Drukke weg, kat buitenlaten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Roosje »

Katten binnenhouden doe je gewoon niet,dat is pas erg

Als je een kat binnen wil houden koop je er gewoon geen. Zo simpel is het.
Zoals ik al zei heb ik een binnenkat. Rosa is op straat gezet, heeft een poos rondgezworven en is toen na een aanrijding (die ze gelukkig heeft overleefd) in het asiel terecht gekomen. Na alles wat ze heeft meegemaakt wil ze niet eens meer naar buiten, want zo leuk vond ze het buiten niet. Dus zielig om een kat binnen te houden? Nee dus!

Jou mening is dat je geen katten moet nemen als je ze binnen wil houden, mijn (en vele andere mensen hier) mening is dat je geen kat moet nemen als hij het risico loopt om overreden te worden. Ik denk dat iedereen hier zo fel reageert omdat het een beetje overkomt alsof je het niet echt erg vind als je kat onder een auto komt. Ik snap nog steeds niet zo goed waarom je dat risico neemt, het risico dat je lieve poezebeest een ongeluk krijgt! :shock: Zeker na de eerdere ervaringen die je hebt gehad. Stel dat ze wel een ongeluk krijgt, en je wist van te voren dat die kans er was? Ik zou dat mezelf nooit kunnen vergeven...
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door JLC »

Mijn katten laat ik wel buiten, maar ik woon dan ook niet aan een drukke weg. Als ik wel aan een drukke weg zou wonen, zou mijn afweging anders zijn.
Ieder moet voor zichzelf beslissen wat in zijn woonomgeving verantwoord is om te doen. Als mijn buren grote problemen zouden hebben met mijn katten, dan zou ik overwegen om ze voortaan binnen te houden. Dus als je aan een drukke weg woont en al katten hebt zien overlijden door aanrijdingen, dan is het mijns inziens niet verstandig om je kat buiten te laten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Umimeis »

Magalie, als jij je katten buiten wilt laten, dan doe je dat. Wat verwacht je nou eigenlijk van ons?
Ik heb zelf ook 2 katten die buiten komen, maar ik woon niet aan een drukke weg.
Als ik wel aan een drukke weg had gewoond, dan gingen mijn katten ook niet naar buiten.
Of sterker nog, misschien had wel geen katten genomen totdat ik in een geschiktere buurt zou wonen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Ik denk dat ik gewoon niet meer ga antwoorden. Ik bedoel alles niet zo en er zijn hier mensen die grof doen tegen mij dus ik heb recht om iets terug te zeggen. Ik denk dat jullie mij verkeerd begrepen. Mijn vraag was gewoon of ik zou wachten tot ze gesterilliseerd was of niet, maar ik kreeg enkel aanvallende reacties omdat jullie denken dat ik een beul ofzo ben. Ik ben daarjuist naar de dierenarts gegaan om haar spuitjes te laten gevern tegen ziekten. Hopelijk stopt hier de discussie en ruzie want dat was echt niet mijn bedoeling. Ik zocht gewoon wat hulp.

Ik wil echt het beste voor mijn katjes. Ik ween zelfs wanneer er een visje doodgaat. Ik ben een echte dierenvriend en zou rap gaan wenen als je het over dieren hebt. Dus hopelijk begrijpen jullie me nu wat beter en denken jullie niet dat ik zomaar mijn katten wil laten overrijden.

Ik sta echt niet enkel open voor mijn eigen gedacht. Ik wil echt het beste voor mijn diertjes en zocht enkel wat onderseuning in mijn dillema. Maar oke, hopelijk begrijpen jullie me nu wat beter. Was echt niet de bedoeling. Begrijp wel dat jullie dachten dat ik niet gaf om mijn kat. Maar nogmaals dat was niet zo bedoeld. Zit er wat mee in dat jullie zo hard reageerden. Maar oke.

En btw mijn vraag was enkel of ik mijn kat zou buitenlaten nu of pas als ze gesterilliseerd was. Maar oke we vergeten het hoop ik.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Umimeis »

Wij vinden je echt niet een beul ofzo.
Want dan zou ik ook een beul zijn want ik laat mijn katten ook buiten.
Buiten kunnen veel nare dingen gebeuren behalve het onder een auto komen.
Ik zou haar eerst steriliseren en chippen voordat je haar buiten laat

Sommige mensen komen wat grof over, maar ze bedoelen het niet kwaad. Geschreven kun je het anders interpreteren, dan wanneer er iemand tegenover je zit en praat.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Oke ik begrijp het. Ik ben heel blij met deze reactie en ik begrijp jullie nu heel goed ! Het was wel wat fout van me om dan te gaan discussieren over het feit van het buiten laten of niet maar eigenlijk is dit het eerste antwoord op mijn vraag. Hehe, toch bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Umimeis »

Daar is het forum ook toch voor, om te discuseren. Alleen men moet dan wel bij het onderwerp blijven.
Het liep nu een klein beetje uit de hand, maar we willen hier geen ruzie om maken hoor! ;-)
En misschien hebben we jouw berichten niet goed gelezen of verkeer geinterpreteerd.

Ieder zijn/haar mening over het buiten laten van katten.
Ik ben er wel voorstander van, mits de omgeving veilig is voor hun natuurlijk!
Ik zie aan mijn katten bijvoorbeeld dat ze het buiten geweldig vinden, maar er zijn ook katten die het maar niks vinden.
Een van mijn katten loopt zelfs mee naar de winkel (2 rustige wegen oversteken en het is 3 min. loopafstand van m'n huis)


Even :offtopic: maar wat een leuke apparte naam 'Magalie'. heeft jouw naam ook een betekenis???
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Ja das waar.

Danku, kweet het eigenlijk niet, maar dacht dat het iets was met maria-magdalena dus nie echt aantrekkelijk de betekenis hehe. :lol:
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door berg »

Hoi,
Ik denk dat de reacties vooral te maken hebben met je allereerste bericht: 'Wij hebben al veel katten gehad maar daarvan zijn er ook veel doodgereden op een drukke weg'. :-(

En dan vraag je ons of wij advies willen geven of je haar (gesteriliseerd of niet) wel of niet buiten moet laten bij een drukke weg. Tja dat is dan vragen naar de bekende weg. :shock:
Je zegt het eigenlijk al zelf: drukke weg = risico op doodgereden katten. Dat wil je niet dus: niet naar buiten zou ik zeggen.
De meeste forumleden die hun katten wel naar buiten laten doen dat in een afschermde tuin óf in een rustige buurt.
Succes,
Jootje
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Ja dat denk ik ook dat dat de aanleding was. Sorry was niet zo bedoeld en misschien wel fout van me.

Je hebt wel gelijk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=10

Magalie,
Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich op het Forum even voorstellen en iets over hun huisdieren vertellen.
De namen, de herkomst en missch ook wel iets over hun relatie tot hun katmansjes.
Voorzover ik kan zien...., klopt het dat jij .... ?
Wij zijn daar waarschijnlijk best wel benieuwd naar en als je nog wat tijd over hebt .. :please:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Hoe voeg je fototjes uit je bestanden toe aan je bericht?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=1922

kijk even bij Forumoverzicht links boven
je kunt zelfs vragen of Admin. ;-) een fotoalbum voor je opent
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Umimeis »

magalie schreef:Ja das waar.

Danku, kweet het eigenlijk niet, maar dacht dat het iets was met maria-magdalena dus nie echt aantrekkelijk de betekenis hehe. :lol:
:lol: wel leuk samedngevoegd!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
zielig poezenbeest
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:33

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door zielig poezenbeest »

Jee wat een negatieve start van dit onderwerp! Omdat ik de twijfel van wel of niet je kat naar buiten laten herken, wil ik graag even mijn verhaal voorleggen. Misschien dat je daar iets aan hebt. Bij mij werkt het maar vergt wel geduld.

Ik kreeg mijn katjes toen ik op een flat woonde. Ze konden toen wel op het balkon maar omdat er eentje naar beneden was gevallen (was niet zo heel hoog en heeft er niets aan overgehouden) heb ik ze binnen gehouden. Ik heb daar bijna 2 jaar gewoond. Daarna ben ik verhuisd naar een huis aan een straat waar het niet heel druk is maar regelmatig verkeer dat zich maar niet aan de snelheid wil houden. Ik ben een ontzettende muts met mijn katjes en durfde ze niet naar buiten te laten. Ik ben in de zomer verhuisd en heb ze die bewuste zomer aan een tuigje gehouden omdat ik ze de buitenlucht niet wilde ontnemen. Dat was zowel voor mij als voor de katten behoorlijk lastig. Ze konden niet echt ergens opklimmen en ik kon er de hele tijd achteraan om ze weer los te maken als het lijntje om de tuinstoelen e.d. zat. Ook niet echt een optie dus... Uiteindelijk heb ik alle moed verzameld en de volgende zomer besloten dat ze toch maar los moesten. Kort daarvoor heb ik ze er aan gewend dat ze 's avonds laat iets lekkers krijgen. Dit heb ik gedaan zodat ze in de avond naar huis komen en ik het kattenluik dicht kan doen. Zo zijn ze snachts thuis en kan het baasje met een gerust hart slapen.
Nu ze sinds ongeveer 2,5 jaar naar buiten mogen merk ik dat het toch wel binnenkatjes zijn. Ze gaan niet veel naar buiten, blijven in de buurt en zijn snachts veilig binnen. Maar ze hebben in ieder geval de keus. Ze blijven voornamelijk in de tuin (en die is niet groot) en ik ben dan ook niet meer bang dat ze de weg oversteken.

Kortom ik denk dat katten in principe happy zijn met waar je ze aan went maar ik ben blij dat het met mijn beestjes zo is gegaan. Thuis voelen ze zich veilig en hebben er totaal geen moeite mee wanneer het luikje een dagje op slot zit (bijv met oud en nieuw) maar als ze een luchtje willen scheppen dan kan dat. Ze zijn wel actiever en blijer sinds ze naar buiten mogen.
Gesloten