Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door achtpuntzes »

Een vriendin van mij woonde (tot voor kort) samen met haar lieve, gevoelige poes Minoes, op een kamer ergens in t land...

op een moment komt er via het raam een onbekende kitten binnen, die gewoon brutaal op het bed ging liggen slapen. Minoes hevig verontwaardigd over deze "indringer"
Na een dutje te hebben gedaan, en wat uit Minoes haar bakje te hebben gegeten, vond de kitten het best en liep weer naar buiten.
Een dag later was deze kitten weer terug, en deed net of hij er al jaren woonde...

Navraag in de buurt leerde dat de kitten Sjakie was, en 2 straten verderop woonde.

Sjakie kwam elke dag langs, hij kreeg aandacht en te eten, en Minoes en Sjakie werden de beste vriendjes.

dit ging zo een tijdje door, niks aan de hand, tot een half jaar later een vrouw bij haar voor de deur stond: "IK WIL MN KAT TERUG"
bleek dus dat Sjakie al een tijdje nauwelijks op z'n eigen adres meer kwam.
deze vrouw dacht dat mn vriendin Sjakie expres binnenhield, en dacht dat haar kat "gejat" was.
mijn vriendin vertelde haar dat bij haar altijd een raam openstond, en dat Sjakie regelmatig langskwam, en dat Sjakie de beste maatjes was met de kat des huizes. en dat Sjakie zeker niet werd opgesloten of iets dergelijks. toevallig lag Sjakie net op bed te slapen, en mijn vriendin gaf Sjakie mee z'n eigenaresse. 20 minuten later kwam Sjakie alweer binnen en nam z'n vertrouwde plekkie op het bed weer in.

een tijdje later stonden ze weer aan de deur, met de vraag of Sjakie nog steeds kwam, nou dat was dus elke dag, en de vrouw vroeg mijn vriendin of ze Sjakie wilde wegjagen als hij bij mijn vriendin kwam, dan zou Sjakie wel weer terugkomen naar z'n oude adres.

dus komen we uit op de volgende vraag:

Als een kat zelfstandig een "nieuw adres" kiest, wat doe je dan?

op z'n oude adres kwam Sjakie nauwelijks meer, Sjakie was als echte buitenkat,niet binnen te houden, en Sjakie had het duidelijk erg naar zn zin op z'n nieuwe adres....

mijn vriendin heeft Sjakie een paar keer buiten gezet, maar, brutaal als Sjakie was, kwam ie zo weer binnen lopen. geen beginnen aan.

ze vroeg mij om mn mening over deze kwestie...

ik vind dat een kat moet kunnen gaan en staan waar de kat wilt, Sjakie had het duidelijk niet naar zn zin op zn oude adres, en Sjakie en Minoes waren inmiddels onafscheidelijk, en vrienden moet je niet uit elkaar halen.

uiteindelijk was ruzie met Sjakie's baasjes het gevolg....

Wat vinden jullie hiervan?

Wat zouden jullie doen als een buurtkat jullie huis uit zou kiezen als nieuw thuis?

Wat zouden jullie ervan vinden als jullie kat zou overlopen naar iemand uit de buurt?

Aan deze situatie is een eind gekomen, mijn vriendin verhuisde naar een andere buurt.
Minoes heeft nooit aan haar nieuwe huis kunnen wennen en liep steeds terug naar haar oude huis. de nieuwe bewoners belden dan mijn vriendin op, die minoes kwam halen.

helaas liep het voor Minoes slecht af:

ze moest een heel drukke straat oversteken om naar haar ouwe huis te gaan, en ze is uiteindelijk aangereden, de nieuwe bewoners van het oude huis van mijn vriendin vonden Minoes na een paar dagen vermist te zijn dood in de tuin, met scheef bekkie waar bloed uitkwam.

en Sjakie?

die komt daar nog altijd, de nieuwe bewoners hebben inmiddels ruzie met Sjakie's eerste eigenaren, er is dus niks veranderd.

een kat kiest dus zelf waar hij/zij wil wonen,

of denken julie daar anders over?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door Camoth »

Je vriendin heeft de fout gemaakt hem in de eerste instantie al binnen te laten. Ze had hem al direct moeten wegjagen/ buiten moeten zetten en het raam dicht moeten doen.

Ik heb hier ook een lapjeskat rondlopen in de buurt die bij iedereens deur elke ochtend komt zeuren en naar binnen glipt. Tegen mijn vrienden die hier in de buurt wonen heb ik allemaal gezegd: "Laat de kat niet naar binnen en geef de kat onder geen enkele voorwaarde eten". Het punt is namelijk, zoals jouw verhaal illustreerd, dat zodra de kat doorkrijgt dat hij ergens een lekker(der) maaltje kan halen en een lekker(der) bedje kan vinden; hij dus blijft komen en niet meer weggaat. Dan zit je dus met andermans kat (eigendom) in je huis.

Afijn; dat is allemaal nu achteraf geklets, daar heeft ze nu niets meer aan. Ze kan een aantal opties overwegen. Sowieso met de eigenaars om de tafel gaan zitten. Opties:

- De kat niet meer binnen laten. Dus een hor ofzoiets voor dat raam zetten en eventuele luikjes dichthouden. Dan zal de kat vanzelf weer naar huis gaan.
- De eigenaars vragen om hun tuin af te zetten, zodat de kat wel naar buiten kan, maar niet meer bij haar kan komen.
- Zelf de tuin afzetten (al vind ik dat wel wat ver gaan als het jouw kat niet is)
- Vragen of ze de kat mag overnemen van de eigenaars.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door achtpuntzes »

het volgende speelt ook mee:

Sjakie's baasjes werken allebei, en ze hebben geen kinderen. Overdag is er daar dus niemand thuis.
ze hebben Sjakie en tijdje binnengehouden, alles op slot de hele dag en Sjakie de hele dag alleen.
toen Sjakie z'n kans schoon zag ontsnapte hij, toen kwam ie dus helemaal niet meer terug. ik denk dat Sjakie niet meer terug wilde omdat hij bang was om opgesloten te zijn.

wij hadden vroeger thuis een kat, Dropje, die veel buiten was.
er is een periode van ongeveer een jaar geweest dat Dropje nog maar weinig thuis was, hij zat toen veel bij "klein Omaatje", een oude weduwe die onze Dropje enorm verwende. Mijn ouders hebben daar nooit moeilijk over gedaan....
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 13 mar 2010 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door Camoth »

Dat kan ze dan ook zeggen: dat ze hem niet op moeten sluiten maar de tuin beter af kunnen zetten in plaats daarvan.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door achtpuntzes »

in ieder geval:

mn vriendin is verhuisd dus het is niet meer haar probleem.

ik was gewoon benieuwd hoe anderen over deze kwestie denken.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door Camoth »

Ik denk dat in de eerste instantie de fout bij de eigenaren van Sjakie ligt. Die hadden hem niet los naar buiten moeten doen, dan weet je dat dit soort dingen gebeuren (en dit is nog het minst erge wat er kan gebeuren eigenlijk).

Daarbij is het hun kat, dus hun probleem. Ze moeten zorgen dat ze hun tuin afzetten zodat hij ook niet meer bij andere mensen thuis kan binnen hobbelen.

Vervolgens moeten mensen bij wie een kat zomaar aan komt wandelen de kat geen eten geven en niet binnen laten, want het is hun kat niet, en dan krijg je dus dit soort gedoe, dat een kat niet meer weg wil/blijft komen.

Ik heb het hier ook wel gezien: vriend van mij gaf een rood katertje wat erg mager was steeds te eten en liet hem op bed slapen. De kat kwam vervolgens steeds vaker langs. Tot ik op een feestje bij toeval de eigenaar van het rooie katertje (Pim heet de kat in kwestie) tegenkwam en hem vroeg waarom de kat zo mager was. Bleek de kat een voedselallergie te hebben en allerlei medische problemen. Kreeg dus een speciaal dieet en meer dan voldoende te eten, maarja, die allergie ging maar niet weg.... Nee, vind je het gek als iedereen je kat te vreten geeft :roll: Want iedereen vond Pim zo zielig vanwege zijn magerheid... En Pim vond het natuurlijk allemaal prachtig, de worst en andere zooi die hij van vreemden te eten kreeg was natuurlijk 10x zo lekker als dat vieze dieetvoer :lol:
Dus je kan ook nooit zomaar de conclusie trekken: kat is mager, dus zielig etc. (Niet dat dit hier het geval is, maar het gebeurt).

Ik vind niet dat als een kat een "nieuw huis kiest" iedereen dat maar meteen over moet nemen en prima moet vinden. Mensen moeten allereerst zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen huisdier en de omgeving moet de katten niet binnen laten en voeren. Dan krijg je namelijk dit hele probleem al niet. Als het probleem er eenmaal is kan je nog genoeg doen (zoals ik hierboven aangaf) om het alsnog op te lossen, al is niet iedereen dat wellicht even blij mee.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door achtpuntzes »

misschien hebben de eigenaren van Sjakie hem ook te vroeg naar buiten gelaten.
Sjakie was nog maar een kitten (ong 5-6 maanden) toen hij bij mn vriendin kwam aanwandelen.
Misschien had Sjakie nog te weinig "binding" met z'n eigen huis toen ze hem buiten lieten
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door JLC »

Tja, je kunt wachten op problemen door katten van een ander aan te halen en binnen te laten.
Ik zie ook genoeg andere lieve katten dan mijn eigen katten in de buurt en in mijn tuin. Die buurkatten haal ik niet aan en voer ik niet. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand anders in mijn buurt blij is als ik zijn kat ga voeren en binnenlaten in mijn woning. Ik zou ook niet willen dat anderen dat met mijn katten doen. Mijn katten zitten grotendeels binnen. Ze komen eigenlijk alleen buiten als mijn man en/of ik thuis zijn. Ik weet namelijk dat mijn katten niet acht a negen uur per dag continu buiten willen zijn. En een kattenluikje neem ik niet, omdat ik in een huurhuis zit.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door Nyncke »

Ik zou niet blij zijn als mijn kat steeds weg zou lopen...en de deur steeds open vinden op een andere plaats...waardoor het erg eenvoudig is weg te lopen.
de andere kant is dat ik mijn kat niet buiten zou moeten laten, zolang die niet bij mij is gewend.

Maar vriendelijk bedoelde opname, daar zou ik niet van gediend zijn.

Maar ik geef toe, het is een dilemma.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door tacuma »

Onlangs heb ik hetzelfde meegemaakt: er kwam hier steeds een kat binnen eten, waar we
ook van dachten dat het een zwerver was. Veel navraag gedaan, en op verschillende sites
gekeken en aangemeld, en de kat bleek wel degelijk van iemand te zijn. We voeren die kat
nu niet meer, omdat hij anders hier zou blijven komen. Mijn beweegreden was dat ik ook mijn
eigen katten niet kwijt zou willen raken aan een buurtbewoner, hoe goed het ook allemaal
bedoeld is. Probeer het verhaal dus ook vanuit de optiek van de 'tegenpartij' te bekijken!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door Cari »

Ik vind dat je wel een onderscheid moet maken tussen "binnen halen en eten geven" en "je raam open laten staan". Dat laatste was het geval bij de vriendin van Achtpuntzes. Je kan van haar niet verwachten dat ze de boel dichthoudt, omdat iemand anders zijn kat de hele dag alleen laat. Dat dier zoekt gezelligheid, die hij thuis te weinig krijgt. Hij was vrij om te gaan waar hij wilde en hij wilde bij Minoes zijn, niks mis mee. Eten geven moet je bij een kat die er verder goed uit ziet niet doen, vind ik, maar hem wegjagen? Ik vind dat niemand dat van je kan eisen - moet je het thuis maar leuker voor hem maken, zodat dat zijn favoriete plek wordt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dieneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2010 00:08
Locatie: Zutphen

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door Dieneke »

Vind het inderdaad een lastige kwestie, als de kat zelf binnenkomt via een openstaand raam kan je er niets aan doen. Maar eten geven vind ik ook niet slim, inderdaad omdat je niet weet wat zijn achtergrond is. Ik zou het heel vervelend vinden als mijn katten zo in andermans huis zaten. Maar vind het ook de verantwoordelijkheid van het personeel om te zorgen dat de kat bij zijn eigen huis blijft.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door achtpuntzes »

even een update betreffende de situatie Sjakie:

Sjakie is dus de dupe geworden van de situatie. Medebewoners van het huis waar Sjakie is komen aanlopen wilden hem eerst dumpen ergens in een weiland ver van waar sjakie woont. uiteindelijk is Sjakie naar het dierenasiel gebracht. Sjakie was gechipt, en na contact met zijn oude baasjes, (waar Sjakie nog maar nauwelijks kwam) hebben ze besloten om Sjakie te herplaatsen vanuit het dierenasiel.

dus nu zoekt Sjakie een nieuw tehuis....

Sjakie is een rasechte gecastreerde cyperkater. hij is vrij groot, en ongeveer 3 jaar. Sjakie is geen echte schootkat maar houd erg van knuffellen en houd ervan dicht in de buurt te zijn van "zijn mensen". Sjakie is heel sociaal richting andere katten en kan echte vriendschappen met andere katten ontwikkelen.
Sjakie drinkt graag uit de kraan, is graag buiten en ligt s'nachts het liefst bij je op bed te slapen (hoewel hij er midden in de nacht ook graag ff uit is.

Sjakie zit nu in Dierenasiel Bommelerwaard in Bruchem, net onder zaltbommel.

het tel nr van dat dierenasiel is 0418-643129



ik hoop dat sjakie snel herplaatst wordt. helaas kan ik hem zelf niet in huis nemen, ik woon zelf op een flat met twee kleine poezen, Sjakie is gewend naar buiten te kunnen....



als sjakie herplaatst wordt laat ik het nog wel weten hier....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door Kattenbella »

Pff en je vriendin mocht hem niet opnemen???? Domme toestand zeg!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Sjakie de overloper.... (mag ik a.u.b mijn kat terug?)

Bericht door Umimeis »

Wat jammer dat ik te ver weg woon. Anders zou ik hem wel willen.
Hier kan hij lekker buitenspelen samen mijn katten. We hebben hier een kattenluikje, dus meneer zou hier een fijn leven hebben. Hij kan hier zelf kiezen of hij lekker binnen wil blijven of 's nachts lekker een wandeling te maken buiten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie