Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruiken

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
manonnetjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2010 19:20

Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruiken

Bericht door manonnetjuh »

hallo ik ben Manon ik en m'n vriend hebben sinds vandaag een poes in juni word ze 5. ze is gesterilliseerd en een binnen poes.

ik heb sinds kort een nieuwe baan en ik zit nog in de opleidingsperiode dus ik ben er nog niet echt aan toe gekomen om informatie in te winnen en ik heb er dus helemaal geen verstand van omdat ik nooit eerder een poes heb gehad...
dus ik heb een aantal vraagjes en ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden :
- ik weet dat er hondenbelasting is geld dat ook voor katten?

- in haar paspoort zie ik alleen stempels voor overige inentingen hoe vaak moet ik dat doen en welke zijn belangrijk voor een huiskat?

- ze is niet gechipt en ik heb geen doktersverklaring gekregen nou hebben we d'r wel gratis gekregen heeft iemand daar ervaring mee.

- ze is vandaag om half 5 gebracht ik verwacht niet dat ze nu al loopt te springen en te doen maar ze beweegt amper tot niet en ze is nu net voor het eerst een stukje naar de keuken toe geslopen hoe lang duurt dat. bovendien (ik heb haar alleen maar nu net even zien lopen en toen zag ik niets omdat het daar donker was) vind me vriend dat ze een erg dikke buik heeft kan het zijn dat ze zwanger is en dat ze daarom super voorzichtig is want ik heb net een half uur bij d'r gezeten en dr constant geroepen en van die lokgeluidjes zeg maar ik weet niet hoe ik het moet noemen met dr speeltjes van thuis een beetje voorzichtig gerommeld en ik heb ook gewoon even stil gezeten bij d'r maar ze beweegt niet ze zit helemaal weggescholen achter een doos onder de eettafel ik snap dat ze een veilige plek opzoekt maar om terug te komen op me vraag hoe kom ik erachter of ze zwanger is terwijl ik niet té dicht bij d'r kom en haar bang maak o.i.d. ik wil wel gewoon het gewenningsproces respecteren en haar de tijd geven om dit te doen...

- hoe vaak geef je een wormenkuur een vlooienkuur wat moet je nog meer doen en hoe vaak om je huiskat gezond te houden?

dat was het wel even voor nu sorry voor de waslijst haha, als er nog dingen zijn waarvan je denkt dat we dat moeten weten waar ik nog niet aan heb gedacht in het bovenstaande wil ik dat ook heel graag weten ik wil namelijk zoveel weten als het maar kan

alvast bedankt voor jullie hulp... Manon en Doery de poes
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: onze eerste poes in huis, en we kunnen wel wat hulp gebr

Bericht door Leonie89 »

hoi!!

goed dat je hier op het forum info komt zoeken :)
ik zal proberen duidelijk op je vragen te antwoorden..

- kattenbelasting: bestaat niet :)
- wat betreft inentingen chippen en gezondheid: ik zou als ik jou was zo snel mogelijk langs de dierenarts gaan voor een check die je jaarlijks kan herhalen.. daar krijgt het zijn entingen en kun je haar eventueel (ik zou het doen) laten chippen.. daar kun je ook een ontwormings/ontvlooiingskuurtje krijgen en kunnen ze haar wegen om te kijken of ze dik is van baby's of dat ze gewoon een forse dame is..
- als ze nog niet gesteriliseerd is zou ik dat laten doen.. er zitten verschrikkelijk veel prachtige en lieve katten en kittens in asiels die wachten op een baasje.. als je poes ongesteriliseerd per ongeluk naar buiten gaat is ze zo zwanger en het krols zijn op zich is ook al erg vermoeiend voor de poes zelf..
- om je kat zelf gezond te houden: zorg voor goed voer (over het algemeen: alles wat in de supermarkt te krijgen is is slecht, ga naar een dierenspeciaalzaak voor voer) een schone kattenbak, en iets van leuke speeltjes en liefde..
- het is zeker niet gek dat een volwassen kat eerst de kat uit de boom kijkt als hij/zij in een nieuw huisje komt.. geef haar een week, zoek zelf geen toenadering (d.w.z. voor de bank liggen en de poes lokken) geef haar een week rust, laat haar naar jou toe komen.. als ze langsloopt mag je best haar begroeten of iets dergelijks, maar volg haar niet, neem zelf geen initiatief.. laat haar het tempo bepalen..

succes!!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: onze eerste poes in huis, en we kunnen wel wat hulp gebr

Bericht door jobey »

Welkom op het forum:
- Belasting voor katten bestaat niet
- Ik doe altijd 1 keer per jaar een coctail enting voor niesziekte en ?? nog iets (weet zo niet meer wat)
- Je kan altijd even langs de DA om haar na te laten kijken
- Geduld is een schone zaak, zorg dat je geduld in huis haalt. En laat je poes zo veel mogelijk haar gang gaan.
- Als je haar binnen houdt vind ik het niet echt nodig om een vlooien of wormen kuur te doen. Hier doe ik het ook niet en ik heb ze ook altijd binnen.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
manonnetjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2010 19:20

Re: onze eerste poes in huis, en we kunnen wel wat hulp gebr

Bericht door manonnetjuh »

bedankt voor jullie reactie en saskia je geeft aan de je zelf ook (een) binnenkat(en) hebt mag ik vragen hoe lang je ze al hebt en dus hoe lang het al goed gaat zonder wormen en vlooien kuur want omdat haar vorige eigenaar dat wel deed ze heeft net een wormenkuur gehad en zij vertelde me dat ik Doery ook nog een vlooienkuur moet geven vandaar dat ik daar eigenlijk vanuit ging
Manon
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door loek »

Hallo,
Ik ben het met de rest eens, even niet lokken of roepen. Zeker de eerste dagen (weken misschien) het initiatief aan haar laten.
Je schrijft dat ze gesteriliseerd is en dus kan ze niet zwanger zijn. Dat ze de eerste tijd op haar hoede is, is heel normaal.

Inenting: 1 keer per jaar kattenziekte en niesziekte volgens mij (niesziekte kan geloof ik ook op de twee jaar) Ik heb mijn katten nog geen jaar, dus weet het zo ook niet uit mijn hoofd. Maar dat kun je natuurlijk gewoon aan de da vragen.

Ook binnenkatten kunnen wormen en vlooien krijgen. (andere mensen, of jij zelf kunnen ze meenemen van buiten bijv.) Mijn da adviseerd voor binnenkatten 2 keer per jaar wormenkuur. (voor katten die buiten komen 4 keer geloof ik). Vlooienmiddel doe ik zelf tot nu toe ook niet. Ik kam ze regelmatig met een vlooienkam, en als ik dan wat zou zien schakel ik een vlooienmiddeltje in. (ik heb het ze wel gegegeven toen ze net bij me waren want toen zaten ze onder de vlooien)

Ze gaan deze vakantie naar een pension dus heb toevallig laatst een afsprak gemaakt en alles even nagevraagd. Ze moeten omdat ze naar het pension gaan worm en vlooi kuurtje en een extra inenting.
Waarschijnlijk ga ik kiezen voor een middeltje wat werkt tegen wormen en vlooien (en oormijt) Dan zou je natuurlijk ook kunnen doen als je haar toch een wormenkuurtje moet geven.

Ik zou als ik jou was sowieso gewoon even naar de da gaan binnenkort voor een algemene check up en meteen wat adviezen over wormen/ vlooien e.d. En evt. advies over haar overgwicht...als ze dat heeft.

succes en vooral heel plezier van je nieuwe aanwinst!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
manonnetjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2010 19:20

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door manonnetjuh »

bedoelen jullie nou gewoon de da drogisterij want dat zegt mij verder namelijk echt niets..

voor Loek : (over dat gesterilliseerde) er staat in haar paspoort dat zij gecastreerd is en poes castreer je niet maar sterilleer je voor zover ik weet verder is het gewoon met de hand geschreven geen handtekening sticker of stempel van een dierenarts dus misschien hebben ze dat er zelf wel ingeschreven, vandaar dus onze twijfels daarover
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door Kattenbella »

da is de afkorting voor dierenarts. Ik dacht in het begin ook dat ze het over de drogist hadden. ;-)
Neem het paspoort mee naar de direnarts. Die kan zien wat er allemaal al gedaan is en jou uitleggen hoe het zit.

Succes met je kat!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door loek »

Poezen worden ook gecastreerd! In de 'volksmond' zeggen we vaak gesterilisseerd maar eigenlijk klopt dit niet. Castreren is het weghalen van de 'voortplantingsorganen' (wat zowel bij katers als poezen gebeurd...alleen de baarmoeder blijft vaak zitten bij poezen) bij sterilisatie worden de eierstokken 'onbruikbaar' gemaakt. Dit gebeurd eigenlijk nooit bij katten, ze halen het hele boeltje er gewoon uit.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door Cari »

Juist! Het wordt tijd dat het woord 'steriliseren' bij katten en honden eens in de prullenbak verdwijnt :roll: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
manonnetjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2010 19:20

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door manonnetjuh »

bedankt voor al jullie reacties, we hebben een andere poes uit het asiel gehaald want we hadden gewoon geen lekker gevoel bij doery (via marktplaats) het klikte ook niet tussen haar en ons konijn Doery die ging de hele tijd jagen en probeerde haar ook aan te vallen en dat werkt gewoon niet vandaar hebben we haar weer op laten halen... ik vertel vanmiddag meer me pauze is voorbij ;)
doeg
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door Miranda »

Waarom neem je in godsnaam eerst een kat en win je pas daarna informatie in? Dat is toch precies verkeerd om? :roll:
Maar goed, fijn dat je je hier hebt aangemeld. Hopelijk steek je hier een hoop op!

Dus de kat krijgt een week tijd en als hij/zij dan niet heeft laten zien hoe ze in mekaar steekt, is het gewoon over en uit en kan ze terug...
Krijgt die nieuwe kat uit het asiel meer tijd, of brengen jullie die straks ook terug? De kans is groot dat vrijwel iedere kat op het konijn gaat jagen, tenzij ze ermee zijn opgegroeid of een erg rustige aard hebben.

Zijn de kat en het konijn ook wel eens alleen? Ik hoop het niet, want daar kunnen nare ongelukken van komen, of zelfs een gewond/dood konijn.

Dit is niet bedoeld om jou aan te vallen, maar ik vind het gewoon jammer dat je wel een kat krijgt/koopt, maar er niks over weet.
Want met het binnenhalen van een kat in huis, komt er ook veel verantwoordelijkheid bij kijken.

Hopelijk 'klikt' het met deze kat beter, ook tegenover je konijn (die zal zich ook wel kapot hebben geschrokken) en ga je een fijne tijd tegemoet met de kat en de kat met jou! ;-)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door Umimeis »

Dus, nu hoop je natuurlijk dat het wel klikt tussen deze kat en jouw konijn?
Even voor de duidelijkheid....de kat is de grootste vijand (op sommige mensen na) van een konijn.
Het is heel normaal dat een kat jaagd op knaagdieren (en vogels). ;-)

Je zou je kat kunnen laten wennen aan je konijn door het konijn in zijn hok te laten zodat ze van een afstand aan elkaar kunnen wennen.
En het wennen aan elkaar kan enkele weken tot zelfs maanden duren.
Dus gun ze de tijd en doe de kat niet na een weekje weg.

En wat doe je als het weer niet klikt tussen jouw konijn en je nieuwe kat? Belandt de kat dan weer in het asiel? :???:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door loek »

Oh...joh....da's me ook wat!.... :icon_shifty:.

Sorry wilde geloof ik ook nog wat nuttigs schrijven maar lukt me niet echt.

Uhm, hoe is het nu met deze nieuwe kat? En met kat en konijn?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
manonnetjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2010 19:20

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door manonnetjuh »

Miranda ik begrijp je reactie ook van de rest maar je had d'r moeten meemaken het was gewoon 3x niks en ik begrijp dat als je niet in de situatie zit dat het dan moeilijk is om het te begrijpen.
even voor de duidelijkheid de reden dat ik zei dat ik niets wist was om uitgebreide reacties uit te lokken zodat daar misschien wat tussen zit wat ik nog niet wist verder was die andere gewoon een valse kat ik had namelijk haar paspoort nummer gegoogled toen kwam ik op meerdere sites terecht bleek dus dat ze niet gecastreerd of gesteriliseerd was en ook zwanger wij hebben gewoon niet de mogelijkheid om 8 of meer jonge katjes te verzorgen op te voeden en dergelijke dat vind ik dus gewoon doodzielig verder kwamen we er ook achter dat het een valse kat was en dat ze bij haar eigenaar bijna alles aanviel wat los en vast zit katten kunnen wel 15 jaar worden met deze kat hadden we dat niet volgehouden ik ben alleen maar blij dat we daar zo snel achter zijn gekomen zodat ze nu dus nog terug kon naar haar eigen bazinnetje die haar eigenlijk niet kwijt wilde in eerste instantie die weet hoe ze is en daar ook al 5 jaar mee omgaat dat leek mij gewoon beter dan 2 onervaren kattenverzorgers... dus dat van na week al weg doen en die nieuwe terug sturen naar het asiel ik ga vanavond verder want ik ben weer op me werk en dit kan/mag helemaal niet ik hoop dat jullie eerst de rest van mijn verhaal afwachten...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Onze eerste poes in huis, en we kunnen wel hulp gebruike

Bericht door Ilone »

Oww interpunctie leest zo fijn...

Waarom uitgebreide reacties uitlokken? ALs je gewoon een vraag stelt krijg je ook antwoord hoor :eeh:
Verder wel vervelend dat je hele verkeerde informatie hebt gekregen van de vorige eigenaar, dat had een hoop drama (voor jezelf, de kat en het konijn) kunnen voorkomen.
Ik hoop dat het met deze kat wel beter gaat.
Zal verder de rest van je verhaal afwachten ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie