Vol zwerfkatten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Vol zwerfkatten

Bericht door Lana »

Hai allemaal,

Ik ben afgelopen weekend naar Texel geweest en zat daar op de camping Roompot. :edance:
We zaten in een stacarevan. De eerste dag al kwam er een rode kater ons huisje binnen. Hij had een stuk van zijn oor af en kwam gelijk schooien. Hij hebben hem een stukje worst gegeven en later lag hij lang uit op de bank te pitten!
De volgende morgen deed ik de gordijnen open, en jawel.. daar stond meneer weer en had een mooie lapjesdame meegenomen. Erg gezellig, stukkie worst en hij ging tevreden weer weg.

Die dag kwam ik bij de receptie en daar lag een brief van de gemeente. Er stond in dat ze in Texel zwerfkatten vangen, steriliseren en terug zetten op camping Roompot. Omdat de katten het in de winter moeilijk hebben vragen ze de camping gasten kattenvoer te kopen en dat te geven. (ik zal de brief eerdaags even scannen voor jullie)

Die zelfde dag hadden we inderdaad eten voor ze meegenomen en zaten er zo 7 katten voor onze deur! Ik heb er nog meer zien lopen.
Er liep een zwarte kat bij die ontzettende pus ogen had, een kromme staart en op 1 poot niet kon staan. Ik kon goed zien dat hij pijn had. Ik naar de receptie en vroeg of ze dat soort katten ook hielpen. Het antwoord was "nee, zo ging het ook in de natuur". Als ik er wat aan wilde doen, zou ik hem zelf naar de dierenarts in Texel moeten brengen.

Nu ik thuis ben, heb ik er een beetje een naar gevoel bij! Die arme katjes.. :-(

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes Ingeborg
The good, the bad and the pussy!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: VOL Zwerfkatten

Bericht door Nyncke »

Ik vind het op zich geen gek idee om ze te steriliseren/castreren.
Als het om zwerfkatten gaat, die redden zich wel, ze zijn gewend om te jagen en te overleven dat is inderdaad de natuur.

Maar ik vind het wel erg vreemd om je gasten te vragen ze te voeren en ze met een rotgevoel naar huis te laten gaan.
Of ze voeren ze zelf of ze laten de katten zelfstandig worden zodat ze zichzelf kunnen redden.
Maar zo, en wat als er 3 weken geen gasten zijn om ze te voeren, wat dan?
Verschillende soorten voer ( en dan ook nog vaak verschillende supermarkt merken) is erg slecht voor blaasgruiskaters, wat gaan ze daarmee doen?

Kortom, slechte zaak om het op deze manier te doen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: VOL Zwerfkatten

Bericht door daantje »

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is er al eerder iets geweest over dit onderwerp. Het ging volgens mij zelfs nog een stapje verder, nl. de katjes in laten slapen of afschieten vanwage het overschot :-( .
Inmiddels is dit, dacht ik, terug gedraaid en gaan ze er ook op Texel voor om katten onvruchtbaar te maken.

Het is dus wel degelijk een probleem op Texel, maar persoonlijk ben ik er zeker voorstander van om deze diertjes te helpen in een koude winter. Zij hebben er zelf niet om gevraagd om geboren te worden en kunnen nu niets anders dan proberen te overleven.
In laten slapen of afschieten is voor mij "not done"!
Steriliseren/castreren zal uiteindelijk het overschot moeten doen verminderen, op een natuurlijke manier ;-) .

Het is gewoon super triest voor deze diertjes :-(
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: VOL Zwerfkatten

Bericht door sandy »

Wat triest toch eigenlijk, ik zou daar ook niet tegen kunnen wetend dat je zo'n dier daar achter moet laten waarvan je weet dat het slecht gaat.
In Tilburg hadden ze een stichting die verwilderde dieren ving en liet helpen en plaatsbare dieren opving, alleen die bestaan niet meer.
Vind het wel mooi dat ze dit doen maar hoop toch wel dat ze zich zelf ook voldoende inzetten voor die stumpers, toeristen zijn er immers niet het hele jaar door.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door Lana »

Nou, ik ben dus naar de receptie gegaan om te vragen of ze die zwarte kat (die zijn ogen helemaal dicht had) ook konden helpen. Dit lijkt mij besmettelijk voor de andere katten en ook voor kindertjes die daar spelen.
Katten die er lopen krijgen van de gasten niet alleen kattenvoer, maar ook resten. Ook dat lijkt me slecht!

OOOOOOOOOOOH kon ik ze maar allemaal meenemen.. :-(
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door Lana »

TNR-methode zwerfkatten

De dierenbescherming wil bevorderen dat het aantal verwilderde katten in Nederland op termijn wordt teruggedrongen.
Het beleid van de Dierenbescherming is erop gericht om verwilderde katten te vangen, steriel te maken en terug te plaatsen, de zogenaamde TNR-methode (vangen, steriliseren en herplaatsen) Al jaren hebben wij een goede ervaring met deze methode. Wanneer zwerfkatten worden weggehaald uit eigen omgeving, onstaat weer ruimte voor nieuwe (groepen) zwerfkatten. Door het inzetten van TNR-methode, wordt het probleem beheersbaar gemaakt, en wordt de overlast voor mensen bovendien sterk teruggedrongen. Zo hopen we een diervriendelijke bijdrage te kunnen blijven leveren aan dit maatschappelijke probleem. Voor meer informatie over dit onderwerp verwijzen we u naar het beleidstuk dierenbescherming over verwilderde katten.
Voor het vangen van verwilderde katten dient te worden voldaan aan de vereisten van de Flora- en faunawet. Op grond van deze wet is het verboden om dieren in de vrije natuur uit te zetten (hieronder wordt ook een stedelijke omgeving gerekend) De Dierenbescherming heeft als enige organisatie een ontheffing voor dit verbod van het misterie van LNV. Deze ontheffing geldt zowel voor de bebouwde kom als daarbuiten op campings, bungalowparken en vakantieaccomodaties.

Met vriendelijke groet,
Dierenbescherming Noord-Holland


Geachte gast,

De meeste van de katten van kustpark Texel zijn al gesteriliseerd. Deze katten zijn te herkennen aan de oren! van het oor is een stukje afgeknipt door de dierenarts.

In de winter hebben de katten het een stuk moeilijker. Er zijn immers niet zoveel gasten die ze eventueel kunnen voerderen. De huishoudelijke dienst zorgt met regelmaat dat ze bijgevoerd worden. Mocht u ons willen helpen met de parkkatten te verzorgen, kunt u een bijdrage leveren in het speciale geldkistje/spaarpot.
Alvast onze hartelijke dank!

Team Kustpark Texel
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door Lana »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die laatste was mijn grote vriend! Door ons Texel genoemd! ;-)

Het gekke is wel, dat alle katten daar onwijs lief waren!
Zijn verwilderde katten niet valser?
Kon merken dat ze mensen gewend waren!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door Cari »

Zwerfkatten zijn een bekend fenomeen op campings. Campings zijn dumpplaatsen. Een aantal van de katten is gewoon tam, maar "vals" zijn ze nooit, Lana ;-) Noem het liever verwilderd. 's Zomers tijdens het hoogseizoen worden deze dieren meestal goed gevoerd, maar zodra de gasten vertrekken en de kou, wind en regen een rol gaan spelen, wordt het een heel ander verhaal.
Als het om zwerfkatten gaat, die redden zich wel, ze zijn gewend om te jagen en te overleven dat is inderdaad de natuur.

Dit heeft niets met natuur te maken. Ga je eens inlezen, Nyncke! Deze dieren kunnen zichzelf niet redden zonder hulp van de mens.

Dat de dierenbescherming de katten castreert is mooi. Dat ze de katten vervolgens laat creperen als ze ziek zijn, daar heb ik geen goed woord voor over :evil: Het is geen kwestie van 'geen geld' want DB bulkt van het geld. Het is pure onverschilligheid. Die zwarte kat met pus-ogen en een zere poot lijdt en de kans is groot dat hij een langzame dood zal sterven. Gelukkig voor hem wordt het lente en misschien is er een gast die zich over hem wil ontfermen. Al is het maar 10 dagen antibioticum door zijn eten gooien. Als hij niesziekte heeft, kan dat besmettelijk zijn voor de andere katten, maar voor mensen niet. Als dat zo was, dan zou er wel iets gebeuren.
Het zijn de particuliere instellingen (zoals waar Sandy het over had), die verder gaan dan alleen castreren. Die elke kat als individu bekijken en kijken wat er voor de kat haalbaar is. Die de kat ook opnieuw vangen om naar een dierenarts te brengen, als dat nodig is.

Ik kan me heel goed voorstellen Lana, dat het je een rot gevoel geeft. Maar het is niet jouw schuld. De schuldigen zijn onbereikbaar en dat is heel jammer. DB kan veel meer doen dan ze doet en ook dat is heel jammer.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door Adriana »

eigenlijk zou er op Texel een dierenbeschermers-clubje moeten zijn die zich het lot aantrekt, die de katzen in de gaten houdt,
in samenwerking met de plaatselijke da basale zorg verleent en inzamelingen houdt om eea vooral s winters ook te bekostigen.
blijkbaar leeft de Texelse bevolking hier volledig langsheen en moet het van toeristen komen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door loek »

Cari schreef: Dit heeft niets met natuur te maken. Ga je eens inlezen, Nyncke! Deze dieren kunnen zichzelf niet redden zonder hulp van de mens.
Cari: 'grom' ;-)

Ik wil me daar wel graag over inlezen, heb je tips? Ik meen het serieus he, niet sarcastisch bedoelt, voor de duidelijkheid.

Ik ben opgevoed met de gedachte: 'het blijven beesten' dat is zeg maar de strekking...die veel zegt denk ik.
Wij woonde vroeger naast een paardestal waar om de zoveel tijd weer eens een kat (of meerdere) werden gedropt om de muizen te vangen.
Ik ging me dan vervolgens ontfermen over die beestjes. Vond meneer van de paardestal niet zo leuk ;-) Hij begon bij kat 4 volgens mij zo'n vermoeden te krijgen.

Kijk, ik was kind ik deed ook maar wat. Gaf ze bijv. brood vermengt met melk. Lijkt me niet zo'n goed plan. Maar kreeg nog geen zakgeld om kattenvoer te halen...en bovendien wist ik veel.

Maar voordat dit een levensverhaal wordt ;-) De meeste van deze katten waren al aan het verwilderen. (mijn ouders wisten niet van mijn stiekeme voeren van deze beestjes dus echt huisdieren werden het niet) 1 van die katten had op een gegeven moment een heel akelig uitziend oog. (ik denk dat hij ergens in was blijven hangen, prikkeldraad ofzo?) Dus toen ging ik toch maar opbiechten dat ik dat beestje had gezien want vond dat er iets mee moest gebeuren. Mijn vader zei dan: 'het blijft een beest' en 'die redt zich wel'. Ik vond het maar niks maar ja 'weet jij veel'. Maar dat oog is wel vanzelf weer 'genezen' (was niet echt meer een oog te noemen helaas, maar het werd rustig)
En ik heb daar tot nu toe geen slecht gevoel over. Soms kan het wel zo gaan. Katten zijn sowieso harde beestjes...en helemaal van die half verwilderde exemplaren. Ik geloof niet dat die kat echt ongelukkig was ofzo.

Met mijn gedachte (en mijn eigen volwassen mening ;-) zou ik het anders doen. (dat beloof ik ;-) Maar als ik daar nu zo aan terug denk kan ik dat met droge ogen doen zeg maar.

Ik snap dus best een beetje de gedachte: die beestjes redden zich wel. Alleen ALS je ze eenmaal gaat voeren wordt die kans natuurlijk een stuk kleiner. (en oke als ik mijn emoties laat spreken dan denk ik ook: arme beestjes die moeten we helpen)
Laatst gewijzigd door loek op 25 feb 2010 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door loek »

Lana
Oh die foto's......die laatste is inderdaad ook echt om op te vreten! Mar die daar boven ook, die kleine uk.

Volgens mij is er een verschil tussen verwilderde katten en zwerfkatten. Verwilderde katten zijn inderdaad echt niet zo vriendelijk maar zullen ook niet zo snel in je buurt komen. Zwerfkatten daarentegen, vooral op zo'n camping waar ze gevoerd worden door mensen...die kunnen best heel lief zijn. Ik vraag me dus ook af of deze beestje echt verwilderd zijn.....en vervolgens vraag ik me af waarom ze dan niet naar een asiel gaan en geprobeerd wordt ze te plaatsen ergens....

Dubbele gevoelens heb ik erover...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door sandy »

Oh die op de derde foto, dat lapje :verliefd:
Sja..wat is overlast...als je constant drollen vind in je tuin en het stinkt naar kattenpies kan ik me voorstellen dat je daar kriegel van word, maar zovele manieren om ze te weren.
Overlast..er zijn/komen er teveel..de allerheilige mens moest maar is zeer kritisch naar zn eigen almaar groeiende overbevolking gaan kijken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Dieneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2010 00:08
Locatie: Zutphen

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door Dieneke »

T is toch triest dat die beestjes zo leven :-( Eigenlijk zou de camping gewoon ook een soort nachthok oid moeten maken zodat ze lekker kunnen slapen uit de kou en een vast voerplek hebben... Snap dat het geen taak is van de camping, maar het is ook leuk voor mensen toch? Net als een kinderboerderij ofzo, gewoon een "eigen" plek creëren voor de katten, zodat ze zeker weten dat ze voer krijgen en in de gaten kunnen worden gehouden. Misschien dat ze daarnaast ook een potje kunnen maken voor ziektekosten voor de katten. Of ben ik nou te optimistisch :pdtthk: ? Bedoel het kan ook een meerwaarde zijn voor de camping, zo'n kattenboerderij.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door Umimeis »

Ow wat erg dat er katten zijn die zo moeten leven.......ik moet er niet aan denken dat mijn katten gaan zwerven.
Misschien inderdaad een goed idee om een kattenboerderij daar bij de camping te maken, zodat ze gevoederd worden door de gasten.
En misschien kunnen ze bij de receptie wel een potje neerzetten waar gasten een kleine donatie kunnen geven.
Dit kunnen ze dan weer gebruiken om eten en eventuele ziektekosten te kunnen betalen.
Beter dat dan de katten afschieten o.i.d.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vol zwerfkatten

Bericht door Cari »

@ Loek:
Je wilt je verdiepen in de problemen van zwerfkatten, hartstikke goed :eclap: . Men heeft het gewoonlijk over de zwerfkatten-problematiek, maar dat gaat altijd over de problemen die mensen ermee hebben :???: Degenen die de echte problemen hebben, zijn echter de dieren.

Het leven van zwerfkatten/verwilderde katten valt niet mee. Het zijn geen wilde katten die een natuurlijk bestaan in het bos hebben en van jongsaf aan leren overleven met wat de natuur biedt. Het zijn huiskatten, die hun bakje voer van de ene op de andere dag zien verdwijnen en het verder zelf mogen uitzoeken. Deze dieren blijven afhankelijk van de mens. Als ze geluk hebben, worden ze door vrijwilligers of buurtbewoners gevoerd en anders zoeken ze hun eten voornamelijk uit vuilniszakken, containers e.d. Wat ze aan prooidieren vangen, stelt niet zoveel voor, daar kunnen ze niet van leven. De stelling
die beestjes redden zich wel. Alleen ALS je ze eenmaal gaat voeren wordt die kans natuurlijk een stuk kleiner.
is grote nonsens. ZOLANG je ze blijft voeren, hebben ze een overlevingskans - zodra je ophoudt, is het voor de meesten een aflopende zaak. Minder (en ongezond) voedsel, minder weerstand, verzwakking, nog moeilijker voedsel te vinden, ziektes en uiteindelijk de dood.
Het feit dat katten in kolonies er vaak redelijk uitzien, komt door de mensen die zich het lot van deze dieren aantrekken. Ze geven ze voedsel en vaak maken ze ook schuilplekken voor de dieren. De zwerfkatten die niet dat geluk hebben, hebben het veel zwaarder. Die stakkers worden meestal weggejaagd en zonodig beschoten of vergiftigd.
Katten zijn sowieso harde beestjes...en helemaal van die half verwilderde exemplaren. Ik geloof niet dat die kat echt ongelukkig was ofzo.
Dat klopt. Katten zijn hard voor zichzelf en ze laten pas blijken dat er iets mis is, als het al heel erg is. Zwakte tonen is niet handig als je je staande wilt houden op straat. De katten die er echt slecht aan toe zijn, die zie je niet. Die houden zich schuil. Bij vangacties krijgen de zieke dieren een spuitje. Van deze dieren is niet zoveel te vinden op het internet, maar als je met mensen gaat praten die zwerfkatten vangen om ze te helpen, hoor je verhalen waar de tranen je van in de ogen schieten.
Om je toch wat links te geven (soms even doorklikken naar verhalen/belevevenissen e.d.):

http://www.zwerfkattenamsterdam.nl/meld ... straat.htm
http://www.zwerfkat.com/index.php?DocID=117
http://www.webregio.nl/noord-kennemerla ... uiden.aspx
http://www.wijzeweeskitten.nl/
http://www.dierenthuis.nl/

De katten die Lana op de camping heeft gezien zijn de tamme ex-huiskatten. De eerste generatie. De verwilderde katten (de 2e generatie) zie je niet. Die komen pas 's nachts tevoorschijn als er geen mens meer te zien is. Alle katten die Lana op de camping zag, zijn in principe plaatsbaar. Maar de asiels zitten vol...
Als de gecastreerde katten het hele jaar door voorzien worden van voedsel en een goede schuilplek, is dat een redelijke oplossing voor deze dieren. Bij campings is het hele jaar door echter een probleem...
En ze niet helpen als ze ziek of gewond zijn, want dat is de natuur, betekent voor de katten dat ze niet oud zullen worden. Daar is weinig natuurlijks aan... :-(
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie