Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Meowth »

Ziet er handig uit die dingen inderdaad! Lief ook zo naast elkaar :). Ik had ook al een Waterwell gevonden op internet, voor vers drinkwater.
Maar dan heb je alsnog iemand nodig die er ter controle moet zijn. Zonder oppas zouden ze hooguit een weekend alleen kunnen zijn? (Nu heb ik het dus over 2 katten, lijkt me dat dat makkelijker gaat dan maar één kat.)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Umimeis »

Ik heb mijn katten wel eens vaker 1 nachtje zonder oppas gelaten.
Dat kan best hoor.
Voordat ik weg ging gaf ik ze nog wat extra natvoer en ververste ik de watersilo, vul de brokkensilo's nog wat aan enzo. en dan konden ze prima een nachtje alleen zijn.
Maar als ik langer wegga, dan regel ik altijd oppas.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door castratenkoor »

Het hangt ervan af wat je met een weekend bedoelt. Als je zaterdagochten weggaat en zondagavond terugkomt heb ik er geen probleem mee. Maar meer dan 1 nacht zou ik persoonlijk niet doen.
Dan kun je beter familie, vrienden of buren even langs laten gaan. Ikzelf heb een dochter die net als ik werkt op 10 minuten afstand van mijn huis. Zij gaat dan voor en na haar werk bij onze katten lang. We gaan dan 2 nachten van huis. Ik had tot 7/4 een oude kat van 14 zonder tanden die echt tweemaal daags blikvoer moest krijgen. Hij is nu overleden, na een hersenbloeding. Maar ook voor de rest vind ik het een prettiger idee als mijn dochter tweemaal daags langs gaat.
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Meowth »

Hallo, ik heb weer even nagedacht.
Ik ben toch bang dat de kat (of katten) te weinig ruimte zullen hebben. Ik heb een ruimte van 20 vierkante meter met daarbij nog een stukje keuken en hal. Ze moeten toch hun energie kwijt kunnen?

Verder zit ik nog te dubben over de kosten: één kat is praktischer qua kosten, maar is dat wel leuk voor t beessie?

Wat vinden jullie?
Groetjes
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Leonie89 »

je kan ook kiezen voor een oudere kat.. die zijn over het algemeen minder actief, dus hebben minder ruimte nodig..
wij hebben 50 vierkante meter, dus bijna gelijk aan wat jij hebt en ook twee katten.. bij ons werkt het prima hoor!! als je zorgt dat er genoeg te doen is voor ze (muisjes ed.)

qua kosten maakt het echt nauwelijks uit voor een of twee katten vind ik..
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Meowth »

Maar dat is meer dan het dubbele (voor zover dat kan in vierkante meters)...
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Leonie89 »

nee.. bij ons is het een woonkamer van ongeveer 20 m2 waar het keukentje al in zit.. en dan een slaapkamertje en een badkamertje.. misschien hebben wij 5 a 10 m2 meer.. maar hier redden we het ruim met de poezen.. volgens mij lopen hier wel meer mensen op het forum rond met een of twee katten op een een of twee kamer appartement..
het ligt ook aan de kat die je neemt.. wij hebben een noorse boskat (energiek en avontuurlijk) zij wil graag de hoogte in en is regelmatig te vinden op kasten en deuren.. onze birmaan is ook avontuurlijk maar heeft daarvoor minder ruimte nodig..
kijk naar het karakter van de kat.. de een is wat actiever dan de ander.. een hyperactieve buitenkat plaats je niet in een appartementje, zoek dan een wat rustiger typje of een schootkat..
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Meowth »

Ok. Klinkt logisch. Maar ik dacht dat elke kat/poes wel zo zijn/haar energie kwijt moet, dat dat in de aard van het beestje zit. Toch niet helemaal dus?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Leonie89 »

nou ja, wat is energie kwijt.. kijk naar mensen.. de een ontspant met een boek, de ander met een energerieke avond in de sportschool..
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Meowth »

Haha :grin:. Maar katten zijn nog steeds geen mensen.

Binnenkort maar eens in het asiel kijken!
Gebruikersavatar
Dido
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 apr 2010 14:39

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Dido »

Als je werkt zou ik gaan voor 2 oudere katten, ik heb gemerkt dat katten het toch wel erg fijn vinden om in elkaars gezelschap te zijn, elkaar wassen, samen in een mandje slapen, samen stoeien. Alleen is maar alleen. Je kan voor weinig geld de ruimte voor katten 'groter' maken door bv verschillende plankjes aan de muur te bevestigen. Als je die dan ook nog stofeert hebben ze er weer een relax plekje bij. En zo zijn er nog wel meer opties. Succes in het asiel in ieder geval!
Groetjes Cleo, Ice, Roos, Cato en Boris
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Meowth »

Dankje voor je tip, daar dacht ik zelf ook al aan: veel mogelijkheid om te klimmen. Vind het zelf wel moeilijk bepalen wat nou 'veel' (en dus genoeg) is. Maar misschien kom ik daar naderhand pas achter? Nou ja bedankt nogmaals, genoeg opties dus.


elvedinenleonie: ik vind trouwens wel dat jullie een hele mooi kat hebben! Om te zien... ik ken hem/haar natuurlijk niet :roll: .
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Leonie89 »

bedankt :) ze zijn ook mooi qua innerlijk gelukkig :)

om even terug te komen op je opmerking dat katten geen mensen zijn.. klopt, maar je kan ze in veel opzichten wel vergelijken vind ik.. natuurlijk leest een kat geen boeken, maar ik wou het verschil in energie aangeven..

ik zou, als ik jou was, gewoon naar het asiel gaan en vragen wat ze hebben.. leg je situatie uit en zij zullen verschillende katten aan je kunnen koppelen.. zoek een wat rustigere kat (en die hoeven helemaal niet oud te zijn!!) en kijk dan gewoon thuis of ze zich genoeg kan vermaken.. je kan altijd nog je kamer verbouwen tot kattenpaleis als je merkt dat ze zich vervelen..
ik merk hier dat het verplaatsen van meubels al erg boeiend is.. dat er ineens een stoel ergens staat waar je ook op kan klimmen.. ook hebben we veel kleine muisjes in huis liggen, zodat ze zich ook zelf kunnen vermaken op de grond.. en ze mogen echt overal komen (behalve op het aanrecht), dus hebben ze genoeg klimmogelijkheden.. zorg in elk geval voor een krabpaal, kattenbak en voer/waterbak en wat losse speeltjes (hoeft niets te kosten, een kartonnen doos is ook zeer boeiend!!) als ze daar niet genoeg aan hebben kun je altijd nog bijkopen/maken..
het is zonde om je kamer nu helemaal te gaan verbouwen en er dan achter komen dat je kat het liefst de hele dag op je bed zich ligt te vermaken met de dekbed..
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Meowth »

Ja precies! Daarom zei ik ook, misschien kom ik daar naderhand pas achter. Het is ook niet de bedoeling dat ik straks in een kattenpaleis kom te leven, terwijl dat niet nodig is. Zal wat zijn dat ik er zelf gebruik van moet maken.

En inderdaad, het zal voor katten ook gelden dat ieder z'n eigen ding heeft. De één vindt spelen met een dekbed geweeeeeeldig, de ander heeft wat meer uitdaging nodig. Dus dit is al een uitdagin opzich! (Voor mezelf in ieder geval)

Nogmaals bedankt voor je leuke reacties!
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Een eerste kat of poes aanschaffen, wel of niet?

Bericht door Meowth »

Nou hier ben ik weer, langer dan een maand later en nog steeds er niet over uit wel/niet doen! Ik zit echt vooral met oppas. Als ik eens wat leuks wil gaan doen of een weekendje naar mijn ouders dan ben ik afhankelijk van de kat/poes. En natuurlijk in combinatie met mijn studie. Ik denk dat het te stressvol is (bijna) elk weekend je kat mee te nemen naar een andere omgeving (mijn ouders dus)... Of kan dat wel? :eshifty:
Plaats reactie