Nieuw katje erbij?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Cari »

Misschien kan je beter, voordat je ze samen laat, de nieuwe even apart zetten en Mac loslaten, zodat hij de geur van de nieuwe kan bestuderen, voordat hij er direkt mee geconfronteerd wordt. Dat heb je de nieuwe ook laten doen, da's wel zo fijn voor Mac ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Roosje »

Gewoon even kijken in het asiel en geen kat meenemen is haast onmogelijk. ;-) Gefeliciteerd met je gezinsuitbreiding! :)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Mac »

Dank!

Alleen gaat het nog niet zo goed als dat ik wil. De nieuwe kat duikt meteen weg als ik naar hem toe wil komen. En met Mac gaat het ook nog niet zo goed. De nieuwe kat is net gecastreerd. Hij doet dan een soort miauwgezang en probeert dan steeds dichter bij Mac te komen. Mac heeft dan zijn oren naar achter en gromt en blaast. Ik ben zo bang dat de nieuwe kat Mac ineens doodbijt in zijn nek. Ik begrijp wel dat ze niet meteen dikke vrienden zijn. Ik maak me best wel zorgen....misschien terug naar het asiel...?
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Roosje »

Ze zijn nog geen dag bijelkaar dus ik zou zeker nu nog niet besluiten hem alweer terug te brengen. Zorgen dat je er in ieder geval bij blijft zodat je kan ingrijpen als het echt mis gaat. En voor de rest kan ik je helaas geen tips geven om ze aan elkaar te laten wennen, daar heb ik geen ervaring mee.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Adriana »

probeer je even in te denken in wat je beide katten nu kunnen voelen...
Mac krijgt ineens een tweede katerrrr in zijn territorium, die vreemd ruikt en zich vreemd gedraagt.
Neo is net gecastreerd au!au! maar is zijn hormonen nog niet kwijt en heeft een hele nieuwe omgeving om zich heen,
waar zich dan ook nog een andere kater in verstopt.
bovendien moet Neo wennen aan een nieuw baasje en is hij zijn hele vertrouwde omgeving/geluid/geurtjes kwijt.

voorzichtigheid en geduld dus.
het kost even voordat ze gewend zijn aan elkaars geur en je zou kunnen proberen dat een beetje te versnellen.
haal een wattenschijfje of stukje zacht tissuepapier langs de onderkant vanaf snorren en dan naar beneden van het snoetje van Mac.
zachtjes wrijven zodat de geur van Mac in de watten/papier trekt.
nu naar Neo en daar wrijf je dat zelfde wattenschijfje zachtjes onder zijn kin en je herhaalt dat een paar keer.
als er totale paniek is dan dit niet doen en wachten op een rustig moment.
paar dagen in een aparte kamer houden (met voer, drinken en katzenbak) met gaas ertussen wil ook nog wel eens helpen,
maar dat moet je maar net bij de hand hebben.
staan erg veel tips hierover op het Forum, dit kost je de komende dagen wat meer tijd en vergeet niet Mac veel aandacht te geven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Mac »

Bedankt voor je reactie!!

Vannacht om 3 uur gingen ze even vechten, ik gooide toen maar een deken over beide katten heen. Ik heb toen Neo, (de nieuwe kat) in de keuken gelokt. Nou ja lokken, als ik dichtbij hem kom dan rent ie meteen weg. Ik heb hem dus ook nog nooit geaait of opgepakt. Als ik mijn hand alleen al naar hem uitsteek duikt ie helemaal naar achter. Hij zit nu apart in de keuken. Ik bel maandag het asiel wel even. Ik moet dinsdag weer werken tot vrijdag, dus ik weet niet of het wel zo verstandig is om de twee alleen te laten.

En ik heb nu ook echt gezien hoe vreselijk anders Mac is. Ik ben nu eigenlijk nog meer van hem gaan houden.
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Adriana »

Mac schreef: Ik ben nu eigenlijk nog meer van hem gaan houden.
je hebt vandaag rustig de tijd om te zien of het wat luwt, maar ik heb er geen goed gevoel bij..
voordeel is dat je waarsch een goede afspraak met het asiel hebt met terugkeer-garantie
en ik zou niet al te lang wachten met het nemen van een beslissing, want je riskeert ook nog gedragsproblemen (bv wildplassen) bij Mac.

wij hebben vorig jaar broer en zus opgenomen en volgens de berichten waren ze onafscheidelijk.
niets is minder waar en mevroi was absoluut niet te handhaven bij de twee katers. redelijk snel een beslissing genomen,
zij eruit en ik had het geluk dat mijn vriend en Miesje in elkaars armen zijn gevallen. living apart together-kat dus.

15 jaar geleden had ik een kater MoMo en een asielpoes Muze en die hebben elkaar 10 jaar lang bevochten.
uiteindelijk greep Muze de macht en Mo at en dronk niet meer en zat bibberend in de logeerkamer.
we hebben daar twee nachten samen geslapen en hij dook helemaal weg als-ie haar door de gang hoorde lopen.
ze heeft n enkeltje asiel gekregen
en is vrij snel door een oudere dame liefdevol opgenomen en die beslissing had ik vele jaren eerder moeten nemen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Mac »

Ik denk dat Neo ook gewoon beter geplaatst kan worden in een huishouden waar hij rustig in zijn eentje kan wennen, want het was in het asiel wel een hele leuke aanhankelijke kat. Komt wel goed met die jongen.

Maandag gaat hij terug naar het asiel. Desnoods betaal ik afstandskosten.
Fijn dat ik dit kan delen met jullie ervaren kattenbezitters!
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Adriana »

die arme Neo krijgt ook wel alles tegelijk: -- poeh :shock: poeh :shock: :

:moved: uit vertrouwde omgeving; castratie en daarvan :pdtinv: eigenlijk nog niet hersteld;

:pdtgit: nieuw baasje; nieuw territorium; :pdtduel: en wennen aan andere :pdtsumo: kater ..........
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Cari »

Helaas....
een kater van 2 die net gecastreerd is, reageert nog een tijdje als een intakte kater. Niet direkt de beste keus om bij een kater van net een jaar te zetten. Met zijn 'kattengezang' probeert Neo Mac te intimideren en zo nodig, valt hij ook aan om deze 'jonge blaag' op zijn plaats te zetten.
Met zo'n maatje maak je Mac niet gelukkig. Dat wil niet zeggen dat je bij Mac geen andere kat kan nemen, maar laat je informeren over het karakter van de nieuwe. Lief naar mensen is niet het belangrijkste als je al een kat in huis hebt. Ik zou altijd gaan voor een jongere kat, in jouw geval tot een maand of 7.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Mac »

Klopt Cari...

...mijn hart voor dieren is groter dan ik dacht...Ik had even iets beter moeten nadenken...
maar...ff een update: Neo heb ik achter de wasmachine geaait! en hij vond dat wel erg lekker...nu is hij eindelijk achter de wasmachine vandaan en langzaam in de woonkamer gekropen in het kattenhol van de krabpaal...en weer beginnen de twijfels...het is een top kat, maar de wisselwerking met Mac loopt vooralsnog niet zo soepel...ze zijn beide ook erg moe, en het personeelslid ook :) T zijn net kinderen :D
Ik bel morgen sowieso het asiel en dan bespreek ik ff de situatie..

Moet wel zeggen dat door jullie adviezen en steun, ik me wel echt prettig voel!
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Cari »

Je moet even goed doorvragen hoe Neo in het asiel met de andere katten omging.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Mac »

Dat had ik wel gedaan, maar hij was in zijn hok omdat ie net gecastreerd was..:)
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Adriana »

missch moet je allebei wel een nieuwe start gunnen..
Neo rustig terug en laten betijen en herstellen van zijn castratie
Mac weer op orde laten komen
en dan over een maand of zo en missch, wat Cari ook al zegt, een ander jonger dier erbij proberen

deze start was niet geweldig en het is de vraag of het nog goed komt
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Adriana »

:?:
Mac schreef:Dat had ik wel gedaan, maar hij was in zijn hok :)
is-ie weer terug in zijn hok? :pdtyar:

hoe is het vandaag afgelopen en vannacht en gisteren?
nog steeds :pdtura:bal, geblaas en gedoe :pdtura:

of wordt het wat rustiger :pdthug: en overweeg je toch missch eventueel enzo enzo..? :pdtznn:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie