Kat klimt in de boom

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Kat klimt in de boom

Bericht door lizzy123 »

onze kat "tijger" is laast gesteraliseert, we willen haar nu naar buiten laten, eerst deden we dat met tuigje en dat ging heel goed. daarna lieten we haar echt naar buiten, alleen klom ze de boom in, een meter of 10. daar is ze uitgvallen, gelukkig niks gebroken, maar de volgende keer ging ze weer in de boom, toen het sneeuwde gelukkig kwam ze daar heel uit. nu is mijn vraag of je er iets tegen kan doen.. want als ze telkens maar de boom in klimt, willen wij haar niet naar buiten laten..

xx.iris :roll:
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: katten in de boom..

Bericht door Cari »

Hai Lizzy,

blijkbaar vindt ze bomen geweldig leuk. Ik zou haar gewoon laten doen. Ook klimmen (en vooral dalen!) moeten ze leren. Ze wordt er vanzelf wel behendiger in :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: katten in de boom..

Bericht door lizzy123 »

ik had al zoiets gelezen dat Noorse boskatten sneller in bomen klimmen. of is dat flauwekul? want onze kat tijger is half noorse boskat
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: katten in de boom..

Bericht door Umimeis »

Mijn katten klimmen ook altijd in bomen, maar ze komen er altijd weer uit.
Het zijn buitenkatten.
Bomen zijn de ultime krabpalen bij uitstek, is goed voor de nagels. En echt, hoe vaker ze het doen des te handiger ze erin worden.
Ik ben het met Cari eens, ik zou het gewoon toe laten. En anders moet je ze maar binnenhouden of alleen buiten laten aan een tuigje.
En het lijkt heel eng, dat vond ik eerst ook, maar toen ik zag dat ze er goed in werden, vond ik het minder eng.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door Kiddie »

Gewoon laten doen joh.
Hahaha, mijn Drika deed dat ook.
Dan rende ze heel stoer over het gras hier en met een grote sprong, ging ze dan zo tegen de stam omhoog. Alleen dan ineens besefte ze dat ze in een boom zat. Terug ging niet dus de enige weg was omhoog. En dat deed ze dan ook.
Drie dagen achter elkaar, de derde dag zat ze er wel een aantal uur in. Ze kon er maar niet uit. Ik had vanalles geprobeerd maar het lukte niet.
Tot de buurvrouw aan de deur stond, haar man kon het niet meer aanzien en had de tak mbv een lange stok naar benee getrokken en toen viel ze er uit. Daarna heeft ze het nooit meer gedaan. (dat ik weet tenminste)
In het draadje Dag lieve Drika staan wat foto's van haar eerste boom avontuur.
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door snorrebaard »

lizzy123 schreef:ik had al zoiets gelezen dat Noorse boskatten sneller in bomen klimmen. of is dat flauwekul? want onze kat tijger is half noorse boskat
Het zou kunnen he, waarom heet het anders boskat... ;-)
lizzy123 schreef:onze kat "tijger" is laast gesteriliseerd
Wat dat bomen klimmen betreft: geen gevaar. Mijn kat was er vroeger heel behendig in, ze klom naar de kleinste twijgjes. Maar sinds ze gesteriliseerd is, is ze veel te zwaar en gaat ze er al jaren niet meer in. Soms zet ik haar in de boom, maar dan heeft ze heel veel last om eruit te geraken, omdat ze niet zo handig meer is met haar gewicht. Dus jouw kat zal dit met de jaren misschien ook minder gaan doen.
Vroeger had ik ook een katertje dat niet uit de boom geraakte; we zetten dan een andere boomstam (of een lange paal) tegen de boomstam zodat hij van daar uit naar beneden kon klimmen.
Wat ook helpt, is hem lokken met een snoepje of een speeltje waar hij dan naartoe klimt.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door Kiddie »

Drika koos steeds de verkeerde tak en ging daardoor steeds hoger. Het was de kunst om zo om de boom heen te lopen dat ze steeds een tak lager moest klimmen om me te volgen. Alleen dan nog het laatste stijle stuk... das het meest lastige.
Of haar naar het uiteinde van een tak lokken, dan zat ze op de uiteindes en die veren door. Dan wordt de val een stuk korter en minder gecompliceerd dan als ze tussen de dikke takken zat. Maar steeds als de tak begon door te veren draaide ze om en liep ze terug.
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
henkzwart
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2009 11:35

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door henkzwart »

Laat de poes maar lekker klimmen, ze vinden het geweldig. En wat betreft gevaar : Dat is er feitelijk niet, ook een "val" kan een kat best hebben. Ik citeer Midas Dekkers, bekend bioloog en kattenliefhebber : "de brandweer blijft rustig klaverjassen als je belt, die weten dat het geen probleem is, of ziet u soms regelmatig dode katten in bomen hangen ?"
Uw kat had waarschijnlijk ook geen breuken of wat dan ook na die "val". Ik heb zelf de poes wel eens geholpen toen ze nog erg jong was, door onder de boom te gaan staan, dan ging ze via mijn schouder, doet ze nu nog, en dat is leuk.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door Umimeis »

de brandweer blijft rustig klaverjassen als je belt, die weten dat het geen probleem is, of ziet u soms regelmatig dode katten in bomen hangen ?"
:lol: inderdaad!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door lizzy123 »

tijger zat vandaag weer eens in de boom. (door een vogel..) het duurde zeker wel 2 uur:( maar geluukig zit ze nu weer lekker naast me op de bank.
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door snorrebaard »

Ik zette haar vroeger vaak zelfs met opzet in de boom, omdat ze daar veiliger zat dan op straat!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door Umimeis »

lizzy123 schreef:tijger zat vandaag weer eens in de boom. (door een vogel..) het duurde zeker wel 2 uur:( maar geluukig zit ze nu weer lekker naast me op de bank.
Zie je wel dat ze het kan? Al duurt het in het begin wat langzaam......het komt allemaal wel weer goed, maak je niet zo druk. Hoe vaker ze erin klimt des te sneller ze het onder de knie krijgt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door lizzy123 »

ze zat wel echt in de kou en zag dat ze het echt koud kreeg. ze stond soms te miauwen om aandacht te krijgen.. en om haar haar heen kwamen soms vogeltjes kijken, zij wou die pakken, het leek wel een beetje of ze haar uitdaagten om nog hoger te gaan. hihi
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door Umimeis »

Ze had toch al een wintervacht? Dan valt dat wel mee hoor. Mijn katten hebben ook een wintervacht en blijven nu ook wel eens langer dan een uur buiten. Daar kunnen ze best wel tegen.
Maar 's nachts zou ik haar wel binnen houden omdat het dan het koudst is.
Overdag is het net onder 0 of er net boven, daar kunnen ze wel tegen, vooral wanneer de zon erbij schijnt.


Ik heb trouwens een luikje, dus mijn katten kunnen elk gewenst moment naar buiten als ze willen. 'S nachts gaat het luikje op slot en zijn ze binnen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat klimt in de boom

Bericht door Cari »

En toch gaat het niet ALTIJD goed met bomen! Soms kunnen katten er dagenlang in blijven zitten en dan heb je dus wel een uitgedroogde, verzwakte en getraumatiseerde kat, die er uiteindelijk misschien met hulp uitkomt of door verzwakking eruit valt :brancard:
Maar die gevallen zijn uiterst zeldzaam en alles heeft wel ergens een risico :fluiten: ...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie