Stout kitten met plaslust

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De_Spin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:12
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Stout kitten met plaslust

Bericht door De_Spin »

Mijn kleine Spin (circa 12 weken) is zindelijk. Ze plaste en poepte altijd netjes in de bak. Tot sinds een paar weken. Eerst vond ik een drolletje in de huiskamer. Toen heb ik haar meteen op de bak gezet. Dit is nog een keer voorgekomen en daarna niet meer. Maar dit hoekje in de huiskamer wordt sindsdien sporadisch gebruikt als plastoilet. Ook heeft ze een fijne schapenvacht ondergeplast op de bank. (De bank is dan juist weer haar ligplekje.)

Nu heb ik het niet compleet bijgehouden, maar gisteravond heeft ze voor het eerst weer wild geplast na mijn bezoek aan Londen. Tijdens die reis verbleef ze bij een vriend van mij en daar was ze compleet zindelijk. Na onze terugkomst (van Spin én ik) deed ze netjes alles in de bak. Tot gisteravond. Nu had ik wel bezoek, gisteravond (van diezelfde oppas). Maar zou het kunnen dat ze zich door de vreemde geuren/ bezoek enigszins aangespoord voelt haar plasparfum in de huiskamer te verspreiden? Het wildplassen gebeurt alleen daar. De kattebak staat in de keuken (en die is écht 2 ministapjes van de huiskamer.) En daar poept ze altijd netjes op.

Ik heb haar nu als tussenoplossing met speeltjes en lighoekjes naar de keuken verplaatst voor als ik niet thuis ben (daar ligt namelijk geen onbewerkte houten vloer waar ze dus zo graag op plast). Het plassen gebeurt alleen vooral 's nachts/ 's morgens vroeg, als we samen in de huiskamer slapen, maar ik slaap en zij stiekempjes plast. (En tja, kleine poesjes horen plassen, daar word ik niet echt wakker van.)
Zou ik haar dan ook 's nachts in de keuken moeten doen? Dat zou wel onze beide harten breken, want we slapen altijd samen in bed.

Hulp zie ik gaarne tegemoet!

Qua schoonmaken heb ik verschillende merknamen voorbij zien komen, maar ik woon in Berlijn en hier ben ik niet bekend met de soorten aan kat-vriendelijke schoonmaak zaken. Ik heb gelezen dat ik de plekken met alcohol moet schoonmaken en niet met 'normaal' schoonmaakmiddel, maar gaat dat op hout?

Voorlopig zal ik sowieso even al het bezoek elimineren om te kijken of het daar aan kan liggen met het plassen. Geur, jaloezie, e.d.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door tacuma »

De kattenbak schoonmaken met een klein beetje chloor wil ook nog wel eens helpen, want
juist die chloorlucht daagt katten uit op die plaats te plassen. Je kan het allicht proberen.

Plaatsen waar geplast wordt schoonmaken met schoonmaakazijn, want daar houden katten
nu juist níet van, en ze zullen die plek ook mijden om er weer te gaan plassen.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door Camoth »

Ook een tweede kattenbak plaatsen, zonder kap en zonder luikje. Sommige katten willen niet op dezelfde bak plassen en poepen namelijk. Als het probleem dan niet is opgelost zou ik naar de dierenarts gaan. Het kan een medische oorzaak hebben namelijk.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door castratenkoor »

Dat is ook mijn idee, een tweede kattenbak en dan op de favoriete plasplek.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door JLC »

Ik zou sowieso even naar de DA gaan, om een medische oorzaak uit te sluiten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
De_Spin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:12
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door De_Spin »

Punt is: twee dagen geleden was er niets aan de hand. Totaal netjes zindelijk. Qua medische dingen lijkt het mij vandaar hoogst onwaarschijnlijk.

Ik heb alleen Spin, en ik woon heel klein, mijn eerste kattebak is al zonder kap/ dak, gewoon een normale open bak. Dan lijkt me een 2de bak een beetje overdreven? Het is letterlijk 2 meter van de favoriete plasplekjes naar de kattebak. Overigens is het plasplekje onder een gasverwarming, daar kan ik helaas geen kattebak plaatsen. (En bij haar logeeradres was het geen probleem op dezelfde bak te plassen én te poepen.)

Da azijn en de chloor heb ik al klaarstaan. Ik ga de hele huiskamervloer met het azijnspul te lijf en de chloor voor de kattebak... hoop dat het helpt.

Wat denkt iemand over de hypothese dat bezoek haar jaloers/ onrustig kan stemmen en ze daarvoor plast, als soortement van wraak? (Ze is heel lief en nieuwsgierig en knuffelig tijdens het bezoek, maar misschien dat ze de andere geur toch vervelend vindt ofzoiets?)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door JLC »

Je weet het nooit. Een collega van mij had ook een probleem met haar kat. Haar kat plaste en poepte ineens ook zomaar op de bank, op de grond e.d. Op een gegeven moment zat er ook bloed bij de ontlasting. Ze is dus naar de DA gegaan. Een ziekte kan ineens opkomen.
Ik blijf erbij dat naar de DA gaan zinvol is.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door castratenkoor »

En ik blijf twee bakken adviseren, de stelregel is net zo veel bakken als je katten hebt + 1. Veel katten poepen in de ene bak en plassen in de andere. Omdat die ene specifieke plek populair is zou ik daar een bak neerzetten.
Ik heb zelfs een bak pal voor de achterdeur staan. Van buitenaf pieste een loslopende kat tegen de deur en de mijne beantwoordden dat door tegen de deur aan de binnenkant te piesen. Alles geprobeerd, niks hielp, dan maar een hoge metalen bak daar. Typerend is dat ze er dan ook alleen in plassen. Maar het werkt en daar gaat het om.
Het uitsluiten van het medisch aspect is uiteraard ook verstandig, observeer haar goed, gaat ze niet vaak de bak in en uit b.v.
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door Camoth »

Als het heel plotseling is ontstaan is dat juist een reden om te denken dat het medisch is. Ik zou naar de dierenarts gaan en een tweede bak neerzetten.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
De_Spin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:12
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door De_Spin »

Het is niet plotseling gekomen, ze heeft het enkele weken gedaan, is er toen op haar logeeradres er mee opgehouden (ook gewoon in 1 bak) en doet het ook niet consequent bij mij. Ze doet normale en nette plasjes, is niet onrustig, springt niet vaak in of uit de bak. Het is een pure soort van onwil/woede/frustratie/eigenwijsheidsplas.

Ik heb gisteren met azijn schoongemaakt en de bak met chloor. Van de 3 plekjes zijn er 2 nu niet meer interessant, maar de plek voor de balkondeur, daar lag vanmorgen weer een plasje. Terwijl ik thuis was en in de douche was. Ik zou er graag een tweede bak neerzetten, maar voor de balkondeuren gaat het niet, plus krijg ik er niet een tussen de muur en het bureau in.

Wat kan een mens doen als het niet over gaat? Ik kan niet iedere dag plas blijven ruimen, en dan hebben we het nog niet eens over de stress.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door Sannie_xx »

Juist omdat ze wél poept op de kattenbak, maar elders plast, zou het best eens kunnen dat het een kat is die graag op een andere plek plast dan poept. Probeer het nou gewoon eens, wat heb je liever? Een overal plassende kat of een extra kattenbak waar ze netjes haar plas in doet? Je kan hem weer weghalen als het niet werkt.

En breng haar even naar de dierenarts. De kat van mijn vriend (waar ik laatst een topic over had geopend) plaste ook steeds in huis en wat bleek nou? Fikse blaasontsteking.

Dus op je to do list:

- kat even langs de dierenarts om urine te laten testen
- tweede kattenbak plaatsen

En als dat niet werkt, dan kun je weer verder kijken wat te doen.
Gebruikersavatar
De_Spin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:12
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door De_Spin »

Okee, dit weekend komt er een tweede kattenbak! & heel veel liefde en knuffels. Kan ongetwijfeld geen kwaad ;)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Stout kitten met plaslust

Bericht door Sannie_xx »

Super!! Laat je weten hoe het gaat? :)
Plaats reactie