Katje, 1 jaar, erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Katje, 1 jaar, erbij?

Bericht door lotje81 »

Hallo, ik kom even met de deur in huis vallen :grin: .
Sinds vorig jaar ben ik de trotse bezitster van Azrael een knappe, zwarte Europese korthaar van bijna 1 jaar oud. Nu dient zich de mogelijkheid aan om er een tweede katje bij te nemen... Dit katje is tevens een vrouwtje, 1 jaar oud en ze is bij mijn buurvrouw aan komen lopen, zo'n half jaar geleden. Zij heeft alle instanties al ingeschakeld maar niemand mist 'pluisje'. Helaas kan ze hem zelf niet houden en ik zou er graag een tweede kat bij nemen. Nu is mijn vraag, is dat aan te raden? Mijn katje gaat niet naar buiten aangezien we in een drukke stad wonen, vlakbij een grote weg.

Sorry voor het lange verhaal!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Katje, 1 jaar erbij??

Bericht door sandy »

Zou niet weten waarom dat niet kan als dit katje binnen te houden is, waar ze ook wel aan kan wennen trouwens hoor..
Wij hebben een kater al jaren hier die mn vriend ooit bij een benzinepomp langs de snelweg heeft gevonden, leeft prima binnen met 3 poezen.
Ze moeten uiteraard wel wennen aan elkaar en dat kan betrekkelijk makkelijk gaan of vrij heftig en wel even duren, dat moet je wel de tijd geven.
En natuurlijk een checkup bij de dierenarts.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katje, 1 jaar erbij??

Bericht door Nyncke »

1 jaar is jong dan kunnen ze aan veel nog gewoon wennen.
Kwam ze bij je buurvrouw wel buiten?
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Katje, 1 jaar erbij??

Bericht door lotje81 »

Dank voor de reacties! Ze is al naar de dierenarts geweest bij mijn buurvrouw voor een check-up en volledig gezond :smile:.
Dan heb ik nog een vraagje. Hoe kun je ze eventueel aan elkaar laten wennen? Gelijk bij elkaar in een ruimte of even apart?
We nemen nu ons katje mee als we een paar dagen weg gaan, twijfelen een beetje of dat met twee katjes ook te doen is? Iemand ervaring hier mee?

Wederom dank!
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Katje, 1 jaar erbij??

Bericht door lotje81 »

Bij mijn buurvrouw gaat ze af en toe naar buiten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Katje, 1 jaar, erbij?

Bericht door Leonie89 »

wij hebben ons katje er gewoon in gegooid.. gewoon doen alsof er niets gebeurd is.. het zal een week of twee onrustig zijn in huis, maar zolang er geen bloed bij komt kijken moet je ze gewoon hun gang laten gaan..

persoonlijk ben ik geen fan van het meenemen van katten, maar als het werkt bij jullie waarom niet.. als wij een paar daagjes weg gaan laten wij een keer per dag bijv mijn vader langskomen om even te knuffelen en eten te geven..
en omdat je er dan twee hebt kan dat helemaal.. ze zullen niet eenzaam zijn omdat ze elkaar hebben..
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Katje, 1 jaar, erbij?

Bericht door Catfish »

Welkom Lotje!

Gewoon lekker doen, dat poesje erbij. Is gezellig voor ze!
Het zal zoals hierboven al beschreven misschien even wennen zijn, maar dat heeft meestal gewoon tijd nodig.
Ik raad aan om ze in het begin wel goed samen in de gaten te houden. Ze zullen best wel eens knokken, maar zolang het niet te ver gaat (dit voel je vaak zelf wel aan), niet ingrijpen. Over het algemeen gaat dit goed en moeten ze 'even' de rangorde en elkaars grenzen bepalen. Of het gaat gelijk goed, kan ook. :-)
En als je weggaat kun je ze evet. lekker samen thuis laten, op voorwaarde dat ze wel goed verzorgd worden door iemand natuurlijk.
En als je kater binnen blijft zal dat voor haar ook geen grote problemen opleveren, ze is nog lekker jong.
Laat je even weten of je het doet?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katje, 1 jaar, erbij?

Bericht door Nyncke »

Als ze maar af en toe naar buiten gaat, kan ze binnen wel wennen, helemaal als ze daar een vriendje/vriendinnetje heeft.

Verder, ik zou 2 katten ook rustig een paar dagen thuis laten.
Maar, 2 kun je ook meenemen als je dat prettig vind. 1 jaar is zo jong, je kunt ze eigenlijk aan bijna alles nog wel laten wennen.
lotje81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2009 11:49

Re: Katje, 1 jaar, erbij?

Bericht door lotje81 »

Wederom bedankt voor alle leuke reacties!!!
We gaan morgenavond even samen naar het katje kijken om te kijken of het 'klikt' :smile:
Ik houd jullie zeker op de hoogte!
Plaats reactie