aangezien ik sinds gistermiddag al overal in huis kleine stukjes Purina-brokjes vond, heb ik haar vandaag weer Hills gegeven. Denk dat de Purina toch te veel geweest is voor haar spijsvertering.
Plaats reactie