Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Cari »

Dat klinkt allemaal niet best Roosje :-( .
Ik kan me voorstellen dat je enorm tegen de kosten ophikt voor alleen maar het onderzoek - en dan moet de behandeling nog beginnen...
Als de ene kliniek denkt dat het astma is, dat zou moeten beteren met prednison en dat gebeurt niet.....
en de andere kliniek denkt aan een schimmel/virus..... zou het dan een idee zijn om zonder alle onderzoeken vooraf, te gokken op dat laatste en daarvoor een behandeling in te zetten? Ook vanuit het standpunt dat, als het toch iets anders is, dat waarschijnlijk moeilijk te genezen is?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Roosje »

Wat ik trouwens nog vergeten was te vertellen was dat ze vorige week twee dagen heeft gehad dat ze enorm actief aan het spelen was, zo actief heb ik haar nog nooit gezien. In eerste instantie was ik daar natuurlijk blij mee, totdat ik zag ze na het spelen door haar bek begon te ademen. Net alsof ze haar eigen grenzen niet echt kent en niet weet wanneer ze op moet houden met spelen. Ik heb dit verder nog niet zien gebeuren, maar ze doet het ook niet opvallend en heel kort. De dierenarts heeft ook gekeken met een watje voor haar neus of er wel genoeg lucht door kwam, ze zei dat het watje normaal gesproken hoort te bewegen en dat gebeurde bij Rosa helemaal niet, dus ze vroeg zich toen al af of ze niet stiekem door haar bek ademt. Maar ze zei ook dat katten eigenlijk alleen door hun bek ademen als ze doodziek of doodsbang zijn. (ze doet het ook in de auto)
En wat me ook opviel was dat ze best een poosje niet naar me heeft geslagen. Dit heeft ze gister en vandaag wel weer gedaan. Beide keren toen ik over haar heupen aaide. Ik vind het wel apart dat ze en minder gaat eten en ook gelijk weer begint met slaan, zou ze er dan toch op wat voor manier dan ook last van hebben?

Voor mijn gevoel tast ik nu echt compleet in het duister. Geen idee meer wat nou het probleem zou kunnen zijn. Een asieldierenarts die zegt dat ze alleen lawaai maakt en verder nergens last van heeft, m'n eigen dierenarts die zegt dat ze chronisch benauwd is en er heilig van overtuigd is dat het een tumor of ander soort zwelling is, en dan nog twee klinieken die allebei weer denken dat het geen tumor is, maar wel allebei denken dat het iets anders is. En dan nog de prednison waar ze eerst wel op lijkt te reageren maar dan weer niet.

de mogelijkheden op een rijtje:

Een tumor --> Zou kunnen maar als die er al zit erg moeilijk om te verwijderen. Dus heeft het dan zin om te laten onderzoeken of het er echt zit? Als het een tumor is die snel groeit zou het misschien een verklaring kunnen zijn voor waarom de prednison eerst wel aansloeg en toch weer niet. Zou op haar hersenen kunnen drukken en daarom haar vreemde gedrag kunnen verklaren?
astma --> Lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou ze gewoon normaal op de prednison moeten reageren.
hartproblemen --> Zou haar shocktoestand van afgelopen week kunnen verklaren, maar ik heb geen idee of het de rest van haar symptomen zou kunnen verklaren, moet ik me nog verder in verdiepen
schimmel/virus --> zou kunnen, geen idee hoe ze dat uitzoeken, ook door in haar neus te kijken? Het probleem is dat je geen idee hebt wat voor schimmel/virus het zou kunnen zijn. En ik denk niet dat de behandelingen voor alle virussen/schimmels gelijk zijn, of wel? (als je het dus niet laat onderzoeken)

En als ik dit rijtje zo zie is er eigenlijk niks wat voor mij kan verklaren dat ze is begonnen met slaan en ook niet waarom ze opeens niet meer wil eten. Ik ben zelf bang dat het een tumor is, omdat ik haar gewoon zo snel achteruit zie gaan. Misschien dat ze in het asiel inderdaad nog wel bijna nergens last van heeft gehad, dat het steeds erger is geworden?

Het probleem met het uitzoeken van wat het is, is dat het enorm duur is. Foto's, scopie en weet ik veel wat voor onderzoeken nog meer en je bent zo 1000 euro verder. En dan is het nog niet eens zeker of je weet wat het is en of er iets aan te doen is.

Mijn gevoel zegt dat het echt helemaal mis is en ik vraag me af of ze dit wel gaat overleven. Laten we hopen dat ze het tegendeel gaat bewijzen.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Cari »

Het is allemaal heel vreemd.... :ethink: Maar wat ga je nu verder doen? Zou het niet verstandig zijn om haar toch eens te laten zien bij 1 van de klinieken? Misschien schept het zien/voelen/beluisteren van Rosa toch voor de dierenarts meer duidelijkheid dan je verwacht. Je bent dan nog steeds niet verplicht om verder te gaan met allerlei dure onderzoeken....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Kattenbella »

Lijkt mij ook verstandig naar haar hartje te laten kijken. Als ze HCM zou hebben kan die benauwdheid daar ook bijhoren..
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Roosje »

Ik ben net even aan het googlen geweest naar HCM. HCM is een hartaandoening die meestal is aangeboren en vaak pas na 2 -3 jaar tot uiting komt. (Rosa is geschat op 3,5) Katten die het hebben zijn suf en benauwd en ademen vaak door de mond. (Rosa is inderdaad benauwd en ook al een paar keer betrapt op ademen door haar mond) Ook hebben ze weinig eetlust. (afgelopen week is ze in ieder geval duidelijk minder gaan eten) En ze kunnen last hebben van hun achterpoten, die kunnen koud worden of spontaan verlammen. (een verklaring voor waarom ik niet aan haar heupen mag zitten?)
(http://www.dierenklinieklemmer.nl/page1 ... athie.html)

Rosa past helemaal in het plaatje van een hartaandoening als ik het zo lees. Nu m'n vriend nog overtuigen dat er echt iets met haar aan de hand is, want die vind me overbezorgd en zegt dat er niks met haar aan de hand is, en die wil dus ook niet dat ik naar de dierenarts ga... :roll:

HMC is helaas niet te genezen. :( Wel te behandelen maar dat zorgt er alleen voor dat de kat iets langer te leven heeft, het blijft dus uitstel van executie. Ik kwam het volgende tegen op internet:
"Katten die geen ziekteverschijnselen vertonen, kunnen soms nog zes jaar of langer leven zonder problemen te krijgen. Vertonen ze echter reeds symptomen, dan zal de overlevingstijd aanzienlijk korter zijn."
Rosa heeft al last van alle symptomen en ook al best wel lang. (in ieder geval al die paar maanden dat ze bij ons is) dus dat zou betekenen dat ze "aanzienlijk korter dan 6 jaar" te leven heeft als ze medicijnen zou krijgen.
Ook kwam ik dit tegen:
"Plotseling flauwvallen en acute hartstilstand, vooral bij stress en overmatige activiteit, kunnen gevolgen zijn van HCM."
Dus een bezoekje aan de dierenkliniek zou dan al kunnen zorgen dat ze een hartstilstand kan krijgen? een tripje in de auto levert haar namelijk altijd behoorlijk wat stress op....
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Adriana »

;-) intussen ben je met de zorgen en het uitzoeken van de problemen bij Rosa al aardig deskundig op allerlei terrein.
en je analyse vind ik prima op een rijtje gezet, ook met gevolgen en kosten. zin of geen zin/onnodige kosten bedoel ik.

en wat voor medicijnen denk je dan aan? met sommige kan ik je zo helpen want bv fortekor is hier op voorraad en wordt niet meer geslikt.
je hebt gelijk dat je in deze situatie Rosa niet meeneemt op een stressvolle tocht richting da. ze zou erin kunnen blijven en voortijdig gaan hemelen.

maar dan zul je zelf moeten experimenteren met de behandeling van de mogelijke HCM. geeft niks, doen we hier ook (met medicijnen bij nierfalen bedoel ik).
k zal intussen ook eens kijken wat ik daarover kan vinden.

enne: =====> :pdtkap: joehoe? iemand ervaring met HCM en welke medicijnen? :pdtog:
Laatst gewijzigd door Adriana op 12 jan 2010 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Adriana »

http://www.specialcats.nl/index.php?id=78
dit is een heel erg uitgebreid artikel over HCM en behandeling.

als je bij barfplaats.nl via zoeken zoekt op HCM en medicijnen of HCM en behandeling dan kom je een aantal artikelen tegen met daarin medicijnen genoemd. en wil je alleen de kattenberichten, dan nog katten eraan toevoegen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Roosje »

Ik heb me inderdaad al in aardig wat kattenziektes verdiept. ;)

Het is zo handig om hier gewoon alles te typen wat ik denk, kun je alles zelf nog een keer nalezen en voor jezelf op een rijtje zetten en mensen kunnen gelijk met je mee gaan denken. :) (waar ik heel erg blij mee ben, want zo kom ik steeds een stapje verder!)

Het probleem is dat je niet zeker weet of het inderdaad HCM is. Dus stel dat dat het niet is, dan blijft je kat met iets anders rondlopen en je zult er nooit achterkomen wat het is. En om dan medicijnen te gaan geven tegen HCM, doet dat niet meer kwaad dan goed?
Maar stel dat het wel HCM is, dan zou een dierenartsbezoekje haar al fataal kunnen worden. En dan is het juist slecht om haar geen medicijnen te geven.
Het is hoe dan ook weer een keuze tussen twee slechten. :S Al denk ik wel dat het HCM is, omdat al haar symptomen daarmee "kloppen".

En inderdaad, mensen met een kat met HCM mogen absoluut hun ervaringen delen! Wat voor symptomen had je kat en wat voor behandeling heeft ie gehad? Als het goed is krijgt 1 op de 9 katten hartproblemen (11% volgens meerdere bronnen op internet) dus er zouden wel meer mensen met HCM-ervaring moeten zijn toch? Als ik met de zoekfunctie zoek krijg ik geen resultaten, wat vreemd is omdat ik sowieso de laatste paar posts van dit topic terug zou moeten vinden. :S

Ik ga zo eerst maar eens kattenmelk kopen om te kijken of ik Rosa zo aan het drinken krijg. Ik heb zondagavond voor het laatst de kattenbak leeggeschept en ze heeft er daarna pas vanochtend voor het eerst weer opgezeten om te plassen. (dus 1,5 dag later) Ik zie haar wel drinken en eten, maar blijkbaar lang niet genoeg! (want 1,5 dag niet plassen lijkt mij best lang :|) Ik heb ook even gekeken hoeveel ze heeft gegeten sinds gisterochtend, dit was ongeveer 25 gram. Maargoed ze heeft in de 2,5 maand hier ongeveer 2,5 kilo voer op, dus dat is ook maar ongeveer 30 gram per dag gemiddeld...

@adriana, dat artikel had ik inderdaad ook al gelezen, maar het probleem is dat er meerdere medicijnen zijn waar ze het mee behandelen, dus ja, wat is dan de beste? Ik zal ook nog even op barfplaats kijken zo. Dankje
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Adriana »

dus ja, wat is dan de beste?

k vrees dat je heel/heel voorzichtig een paar middelen moet proberen - en dan in een lage dosis - en dan kijken of de benauwdheid minder wordt

als je niet probeert, dan weet je het niet en kom je er nooit achter...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie