Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Claudia007
Poema
Poema
Contacteer:

Re: Verschil tussen zachte ontlasting en diarree?

Bericht door Claudia007 »

Klopt heb er zelf ook last van :???: en soms staan wij mensen niet stil wat het met een dier doet.....ik vergeet nog te melden dat wij ook aan het boren waren omdat er een tussen deur moest komen......nou wij zaten met drie stijf op de bank dus ja.....kan me wel voorstellen dat het arme zieltje uit zijn doen was :???: maar gelukkig werkt alles weer goed.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Roos en Minousch
Panter
Panter

Bericht door Roos en Minousch »

Claudia007 schreef:Nee was niet zuur en draderig ;-) Ik had dat zelf ook aan de DA gevraagt maar dat was het niet volgens haar en voor mijn gevoel ool niet.

Ik hou hem streng in de gaten en meneer heeft al weer mooie drollen gegeven dus volgens mij gaat het goed.

Maar er is zo veek gebeurt in zijn korte tijd hier.

Eerst een ander huis, toen een nieuwe TV daarna de verjaardag van mijn vriend en die was best druk....toen Sting die geholpen werd. Ik denk nu achteraf toch stress.
Ik bedoelde de TS, die had het over pindakaas, en zo kan Giardia er ook uitzien. maar bij Giardia ga je van je stokkie van de stank.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Claudia007
Poema
Poema
Contacteer:

ooo ja sorry zit ook haar topic te bevuilen :oops:
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Geeft niet hoor, Claudia ;)

Wat de pindakaas betreft: nee, niet zuur en ook niet draderig. We zijn nu aan het experimenteren met wat meer natvoer en wat minder droogvoer, aangezien Pippi zodra ze natvoer + diarsanyl kreeg weer meer drollen ging produceren. De afgelopen dagen heeft ze alleen droogvoer gehad en toen werd de ontlasting eigenlijk meteen weer dunner. Dus Hill's zal toch voor Pippi wel niet de ideale droge brok zijn. Jammer dat ik nog twee van die 4-kilo-zakken heb staan.
Claudia007
Poema
Poema
Contacteer:

Gallardo kreeg van Hills ook race dus die heb ik gelijk weg gedaan en Sting had er ook een beetje last van.
Hij krijgt nu Feline finest van porta 21 en soms Royal canin.
En Sting kreeg eigenlijk zowiezo alleen Feline finest.
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Ben intussen eergisteren toch even met Pippi naar de da geweest. Ze deed nl. dinsdagochtend nogal raar. Ik had de kattenbak uitgeschept en was er nog niet aan toe gekomen om de kap er weer op te zetten, maar de bak zelf stond er al wel. Pippi liep er direct naartoe en begon te graven, dus ik liep weg om haar wat privacy te geven. Ik hoorde haar haar miauwen en ze kwam achter me aan gelopen. Ik wilde haar aaien, maar ze liep terug naar de bak, intussen omkijkend naar mij. Ik ben weer met haar mee gelopen, en ze ging pontificaal op de nog steeds open bak zitten om haar behoefte te doen, mij intussen aankijkend alsof ze wilde zeggen: 'zie je nou, ik heb nog steeds diarree. Wat gaan we eraan doen?' Toen ze klaar was, zag ik dat er nog een klein druppeltje ontlasting aan haar achterkant hing. Ze ging op de grond zitten en stond meteen weer op, waarbij dat druppeltje achterbleef. In dat druppeltje zag ik ook wat bloed (voor het eerst). Dus toen heb ik meteen de telefoon gepakt en de da gebeld. Ik kon 's middags om 14.45 uur terecht.

Dus ontlasting in tupperwarebakje, Pippi in mandje, en naar de da gelopen (dan is een kwartiertje lopen nog best ver, als je vier kilo kat mee moet slepen). Die heeft haar eerst helemaal bekeken en bevoeld, en het viel haar meteen op dat Pippi's schildklier heel goed te voelen was. En aangezien Pippi ook nog steeds een enorme eetust heeft, vond ze dat wijzen op een schildklieraandoening. Ze heeft dus bloedonderzoek gedaan, maar de schildklier werkt toch normaal, hoewel de waarde wel ietwat aan de hoge kant was (maar dus niet zorgwekkend hoog). Aan de ontlasting kon ze ook niets ontdekken. Giardia heeft ze niet getest, omdat dat volgens haar juist een vermindering van de eetlust op zou moeten leveren. Uiteindelijk heeft ze besloten het voorlopig op een bacteriële infectie in de dikke darm gehouden, en Pippi krijgt daar nu antibiotica voor.

Als het volgende week niet beter is, gaan we verder kijken. Dan kan het nog zijn dat Pippi allergisch is voor bepaalde eiwitten. Ze zou ook nog even in de medische boeken kijken of er nog een andere oorzaak kon zijn voor diarree in combinatie met grote eetlust, want dat vond ze toch erg a-typisch. Een chronische darmontsteking kon volgens haar ook uitgesloten worden, aangezien de prednison die Pippi eerder slikte daar iets aan had moeten doen. Terwijl de diarree juist begonnen is toen ze dat nog slikte.

Het kon trouwens volgens de da ook nog zo zijn dat de grote eetlust helemaal niets met de diarree te maken heeft, maar dat Pippi een periode erg weinig te eten heeft gekregen en daardoor heel erg op eten gefixeerd is geraakt. Dus adviseerde ze om de hele dag droge brokjes beschikbaar te stellen, zodat Pippi niet meer alles in een keer naar binnen hoeft te schrokken. Dus Pippi is blij, want ik zorg er nu voor dat er de hele dag brokjes in haar voerbal zitten ;) Verder krijgt ze nu twee keer per dag een beetje natvoer, vermengd met de antibiotica.

Ik voel me door deze da in elk geval een stuk serieuzer genomen dan door die andere, die zonder te kijken al direct meldde dat ik ook speciale spijsverteringsbrokjes had moeten geven. Dus dat is wel een opluchting. Verder zal ik nog even doorgaan met Hill's geven, aangezien we natuurlijk wel zeker willen weten waar het door komt als het nu weer beter zou worden. Als ik aan de ene kant antibiotica geef en tegelijk ook ander voer, dan weten we straks nog niet of het nou een infectie was of het verkeerde voer.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Jeetje, het is wel een beetje tobben met je nieuwe poes hè? Maar ze treft het met jou!
Wat heeft ze nu voor antibioticum? Het zou mooi zijn als dat metrazol is, want dat is ook het middel tegen giardia. Het feit dat ze zo'n 'gezonde' eetlust heeft, vind ik geen reden om giardia uit te sluiten. Die vergrote schildklier is ook wat vreemd.... :ethink:
Hoe dan ook, ik hoop dat ze nu snel van die zachte smurrie af is!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

De antibiotica heet stomorgyl. Daarin zit spiramycine en metronidazol. Dat laatste klink in elk geval een beetje hetzelfde als metrazol, dus wie weet. Het is in elk geval een middel dat tegen heel veel dingen werkt:
Beschrijving
Stomorgyl is een combinatie van spiramycine en metronidazol, twee antibacteriële stoffen met een synergistische werking.

Indicatie

* Infecties t.g.v. spirochaeten, fusobacteriën en Gram-positieve kokken: mondholte-infecties: stomatitis, gingivitis, periodontitis, pyorrhoea, halitosis, etc.; infecties van de klieren: speekselklieren, anaalklieren, traangangen, mammae; andere infecties: osteomyelitis, metritis;
* Infecties t.g.v. Mycoplasmata, Treponema, Clostridia, Bacteroïdes, fusobacteriën, Gram-positieve kokken: keel-, neus-, oorinfecties; tonsillitis, sinusitis, otitis, etc.; necrotiserende huidinfecties; stinkende wonden;
* Infecties t.g.v. Mycoplasmata of Gram-positieve kokken: longinfecties.
* Aanvullende behandeling bij infecties aan het spijsverteringskanaal: uitsluitend op geleide van een specifiek antibiogram.
Pippi is vandaag nog niet op de bak geweest, nadat ik heb geschept. Maar wat ik er vanochtend uit heb geschept was nog wat smurrie-achtiger dan eerder... Hoewel dat ook mijn verbeelding kan zijn, maak me best een beetje zorgen. Vind het ook zo zielig voor haar.

De eetlust lijkt vandaag wat afgenomen, hoewel het natvoer er vanmorgen wel inging als koek. Maar ik keek net in haar voerbal en daar zit nog genoeg in, en ze loopt ook niet meer zo te bedelen. Ga het wel even in de gaten houden, want te weinig eetlust is ook weer niet goed, natuurlijk.
...Maar ze treft het met jou!...
Tja, als je een dier in huis haalt, weet je natuurlijk dat er allerlei onverwachte consequenties kunnen zijn, dus zelf vind ik het niet meer dan normaal om goed voor haar te zorgen (bovendien krijg ik er nu al ruim vier weken enorm veel liefde, likjes, kopjes en knuffels voor terug) :) Maar bedankt voor het compliment!
Claudia007
Poema
Poema
Contacteer:

Hoe gaat het op dit moment?
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Nou, de ab lijkt geen effect te hebben :???: Vanmorgen de laatste 2 tabletjes gegeven, morgenochtend de da maar weer bellen. Ik heb inmiddels begrepen dat metronidazol en metrazol hetzelfde zijn, dus het lijkt me dat giardia inmiddels ook kan worden uitgesloten. We hebben van de week de kattenbak en het hele huis grondig schoongemaakt, in de hoop dat dat misschien zou helpen, om eventuele bacteriën, eitjes en wat dies meer zij te verwijderen. Maar ook dat heeft niet geholpen.
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Exocriene Pancreas Insufficiëntie?

Bericht door Cindy77 »

Nou, wilde net gaan bellen, toen de da zelf al belde. Ze had nog wat in de medische boeken gezocht en heeft een mogelijke oorzaak gevonden: EPI, oftewel Exocriene Pancreas Insufficiëntie. Daarbij werkt de alvleesklier niet goed, waardoor de enzymen die het voedsel verteren hun werk niet of niet goed genoeg doen. Gevolg: diarree en altijd honger, en ook een slechte vachtconditie (en Pippi zat dus in het asiel aan de prednison wegens likplekken/huidontstekingen). Ze zei wel dat dit iets is wat je niet vaak ziet bij katten, het is meer een aandoening die honden hebben. We konden bloedonderzoek laten doen om zekerheid te krijgen, maar omdat het zo zeldzaam is wordt dat onderzoek alleen in Amerika gedaan.

Dus ik ga eens goed nadenken hoe nu verder, want er is natuurlijk ook nog steeds de mogelijkheid van een voedselallergie. Of misschien is het toch de Hill's waarvan Pippi aan de diarree raakt. Hoewel grote eetlust een symptoom schijnt te zijn van slechte werking van de alvleesklier, kan het bovendien nog steeds zo zijn dat Pippi om een of andere reden gefixeerd is geraakt op eten.

Ingewikkeld, dit!

Edit: ik zit nog even wat verder te lezen over EPI en zie dat Pippi dan vermagerd zou moeten zijn ondanks de toegenomen eetlust En dat is dus niet het geval, ik heb haar net gewogen en ze is sinds vorige week dinsdag juist ruim een kilo aangekomen. Bovendien is haar eetlust al wat afgenomen als ik vergelijk met hoe het eerder was. Ze mag nu eten wat ze wil (droge brokjes in voerbal en 2x daags een beetje natvoer) en houdt elke dag wat brokjes over, de ene dag wat meer dan de andere dag.

Dus even op een rijtje wat we nu hebben:
- Diarree met pindakaaskleur, de laatste twee weken geen normale drol meer te bekennen
- Iets vergrote schildklier
- Eerder huidontstekingen en likplekken, nu een glanzende vacht, hoewel ze zich nog wel vrij veel likt
- Eerder enorme eetlust, lijkt nu wat normaler
- Eerder in 2 weken tijd een halve kilo afgevallen (doordat ze minder voer mocht van de eerdere da), nu juist een kilo aangekomen in een week tijd
- Een klein beetje prut in haar neusje en bij haar oogjes (heb ik eerder niet vermeld, omdat ik dacht dat dat een andere oorzaak had, maar daar heeft ze terugkijkend ook al een hele tijd last van en misschien heeft dat er dus ook mee te maken)
- Verder is Pippi levendig, aanhankelijk en speels, braakt ze niet en heeft ze geen pijn (ik kan haar overal rustig aanraken, zelfs op haar buik)
Laatst gewijzigd door Cindy77 op 11 mei 2010 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Adriana

Bericht door Adriana »

petje af voor je dierenarts, die zoekt verder en lijkt me heel erg betrokken.
kwam laatst medicijnen tegen voor deze kwaal, die ondersteunen de werking van de alvleesklier.
en t zou heel goed kunnen, prednison kan de werking van alvleesklieren behoorlijk in de weg zitten
(... bv diabetes is een beruchte bijwerking..).
wij hebben goeie resultaten met Yarrah tinnetjes (0,72 per 100 gr Zooplus) tegen huidallergie, kale plekjes en dikke ogen bij MoMo. dat is schoon voer uit de biologische veeteelt, de samenstelling is ook prima en beide katers doen het er heel goed op.
misschien rare vraag: kan Pippi gras eten?? daar zitten veel goeie vits en mineralen in en ook veel enzymen en katten kunnen daar erg van opknappen.
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Ja, ik ben erg blij met deze da. Heb intussen mijn eerdere bericht flink gewijzigd, aangezien Pippi dus juist niet vermagert, wat wel een van de symptomen is. Zal je tips onthouden, maar denk dat ik het eerst ga proberen met ander voer, aangezien ook al is aangedragen dat het misschien de Hill's is waar Pippi last van heeft. Volgens de da moeten we, als we dat inderdaad willen proberen, wel minstens vier weken de tijd geven.

Pippi heeft in principe geen toegang tot gras, maar ik kan natuurlijk eens kijken of ik zelf wat gras kan kweken in een bak of zo. Heb ik wel eens iets over gelezen, dus wie weet.
Adriana

Bericht door Adriana »

Hills k/d dieetvoer gaf hier geweldige allergie-verschijnselen en duur is geen garantie voor goed en schoon.
k zag dat je je bericht hebt aangevuld.. en was blij te lezen dat Pips niet vermagert!
je kunt buiten in een schoon grasveld wat van dat zachte blauwige gras afplukken en dan samenbinden met knijper of vuilniszakkenbindstripje en kijken wat er gebeurt. meestal nemen ze zo'n bos dwars in de bek en gaan soppen en krijgen op die manier de goeie stofjes binnen.. en als dat bevalt dan kun je wat ekotarwe in een grote pot zaaien en dat komt binnen een week op en dat vinden katten t lekkerst
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

je kunt buiten in een schoon grasveld wat van dat zachte blauwige gras afplukken
Oei, dat wordt goed zoeken :) Volgens mij hebben we hier in de buurt alleen groen gras. En weinig schone grasvelden ;) Maar zal eens rondkijken.
Plaats reactie