Hallo allemaal!
Mijn naam is Nico en ben nieuw hier op de site en hoop hier hulp te vinden i.v.m. met mijn poes van ong. 8 maanden oud.
Ze is een zwarte poes met een klein wit befje en ik heb haar gekregen toen ze 6 weken oud was en heb haar Moira genoemd. De eerste 4 maanden woonden we samen (Moira en ik dus) in een eengezinsmaissonettewoning met een groot balkon met uitzicht op het ijsselmeer. Ze had binnen alle ruimte en was ook regelmatig op het balkon te vinden, op straat mocht ze van mij niet want ze is me veel te dierbaar. Toen moest ik me huisje opzeggen omdat ik de huur niet meer op kon brengen en ben toen bij me moeder ingetrokken die ook een poes heeft van ong. 4 jr. oud. In het begin ging dat natuurlijk stroef maar na verloop van tijd begon de poes van me moeder aan haar te wennen en speelden ze met elkaar en wastte elkaar. Nu woon ik sinds een week bij me vriendin in en heb eergisteren Moira opgehaald bij me moeder omdat ze niet buiten mij kan en ik niet buiten haar. Mijn vriendin heeft al een oudere poes (die wel buiten komt) en 2 honden (een klein hondje die gekruist is met een Franse bulldog en een grote Amerikaanse bulldog) die alletwee heel lief zijn en in harmonie met de oudere poes leven. Het probleem is dat Moira zich de hele tijd afzonderd op de stoel onder de eettafel en gromt, blaast en uithaalt wanneer de honden dichtbij komen. Dit is natuurlijk logisch omdat ze nog nooit een hond heeft meegemaakt laat staan twee. Ik ben dus bang dat ze niet kan wennen daaraan en weet ook niet precies hoe ik dit aan moet pakken dus mijn vraag is of iemand enige tips voor mij heeft?
m.v.g. Nico
Poes met twee honden?
Re: poes met twee honden?
Hoi Nico,
Welkom op het forum. Op dit forum staan veel tips over hoe je beestjes aan elkaar kan laten wennen dus naar mijn mening kan je dit ook zo doen tussen een katje en een hond. Een kitten went snel aan dingen dus het lijkt mij dat het een kwestie is van wennen. Wat doen de honden naar haar toe? Ik zou als de honden niet aggressief naar haar toe zijn het een paar dagen de tijd geven en kijken of je verschil ziet. Je kan Moira ook in een bench doen zodat ze langzaam kan wennen maar ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van. Ik heb sinds augustus 2 kittens bij een oudere kater en sinds 2 weken accepteert hij hun pas. Hij heeft ze nooit wat gedaan maar gromde wel vaak naar ze en dat wordt steeds minder. Het is dus denk ik een kwestie van geduld en dan komt het vast goed. Wat je ook doet laat het beestje haar gang gaan en bevestig haar angst niet. Uiteraard wel veel aandacht geven maar niet meegaan in haar angst. Succes!
Welkom op het forum. Op dit forum staan veel tips over hoe je beestjes aan elkaar kan laten wennen dus naar mijn mening kan je dit ook zo doen tussen een katje en een hond. Een kitten went snel aan dingen dus het lijkt mij dat het een kwestie is van wennen. Wat doen de honden naar haar toe? Ik zou als de honden niet aggressief naar haar toe zijn het een paar dagen de tijd geven en kijken of je verschil ziet. Je kan Moira ook in een bench doen zodat ze langzaam kan wennen maar ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van. Ik heb sinds augustus 2 kittens bij een oudere kater en sinds 2 weken accepteert hij hun pas. Hij heeft ze nooit wat gedaan maar gromde wel vaak naar ze en dat wordt steeds minder. Het is dus denk ik een kwestie van geduld en dan komt het vast goed. Wat je ook doet laat het beestje haar gang gaan en bevestig haar angst niet. Uiteraard wel veel aandacht geven maar niet meegaan in haar angst. Succes!
Re: Poes met twee honden?
Hai Nico,
dat gaat best goedkomen hoor
! Het belangrijkste is dat Moira nu geen enkele voor haar echt enge ervaring met de honden moet opdoen. Ik ben een groot tegenstander van opsluiten, maar in dit geval raad ik wel een bench aan. Punt is namelijk dat Moira dan niet kan wegkruipen en belangrijker, niet kan vluchten. Als ze nl vlucht, is de kans groot dat een van de honden wel achter haar aan wil. Hoe goed bedoeld ook (waarschijnlijk puur nieuwsgierig), dit is voor Moira doodeng en een bevestiging van haar angst. Een bench, tegen een muur of in een hoek, met een mandje/krabpaaltje waarin ze zich veilig kan verschuilen, zal haar een veilig gevoel geven.
Je kan dan bv zelf bij haar naast de bench gaan zitten en dan de honden bij je lokken, terwijl je ze rustig aait. Als ze vlak bij haar (en toch veilig afgeschermd) tevreden soezelen, zal dat haar ook kalmeren. Kortom: laat haar zien dat ze niet eng zijn. Hun eten, ieder aan een andere kant van de tralies, steeds iets dichter bij elkaar brengen (dit uiteraard alleen als de hond geen baknijd heeft
)
Wat je ook nog kan doen, is de honden vastleggen en met de poes gaan spelen. En ze dan steeds iets dichter bij elkaar brengen.Dit werkt alleen bij een hele speelse poes. Ik heb zo destijds mijn katertje van 7 maanden aan de hond laten wennen. Die was eerst ook best bang, maar dat zijn dikke vrienden geworden
(is wel een kleine hond..)
Het valt niet mee voor een poes die geen honden kent, om hier ineens mee te moeten samenleven..
Je mag haar best wat hulp bieden
dat gaat best goedkomen hoor

Je kan dan bv zelf bij haar naast de bench gaan zitten en dan de honden bij je lokken, terwijl je ze rustig aait. Als ze vlak bij haar (en toch veilig afgeschermd) tevreden soezelen, zal dat haar ook kalmeren. Kortom: laat haar zien dat ze niet eng zijn. Hun eten, ieder aan een andere kant van de tralies, steeds iets dichter bij elkaar brengen (dit uiteraard alleen als de hond geen baknijd heeft

Wat je ook nog kan doen, is de honden vastleggen en met de poes gaan spelen. En ze dan steeds iets dichter bij elkaar brengen.Dit werkt alleen bij een hele speelse poes. Ik heb zo destijds mijn katertje van 7 maanden aan de hond laten wennen. Die was eerst ook best bang, maar dat zijn dikke vrienden geworden

Het valt niet mee voor een poes die geen honden kent, om hier ineens mee te moeten samenleven..

Je mag haar best wat hulp bieden

Re: Poes met twee honden?
Geduld en dan komt alles op zijn pootjes terecht. Mijn poes was 3 jaar toen er een hond bijkwam. Duurde een paar weken maar nu is er geen vuiltje meer aan de lucht ( poes is inmiddels 7 jaar)