Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Tazke »

Het onderwerp zegt het eigenlijk al: mijn kittens gebruiken de krabpaal niet, maar beginnen nu aan andere dingen te krabbelen.

Ik heb er al Catnip op gespoten, maar dat helpt niet. Als ik zie dat ze ergens aan zitten zet ik ze bij de krabpaal. Ik heb zelfs al een aantal keer voorgedaan hoe het moet, hahaha...

Nog iemand enkele goede tips of middeltjes?
Mickey en Juultje, our greatest love!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Camoth »

Ik heb bij Bindi als ze ergens aan krabte haar voorpootjes gepakt en op de paal gezet. Dat hielp wel.

Coco snapt het hele sisalidee sowieso al niet. Die gebruikte altijd de deurmat bij de voordeur. Maar sinds ze Bindi heeft zien krabben gebruikt ze ook de krabpaal, als er dus 1 schaap (kat ;)) over de dam is.... :grin:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Tember »

Zoals Camoth al zei, ze leren van elkaar. Dennis krabte in het begin ook aan de bank, maar sinds ie Erwin aan de krabpaal heeft zien krabben, doet ie dat ook enthousiast. En anders helpt het misschien als je de plekjes waar ze anders krabbel, onaantrekkelijk voor ze maakt. Alimiunumfolie overheen doen of iets opspuiten wat ze niet lekker vinden ruiken.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door loek »

Ik weet niet welke en hoeveel krabpalen je nu hebt? Ik heb voor de zekerheid een krabplank aan de muur vastgezet, 1 liggende krabplank, en zo'n krabpaal met ligplekken. In eerste instantie maakte ze daar alsnog weinig gebruik van hoor. Ik heb toen een belletje bovenaan de krabplank gehangen die aan de muur vast zit. Daar sprongen ze dan naar, en krabte soms 'per ongeluk' op die krabplank. Nu gebruiken ze alle krabplanken (vooral de liggende)....en Diesel alsnog ook de bank ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Seemy »

Als je het ziet dat ze aan dingen krabben wat niet mag, dan zou ik ze gelijk aan de krabpaal zetten.
Heeft bij onze kater perfect gewerkt, en ben er nu druk mee bezig met ons kitten.
Volhouden is de beste manier!! Ook al duurt het voor je gevoel te lang en denk je dat ze het niet leren, gewoon blijven doen.
Voorpootjes er tegen aan zetten, en ik krab dan zelf meestal ook nog even met mijn nagels over de plank heen (om het voor te doen :oops: :lol: haha )
succes
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Roos en Minousch »

Probeer de krabpaal in de loop te zetten, dan komen ze er langs om hun geur erop te zetten.
Heb hier 2 krabpalen staan in de loop, en ze komen er prima aan, maar heb ook een krabton staan die niet in de loop staat, en die word niet gebruikt als krabpaal.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Seemy »

Dat klopt en werkt!
Ik las ooit in de Hart voor Dieren dat tussen de favo slaapplek en de eetplek meestal door katten gekrabt wordt ( in de loop dus).
Dat was bij ons ook zo, precies tussen die 2 plekken in staat een stoffen stoel bij ons waar in het begin veel aan gekrabt werd. Wij hebben naast de stoel aan de muur een krabplankje gehangen, de kat daar telkens aan gezet, en het gekrab aan de stoel is afgelopen sinds toen!


En zorg voor meerdere krabpalen/planken in huis. En kokos deurmatten zijn ook ideaal om aan te krabben, en gemakkelijk vervangbaar.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Ambertje73 »

Misschien vinden je katten catnip in blaadjesvorm (i.p.v. in fles, vloeibaar) aantrekkelijker?
Onze katten vinden de catnip in de fles ook niet lekker, maar wanneer ik die "blaadjes" strooi, dan worden ze helemaal gek! :grin:
Dat spul kun je ook op de krabpalen strooien, misschien maken ze er dan gebruik van?
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Tazke »

Dames allemaal hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik ga zometeen de krabpaal denk ik maar eens verplaatsen naar de voordeur, want die mat moet het nu ontgelden. En zo'n liggende krabplank lijkt me ook wel wat!

Bedankt voor de tips, ik ga hier zeker mee aan de slag!
Mickey en Juultje, our greatest love!
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door nkusters »

Ik heb op dit forum ergens gelezen dat je naast het aanzetten van de pootjes van de kat tegen de krabpaal, je ook met hun pootjes er (zacht) over moet wrijven zodat de geur klieren een geurtje er op achter laten. Zo hoeft de krab paal niet persé 'in de loop' te staan zoals jullie het zeggen...

Success,

Nick.
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Roosje »

Rosa krabte eerst alleen aan de drempels, wat ik prima vond. Maar inmiddels begint ze ook het bureau toe te takelen, geen drama, maar ik heb het liever niet natuurlijk. Ik heb nu een krabplankje voor haar gekocht, kattenkruid er overheen gestrooid en op de drempel gelegd die ze het meeste gebruikt om te krabben. Ze krabt er nu wel aan, maar zodra ik het plankje een halve meter verplaats gebruikt ze hem niet meer. (de deur gaat 's nachts dicht dus dan moet hij daar wel weg) Ik denk dat het niet gaat werken om haar steeds met de pootjes op de plank neer te zetten als ze aan het bureau krabt omdat ze dan alleen maar bang wordt (ze wil absoluut nog niet vastgepakt worden) Heeft ze gewoon langer de tijd nodig om er aan te wennen dat ze die plank moet gebruiken om te krabben? En heeft iemand misschien nog andere tips om het haar aan te leren? :)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Camoth »

Vicky Halls (gedragskundige) zegt dat als je een kat hebt die aan andere dingen krabt dan de krabpaal, je moet zorgen dat je een alternatief bedenkt wat voor de kat dezelfde sensatie/gevoel geeft. Dus als ze aan je kleed krabben, een stuk tapijt kopen oid en op de grond leggen (van belang dat het dus ook op dezelfde manier gaat, dus bij behang krabben heeft het geen zin om het alternatief op de grond te leggen, het moet dan ook aan een muur zitten).

Sommige katten willen graag aan matten krabbelen, dan kan je beter een krabmatje kopen dan een krabpaal. Andere willen zich kunnen uitstrekken, dus dan moet je juist geen plankje nemen. Je moet een beetje kijken wat de kat doet en dat proberen met een alternatief wat wel mag na te bootsen zeg maar ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Roosje »

Het is alleen lastig dat er twee verschillen tussen de drempels en het bureau zitten, drempels zijn liggend en zijn van heel hard hout gemaakt, de bureaupoten zijn staand en van veel zachter hout gemaakt. Dus dan is het nog even de vraag wat ze zo fijn vind aan het bureau, het zachte hout of dat ze zich uit kan strekken. We hadden het krabplankje na een paar dagen al aan de muur naast de deur gehangen, maar toen keek ze er niet meer naar om. Ik denk dat ik hem toch nog maar een poosje op de drempel laat liggen zodat hij meer haar eigen geur krijgt en ze ook leert dat ze dat ding kan gebruiken om te krabben. Of misschien is het een idee om een extra plankje van de zelfde soort hout op de bureaupoot te maken zodat ze die kan gebruiken en dus niet het bureau zelf sloopt.

Ik denk niet dat ze voorkeur heeft voor een matje, de deurmat gebruikt ze alleen om op te liggen wachten tot wij de slaapkamer uit komen zodra ze de wekker heeft gehoord (zit tegenover de voordeur) en ze heeft alleen helemaal in begin de vloerbedekking gebruikt om te krabben, toen had ze volgensmij de drempels nog niet ontdekt. :lol:
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Camoth »

Ow ik bedoelde het ook niet specifiek tegen jou, maar meer algemeen ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Hoe krijg ik mijn kittens aan de krabpaal?

Bericht door Roosje »

oh oke, haha. Nouja, ik heb in ieder geval iets aan je info, dus dat is mooi. ;-)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Plaats reactie