Ander eetpatroon is gelukt!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door Repsaj »

Op internet lees ik veel over de verschillende manieren van eten geven aan katten. Sommige mensen geven meerdere keren per dag kleine beetjes. Anderen doen dat twee keer per dag. Ook een grote groep mensen (is mijn indruk) gooit de bak vol en laat de kat zijn of haar gang gaan.

Ik heb sinds kort en poes en had ervoor gekozen om haar twee keer per dag een beetje te geven. Vanaf het begin zat ze de hele dag te zeuren om eten. Soms even een dagje niet maar al ruim voordat ze eten kreeg werd ze al opdringerig. Kreeg ze eindelijk eten dan werd ze vraatzuchtig. Alsof haar leven ervan af hing :grin:

Ik besloot het bakje vol te gooien om te kijken wat er gebeurde. Ze zat te wachten tot ik naar haar bakje liep om eten erin te stoppen. Ik liet haar zien dat er nog eten in zat. De eerste dagen at ze erg veel (volgens mij wilde ze een volle bak ineens opvreten). Ze liep vaak naar het bakje om te eten omdat ze de bak niet in een keer op kreeg. Na een paar dagen kwam ze erachter dat ze het toch niet zo prettig vond om zo veel te eten. Ze eet nu af en toe een klein beetje en is een stuk rustger geworden. Een vol bakje is veel te veel voor een dag. Volgens mij heeft ze nu door dat ze niet perse hoeft te eten (voordat het weer weg wordt gehaald :?: ).

Misschien hebben sommige mensen hier wat aan. Ik zelf wist nl. even niet wat ik er mee aan moest.
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door Sann »

Zo doe ik dat ook! Mijn katjes eten gedurende de dag kleine beetjes, en pas aan het eind van de dag zijn de brokjes zo goed als op. Ik heb begrepen dat katten zo een 20 keer op een dag eten, dus ik laat de brokjes gewoon staan.

Vind het een beetje lullig om ze te laten wachten tot ze mogen eten, dan is er inderdaad de kans dat ze heel snel heel veel eten wat niet echt lekker is voor de buikjes...

Maar bij jou moest ze dus gewoon wennen? Wel een goede tip ja voor mensen die denken dat het niet lukt meteen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door Adriana »

Sommige katten kunnen hiermee omgaan en sommige katten worden er moddervet van,
afhankelijk van de samenstelling en caloriegehalte van de betreffende brokjes..
In de natuur moeten ze hun kostje bij elkaar scharrelen en soms hebben ze veel te eten en soms zitten ze even zonder.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten
Zooplus heeft voederautomaten, die bij uitstek geschikt zijn om je kat een aantal malen per dag met een afgepaste hoeveelheid te voeden ..
en ik kom goeie gebruikte exempl zelfs af en toe in kringloopwinkels tegen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door loek »

Interessant onderwerp. Ik heb het namelijk ook weleens overwogen. Maar ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat mijn katten meer gaan eten dan dat ze nu krijgen. Nu zijn ze heel mooi op gewicht en blijven stabiel dus dat betekend dat ze 'niet te veel/ niet te weinig' krijgen.
Ik 'durf' het dus niet aan. Je zou kunnen zeggen probeer het, een kat is natuurlijk niet meteen binnen twee weken moddervet. MAAR dan zit ik met het probleem dat ze gewend zijn de hele dag te kunnen eten. En ben ik bang dat het dan heel lang gaat duren voordat je het terug kunt draaien zonder dat ze de hele dag 'aan je broek hangen'.

Dus ik houd het toch maar op 3 keer per dag eten geven. Ook al betekend dit dat ze ongeveer vanaf een uurtje voor etenstijd met hongerig achterna lopen iedere keer als ik in beeld kom...En inderdaad vervolgens eten alsof hun leven ervan af hangt. (wat ik dus af en toe een beetje jammer vind)

Ik wilde het iniedergeval terug brengen naar 2 keer per dag. Die derde keer krijgen ze ook maar een beetje. Maar krijg dat laatste beetje er niet eens af. (ook niet echt volgehouden een hele tijd daar niet van.......want ik vind dat heel moeilijk van die 'vragende koppies'..kon je ze het maar uitleggen he)

Maar wel bedankt voor je bericht...want zet me weer even aan het denken.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door Camoth »

Ik heb een kat die op dieet staat, dus bij mij kan het niet.

Verder staan mijn katten op veel verschillende typen voer (kvv, vers, natvoer etc). Dus zou bij mij erg lastig worden ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door Repsaj »

Loek: Ik kwam dit merk tegen: http://www.diervoedingonline.nl/webshop ... oduct=1016

Weet er verder nog niks van af. Maar er staat dat de vorm van het voedsel ervoor zorgt dat katten niet te snel kunnen eten......

Zal zometeen ook eens naar de samenstelling kijken.

Als ik zo mijn gedachten erover laat varen dan lijkt het me beter om meerdere keren een klein beetje te geven. Waarom? Het zijn jagers en dit houdt ze scherp :catani: . Ook voorkom je hiermee dat 'gevoelige' katten moddervet :fat: worden.
Maar als ik het zo bekijk maakt het mijn poes wel rustiger en is haar aandacht niet zo sterk gericht op eten. Kan ze rustig andere dingen doen ( :sleeping: ).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 47591#more

sanabelle kroketten

als je even doorscrollt zie je de samenstelling en de ingrediëntenlijst.
hier staat ook weer niet het gehalte aan zetmeel/koolhydraten vermeld, die moeten er gezien de samenstelling wel in zitten.
redelijk wat vet ook. weet niet of ze daar slank op blijven.
voerautomaat bestellen lijkt me erg goed plan, vandaag en morgen nog 20% korting bij Zooplus op alles muv kattenbakkorrels en voer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door loek »

Repsai en Adrriana
Bedankt voor het meedenken. Ik kende dat niet wat grappig. Ik houd het in gedachte.
Voerautomaat heb ik. Gebruik ik alleen als ik er niet ben. Ik vermoed dat, met name Diesel, de hele tijd onder (de bak hangt, want anders gesloopt) de bak blijft staan miauwen als hij weet dat daar zo nu en dan iets uitvalt. Dus nog meer focus op eten. Maar het is een idee en zal er zeker eens over nadenken.

Ik zie het ook trouwens niet echt als een groot probleem hoor dat (met name Diesel) een tijdje voor etenstijd begint te 'praten'. Als ik ergens mee bezig ben of gewoon zit ofzo dan hoor ik ze ook niet. Het is alleen dan steeds als ik opsta en richting keuken loop, dan hebben ze zoiets van: 'he het is bijna tijd dus wie weet krijgen we al iets als we even iets van ons laten horen'. En da's soms wel vervelend. En dan inderdaad daarna dat 'aanvallen op het eten'. Als ik bezoek heb dan zeg ik ook altijd maar: 'ja je ziet het, ik verhonger ze ;-)' want zo gedragen ze zich wel.

Ik zou het Diesel ook vooral zo gunnen dat hij zijn focus ergens anders op kan leggen. Maar ja aan de andere kant, Diesel is in alles een beetje 'extreem' en ook wel overal druk mee. Dus het ligt ook gewoon in zijn karakter denk ik. Hij is ook snel af te leiden hoor. Echte adhd'er eigenlijk ;-)
De deurbel gaat: Diesel staan meteen vooraan bij de deur. Zit op de wc, 1 sprong en diesel is binnen. Ben jij de was aan het ophangen: hop ik help je wel even mee (door op het rekje te klimmen, wat overigens best knap is haha!). Het is bijna etenstijd en jij gaat naar de keuken: MIAUW geef me eten. etc etc etc. In de tussentijd ligt Muis 9 van de 10 keer relaxed op te bank zich te verbazen over haar hypeactieve broertje ;-)
(nou wel heel zwart wit dan hoor :-) Muis is ook weer niet een slome. Maar die maakt zich een stuk minder druk om alles)

Goh lang verhaal geworden. Was nou ook weer niet nodig ;-) (tja af en toe als ik over mijn katten begin ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door Repsaj »

Gister en vandaag heb ik eens geprobeerd om 's ochtends precies afgewogen brokjes voor de hele dag in het bakje te doen (in plaats van het bakje vol te gooien). Ze eet niet alles in een keer op. Maar 's avonds (na mijn eten) is het op. Ik merk wel dat ze dan een stuk actiever is en meer aandacht van mij vraagt. Ik ben er nog niet helemaal uit of ze ook meer eten wil.......
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Ander eetpatroon is gelukt!

Bericht door Elsa »

ik dacht ook bij de nieuwe generatie katten (nu inmiddels 1 jaar) deze keer doe ik 3 maal per dag afgewogen eten geven omdat mijn vorige kat te dik was en kreeg hem maar niet op een goed gewicht (was ruim 7 kg toen ik hem kreeg).
Nu heb ik dus weer 2 katten van verschillend gewicht (4 kg en 5 kg) krijgen evenveel te eten, dus het ligt ook aan de bouw van de kat. Ik hou me netjes aan de grammen die op de verpakking staat. Ik kan het dus niet wagen om een volle bak neer te zetten want dan ben ik bang dat de dikkere alles opeet en de kleinere ongewild op dieet komt te staan.
Plaats reactie