Mijn dilemma: Eve, miss Personality, en een katertje?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Eve
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2010 12:48

Mijn dilemma: Eve, miss Personality, en een katertje?

Bericht door Eve »

Hi allemaal!

Ik zit met een enorm dilemma, en ik hoop dat jullie me willen helpen de knoop door te hakken en er ook goed achter te staan.

Ik heb een 9,5 jaar oude gesteriliseerde poes, Eve. Ze is een klein schatje, halve pers schijnt het, maar lijkt in feite op een klein uitgevallen britse korthaar (3,5 kg).
Beetje achtergrond... ik heb haar als kitten uit een huis waar het vol zat met allerlei beesten en zij zat heel bedeesd temidden daarvan recht op op een krabpaal. Er was daar verder geen nestje of moederpoes. Ook heeft van daaruit een chronische niesziekte. Niet de beste koop eigenlijk, maar ik kon haar daar niet achterlaten. Ik heb er geen spijt van gehad! :)) Bij mij is ze sindsdien altijd het enige dier geweest.
Qua persoonlijkheid.. Ze is echt een dame met een personality, een beetje een ice queen, aardig naar bezoekers maar wel tot een zekere hoogte, ik ben degene waar ze echt 100% een knuffelkont mee is en mee praat etc.
Ze komt ook buiten en hangt rond de katten in de buurt, maar is ze niet echt weg van geen van hen.

Het dilemma: ik wil ontzettend graag een katje erbij. Het zou voor mij sowieso al gezelliger zijn, want ik woon alleen in een eengezinswoning met Eve.

Ik heb er dus de ruimte voor en de tijd. Ik weet ook al een betrouwbaar nestje (noorse boskat x pers x HTK) dat vorige week geboren is, waar ik een kitten mag reserveren, en waar het er een stuk beter aan toegaat als bij Eve's herkomst.

Wat mij tegenhoudt is Eve. Ik zou het mezelf nooit vergeven als zij haarzelf gekwetst gaat voelen en gestressed, ondanks dat ik de introduceer-'regels' volg.
Ik weet dat je dit niet kan voorspellen, maar ik wil geen kitten nemen en weer moeten herplaatsen. Zo ben ik niet. Als ik een dier neem, dan blijft hij tot het einde.

Mijn vraag is: is het met Eve's achtergrond en karakter een groot risico dat het misloopt of valt dat juist best mee?

PS Eve heeft een klein bultje in haar nek, dat waarschijnlijk niet gevaarlijk is, maar ze gaat zodra ze getest is op goede weerstand toch onder narcose om het te verwijderen om uit te sluiten dat het inderdaad ok is. Dat zal zeker wel gebeurd zijn voordat er evt. een kitten komt, maar ik heb geen idee hoelang de nasleep daarvan is en of dat ook van belang is hierbij?

Alvast bedankt!!!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mijn dilemma: Eve, miss Personality, en een katertje?

Bericht door Nyncke »

Dan zou ik voor 2 kittens kiezen, die richten zich op elkaar, dat is een stuk rustiger voor een dame die al wat op leeftijd gaat geraken.
Over een goed jaar is alles gewend en vind ook de dame het wel best.

Dit heeft bij mij geholpen toen ik kittens bij mijn katten van toen 6 jaar heb gezet.
Een eerder aaanloopkitten heb ik weg moeten doen omdat ze te druk was.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn dilemma: Eve, miss Personality, en een katertje?

Bericht door Adriana »

ik heb daar een zeer hard hoofd in. uit alles in je verhaal blijkt dat jij helemaal van haar bent en dat ze een behoorlijk uitgesproken karakter heeft.
het feit dat ze zich eigenlijk ook afzijdig houdt van de katten in de buurt duidt daar ook al op. voordeel is wel dat je een vrij groot huis hebt met voldoende afzonder-ruimte.
maar ik ben bang dat ze giga stress krijgt als er een katzel bijkomt en er dus aandacht af gaat, zeker als het een kitten betreft. tenzij zìj er eerst op valt en helemaal gaat bemoederen, maar als ze ineens veel minder aandacht krijgt omdat dat mormel die aandacht opeist, dan loop je kans op een hele riedel aan vervelende klachten en/of vervelend gedrag.
twee maatjes erbij uit hetzelfde nest zou een oplossing kunnen zijn, maar het blijft een giga-gok.. :eshifty:

wij hebben ook zo'n tiepje, Mies die mijn vriend helemaal heeft ingepalmd en daar ook woont en meezeilt. moet werkelijk helemaal niks van geen enkele katzel hebben, niet hier waar ze regelmatig buiten wordt uitgelaten en ook de katzels op de jachthaven hebben groot ontzag voor haar. ze heeft ze, klein en schattig als ze is/lijkt al allemaal weggesnauwd en ze blijven ook mijlen uit de buurt als ze daar rondloopt..
ze was hier thuis met twee katers, waarvan één nota bene haar broer, niet te houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mijn dilemma: Eve, miss Personality, en een katertje?

Bericht door Catfish »

Ik denk ook dat je het beste voor 2 kittens kan gaan. Ze zullen haar dan waarschijnlijk wat meer rust gunnen, en zich op elkaar gaan richten.
Garantie dat het goed gaat met Eve kan niemand je uiteraard geven...

Laat je even weten wat je doet en hoe het met Eve haar operatie gaat?
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn dilemma: Eve, miss Personality, en een katertje?

Bericht door Cari »

Of een kitten erbij een succes gaat worden, kan niemand je garanderen. Eve is al die jaren 'enig kind' geweest en dan is het best moeilijk om te moeten delen. Aan de andere kant gaat ze wel naar buiten en is daar ook in staat normaal met andere katten om te gaan. Dat ze daar geen direkt contact mee zoekt, zegt niet zoveel. Ik heb hier bv een kater (heb 5 katten) die buiten met elke kat ruzie zoekt, maar binnen met de anderen op een hoopje slaapt ;-) .
Als je zelf heel graag een kitten erbij wilt, zou ik het proberen. Je moet daarbij dan wel één ding voortdurend in je achterhoofd houden en dat is dat Eve niet zielig is. Natuurlijk zal Eve in het begin heel boos en heel gestresst zijn, maar het zal haar niet helpen als jij je schuldig gaat voelen. Je moet het tijd geven en daarmee bedoel ik zeker een aantal weken. Introduceer het kitten enthousiast, alsof het een nieuw speeltje is ;-) , en geef Eve net zoveel aandacht als altijd. Geef haar vooral veel positieve aandacht als het kitten in de buurt is. Geen meelij met haar hebben, er wordt niets van haar afgepakt, ze krijgt nog net zoveel eten, liefde en aandacht, dus ze moet niet "zeuren".
Ik heb hier jaren geleden ook een kitten bij een toen 9-jarige poes gezet. De poes heeft de eerste tijd blazend in een hoek onder de tafel gezeten en moest niets van het kitten hebben. UIteindelijk is dat helemaal goed gekomen.Het zijn nooit dikke vrienden geworden, maar en er zijn ook nooit problemen geweest.
Eve heeft het nu hartstikke goed, maar met een kitten erbij hoeft dat helemaal niet minder te worden. Het kan ook een verrijking zijn ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Eve
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2010 12:48

Re: Mijn dilemma: Eve, miss Personality, en een katertje?

Bericht door Eve »

Bedankt voor jullie berichtjes!! Het helpt zeker om te zien hoe het bij jullie in de praktijk gegaan is.
Helaas is er geen eenduidig antwoord op ;), maar dat had ik wel een beetje verwacht, elke kat is anders.
Ik ga er nog even hard over nadenken en neem dit allemaal mee.

Ik zal zeker even laten weten hoe het afloopt (ook met de operatie)!
Als er nog tips zijn, hoor ik ze natuurlijk graag, want ik snuffel heeeeel regelmatig op het forum.

Fijne Pasen allemaal!
Plaats reactie