Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Claudia07 »

Hoi mensen,

ik ben hier nieuw op het forum, moet zeggen dat ik hier nog de beste tips en info heb weggehaald, bij mensen die uit eigen ervaring spreken.

En ik heb een vraagje, is het enige dat ik nergens kan zien te vinden..

Gister heb ik een kitten (genaamd Ziva) bijgehaald van 8 weekjes.
Thuis had ik al een poes (Lana) van bijna 2 jaar.
Nu heb ik gister Ziva, in de hal gelaten (met alle benodigdheden) en Lana heb ik gewoon in huis laten rondlopen zoals zij dat gewend is.
Ik heb dekentjes uitgewisseld zodat ze kunnen wennen aan elkaars geur.
Ziva vind dit alles prima, die dartelt lekker rond in de hal.
Lana begon meteen te blazen naar het dekentje, naar Ziva (die kan ze door t raampje in de hal zien lopen) enn naar mij toe!
Dit is dus waar ik me druk om maak: Lana laat zich maar even aaien, tot ze (naar mijn idee) de geur van Ziva ruikt op mij en dan begint ze weer naar me te blazen en probeert zelfs te krabben...
Heb haar lievelings eten voorgeschoteld, dit heeft ze pas na een uur opgegeten, normaal is het binnen 5 minuten weg, ook heb ik even met Lana gespeelt tot ze weer in de buurt van het raampje kwam bij Ziva en toen begon ze ook weer te blazen en grommen.

Dus mijn vraag is, hoe kan ik Lana aandacht geven als ze mij niet echt toelaat?
En denk je dat het kwaad kan als ik vannavond beide katten in huis laat rondlopen, zodat zij zelf hun rangorde enz. kunnen bepalen, of is dit te vroeg omdat Lana zo reageert op mij en Ziva...

Hopelijk kan iemand me adviseren!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Roos en Minousch »

Je moet ze gewoon bij elkaar zetten en laten blazen en grommen, ze moeten aan elkaar wennen, en de oudere kat zit met een indringer.
Zom weinig mogelijk mee bemoeien.
Geen aandacht aan geven, behalve als er bleod vloeit bij wijze van spreken.
Meestal gaat de acceptatie van een kitten vrij snel binnen een paar dagen, maar soms duurt het wat langer. Kitten is nog heel erg jong en is nog niet helemaal opgevoed door de moeder..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Claudia07 »

Denk je niet dat Lana misschien Ziva aanvalt?
Ziva is echt nog ieniemienie, strax doet ze haar pijn?
En hoe haal je de katten uit elkaar, mochten ze elkaar aanvliegen, als de sleutelbos of het lawaai maken niet helpt?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Roos en Minousch »

Kittens kunnen wel wat hebben hoor, maar ook het kitten moet zijn plaats gaan krijgen, en dat is onderaan..
Om ze uitelkaar te halen als ze dus echt gaat vechten, echt zoveel mogelijk lawaaimaken. stampen op de grond klappen in je handen fluiten enz
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Claudia07
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:45
Locatie: Enschede

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Claudia07 »

Nouuu!!!

Ik heb de dames bij elkaar gelaten en t ging prima!
Ten minste...Lana begon behoorlijk te blazen waardoor Ziva versteef.
Toen hebben ze elkaar n half uur ofzo aangekeken en toen liep Lana weg...
Dit doen ze nu de hele tijd, de kleine zoekt Lana op en Lana blaast naar haar als ze teveel in de buurt komt...geeen gevecht of wat dan ook, gelukkkig!
Lana laat zich ook elke keer een btje aaien tot ze er genoeg van heeft, slaat ze van zich af, maar dat is redelijk begrijpelijk, dat ze boos is op mij ivm het brengen van die kleine...

Hopelijk blijft t zo goed gaan!

Gewoooon bij elkaar zetten dus die katten!
Snoopy_Droppie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2009 09:39

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Snoopy_Droppie »

Hallo Allemaal ik ben nieuw hier :grin:

Wij hebben sinds 2 weken een kitten genaamd Snoopy , en sinds 2 dagen een kitten genaamd Droppie.
Ze kunnen het totaal niet met elkaar vinden en het is hier al 2 dagen alleen maar blazen grommen en uithalen naar elkaar.
Wel heb ik ze bij elkaar gezet vanacht want de dierenarts adviseerde om ze niet bij elkaar weg te houden , hopelijk gaat hun gedrag snel over want ze zouden juist zo leuk met elkaar kunnen spelen
bacil112
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2008 21:07

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door bacil112 »

Hoi iedereen,
Ik zit met het volgende probleem.
Ongeveer een jaar geleden zijn wij (ik en m'n vriend) gaan samenwonen en hebben wij een poes (Evi) van toen 4 jaar geadopteerd en een kitten (katertje Bailey) van toen 10 weken. Het was eigenlijk na een half uur al dikke mik tussen die twee en Evi had al helemaal de moederrol overgenomen.
Helaas werd Evi na een week of twee ziek en bleek dat ze helemaal niet gezond was, er werd kattenaids bij haar gevonden, ernstige nierbeschadiging en een hartruis. We hebben toen overleg gepleegd met de dierenarts en een opvangtehuis voor katten met aids, die eigenlijk tot de conclusie kwamen dat zolang ze niet met elkaar vochten dat er dat niks kon gebeuren.

Evi heeft het toen nog een jaar volgehouden met ups en downs, maar we hebben haar helaas gisteren moeten inslapen. De combinatie van haar aandoeningen plus een grote snelgroeiende tumor die in haar buik bleek te zitten is haar uiteindelijk teveel geworden.
Wij missen haar heel erg maar willen toch weer graag een kat erbij, voor ons en voor Bailey als speelkameraadje. Afgelopen nacht zat hij voor onze slaapkamerdeur te mauwen, iets wat normaal niet doet. Voor ons een teken dat hij haar toch wel mist. Nou kan dit pas over een week of drie omdat wij zeker willen weten dat Bailey (ondanks dat de kans nihil is) geen kattenaids heeft. En blijkbaar is het virus drie weken na besmetting pas op te merken.

We zijn vandaag naar het asiel geweest alleen om te kijken en er waren genoeg leuke jonge gecastreerde katers en poezen. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het slim om een volwassen kat/poes al na een paar weken te introduceren. En wat is dan waarschijnlijk het beste, een ex-kater of een gesteriliseerde poes?
We zouden ook wel graag een kitten willen, alleen is Bailey een vrij grote lompe vent :-P . Toen Evi zich nog goed voelde speelde die twee vrij wild met elkaar. Ik ben bang dat een klein kittentje te 'breekbaar' voor hem is. In dat opzicht zou een volwassen kat misschien beter zijn, maar daar heb je weer het probleem van acceptatie wat moeilijker kan liggen.
We wonen trouwens op een flat zonder balkon en 1 slaapkamer, dus eerst apart houden is vrij lastig.
Graag hoor ik jullie ervaringen en advies.

Groetjes Lisa
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Roos en Minousch »

Sterkte met het verlies van je poes.
Ik heb hier een vreselijk lompe beer van een kater lopen, en heb er sinds maand een kitten bij van toen 12.5 week, ook nog een ukkie dus, en hoe lomp hij ook is, er gebeurt echt niets met het kitten, ze kunnen wel wat hebben,. en het is trouwens de kleine die hem steeds aanvalt(speels), een kitten word meestal iets makkelijker geaccepteerd dan een oudere kat. (Was bij mij dus niet zo)
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Roosje »

Bijna een maand geleden hebben we een tweede kat uit het asiel gehaald, Baret. De eerste dagen werd er af en toe wel wat geblazen tussen Rosa en Baret, maar binnen een paar dagen lagen ze ook al samen op bed te slapen. Wel rende Rosa vaak achter Baret aan, maar dat kwam op mij meer speels over. Er kwam verder geen blazen grommen meppen aan te pas. In mijn ogen leek het dus helemaal goed te gaan. Maar de laatste week ongeveer zie ik dat ze steeds vaker ruzie hebben. Steeds vaker geblaas en gemep naar elkaar toe, terwijl ze ondertussen ook gewoon samen liggen te slapen. Een beetje een haat-liefde verhouding dus. Nou heb ik al een paar keer wondjes ontdekt bij Baret. Steeds rond z'n kop, en dat is ook de plek waar ze elkaar vastgrijpen als ze aan het vechten zijn. Ik heb het idee dat het een soort jaloezie van Rosa is, dat zij alle aandacht wil. Want als we thuiskomen zijn ze heel vaak samen terwijl als we gewoon steeds thuiszijn dan zijn ze afstandelijker tegen elkaar. Baret lijkt soms ook niet echt naar ons toe te durven komen als Rosa ook in de kamer is, terwijl als je alleen met hem bent hij alleen maar wil knuffelen.

Maar ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet, uit elkaar halen of het toch zelf uit laten vechten?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Jarnoootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2010 15:52
Locatie: Hengelo

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Jarnoootje »

Lijkt erop alsof ze een beetje de rangorde aan het bepalen zijn. Rosa wil laten merken dat zij als eerste aandacht wil en als er dan nog tijd over is Baret mag. Dit zal, denk ik, vanzelf zijn gangetje gaan.

onze katten hadden dat ook. Beneden heeft nu Otara 'macht' en boven in de slaapkamer is Fay de baas. Dit heeft ook een tijdje geduurd voordat het allemaal goed liep. Nu zijn het dikke maatjes die weten wie waar de baas is.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Roosje »

Maar is het niet vreemd dat ze pas na een aantal week de rangorde gaan bepalen?
En ze verwond hem, moet ik dat zomaar toelaten? :???:
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Nyncke »

Je kunt ze het beste zelf uit laten zoeken.
Een tik of een schram, wat geblaas en misschien een flink gevecht daar ontkom je niet aan, zolang er geen bloed vloeit kun je je er het beste buitenhouden.
Ze moeten bepalen hoe hun verhoudingen liggen, hoe meer je je ermee bemoeid hoe langer het duurt en hoe heftiger de gevechten zullen zijn.
Soof
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2010 00:15

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Soof »

Vanaf vorig jaar kwam er vaak een poes bij ons binnen die zich helemaal thuis voelde. We kwamen erachter dat ze van de overburen was. Begin januari kwamen de overburen aan de deur om ons te vragen of we hun 4 jaar oude poes Hexi over wilden nemen. Ze kwam al lange tijd veel bij ons binnen en voelde zich helemaal thuis. Later bleef ze ook bij ons slapen op het bed (met medeweten van de buren).

De buren hadden een halve Noorse boskat uit het asiel (kitten) erbij genomen, en dit vond Hexi helemaal niks. Ze bleef veel buiten en bij ons. Daarom hadden de buren besloten ons te vragen om haar over te nemen, omdat ze zo vaak bij ons was en ook wel bij ons at. Een kleine week later hebben we ja gezegd (moesten er wel even over nadenken omdat we tijdelijk in een antikraakwoning zaten die gesloopt zou worden). Vanaf dat moment was ze altijd bij ons en ging het helemaal goed.

Nu (vanaf 1 maart) is haar chip overgezet op ons adres en wonen we met zijn drieën op 16m2. Ze is goed gewend, gebruikte de kattenbak vanaf het begin (ze was een buitenkat) en vermaakt zich met haar speelgoedmuis, krabpaal en radiatormand. Wel miauwt ze af en toe nog veel, maar dat is denken wij gewoon nog gewenning. Hopelijk gaan we snel weer verhuizen dat ze wel weer naar buiten kan of wat meer ruimte voor zichzelf heeft, want qua gedrag is ze nog net een kitten.
xNatje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2010 11:32
Locatie: Lede
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door xNatje »

Ik zit met hetzelfe probleem als Claudia07.
Ik heb een kat die we 'geërfd' hebben van mijn meme, samen met nog twee andere katten, waarvan de kater (Miang) dood is en de andere (Plekkie, wilde kat) buitenleeft. Flossie komt regelmatig binnen.
We hebben eergisteren een katje in huis gehaald van zo'n 8 weken vermoed ik. We hebben ze gekregen van mijn tante.
Nu je raadt het al, die twee komen niet overeen. Eerst begon Whistie (de jonge) met blazen naar Flossie toen Flossie aan haar kwam ruiken. Dan begon Flossie natuurlijk ook te blazen. En als ze nu in elkaars buurt komen, is het geblaas en gegrom. Als Flossie buiten is, mag ik haar aaien, maar binnen begint ze ook al naar mij te grommen. Ze zou zelfs willen kappen. Het kleintje blaast en gromt alleen als Flossie echt dicht komt nu. Gaat dit gedrag over, of bestaat de kans dat dit eeuwige vijanden kunnen zijn? Wat kan je hieraan doen? En is het veilig om dat jong dingske samen met Flossie in de keuken te laten zitten terwijl ik ergens anders zit te studeren? Wat als ze in de clinche gaan? Kan Flossie Whistie erg verwonden? En hoe leer je dit gedrag af?
Ik wil Flossie niet verliezen. Flossie gaat ook vaak bij de buren (andere tante). Straks meot ze van mij ook niets meer weten.
sagaporalph
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2010 22:43

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door sagaporalph »

Hoi allen,

Ik zit met het probleem,... dillemma.
We hebben een kitten van ongeveer 7-8maanden oud een poes. nog niet gestereliseerd.
Ze komt niet buiten, willen we gewoon niet.. Heeft ze ook nog geen behoefte aan gelukkig!..

Ze is heeeel aanhankelijk, ze was al bij ons toen ze 5 weken was.
Nu willen we het liefst nog eentje er bij van 8 weken.. maar wat is ahndig mannetje of vrouwtje? wat wordt het meest geaccepteerd.. ik ben bang dat ze elkaar niet mogen..
Terwijl iik eigenlijk zou hopen,dat liesje(8maanden poes) als moeder zich zou gaan gedragen.
Wat is handig...?
Plaats reactie