Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Helenax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2009 13:59
Locatie: België

Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Helenax »

Hallo iedereen
Ik ben Helena, en heb een nogal een probleempje met mijn Allerliefste kitten Balou.
Balou is een gezonde jonge kitten van een paar maand oud, ik weet niet exact hoe oud.
Hij speelt erg graag en is alleen nog maar lief in de ochtend, als hij heel moe is, en als hij slaapt. Voor de rest is hij enorm venijnig! Hij doet zowat ALLES wat niet mag.
Hij bijt en krabt eerst zacht, maar hoe langer hoe harder tot het echt enorm pijn doet, en hij me enorm bezeerd, tot bloedens toe.
En toch hou ik zoveel van hem... :lol:

Maar hij is echt wel stout en gemeen.. nogtans heeft hij hier een mooi leventje! Hij kan lief zijn, en is gezond maar veruit VEEEEEEEL te agressief!!

Wat moet ik nou doen? Ik ben echt ten einde raad :-(
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Cari »

Hallo Helena,

Het is vervelend, maar een veel voorkomend verhaal. Wat jouw kitten mist, is een maatje. Kitttens horen niet alleen op te groeien. Mensen kunnen nog zo lief zijn en nog zoveel thuis, ze kunnen nooit een soortgenoot vervangen. Hierdoor ontstaan vaak van dergelijke gedragsproblemen. De kat vertoont in wezen heel natuurlijk gedrag, maar wij mensen zien/voelen dat toch anders :???: .Een kitten heeft de behoefte om te jagen en te stoeien, te ontdekken waar zijn grenzen liggen. De enige op wie hij dat perfect kan oefenen en van wie hij begrijpelijke respons krijgt, is een andere kat.
Balou heeft nu nog de leeftijd, waarop je hem een leeftijdsgenootje zou kunnen geven, zonder al te veel problemen. Denk er eens over. Het geeft Balou plezier (al zal hij dat in eerste instantie waarschijnlijk ontkennen ;-) ), maar jou ook! En het spaart je meubels, je handen en je benen :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Camoth »

Ik ben het volledig met Cari eens. Een speelmaatje zorgt ervoor dat hij zijn energie kwijt kan op iets anders dan jou en hij leert ook dat hard bijten en krabben pijn doet. Ik zou er een tweede bij nemen!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Helenax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2009 13:59
Locatie: België

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Helenax »

Oeie, nog een kitten! :p

Geloof me, ik zou dat zooo graag willen! Maar ik ben 14, en kan daar dus niet over beslissen. En jammer genoeg is het antwoord van mijn ouders enorm duidelijk... "Neen."

Zijn er toevallig nog suggesties? Want ik wil wel z'n stoeimaatje zijn, en hij mag me voor mijn parte pijn doen, maar gaat hij later dan geen enorm gemene en agresieve tot zelfs gevaarlijke kater worden?

Dank je voor beide reacties al =)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Cari »

En als je je ouders nou onze berichten laat lezen en ze gaan inzien dat je veel beter 2 hanteerbare en geestelijk gezonde katten kan hebben dan eentje die jullie als prooi ziet?
Mag de kat straks wel naar buiten? Dat zou ook kunnen helpen - dan kan ie buiten uit zijn dak gaan ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Helenax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2009 13:59
Locatie: België

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Helenax »

Oh ja, ik laat hem vaak buiten spelen als hij zo doet. In het beginhelpte dat maar nu minderd dat :p

Zal ik misschien eens samen met verder de toen in gaan, we hebben namelijk een enorme tuin, die is ongeveer even groot als de ruimte van een anderhalf voetbalvelt ^^

Zou dat helpen? =)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Cari »

Een grote tuin is heel leuk, maar als daar ook verder weinig te beleven valt, heeft ie dat ook vrij snel weer gezien. Als de tuin voornamelijk gras of stenen is, met daaromheen misschien wat plantjes, is dat niet echt spannend. ZIjn er bomen om in te klimmen, vogels om op te jagen? Is het een lekker rommelige tuin? Kan hij buiten ook andere katten tegenkomen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Helenax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2009 13:59
Locatie: België

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Helenax »

ojaa, twee vijvers, ee boel bomen, een verhoog, en ik was vergeten zeggen nog 2 katten ook! Maar die zijn niet van ons, ookal leven ze in onze tuin en zijn ze van mijn familie :-P er is ook een hond, Rica, en Balou en Rica zijn dol op elkaar! :-)

Eigenlijk heeft mijn kitten alles wat z'n hartje begeefd! :-P we leven ook in een groene burt en voor ons huis staat een vrij groot bos, net als linksachteren ons huis, maar dat vertrouw ik nu niet echt. Heb schrik dat hij wegloopt :-o
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Cari »

Je bent bang dat hij wegloopt. Betekent dat dat hij nu dus niet buitenkomt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Helenax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2009 13:59
Locatie: België

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Helenax »

O ooh jawel hoor, in het tuintje zit hij al. Maar zelfs daar is ie al is verdwenen! :-P

Maar in de grote tuin durf ik hem nog niet laten gaan.. Heb gehoord dat hij al dicht bij straat gezeten heeft, en twee maand oude katjes horen bij mijn weten nog niet bij autoo's :-(

Als hij straks zijn kuren is krijgt, ga ik met hem eens naar Rica en eens in de grote tuin enzo :-) ben benieuwd naar zijn reactie.

PS: Mijn straat is zeker niet druk, maar ik neem eigenlijk liever het zekere voor het onzekere.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Cari »

Ik dacht dat ie al ouder was. Met 2 maanden is hij zeker nog te jong om alleen op stap te gaan.
Hoe 't allemaal zit bij jullie met kleine en grote tuin, wel of niet bij de hond en andere katten is mij niet geheel duidelijk, maar de bottomline is dat de kleine zich te pletter verveelt en actie/reactie nodig heeft. Het beste is zonder meer een ander kitten, maar als pa en ma dat niet willen (waarom in vredesnaam niet, er is ruimte zat :roll: ) zal hij zijn vertier ergens anders vandaan moeten halen. De hond kan een 2e keus zijn, mits hij natuurlijk heel voorzichtig is met kleine katjes. En verder zal je zelf veel met hem moeten spelen: met propjes papier, balletjes, sliertjes, laserlampjes, alles wat je maar verzinnen kan....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Helenax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2009 13:59
Locatie: België

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Helenax »

Uhu =) Ik vind het ook wel jammer dat er niet nog eentje kan komen :-( Maar hij heeft ook heeel wat speeltjes en een Mand waar hij graag in ligt enzovoort :) Dus te pletter vervelen... dat snap ik niet zo goed, haha :-) Maar ik ben hier dan ook alleen inhet weekend en tijdens vakanties. Maar mijn stiefmoeder is alle dagen thuis bij hem. Ik hoop dat hij misschien wat rustiger is, eens hij gecastreerd heb.

PS: telkens als ik het woord castreren zeg word ie kwaad op me, alsof hij het verstaat! :-P
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door ktje »

klinkt inderdaad als een kitten die zich verveelt.

Ik had laatst hier een nestje met 3 kittens. Hier nooit wat gesloopt en gebeten. 2 zijn er bij elkaar gebleven en die doen het echt heel goed bij hun nieuwe baasjes. De 3de ging alleen en bleef alleen kwam in een huis met hond. Had verder geen speeltjes of krabpaal, en heeft daar de boel op stelte gezet. Met als gevolg een kitten die uiteindelijk bang was voor mensen en alles ging slopen. We hebben hem dan ook terug gehaald. Ik blijf erbij dat hij zich doodverveelde en dit uit verveling maar ging doen. Naar mijn mening is het dus belangrijk dat vooral een kitten met soort genootjes opgroeit.

Hebben jullie wel een krabpaal? Vaak helpt dit ook wel wat. Verder hoort een kitten gewoon op te groeien met soortgenoten. Ik denk dat je je ouders moet gaan overtuigen en als groot argument moet gaan gebruiken dat alleen jullie kitten er beter van wordt en jullie straks niet meer worden aangevallen. Want als ik het zo lees kan het straks helemaal uit de hand lopen en als de kitten groter is heel agressief worden.

Probeer het nog een keer voor te leggen bij je ouders.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Helenax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2009 13:59
Locatie: België

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Helenax »

Ik heb het daarnet nog eens geprobeerd maar ze zijn echt zeker dat er geen kitten bij mag komen :-(
Ja we hebben een krabpaal :-)
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Mijn kitten is enorm agresief tegenover mij en anderen

Bericht door Uumie »

Maar helpt het dan ook niet dat er nog twee katten wonen? Of moeten die niks van hem hebben?

Wij hebben hier ook een kitten, die een tijdlang vreselijk agressief was. Daarnaast hebben we twee oudere katten, maar die willen nu eenmaal niet altijd met hem spelen. Hoe is dat bij jou thuis?
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie