Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Uumie »

Hoi allemaal!

Ik heb een klein probleem hier in huis.
We hebben, zoals velen van jullie weten, twee volwassen katers in huis (George van 8 en Morisson van 6), en daarnaast de halfwas Charlie (ongeveer 8 maanden).
Eerst konden ze het goed met elkaar vinden, op een stressvolle periode in het najaar na, toen we net verhuisd waren. Gelukkig is dat allemaal goedgekomen en ging het daarna beter, geen ruzies meer.

Helaas is het nu weer mis, maar dan anders. Charlie is een paar keer iets te ruw geweest (iets te hard bijten, per ongeluk in een oog of op een neus krabben) bij het stoeien met George en Morisson. Sindsdien doen de ouderen eigenlijk heel gemeen tegen hem, al een maand lang ongeveer. Het valt me op dat wanneer Charlie Morisson benadert, Morisson meteen begint te grommen of blazen, soms zelfs slaan. Ook George doet anders; in plaats van met Charlie te spelen, negeert hij hem nu volkomen en loopt stug door als Charlie om zijn nek hangt, totdat Charlie het opgeeft.
Er wordt overigens niet echt gevochten, het zijn alledrie niet echt vechtersbazen. Volgens mij wil Morisson Charlie afschrikken en, zoals ik al zei, George negeert alles gewoon. Maar gelukkig is er dus niks heftigs gebeurd.

Ergens vind ik dit heel sneu voor Charlie, hij speelt zo graag met de oudere katten! Maar zij willen dus niks meer van hem weten. Hij hoeft maar in de buurt van Morisson te komen, zelfs maar te kijken of Morisson wordt boos.
Heeft iemand enig idee hoe ik hier mee om moet gaan? Wat kan ik doen om de situatie onderling te verbeteren? Het voelt echt een beetje als pesten wanneer Charlie zo buitengesloten wordt.

Alle tips zijn dus van harte welkom!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Nyncke »

Geduld....Charlie zal moeten leren dat hij voorzichtiger met oudere katten om moet gaan. Zo leren ze hem dat.

Als ik naar mijn oudere katten kijk, het duurt ongeveer een klein jaar tot een jaar ( als er geen al te ernstige schermutselingen zijn ) voordat ze het jonkie helemaal accepteren.
Dus Charlie heeft nog een goeie maand of 4-5 te gaan, volgens mijn berekening.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Uumie »

Oooh kijk, ik heb gewoon weer verkeerd gerekend ;) Charlie is hier pas sinds augustus, dus dat duurt nog wel even. Ik vind het alleen zo gek dat de verhoudingen steeds zo wisselen, ik kan me dat niet herinneren van de poezen van mijn ouders. Die hebben een poes van (nu) 14 en haar 'kittens' van nu 13, plus nog een kater die eerst van ons was, van bijna 3. Maar goed, misschien is de ene groep wat makkelijker dan de andere. In dat geval maak ik me geen zorgen en laat ik ze begaan. Het is hun sociale probleem haha ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door JLC »

Eerlijk gezegd heb ik hier weinig verstand van. Het advies van Nyncke lijkt mij heel logisch.
Ik hoop voor je dat het helemaal goed komt. Het is inderdaad best sneu dat Charlie buitengesloten wordt.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Nyncke »

Ja, dat wisselen blijf je ook wel even houden...maar opeens is er een dag en dan weet je, nu zit het gebeiteld.
Het scheelt denk ik van erg veel factoren af hoe je groep reageert.
Je hebt natuurlijk om te beginnen gewoon moeilijke en makkelijke katten.
De leeftijd van de katten speelt mee.
Hoeveel en wat zijn ze gewend.
En 1 kitten is iets moeilijker om te accepteren als 2, dit omdat 1 kitten alleen maar de volwassen katten heeft om zich mee te vermaken. 2 kittens zullen zich met elkaar vermaken en de oudere katten hebben dus meer rust.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Uumie »

You're preaching to the choir. ;)
Ik wil heel erg graag een tweede kitten, omdat ik inderdaad geconcludeerd had dat Charlie zich dan zou kunnen uitleven op hem/haar in plaats van op de oudere heren. Helaas vindt mijn vriend drie katten meer dan genoeg en lukt het me niet hem ervan te overtuigen dat er best nog eentje bij kan. :( Hij is ook bijna nooit thuis, dus hij ziet niet echt hoe het eraan toe gaat.
Ik zou het heerlijk vinden, maar ja... je bent toch met zijn twee. Dus ik denk dat ik maar afwacht of George en Morisson Charlie uiteindelijk zullen accepteren. Telkens die discussies met mijn vriend, daar word ik ook niet vrolijker van natuurlijk. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Umimeis »

Uumie, Laat je vriend deze topic lezen....misschien gaat hij er anders over denken want nog een kitten erbij nemen is geen slecht idee.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Uumie »

Ik denk dat hij dan alleen soort-van kwaad wordt en vindt dat ik hem via het forum probeer te manipuleren ;-) Maar ik zal het erop wagen. We hebben de ruimte, het geld en de liefde... Natuurlijk zouden we er hartstikke goed over nadenken, zoals we altijd gedaan hebben, maar ik zie weinig beren op de weg. (Ik zie sowieso weinig op de weg want de ramen zitten te hoog).

... Ik heb slaaptekort :-P
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Nyncke »

Succes met alle heren :lol:
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Oudere katers doen gemeen tegen Charlie

Bericht door Uumie »

Hahaha, dank je Nyncke! ;) Ik ben zwaar in de minderheid hier!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie