Soort kuchen/hoesten stikken idee

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door puck0906 »

Hoi Hoi,

Mijn 9 jaar ouder kater heeft 1x in de zoveel tijd dat hij midden in de nacht een soort van kuchend geluid maakt. Het lijkt alsof er iets gigantisch in de weg zit. SOms komt er dan wat spuig vrij maar vaak ook niets. Ik denk dat het 1x in de paar weken is. Heeft iemand dit ook bij zijn/haar kat. Ik dacht zelf aan een haarbal wat in de weg zit en denk erover om dus weer laxapast te gaan geven maar weet iemand of laxapast kwaad kan? Ik zit er aan te denken om mijn katten dit standaard bv 2x per week een beetje te geven. Wat doen jullie?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door sandy »

Missy van ons heeft dat ook, voor zover ik het me kan herinneren dr hele leven al maar de da heeft nooit wat kunnen vinden.
Ze krijgt het dan ineens ff benauwd, loopt te sja..een beetje benauwd te kuchen alsof er iets vreselijk dwars zit in dr keel en dan kokhalst ze en is het over.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door puck0906 »

dank voor je reactie. Bizar hè. Wat zei de dierenarts tegen jou want ik heb er eigenlijk nog niet naar gevraagd. Geef jij haarbal pasta?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door sandy »

Alleen dat er niks bijzonders te zien was.
Weet wel van haar dat zij het meest last heeft van haarballen.
Ze krijgt daar niet vaak wat voor hoor, ik heb snoepjes die moeten helpen maar mevroi heeft zo dr nukken dat ze dan wel dan niet wat aanneemt en ik wil ook niet iets geforceerd gaan geven.
Ik vind het ook vreemd want zijn echt lang niet altijd haarballen natuurlijk, want het ziet eruit alsof ze het gewoon even heel benauwd heeft en ze heeft het vrij vaak, ik wrijf meestal als ik de kans krijg over haar keeltje,dat vind ze wel prettig en merk ook dat het voor haar wat verlicht.
Nouja schiet mij maar lek, maar ik vind het wel sneu.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door puck0906 »

ja dat heb ik dus ook. Het ziet er zo zielig uit. Heb jij het dan ook alleen 's nachts want het valt mij op dat het bij ons alleen 's nachts is. Ik denk dat ik maar weer met laxapast begin. Misschien zit er een haarbal dwars die ze er dan uit wil hebben ofzo?! haha
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Seemy »

Toevallig dat je dit topic nu hebt geopend.

Op dit moment is onze kater bij de DA en er worden even foto's van zijn longen gemaakt.
Wat jij omschrijft dat heeft hij ook, en het is niet regelmatig.
Dan weer weken niet. En dan weer meerdere keren per dag zo'n hoest aanval.
Ik heb er een filmpje van gemaakt met mijn mobiel en aan de DA laten zien. Ze zeiden gelijk dat het om hoesten ging (en niet om een vastzittende haarbal of zoiets, waar ik zelf ook aan dacht).
Waarschijnlijk is het BRONCHITIS.
Hij is daar dus nu nog om een paar foto's te maken, zodat ze het zeke weten en tegen 18 uur kunnen we hem weer ophalen en horen we verder hoe of wat.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door puck0906 »

ok, daar had ik nog niet aan gedacht maar bij mijn kat is het 1x in de paar weken een keer dag doen zeg maar dus niet bv op 1 dag meerdere keren. Nou zit ik er natuurlijk ook niet 24 uur per dag bij. Ik ben wel erg benieuwd wat er uit komt. Kun je me op de hoogte houden?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Leonie89 »

merlijn doet het ook wel eens, maar altijd als hij net heeft gedronken (uit de fontein).. ik denk dat hij zich dan gewoon verslikt ofzo, omdat het stromend water is.. hij niest er dan ook bij..
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Seemy »

Precies wat je daar zegt "je zit er niet 24 uur per dag bij' ... en dat hebben wij dus ook altijd omdat we beide fulltime werken.
Maar nu (ff offtopic) lig ik al 5 dagen met keelontsteking op bed, de katten lekker bij me ter ondersteuning ;-) . (nu weer on-topic :eangel: ) en nu zie ik dus zelf dat hij gisteren 1 x zo'n aanval heeft gehad ('s avonds alleen), eergisteren 3 x overdag, en de dag daarvoor helemaal niet. Vandaag ook niet, maar ik vond het wel tijd om gelijk door te pakken nu.
Ik laat het weten hier hoe het afloopt.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door sandy »

Bij Missy is het een regelmatig terugkerend fenomeen, wellicht dat daar ook is serieuzer naar gekeken moet worden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Seemy »

De foto's wezen uit dat het om chronische bronchitis gaat :-(
Echt sneu voor Brenton, wat zal dat benauwd zijn geweest.

Maar goed; Hij heeft dus nu Prednison voorgeschreven gekregen. Zal hij altijd moeten nemen nu.
Om te beginnen met 2 tabletjes per dag 1 week lang
Daarna 1 tabletje per dat 1 week lang
Dan contact opnemen met de DA om te overleggen hoe het gaat en hoe vanaf dan verder te gaan.

Waarschijnlijk daarna verder met een half tabletje per dag, maar dat weten we pas zeker als we over 2 weken contoact met de DA gehad hebben.


En wat gebeurt er; Open ik dit forum vanmorgen... 1e bericht bovenaan gaat over "PREDNISON" en de evt. bijwerkingen daarvan. Tja.... nu heb ik toch wel mijn twijfels of dit wel de manier is om verder te gaan.
Een kat met suikerziekte in de toekomst zie ik ook niet zitten en dat is voor Brenton dubbel erg. En benauwd en suikerziekte?? Maar goed, zover is het nog lang niet, wij wachten over 2 weken af wat de DA zegt, en hopen dat Brenton het heel goed gaat doen.


Misschien af en toe een prednison kuur in de toekomst geven?
Alleen als hij weer benauwd word?
Ik weet het niet. :-( Wat voor Brenton het beste is...
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Ambertje73 »

Dit gaat bij jullie Brenton niet op maar een kuchje kan soms ook wijzen op een ander probleem.
Een van onze Perzen heeft nl. een hartruisje. Bij de DA kan men het soms horen andere keren niet.
Valt dus nog mee.
Maar het schijnt dat wanneer zo'n beestje meer begint te kuchen de hartruis ook meer aanwezig is!
Dus het vaker kuchen bij een kat met een (flinke) hartruis kan duiden op verslechtering!

Doet hier niet echt ter zake, maar wilde het gewoon ff melden. :smile:
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Roosje »

Rosa maakt ook wel eens een soort kuchend/hoestend geluid. In eerste instantie dat ik dat ze naar me gromde, maar omdat ze wel gelijk daarna een knuffel kwam halen kon ik me dat ook niet voorstellen. Bij haar is dus ook afgelopen dinsdag chronische benauwdheid vastgesteld, en ja, wat doe je dan, medicijnen geven met het risico dat ze alleen nog maar zieker wordt of niet....
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door Adriana »

http://www.kalverbos.nl/astmakat.htm

is dit herkenbaar?
er zitten ook twee geluidsfragmenten bij.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Soort kuchen/hoesten stikken idee

Bericht door puck0906 »

bedankt voor alle reacties. Ik schrik wat het allemaal kan zijn al lijkt bv het filmpje er helemaal niet op. Ik werk 40 uur in week maar ben bijna altijd 's avonds en 'nachts uiteraard gewoon thuis en in het weekend ook veel dus opzich zie ik de katten genoeg om te weten hoe vaak het gebeurd. Het rare is dat het 9 van de 10 keer 's nachts gebeurd. Hij begint met wat kuchen en dan soort spuug bewegingen en dan na hooguit 1 minuut is het weer over. Ik ga maar proberen de haarbalpasta te geven en als dat niet helpt dan toch maar even naar de da.
Plaats reactie