Nieuwe kat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Nieuwe kat?

Bericht door Zorro »

Hoi hoi,

Ik heb een vraagje. In de toekomst wil ik misschien een nieuw katje erbij. Op dit moment hebben we er 1, een kater van 2 jaar oud. Ik zou graag een kitten willen en het liefst weer een katertje.
Heeft iemand ervaring met nieuwe kitten bij een oudere kat? Zorro heeft ervaring met andere katten in het pension als wij op vakantie zijn.
Dan heb ik nog een vraagje. Wij wonen in een appartement, wat redelijk groot is. Ongeveer 100 m2. De woonkamer en slaapkamer zijn dicht als wij werken zijn, maar dan heeft Zorro nog de keuken, gang, overloop en een extra kamer.
Zou hier qua oppervlakte nog een kat bij kunnen?

En moet ik dan ook een nieuwe kattenbak kopen? Zorro heeft nu een gewone doorsnee kattenbak. En hoe gaat dat met eten? Zorro is best een vreetzak dus het zou me niet verbazen als hij ook het eten van het kitten op gaat eten...

Bedankt voor jullie antwoorden :D
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Siris »

Met je ruimte is naar mijn mening niets mis. Ik heb alleen maar een kleine woonkamer, de keuken is in de woonkamer en 1 slaapkamer, ik heb 3 katten, dus mij hoef je niet te vragen of het te klein is :lol: Je moet er voor zorgen dat je katten zich niet gaan vervelen, genoeg speeltjes (niet te veel ;-) ) en een krabpaal. Kittens zijn heel flexibel, komt vast wel goed. Ik heb toen Phoebe bij de toen 5 jarige Simba gedaan en het ging eigenlijk wel redelijk, na een maandje geloof ik waren ze wel gewend. Je andere kat is ook nog niet zo oud. Je kan ook de oude kat even in een aparte kamer doen en eerst de nieuwe kat in de woonruimte laten, zodat die het kan verkennen en dan de oude kat erbij doen, zodat Zorro weet waar hij eventueel kan schuilen.

Ik zou eerst 1 kattenbak proberen. Bij mij ging dat prima, als het niet gaat kan je altijd nog overstappen op 2.

Verder is er schat aan informatie op deze site je kan bij zoeken intikken. Maar ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

Groetjes,
Daniëlle
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Nyncke »

:!: Welkom :!:

Verder heb ik er niks meer aan toe te voegen!
Heb je plannen voor de nabije toekomst?
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Siris »

zodat Zorro weet waar hij eventueel kan schuilen
Ik bedoelde uiteraard dat het nieuwe kitten weet waar hij eventueel kan schuilen
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Henri »

Ik zou ze dan ook sowieso van de eerste keer proberen samen te laten eten, aangezien dat de samenhang stimmuleert. :grin:

Wat leuk voor de kater, dat hij de woning met een soortgenootje mag delen. :eclap:
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Ilone »

Pluis van mij kwam als kitten bij 2 oudere katten, en ondanks dat dit even wennen was, ging dit goed.
Later is 1 oudere kat meeverhuisd met mijn moeder, en de andere in laten slapen, dus was ze weer alleen.
Kort daarna zijn er weer 2 kittens bijgekomen, pluis was toen anderhalf ongeveer.
Ze hebben erg aan elkaar moeten wennen, en in het begin moest Pluis niks van Muka en Speedy hebben. Maar als je het de tijd geeft, en de oudere kat niet dwingt tot contact met de kittens (ze zoeken vanzelf wel contact met elkaar) dan komt dat goed!

De ruimte, daar hoef je je inderdaad geen zorgen over te maken haha.
Wat Siris al zegt, zorg dat ze zich niet gaan vervelen.
Geef ze tegelijk eten, en bij elkaar. Dan wennen ze daaraan. Mijn 3 katten eten nu iedere avond netjes in dezelfde volgorde :lol: Ze gaan volautomatisch al in formatie :grin:
En de kattenbak, ligt een beetje aan het karakter van de kat. Sommige katten moeten niks van andermans geurtjes hebben. Ik heb het geluk dat ze alledrie op 1 bak gaan ;) Ik zou zeggen, probeer het eerst met 1 bak! Kan er altijd nog eentje bij ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Siris »

Inderdaad niets forceren, ik zou met het eten geven eerst wel even van elkaar af doen wel in dezelfde ruimte en kijken hoe dat gaat en dan steeds dichterbij.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Ilone »

Oké, hadik toendertijd misschien eigenlijk ook moeten doen bedenk ik me nu haha. Ik herinner me inderdaad dat Pluis het maar raar vond dat er 2 andere katten naast haar kwamen eten :P
Wat ik wél deed is Pluis als eerste haar eten, en dan pas de kittens. In de zin van, ik trek de kittens niet voor.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Zorro »

Nyncke schreef::!: Welkom :!:

Verder heb ik er niks meer aan toe te voegen!
Heb je plannen voor de nabije toekomst?

Hoi Nyncke,
Wat voor plannen bedoel je? Qua katten?


Iedereen trouwens bedankt voor de info :) Speelgoed heb ik in ieder geval genoeg ;) Heb heel veel bewaard waar Zorro niks aan vond en dus ook niet mee heeft gespeeld. Verder heb ik een redelijk simpele krabpaal en ik ga testen of dat ook allemaal met 2 katten zou kunnen. Anders evt. wat extra's erbij!
Zorro is zo'n leukerd en een draak, maar toch verdiend hij het wel om er een 'broertje' bij te krijgen. (Hihi, hij is echt m'n baby! :P)
Heb trouwens al een naam bedacht voor een potentiële nieuwe kater; Zero! Past leuk bij Zorro! Haha!
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Nyncke »

Ja, je schreef plannen voor de toekomst, ik vroeg me af, nabije toekomst of meer "ooit eens "
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Zorro »

Pff.. wij zijn druk op zoek naar een kitten, maar het valt niet mee...
Ze vragen voor een EK echt zoveel geld terwijl de kat alleen nog maar ontwormd is. Maar we blijven zoeken.
Toch vind ik het wel spannend hoor. Dadelijk kunnen de 2 katten niet met elkaar overweg... Ik zou het kleintje niet weg kunnen doen. Dat zou me breken... :-(
Maar de dierenarts en het asiel verzekerde dat, als we een kitten namen, de kans wel klein was.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt!
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Cari »

Tsja, de kittentijd is nog niet aangebroken...even geduld ;-) .
Een kitten uit het asiel is altijd ontwormd/ontvlooid, heeft sowieso de 1e enting gehad en is gechipt. De eerste 2 weken heb je ook nog een 'medische garantie' en vaak is er ook nog iets geregeld m.b.t. de castratie. Voor zo'n kitten betaal je echt niet teveel! Met een kitten dat door een particulier gratis wordt aangeboden, ben je uiteindelijk meestal duurder uit én je houdt het fenomeen in stand. Mensen die hun kittens dit jaar makkelijk kwijtraken, hebben volgend jaar weer kittens en zo gaat het maar door.... :cry: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Nyncke »

Het is nog niet echt kittentijd, over een ruime maand maak je meer kans.
Dan kun je ook wat meer de prijzen kiezen die bij je passen.
Ik heb EK-tjes en die heb ik altijd via briefjes bij de supermarkt, advertentie uit de krant en marktplaats. Ze waren altijd gratis maar dan was er verder nog niks gedaan.

Je kat die je nu hebt is nog jong en is wel eens bij andere katten geweest.
Problemen verwacht ik pas als de katten ouder zijn ( 5+ ) en niks gewend zijn met andere katten vanaf hun 1ste levensjaar.
In dat laatste geval is het beter om 2 kittens erbij te nemen, die richten zich op elkaar en laten de oudere kat met rust.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Cari »

Ik heb EK-tjes en die heb ik altijd via briefjes bij de supermarkt, advertentie uit de krant en marktplaats. Ze waren altijd gratis maar dan was er verder nog niks gedaan.
En dat is nou precies wat ik bedoel met het in stand houden van de alsmaar groeiende aanwas.De mensen, die alleen aan hun eigen plezier denken, 'verlossen' van de kittens, zodat ze volgend jaar het proces weer kunnen herhalen. Bedankt Nyncke, je werkt echt lekker mee!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe kat?

Bericht door Admin »

Er is voor allebei wel wat te zeggen: aan de ene kant wil je het liefst geen kittens van mensen die onnadenkend ieder jaar een nestje hebben doordat ze hun niet-gesteriliseerde poes gewoon naar buiten laten, want anders werk je dat nestjesgedrag in de hand. Maar aan de andere kant wil je niet dat katten de dupe worden van die gemakzucht en neem je een kitten uit zo'n nestje, want waar moet het beestje anders heen.

Als kattenliefhebber wil je natuurlijk niet dat de kat de dupe wordt, dus blijven er alleen alternatieven over als: wettelijke bepalingen (die maar niet van de grond lijken te komen) en onwetendheid bij kattenbezitters zoveel mogelijk te verminderen door ze te informeren.

Cari, Ik zou ook willen dat het gewoon zwart-wit was, geen kittens nemen van oeps-nestjes en alleen maar uit het asiel, maar als mensen al geen verantwoordelijkheid nemen bij hun eigen kater/poes, dan zullen daar ook een groot aantal mensen tussenzitten die geen problemen zien in een nestje in een doos achterlaten of in een dichtgeknoopte zak in de vijver dumpen (e dat ieder jaar opnieuw) en dat wil je ook niet. Zou je geen kittens 'verlossen', hoeveel dieren zullen er dan geen ellendig einde krijgen?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie