Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Anne82 »

Dat klopt wel volgens mij (niet dat ik het zeker weet, ben ook geen dierenarts!)... Mijn kat heeft ook niesziekte
gehad een paar maanden terug en de DA bij mij zei ook dat als ze het eenmaal hebben gehad, ze altijd drager blijven
van het virus. Dat betekent niet dat ze het zeker nog een keer krijgen maar ik ben er wel voorzichtiger door geworden. Ik
had altijd al dat mijn oudste kat, al sinds ik hem met 8 weken kreeg, heel veel geluid maakte als hij door zijn neus ademde. Dat bleek waarschijnlijk ook al te komen doordat hij drager was van het virus. Hij is er 1 keer heel erg ziek door geworden. Dat kwam precies op het moment dat ik een nieuw katje in huis had genomen. Nou ja, ongeveer 1,5 week daarna. Kan nooit met zekerheid zeggen dat het door dat nieuwe katje kwam dat hij zo ziek is geweest, maar vind het wel toevallig dat ze allebei dat harde geluid door hun neus hebben. Net alsof hun neusje altijd verstopt zit. Net alsof ze aan het snurken zijn. Sinds Max, de oudste zo erg niesziekte heeft gehad, heb ik ze laten inenten. Ik deed dat eerder niet want mijn katten (heb er 3, ze zijn nu 1,2, en 2,5) komen nooit buiten. Ik dacht dat dat dan niet nodig was maar bleek wel anders. Ook al kunnen ze ondanks de enting tegen niesziekte het toch nog krijgen, ik doe er alles voor om dat niet weer mee te maken! Laat ze dus mooi nou elk jaar enten, zodat in ieder geval de kans dat een van mijn katten het (nog) een keer krijgt zo klein mogelijk te houden!

Oh door 8 weken antibiotica was Max ook erg aan de waterdunne diarree... Heb hem toen Yakult gegeven, elke dag een flesje, en dat hielp aardig... Gewoon een tip om te proberen...
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Niesziekte

Bericht door Cari »

Met chronische nies bedoel ik niet de kat die, omdat hij ooit niesziekte heeft gehad, altijd drager blijft. Overigens is die kat, zolang hij zelf niet weer aan 't niezen slaat, niet echt een gevaar voor andere katten. Ik heb hier een kater lopen die begin van dit jaar bijna het loodje legde door niesziekte. Daarvan is hij volledig hersteld. Vervolgens liep hij zonder problemen tussen kittens rond, die toch heel kwetsbaar hiervoor zijn. Nu loopt hij tussen mijn eigen katten, die ook al een paar jaar niet meer ingeënt zijn.

Met chronisch bedoel ik de kat die zijn leven lang blijft niezen en snotteren. Soms kan dit heel erg zijn, zodat de klodders snot je als het ware om de oren vliegen. Over dergelijke katten hoor je ook weer hele verschillende dingen: sommige dierenartsen beweren dat dit wel besmettelijk, maar ervaring leert dat deze chronische vorm dus niet meer besmetttelijk is :???: . Wel heb ik weer van een dierenarts gehoord dat een kat met zware chronische nies enorme koppijn zou hebben :shock: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Niesziekte

Bericht door Roosje »

Dan vraag ik me af of ze niet allang chronische nies heeft. Ze niest dus al vanaf het begin en het lijkt niet erger maar ook niet beter te worden. Ook de abkuur die ze tegen niesziekte heeft gehad leek er niet echt invloed op te hebben. Maar ik zal morgen eens de da bellen, kijken wat die er over te zeggen heeft.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Niesziekte

Bericht door Roosje »

Ik ben net terug van de da. Ze heeft geen (chronische) nies maar een te smalle luchtpijp waardoor ze benauwd wordt en ook heel snel begint te niezen zodra er stof in haar neus komt. Dat ze een te smalle luchtpijp heeft zou kunnen komen omdat er iets schreef is komen te staan oid na de aanrijding die ze heeft gehad, maar het is mogelijk dat er iets in haar neus zit, of dat het opgezwollen is. Ik heb nu Prednoral gekregen om te zorgen dat een eventuele zwelling verdwijnt. Als dit aanslaat (en er dus inderdaad een zwelling zit) moet ze dit de rest van haar leven blijven slikken om niet zo benauwd te zijn.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Niesziekte

Bericht door Cari »

Ach jeetje, gelukkig geen chronische nies, maar is er niets anders te bedenken dan levenslang prednoral, daar word je ook niet blij van :-( .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Niesziekte

Bericht door Roosje »

Daar word je inderdaad niet blij van. :???: Eerst maar eens zien of het aanslaat en anders moeten we verder kijken wat het zou kunnen zijn. Als het wel aanslaat gaat het waarschijnlijk om een poliep ofzo. Maar als het aanslaat ben ik allang blij, dat moet voor haar een hele opluchting zijn. Al is ze er wel aan gewend om zo benauwd te zijn, dus voor haar is het inmiddels normaal zeg maar. Maar ze mag nu eerst een week lang 1 pil per dag, als het aanslaat mag ik het zelf langzaam afbouwen om op zoek te gaan naar de laagste dosis die nog werkt. (ze had het over waarschijnlijk 1/2 pil om de dag ongeveer) maar dat is dan even uittesten dus.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
foureyes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2010 10:49

Re: Niesziekte

Bericht door foureyes »

Dag allemaal,

misschien is deze vraag al langsgekomen, maar 21 pagina's is wel erg veel om door te lezen, dus eventueel nog een keer:

Mijn vriend en ik hebben vorige week woensdag een katje opgehaald van 8,5 week oud. Al op de tweede dag viel ons op dat ze wel erg veel niesde en vieze oogjes had, niesziekte dus volgens de DA. Deze heeft ons zalf voor in de oogjes gegeven en antibiotica. Nu zijn haar oogjes gelukkig weer schoon en smeren we er nog maar 1 a 2 keer per dag zalf in (eerst 4x), weet iemand of je hiermee kan stoppen wanneer de ogen schoon zijn? De antibioticakuur maken we natuurlijk wel af...

Groet Annika
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Niesziekte

Bericht door Miranda »

Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen, maar wij zijn ook gestopt met de oogzalf en de ogen bleven goed.
Een paar maand later heeft ie nog wel een beetje een nat oogje gehad en had ik nog zalf over, wat ook meteen weer hielp. Voor de zekerheid kun je het navragen, maar volgens mij hoef je tubes niet op te maken, pillen meestal wel inderdaad.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Nyncke »

Ik bleef nog een paar dagen smeren en hield er daarna mee op.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Niesziekte

Bericht door Miranda »

Misschien is het een idee om inderdaad bijvoorbeeld terug te gaan naar 1x per dag smeren en kijken hoe dat gaat. Op deze manier bouw je rustig af.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Niesziekte

Bericht door Cari »

Als de oogjes schoon zijn, kan je met de zalf stoppen. Hou 't wel even goed in de gaten. Mochten ze weer waterig worden, gelijk weer smeren. Antibioticum inderdaad altijd afmaken.
Sterkte met de kleine!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
foureyes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2010 10:49

Re: Niesziekte

Bericht door foureyes »

Bedankt, dan zal ik hem voorlopig nog maar één keer per dag mishandelen (dat is in elk geval hoe ze het zelf ziet...)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Nyncke »

Ja, wat kunnen ze daar een drama van maken...ik had een heel decor van kattennageltjes in mijn arm ;-)
foureyes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2010 10:49

Re: Niesziekte

Bericht door foureyes »

Eerst viel het mee, nu probeert ie al weg te komen als ie merkt dat ie naar het aanrecht wordt gedragen (eigenlijk hoop ik dat ie het aanrecht blijft associeren met 'slecht'), ach, het hoort erbij hé...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Niesziekte

Bericht door Shaz »

Het is wel belangrijk om nog een paar dagen door te blijven smeren! Wij hebben het met een aantal katten gehad en om herhaling te voorkomen kan je beter nog een paar dagen blijven smeren.
groetjes Sharon
Plaats reactie