Nieren werken niet meer goed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Catfish »

Wat een goede beslissing, en wat erg voor je...
Heel veel sterkte en een knuffel!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

dit is niet een vrolijk topic, hier wordt op nierfalen vaak en veel ingeslapen..

Mo is na zijn diabetes ook nierfaalkater geworden en zat in fase 2 van de vier fases. we hebben hem naar bovenin fase 1 teruggekregen maar afgelopen week bij het bloedonderzoek had hij creatinine 251 en urea 20.8 en fosfor ip 1.22.
dat laatste is nog wel binnen de referentie, de eerste twee zijn ernstig.

probleem was dat hij zijn nierdieetvoer weigerde te eten en dan is er nog wel een truc met ipakitine dat je over 'normaal' natvoer kunt doen om zo de schadelijke stoffen in de darmen te binden. maar dat blijkt bij Mo dus niet te werken! fortekor werkt bij hem ook averechts want hij heeft een normale bloeddruk en als je die naar beneden brengt (fortekor is een ace remmer) dank krijg je een permanent winterslaapdier bij wijze van spreken. en als die hele bloedsomloop op een laag pitje komt, dan worden schadelijke stofjes ook minder goed afgevoerd.

dus alle nierdieetvoer maar weer eens op een rijtje gezet met de koolhydraatgehaltes, want Mo is ex-diabetes maar wel gevoelig voor hogere koolhydraatgehaltes. en ik kan binnen een minuut, gewoon met humane middelen, zijn bloedsuiker meten, dat is makkelijk.
vanmorgen kleine opsteker want hij had bss 4,2 op trovet nierdieetvoer met RC renal nierbrokjes en dat is heel erg netjes. dus qua bloedsuiker gaat dit goed, nu over 6 weken weer bloedonderzoek en dan kijken of die crea/urea hiermee voldoende is gezakt. het MoMo-lab draait weer overuren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met het enorm grote verlies. Vreselijk na een strijd het op te moeten geven.
Maar je hebt wel gelijk vaak is houden van ook los kunnen laten.

Liefs

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

hee hallo!
dank je wel voor je lieve bericht maar zover is het nog lang niet hoor!

we gaan er enthousiast tegen aan en MoMo heeft van mij te horen gekregen dat hij rapido moet gaan reageren op een andere medicijn/voer-combinatie en voortvarend moet meewerken aan zijn herstel.
en hij zei mij dat hij dat in zijn bontoortjes had geknoopt! .......
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door castratenkoor »

Dat ging om Jobey.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Ik heb te horen gekregen dat onze kater Shadow van 14 jaar een beginnend nierfalen heeft.
Ik heb het medicijn Benakor meegekregen, een supplement renal en een nierdieet in de vorm van natvoer.
Brokjes heeft hij in al zijn 14 jaar nog nooit gegeten wat ik ook probeerde, hij weigerde. Ik gaf hem altijd lamshart en sheba waar hij van smulde. Nu moet hij overstappen naar een nierdieet en wat ik al
vreesde hij vindt het niet lekker. Ik heb dit dieet al gemengd met zijn vertrouwde eten maar ook daar trapt hij niet in, ik begin er een beetje wanhopig van te worden.
Misschien is er iemand die me tips kan geven of wat ik nog meer zou kunnen doen.

Ik hoor graag iets terug!!!
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
met renal bedoel je Royal Canin renal brokjes en natvoer ook van RC?
er zijn zowat 8 fabrikanten van nierdieetvoer, via dierenarts en/of speciaalzaak.
je hebt dus nog 7 stuks die je kunt uitproberen.
op het Forum zijn tal van topics over je problemen, zoals bv wennen aan ander voer, soorten nierdieetvoer etc.
en rechtsboven zit een zoekfunctie, daarbij krijg je als je een kernwoord intypt alle berichten over dat onderwerp.
rustig doorgaan met ademen, niet wanhopig worden en je snel inlezen, denk ik..
en knuffel voor Shadow..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Dank je wel Adriana voor je snelle reactie.
Met renal bedoel ik Renalzin van Bayer wat ik in z'n mondje moet spuiten en het natvoer is van Hills in de vorm van blik en zakjes. Brokjes heeft nog nooit gegeten.
Ik spit ook het forum af om op zoek te gaan naar tips of iets waar ik wat aan heb, maar ik voel gewoon dat dit heel moeilijk gaat worden voor onze lieverd en dat doet me zoveel pijn.

Nogmaals dank je wel en ik zal je knuffels overbrengen naar Shadow want hij verdient het.

Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

niet zo somber!
heb je nierwaardes van het bloedonderzoek gekregen en dan met name fosfor ip, ureum en creatinine?
renalzin is een geweldig middel om fosfor vrij snel en goed en via de darmen (en niet via de nieren) naar beneden te brengen. ik spuit klodders op een plastic zakje, laat ze indrogen (2 etmalen) en dan in een stukje vitakraft of easypill hap/slik/weg.
aan benakor moet hij langzaam wennen, dus zeker niet beginnen met de einddosis maar langzaam opbouwen. weet je Shadows bloeddruk?
er is van RC nierdieetvoer in een aantal smaken, hier blieven ze ook geen k/d.
is er een reden waarom je geen ipakitine hebt meegekregen? dat is een middel dat de afvalstoffen van eiwitten al in de darmen bindt en zo de belasting verlaagt. daarmee zou je Sheba kunnen ombouwen en kies dan de Sheba soort met het laagste gehalte eiwit en liefst rond 8 - 10%, meestal is dat de seniorvariant.
eea als overgang naar nierdieet dat hij wel belieft te eten.

mijn ervaring is dat je er zelf even tegen aan moet en dat het je zal duizelen in het begin, maar ach.. op een bepaald moment ben je redelijk ingelezen en dan wordt het overzichtelijk.
het is vooral in het begin belangrijk te proberen te stabiliseren en dan is het zoeken wat het beste werkt. dat kost een aantal maal bloedonderzoek, maar dat is de enige manier om daar achter te komen want niet alles werkt bij alle nierfalers.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Ja niet zo somber!!!
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik merk dat jij er veel vanaf weet maar voor mij is dit volkomen nieuw allemaal. Logisch dat ik bezorgd ben.
Ik kreeg telefonisch de uitslag van zijn bloedonderzoek, en nee ik heb niet gevraagd naar de waarden, ook weet ik zijn bloeddruk niet omdat die niet is opgenomen, het was in eerste instantie alleen een bloedonderzoek om er achter te komen wat er aan de hand was.
Ik ga de waarden wel opvragen bij de arts.
En ik ga aan de slag om uit de vinden welk eten hij wel wil hebben, want mijn idee is dat hij toch wel iets binnen moet krijgen hoe dan ook. Zelfs zijn vertrouwde eten wilde hij niet meer hebben.
Het gekke van alles is dat zijn zusje (ook blauwe rus) het dieet wel lekker vindt, hoe tegenstrijdig kan het zijn.
De arts wilde eerst proberen met een dieet voor hij Ipakitine krijgt.
Ik doe m'n best en ik hou hem scherp in de gaten.

Dank voor je reactie.
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

k begrijp je reactie en het is logisch dat je geschrokken bent en beetje ontregeld.
het kan zijn dat Shadow misselijk is van zijn hoge ureumwaarde en daarom niet eet.
weet je hoe je moet dwangvoeren?
het is belangrijk dat hij vocht binnenkrijgt, op dit moment weinig eten belast zijn nieren in ieder geval niet maar dat kan niet dagen voortduren.
belangrijk is dat je zijn waardes opvraagt, dan kun je zelf ook zien hoe ernstig het is. Mo had vorige week 250 creatinine en dat is vrij hoog. maar ik heb de indruk dat het nu wat beter met hem gaat, hij heeft weer praatjes.
kun je aan een paar soorten nierdieetvoer komen? probeer anders een paar smaken van beaphar of integra (dierenspeciaalzaak).
en bij een andere dierenarts missch nierdieetvoer foliezakjes beef/rund van RC. ik ken geen nierdieetvoer met lamsvlees, eigenlijk zijn alle rode vleessoorten taboe voor nierfalers ivm het fosforgehalte.
houd ons op de hoogte, ja ik ben behoorlijk ingewerkt en dat scheelt en kan je missch snel wegwijs maken. we hebben hier twee nierfalers, eentje van 6 en eentje van 16.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Ik hou je zeker op de hoogte heel graag zelfs.
Het goeie nieuws is dat Shadow inmiddels gegeten heeft van RC met tonijn. Het zijn nog maar hele kleine beetje maar het is wel een begin. Ik heb vanmiddag een rondje dierenarten gebeld wie wat had en gelukt dus.
Al zou ik naar Parijs moeten rijden dan was ik vandaag nog gegaan.
Ook heb ik de indruk dat hij zich iets beter voelt dan voorgaande dagen, hij wast zich beter, kijkt me helderder aan en loopt zo af en toe even in tuin.
Ik ben je ook heel erg dankbaar voor deze tip.

Dit was het voor nu als ik meer vragen of nieuws heb, dan hoor je van me.

Groetjes
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

https://www.medpets.nl/dierenarts/infor ... t/128/1/1/

onder aan deze pagina staat de link van Medpets en daar kun je (als je je registreert geloof ik) via internet een aantal merken, waaronder Royal Canin, nierdieetvoer bestellen.
fijn dat Shadow weer een beetje bijgetrokken is en RC wil eten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Dank je wel voor de link.

Shadow was altijd dol op stukjes galia meloen hij kon er een moord voor doen.
Mijn vraag is, mag hij dit nog wel hebben?
Hij is sinds gisteren inderdaad behoorlijk bijgetrokken alleen het eten valt hem zwaar.
Ik stop het nu in z'n mond, om toch maar wat binnen te krijgen. Leuk vindt hij het niet (ik ook niet)
maar het is even niet anders.

Ik hoor 't wel van je.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

meloen is water en fruitsuikers, beetje vitamientjes en een beetje eiwit.
MoMo doet ook een moord voor meloen (russen eigen?) maar die is ex-diabeet en dan kunnen de suikers kwaad voor zijn bloedsuikerspiegel.
neem aan dat de zogeheten 'gluco-waardes' van Shadow goed zijn anders had je da daar wel een opmerking over gemaakt, (denk/hoop ik) en als Shadow dat lekker vindt en hij eet toch al slecht, ach, doe hem een plezier!
voor zijn nieren is vocht prima, maar hij drinkt neem ik aan en plast goed?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie