Hoe komt mijn kat weer thuis?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
sjaakie
Kitten

Hoe komt mijn kat weer thuis?

Bericht door sjaakie »

Sjaakie is een gecastreerde kat van ongeveer 11 jaar oud en gaat sinds kort naar buiten. Nu al twee keer buiten geweest maar iedere keer dat buren hem herkennen en hem naar huis dirigeren. De eerste keer drie dagen weggeweest en nu dan vier dagen weggeweest. Kan hij het gewoon niet vinden of wil hij gewoon nog niet naar huis?

Kleine geschiedenis:
Woont sinds oktober bij ons (+hond en kind). Daarvoor ongeveer 6 jaar bij mijn moeder. Daarvoor is ie komen aanlopen bij een kennis, dus we weten niets van zijn voorgeschiedenis. Bij mijn moeder nooit buiten geweest omdat ze bang was dat ie weg liep. Nu bij ons, maar wij hebben altijd alles open (vooral in de zomer) en kan zo de tuin in en via de buren weg. Nu vinden we dat niet erg, als ie maar weer terug komt. Het is een echte sul en loopt met iedereen mee en vind ook iedereen aardig.

Help! Ik heb het idee dat ie niet goed weet waar ie woont en hoe ie moet aangeven dat ie naar binnen wil. Weet iemand of ik hem daar mee kan helpen. Ik vind het sneu om hem van de zomer dan te moeten opsluiten, omdat ie niet weet hoe ie thuis moet komen.
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Hoe komt mijn kat weer thuis?!

Bericht door Ilone »

En is een tuigje geen idee?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Welkom Sjakie
Een oudere kat zou ik tussen de 3-6 weken binnenhouden, nu met de situatie dat er ook een hond en een kind is, het kan zijn dat hij dat toch wel eng vind.
Dan zou ik hem toch wel langer binnenhouden, totdat hij zich veilig voelt. En dan nog een week erachteraan om de basis steviger te maken.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Een beetje lezen kan geen kwaad :eeh: .... hij woont er al 5 maanden.

11 Jaar is niet meer zo piep,maar voor dementie nog wat jong...
Is hij uitgehongerd als hij terug komt, of lijkt hij wel happy?
Het kan ook zo zijn dat hij elders zijn kostje opscharrelt en het wel best vindt zo. Ik heb ook ooit een poes gehad, die altijd dagen achtereen wegbleef. Ik zou hem niet opsluiten. Hij is een allemansvriend, die redt zich wel ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Dan zou ik hem toch wel langer binnenhouden, totdat hij zich veilig voelt. En dan nog een week erachteraan om de basis steviger te maken.
...over beter lezen gesproken....
sjaakie
Kitten

Bericht door sjaakie »

Tussen de hond (Berner) en Sjaakie gaat het goed. Laat die twee maar schuiven. Het gaat heen en weer. De kat deelt uit en de hond incasseeerd en vice versa. Als ie weer terug is, is ie altijd wel happy en redelijk hongerig en heeft z'n draai altijd wel snel gevonden. Komt 's avonds ook altijd weer op je schoot knorren. Daarna is ie dagen net een kussen op mijn bank en doet ie alleen maar slapen. Kijkt ook altijd naar buiten en gaat voor de tuindeur zitten kijken. Zodra die open gaat probeert ie ook altijd z'n kans te grijpen.
Ga denk ik inderdaad een tuigje halen en dan zo misschien met hem z'n beurt verkennen?!
Hij miauwt ook heel weinig en als ie miauwt is het heel zacht, dus je hoort hem ook niet echt goed als ie voor de deur zit.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

En een kattenluikje?
Laatst was hier iets te lezen over een kattenluik wat reageerde op de chip van de kat.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ip#p397662
sjaakie
Kitten

Bericht door sjaakie »

Ik heb een huurhuis en zijn ze dus niet zo happig op een kattenluikje in de voordeur. Hij gaat via de tuin weg maar komt via de voordeur altijd weer binnen.
sjaakie
Kitten

Bericht door sjaakie »

Ik moet toegeven dat ik niet zo heel veel over katten weet. Puur onderhoud- en gezondheidskennis. Maar komt het weleens voor dat een kat inderdaad zijn huis niet terug kan vinden, maar zich wel in de buurt ophoud? En kun je een kat dit wel bij brengen?
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

sjaakie schreef:Ik heb een huurhuis en zijn ze dus niet zo happig op een kattenluikje in de voordeur. Hij gaat via de tuin weg maar komt via de voordeur altijd weer binnen.
Ik woon ook in een huurhuis, maar heb wel een kattenluikje, dus moet een nieuwe deur betalen als ik hier weg ga.

Je kunt ook een andere deur kopen en daar in een luikje zetten. Zo blijft de originele deur heel en kan je hem terug plaatsen als je weer gaat verhuizen.
Helaas had ik er toen niet aan gedacht :oops: toen ik het luikje erin liet plaatsen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

*Kennisen van me hebben een raampje eruitgehaald ( die in de scchuur gezet ) en een plaat met een katteluikje ervoor in de plaats gezet.
*Anderen hebben een vierkant uit de keukendeur gezaagd en dat stuk bewaard, zodat die er weer naadlos ingezet kan worden.
*Nog anderen hebben een gat in de muur geslagen en dat metselen ze weer dicht als ze weggaan.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

sjaakie schreef: Ga denk ik inderdaad een tuigje halen en dan zo misschien met hem z'n beurt verkennen?!
Lijkt me een volslagen nutteloos en door Sjaakie ongewenst plan. Hij heeft inmiddels al dagenlang de buurt verkend, wat wil je daar nog aan toevoegen :roll: ? Routebeschrijving meegeven, mobieltje :eshifty: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie