Op balkon laten of niet?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Op balkon laten of niet?

Bericht door Roosje »

3 weken geleden hebben we een kat uit het asiel gehaald. Volgens het asiel was het een binnenkat, maar we beginnen steeds meer aan hem te merken dat hij graag naar buiten wil. Hij zit constant voor het raam of voor de voordeur, ons smekend aankijkend. We wonen 1 hoog en hij kan dus niet naar buiten. We hebben wel een balkon, maar omdat we hier waarschijnlijk niet meer langer dan een paar maanden wonen hebben we ook niet echt zin om er veel tijd en moeite in te steken om die af te zetten.
Hij kan natuurlijk wel op het balkon als wij erbij blijven, maar omdat dat niet zo heel vaak kan (aangezien we overdag weg zijn en 's nachts kan het natuurlijk ook sowieso niet) vraag ik me af of het wel verstandig is om dat te doen. Door hem soms buiten te laten, maak je dan niet het verlangen voor hem om naar buiten te willen alleen maar groter?
Dus kan ik hem beter af en toe wel op het balkon laten onder toezicht, of is het beter om te wachten tot we een huis met een tuin hebben?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Umimeis »

Tja....hoe lang is dat, een paar maanden.......zijn dat er maar 2 of 3?
Je zou hem tijdelijk gewoon onder toezicht op het balkon laten als echt zo graag naar buiten wil.
Of je moet gewoon geduld hebben en dat kan soms moeilijk zijn.
Ik heb dat ook gehad met Flea, die wou ook graag naar buiten omdat hij dat gewend was bij de vorige eigenaar.
Maar omdat hij toen nog niet geholpen was, durfde ik hem nog niet naar buiten te laten en liet ik hem dus op het balkon, zodat hij toch lekker vd buitenlucht kon genieten.

Ik heb mijn balkon niet afgezet, ik ken mijn katten ondertussen wel en zij springen of vallen er niet van af.
Maar mijn katten gaan ook gewoon naar buiten, dus die zijn ook niet zo vaak op het balkon.
Maar jij hebt die kat nog niet zo lang, dus zou ik hem eerst onder toezicht op het balkon laten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Roosje »

Ligt eraan hoe lang het duurt voordat we een grotere huurwoning aangeboden krijgen, kan 3 maanden duren maar met pech ook een half jaar.
Maar is het voor hem niet juist frustrerend dat ie alleen maar op het balkon kan en ook niet vaak, gaat ie daardoor niet alleen maar meer naar buiten verlangen waardoor je het alleen maar erger maakt?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Adriana »

de mijne gaan op het balkon (het is helemaal afgezet met gaas en een net en ik ben altijd in de buurt) en mee naar buiten.
Zo inspecteert iedere ochtend mijn balkon en heeft dan graag dat de deur wijd open blijft staan.
Mo gaat alleen het balkon op als het warm en zonnig is.
Mies gaat op 15-hoog af en toe het balkon op in tuig als het zonnig is en nooit alleen en is afgelopen jaar het hele zeilseizoen mee naar de boot geweest.

de enige, die echt aangeeft dat-ie naar buiten (tuin) wil is Enzo. dwz dat is mìjn interpretatie van tegen de voordeur op springen.
maar als ze niet buiten komen dan alleen op het balkon, dan weet ik niet of ze gefrustreerd raken van iets dat ze niet echt kennen en dus missch ook niet missen... Enzo, Mies en Mo kennen beide vormen en alleen Enzo geeft actief aan dat ie naar buiten wil. en als ik hem op het balkon met zijn pootjes in de sneeuw laat staan, dan is het snel over.
vanmorgen is hij niet te houden omdat hij 'tuin' ruikt als ik daarvan terug kom en straks mag-ie mee.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Nyncke »

Vanaf 1 hoog springen ze alleen wel zo naar beneden, kun je niet wat treedjes of een soort kattetrapje langs de muur naar beneden maken.
Eerdere katten hier sprongen altijd via een muurtje omhoog de slaapkamer in.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door loek »

Hoi Roosje
Ik snap je gedachte: 'werkt het niet juist frustrerend omdat het alleen maar kan als je erbij bent'. Ik weet het niet zeker maar ik neig naar: 'Nee, maakt niet uit'. Dit omdat mijn katten bijv. niet op mijn slaapkamer mogen komen. Dit weten ze inmiddels heel goed, zijn daar helemaal aan gewend. Maar als ik bezoek heb dan slaapt dit bezoek meestal in de woonkamer. Waar de katten dus normaal ook rondlopen..en lekker op hoofden gaan springen e.d. ;-) (ze zijn zo leuk haha) Dus dan laat ik altijd de slaapkamerdeur open en mogen ze dus wel bij mij op bed liggen. Ze doen dat dan trouwens over het algemeen ook de hele nacht.
Ik dacht eerst: oje, maar dan zul je zien dat ze de volgende nacht aan mijn deur staan te miauwen. Maar tot nu toe lijkt het erop dat ze 'begrijpen' en accepteren dat het mag als er iemand in de woonkamer slaapt en anders niet.

Wat betreft het balkon denk ik dat ze best kunnen gaan 'begrijpen' (verband leggen) tussen het feit dat jij er niet bent (en dus geen balkon) of je bent er wel (wel kans op balkon).

Verder durf ik het persoonlijk niet aan, om mijn katten op een niet afgezet balkon te laten. (ik moet dus nog in de actie hier voor de zomer, want dan wil ik ze op een afgezet balkon laten) Ook als ik erbij ben niet! Dit omdat Diesel hier een keer uit het raam is gesprongen terwijl ik notabene voor dit raam zat! Ik kan je vertellen je hart staat even stil op zo'n moment. (het is goed afgelopen gelukkig)
Nou woon ik wel 2 hoog. Ik vraag me af hoe hoog 1 hoog bij jou is. Als ze zonder risico op verwonding of erger van evt. van het balkon af kunnen springen dan zou ik het wel gewoon doen.

Maar als de hoogte zo hoog is dat er risico is dan zit een ongeluk in een klein hoekje...ook als je erbij bent. ('oh een vliegje, of vogeltje'........vul maar in)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Adriana »

van één-hoog van een balkon af springen is heel erg slecht voor gewrichten en ingewanden en met name de nieren krijgen daar een opdonder van...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Roosje »

Een trappetje of wat dan ook van het balkon naar beneden is sowieso geen optie, want we wonen aan een te drukke weg.

Baret is als zwerver in het asiel binnengekomen, dus het buitenleven kent hij wel. En daarom denk ik dat hij het ook wel mist. En ik denk dat hij inderdaad wel zou snappen dat als wij niet thuis zijn dat hij niet naar buiten kan, maar het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat zodra we thuiskomen hij alleen nog maar zielig voor de balkondeur gaat zitten omdat hij er zo graag heen wil. En als ik de verhalen hoor van katten die voor de ogen van hun baasje toch zomaar ergens vanaf weten te springen lijkt het me sowieso niet echt veilig. Stel dat ie er wel vanaf springt? :S (En dan schikt en daardoor de drukke weg overrent)
Misschien dat het toch beter is om hem eerst die paar maanden binnen nog maar uit te laten zitten en zodra we ergens anders wonen waar hij wel veilig naar buiten kan dat dan maar te doen.

Al die maanden in het asiel kon hij natuurlijk ook alleen maar naar een buitenren, dus misschien verlangt ie ook wel alleen af en toe naar wat frisse lucht...
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Cari »

Ik zou 'm maar lekker binnen houden, wel zo veilig. Ook als je erbij bent, loop je risico. Vallen gaat sneller dan je kan vangen. En dan die drukke weg....brrrrr.... :shock: niet doen! Verheug je maar op de dag dat ze allebei veilig de tuin in kunnen - het moet ook voor jou leuk blijven ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Roosje »

Hij moet inderdaad nog maar even geduld hebben, pech voor hem maar hij zal er vanzelf wel aan wennen. En ik zal er maar even aan moeten wennen dat ik er niks aan kan doen om zijn zielige smekende blik te verhelpen. ;)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
gertie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:56

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door gertie »

ik woon ook in een flat 5 hoog heb ook een kat,pas geleden uit dierenarsiel gehaalt.daar zeide ze ook dat het een binnenkat is,maar ik ben toch wel bang om balkon deur in de zomer open te zetten,
heeft iemand van jullie een paar foto"s voor mij hoe ik het balkon kan afschermen dus de spijlen, dichtmaken en zeikanten onder de glas schotten aan weerskanten zo dat de kat hier niet onder door kan naar de buren b.v. want van de woningbouw mag het niet die doen overal moeilijk om.
groetjes gertie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Ilone »

Ik heb stevig gaas bij mijn spijlen (ik woon ook 5 hoog) zodat ze daar niet door kunnen. Misschien ook een optie? Ook voor onder de glasschotten misschien? Zo kunnen ze toch nog erdoor kijken en ik heb toch altijd het idee dat wanneer ze niet kunnen zien wat daar beneden afspeelt, ze dan juist gaan klimmen en springen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op balkon laten of niet?

Bericht door Adriana »

zit je op de hoogste verdieping?
wij wonen 5-hoog en op de hoogste verdieping.
tot dusver was grof gaas vanaf de vloer tot bovenaan de spijlen genoeg, maar met aapje Enzo moest ik de hele ruimte afsluiten.
bij Zooplus zijn netten in diverse formaten te koop en ik geef toe, je bent wel even bezig maar het is éénmalig. die netten zijn zo doorzichtig dat ze van de straat vrijwel niet te zien zijn.
er zijn diverse topics met allerlei voorbeelden, ook met foto's voor inspiratie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie