Enkele vragen vóór aanschaf kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Enkele vragen vóór aanschaf kittens

Bericht door Poezebal »

Hoi Jantina, fijn te lezen dat je je zo goed laat informeren en alles opzoekt.

Ik heb nu inmiddels 26 jaar katten om me heen, en al 8 jaar mn eigen kattenbeesten.
Ik kan je nu al wel vertellen dat je ze niet happy maakt met ze in de gang en badkamer te zetten als je weg bent ;) Dat ten eerste.

Juist dan loop je kans door de beperkte ruimte dat ze gaan slopen, puur uit verveling omdat ze geen kant op kunnen.

Als jij je katten genoeg ruimte beschikbaar geeft, dus bijvoorbeeld je woonkamer, gang én badkamer hebben ze alle ruimte zich uit te leven.

Mijn ervaring is dat katten die met zn 2en of meer zijn weinig tot niets slopen in huis.
Wij hebben er 5: 2 katers van 8 jaar, 2 van 2 jaar (poes en kater) en een jonge kater van plusminus 8 maand.
Het enige wat hier gesloopt word zijn mijn mooie gekregen rozen in de vaas, voor de rest vermaken ze elkaar prima.

Soms eens een nagel in mn bank, of een fotolijstje of beeldje omver in de kast, maar voor de rest hebben ze eigenlijk nog nooit echt iets gesloopt bij mij.

Wat betreft eten.
Met eigen merk wisselt het.
Ik heb jaren eigen merk van Poeisz gevoerd, maar merkte dat mijn ene kater van 8 jaar ineens af begon te vallen. Gezien zijn leeftijd denk je dan aan nieren en dergelijke, maar uit testen en bloedtest bleek hij kerngezond.
Ik ben Purina bij gaan voeren, en meneer komt gelijk beter aan.
Ook onze jongste werd wat dunner op alleen eigen merk, dus standaard meng ik het nu.
Helemaal over op purina doe ik niet, want de andere 3 katten zetten heel erg dik aan van de purina, dus het mengen is voor mij de ideale tussenoplossing zeg maar ;)

Over de kattenbak.
Wij hebben 2 kattenbakken staan, dit puur omdat mijn eerste poes destijds niet met de heren op een bak wilde gaan, en dit heb ik er maar ingehouden.
Ik gebruik biocats klontvormend kattenbakgritt, maar daar is wel een MAAR bij.
Het word afgeraden bij jonge katjes beneden de 4 maand, want jonge kittens willen af en toe wel eens kattenbakgritt eten nog, en als je dan klontvormend heb kun je wel raden wat er in het buikje gebeurd :S

Voor als ze iets ouder zijn vind ik dit gritt ideaal.
het klonterd, is natuurlijk spul, en stinkt niet snel, ik deed er met 4 katten een week mee, nu Nero er bij is, gaat t iets sneller.

Water moeten ze altijd voldoende van hebben en wij hebben net als water, ook de brokbakjes altijd vol. Iedere avond vullen we iets bij, soms ook niet, net wat er in zit.

Ik zou inderdaad wel een grote krabpaal kopen, maar niet 2e hands.

Dit omdat er ziekten in kunnen zitten, en sommigen zijn ook middels krabpalen, reismandjes etc overdraagbaar omdat de bacterien nog daarop aanwezig zijn.
Je leest vaak dat mensen het wegdoen vanwege overlijden kat, ik zou dat risico niet nemen.
En inderdaad ook vanwege de geur. Als je een kat hebt met drang tot markeren omdat er een adnere eur aan zit, en je krabpaal word ondergepiest bv, dan baal je als een stekker.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Enkele vragen vóór aanschaf kittens

Bericht door Jantina »

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik leer steeds meer bij, heel fijn! :-)
Ik ben er wel uit dat ik de katten zeker niet alleen in de badkamer en gang laat. Ze mogen de woonkamer er ook bij hebben. Dan hebben ze ook daglicht en kunnen ze lekker naar buiten kijken. En dan maar hopen dat ze elkaar zo goed kunnen vermaken dat er geen spullen sneuvelen. Maar goed, dat moet ik dan maar voor lief nemen. Het blijven katten natuurlijk.

Ik neem een middelgrote krabpaal. Heb al een paar mooie gezien via zooplus.nl Ook een kattenbak kan ik daar wel vandaan halen. Ik zag er vandaag ook eentje in de dierenwinkel staan voor nog geen 10 euro. Maar dan ga ik altijd denken; wat is er mis mee dat ie zo goedkoop is. ;-)
Zou een litter trouwens wat zijn? Lijkt me wel ideaal dat ie zo de geur tegenhoudt, aangezien ik mijn vuilniszak niet ergens buiten kan zetten.
Zou ik trouwens 1 reismand kunnen aanschaffen of moeten dit er 2 zijn?

Heb net een mailtje gestuurd naar een asiel bij mij in de buurt, of ze al kittens hebben. Ben benieuwd, want het begint nu steeds meer te kriebelen hoor!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Enkele vragen vóór aanschaf kittens

Bericht door Jantina »

Helaas heb ik nog steeds geen kittens kunnen vinden. Ik kijk elke dag op dierenasiels.com, maar bij mij in de buurt staan ze er nog niet op. Ik zit steeds meer te denken om ze van marktplaats af te halen, maar ik ben er toch een beetje huiverig voor..Misschien ben ik te kieskeurig; ik wil graag 2 lichtgrijs gestreepte of één van die en een rode. Wil ik nu teveel, of zal ik ze wel vinden?
Ondertussen heb ik al veel dingen uitgezocht die ik wil hebben via zooplus. Een krabpaal, kattenbak e.d. maar ben bang om het nu al aan te schaffen als ik geen kittens kan vinden.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Sjoerd93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 feb 2010 17:13

Re: Enkele vragen vóór aanschaf kittens

Bericht door Sjoerd93 »

Er is niks met Marktplaats hoor. Natuurlijk staan er wel eens advertenties op van mensen die niet zo verantwoord met kittens omgaan, maar dat kun je altijd zelf beoordelen. Als er een advertentie bij staat die je aanspreekt, maak gewoon een afspraak, ga een keer kijken en dan kun je zelf wel beoordelen hoe die beestjes verzorgd worden. Je kunt dan altijd nog nee zeggen. Zorg dan wel dat je van te voren voldoende informatie hebt waar je op moet letten.

Wat betreft de kleuren; Als je daar per se aan vast wilt houden kan dat natuurlijk. Alleen zul je dan wat langer aan het zoeken zijn.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Enkele vragen vóór aanschaf kittens

Bericht door Jantina »

De verschillende redenen voor mij om ze bij een asiel te halen zijn dat ze dan tenminste nagekeken worden door de dierenarts, worden ingeent, ontwormd e.d. en ik mag ze laten helpen als ze daaraan toe zijn. Ik betaal wel wat meer dan een normale kat van MP, maar dan weet ik tenminste dat ze gezond worden meegegeven. Een andere reden is dat de asiels straks overvol zitten, en de medewerkers me daar meer informatie kunnen geven over de kittens.
Natuurlijk kunnen er ook genoeg gezonde kittens van MP afkomen, maar mijn gevoel is bij een asiel gewoon beter.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Enkele vragen vóór aanschaf kittens

Bericht door Umimeis »

Heel goed van je dat je een kitten uit het asiel wil, mijn complimenten!
Ik zelf heb zelf ook (vorigjaar) een kitten uit het asiel van Winschoten gehaald,......hoewel hij samen met z'n broertje en zusje bij 1 vd medewerksters vh asiel woonde, behoord hij wel tot een asiel kat.
Sam was namelijk een van de weeskittens die die mevrouw opving in haar eigen huis.
Zijn moeder was namelijk een zwerfpoes. Toen ze haar hadden gevangen was ze zwanger.
Toen ze ongeveer 5 of 6 weken waren, toen moesten de kittens weg bij hun moeder omdat dat beter was voor de kittens. De moeder was heeel erg mensenschuw en was ook erg agressief naar mensen. Ze waren anders bang dat de kittens haar gedrag over zouden nemen.

Je zou eens kunnen vragen in het asiel of ze eventueel contact met je kunnen nemen zodra ze weeskittens in het asiel hebben??
Ik had toevallig mazzel want mijn moeder kende die mevrouw die daar in het asiel werkte, zij wist dus dat zij ook wel eens weeskittens bij haar thuis opving.

Hoewel 1 kat van mij wel van een particulier komt (heb hem van iemand die ik ken), zou ik zelf ook geen kat van Marktplaats nemen. Zou hou je namelijk de kattenhandel op MP in stand.
Mensen die blijven maar (oeps) nestjes nemen omdat ze toch wel weten dat ze de kittens via MP kwijt raken. En bovendien weet je dan inderdaad niet of het kittentje gezond is. En vaak zijn ze niet ontwormd, ontvlooid, gevaccineerd en gechipt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Enkele vragen vóór aanschaf kittens

Bericht door Jantina »

Ik had voor een tijdje terug het asiel bij mij in de buurt ook gemaild, maar helaas niets gehoord. Ik hou het sowieso in de gaten, ook andere sites waar katten van een asiel komen. Particulier zou ik misschien nog wel doen, dan ken ik die mensen, maar van onbekende mensen...
Mijn zoektocht gaat voort!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie