Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
floortje

Bericht door floortje »

We zijn 'n week verder en het gaat steeds beter met onze poes, de plekken zijn helemaal ingedroogd.
Gelukkig geen overmatige jeuk en bloed meer! :-P
Mede dankzij de callendula-zalf en natuurlijk ook de prednison.
Hoop dat het zo blijft als ik stop met die pillen, maar dat duurt nog enkele weken voort.
Ik laat over 'n weekje nog wel iets weten over haar toestand.
Alita

Korsten in de nek die wonden worden

Bericht door Alita »

:-( Ik heb thuis drie katten, waaronder 1 kattin en 2 katers...De kattin en 1 van de katers komen uit hetzelfde nest (jongskes van broer en zus) en de andere kater hebben we van straat gehaald.

Nu, de kater en de kattin van hetzelfde nest hebben langzaam aan korsten gekregen in hun nek en hals...Ik heb altijd gedacht dat het was omdat de straatkater er nogal hardhandig mee is maar die korsten blijven en van de ene kater worden dit ook echte wonden waar etter uitkomt en soms ook wat bloed. Hij heeft nu ook een grote kale plek in z'n nek van de vorig wond. (deze nu is de tweede) Ik heb de vorige wonde gewoon ontsmet...De kattin heeft hier geen last van, van haar blijven het korsten. Ook heeft de straatkater hier helemaal geen last van, zelfs geen korsten.

Ik ben redelijk radeloos, ik heb alle3 de katten in huis genomen omdat de toekomst er voor hen niet zo rooskleurig uitzag maar ik ben een studente en heb echt geen geld om weeral met hen naar de dierenarts te gaan. Ik ben er zeker van dat er mensen zijn die weten waarover ik het heb en me gewoon kunnen zeggen wat er met hem(n) scheelt en welk middel ik best kan halen om dit probleem op te lossen.


Vriendelijke groeten uit België
floortje

Bericht door floortje »

Enkele dagen geleden begonnen de plekken weer te jeuken e.d. , dat was de druppel die deed overlopen....alles al geprobeerd en gedaan.
Mijn man stelde voor om zijn eczeem-zalf te gebruiken (hij vond het veel op zijn eczeem lijken, wat hij overigens al jaren periodiek last van heeft).
Wonder boven wonder ziet het er na 3 dagen (1x daags) geweldig uit!
De zalf heet: DIPROLENE hydrogel.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben, wij in ieder geval wel :edance:
Alita

Bericht door Alita »

...Maar mijn katten hebben infeite niet echt opvallende jeuk ofzo..Ik zie ze zelfs nooit echtecht krabben of bijten in hun nek....De ene poes doet dat wel bij de andere 2, erin bijten en veel likken en vastgrijpen...
floortje

Bericht door floortje »

Dat kan ook door stress komen.....verveling, zeker als ze niet zoveel buiten komen, maar dat wel gewend zijn.
Ik geef maar 'n suggestie hoor, zoiets kan zoveel oorzaken hebben, dat is het nare d'r van.
floortje

Bericht door floortje »

:lol:
Na 1,5 week (1x daags) en 1,5 week (om de dag) smeren,
zijn de open, bloedende plekken genezen en zijn zelfs alweer half behaard!
jeannette109

kater met wonden/open plekken op kop

Bericht door jeannette109 »

Onze kater Gerrit heeft tijdens onze vakantie (1 weekje weg maar) ook wonden/open plekken op kop gekregen. Terwijl het huis niet leeg was, onze zoon was thuis en mijn zus komt ook dagelijks meerdere keren.
mijn zus is met Gerrit naar de dierenarts geweest en die dacht aan stress of allergie. Nou komt Gerrit nooit buiten en we zien hem ook niet overmatig wassen of jeuken. Stress zou kunnen, omdat we sinds mei er twee jonge poesjes bij hebben. Maar daar is hij nu ook helemaal aan gewend. Gerrit heeft een spuit gekregen en we hebben hormonen creme gekregen om er op te smeren. Dat vond hij niet prettig. Na een tijdje werd het wel beter. Nu echter, een paar weken later is het weer open.
Omdat bezoek aan de dierenarts ook veel stress voor hem meebrengt, wil ik eigenlijk iets anders proberen maar ik weet niet wat. We hebben al van die geurverspreiders in de stopkontakten die voor katten een rustgevende geur verspreiden. Wie heeft er nog een idee???
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou in ieder geval even bellen naar je dierenarts en het probleem voorleggen. Misschien is het namelijk wel noodzakelijk dat je langskomt. En als het niet noodzakelijk is, kan hij of zij je in ieder geval wat tips geven!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Onze Bartje kreeg in het begin een hals bandje om, gewoon van leer.
Een week later heeft hij allemaal korsten daar, dus ik vermoed een allergie voor chromaat ( zit vaak in leer) of een allergie voor chroom of kobalt, want aan het bandje had hij een belletje en een adreskoker...

Ik heb zelf ook een allergie hiervoor en bovendien ook nog allergisch voor hormoonzalven die ik kreeg, voor jawel, het exzeem, waarvan het alleen maar erger werd.
Als voedsel of vlooienallergie uitgesloten is bekijk dan met welk waspoeder je de mandjes uitwast, of de dekens of doeken.

Voor Aline, het lijkt wel een ontsteking in de huid als er etter uitkomt.
Je kunt het ontsmetten met biotex-groen en iets van calendulazalf er op smeren?
Heel veel beterschap in ieder geval, hopelijk gaat het weg.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

kale plek!?

Bericht door Leonie89 »

vanmorgen ben ik er achter gekomen dat onze dame een kale plek heeft in haar nek ongeveer 3 bij 3 cm.. een beetje aan de voorkant.. het is geen wond en ook niet geirriteerd, maar wel kaal.. ze is een half jaar geleden wel een stukje op die plek geschoren voor bloedonderzoek, maar dat is gewoon weer netjes aangegroeid..
het zit wel op een plek waar vaak klitten zitten.. zou ik te ruw geweest zijn met de borstel? ze vind het altijd heerlijk als ik haar borstel en laat verder ook alles toe.. ik heb dus niets kunnen merken van iets onaangenaams of pijn bij haar..
wat zou dit kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Poezemuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2009 17:24

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Poezemuis »

@Karlien: goede tip als ze aan een plek blijft komen waar ze met kap bij kunnen: keep off spray. Wel de spray op natuurlijke basis uiteraard. Die mag je ook op de plek sprayen waar ze af moeten blijven. Werkt hier heel goed!
Als je het niet kunt vinden google dan even op "de dierendrogist".
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Leonie89 »

Poezemuis schreef:@Karlien: goede tip als ze aan een plek blijft komen waar ze met kap bij kunnen: keep off spray. Wel de spray op natuurlijke basis uiteraard. Die mag je ook op de plek sprayen waar ze af moeten blijven. Werkt hier heel goed!
Als je het niet kunt vinden google dan even op "de dierendrogist".
je hebt gereageerd op een vraag uit 2006 ;-) die van mij was van gisteren. willen jullie daarop reageren? :)
yvonfransman
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2009 11:35

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door yvonfransman »

Lang geleden al dit onderwerp. Maar ik wil toch mijn ervaring nog opschrijven omdat ik er anderen mee zou kunnen helpen.
Mijn kat heeft 1 jaar lang last gehad van kale en open plekken op zijn hals en kop. Vanalles geprobeerd, zoals antibiotica-kuur, testen, dieetvoer, spuiten tegen de jeuk, enz. Niets hielp.
Nu blijkt het probleem zijn plastic drinkbak te zijn. Katten kunnen overgevoelig zijn voor plastic (voor de stoffen die daaruit vrij kunnen komen). Sinds ik de plastic bak heb weggedaan zijn alle huidproblemen verdwenen. Dus als je kat wondjes heeft op kop en hals, schaf een porseleinen of roestvrij stalen drink/voerbak aan voordat je honderden euro's kwijt bent aan kosten voor de dierenarts!!

groet Yvon
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door Adriana »

Geweldig, wat een ontdekking!
En heel fijn dat je het ons even doorgeeft, want sommige smeersels of pilletjes of injecties tegen jeuk (met prednison bv) kunnen akelige bijwerkingen hebben.
Geen plastic eet- en/of drinkbakken dus!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xCHANOUK
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2010 17:14

Re: Kaalheid en open plekken in hals en op de kop

Bericht door xCHANOUK »

Wij gaan zondag of maandag ons katje halen van ong. 1 jaar en 8 maanden. We hebben vanmiddag voor het eerst hem gezien en hij had ook soort van "doorschijnende" plekjes bij zijn oren, gewoon dat er minder haar zit. En ook op zijn rug achteraan (bij de staart) stonden wat haren iets stugger overeind. Is dit normaal?? Ik weet dat hij nog niet zo lang geleden gecastreerd is, misschien een gebrek aan hormonen ofzo??

Ohja, toen we gingen kijken stonden er wel plastic eet en drinkbakjes..
Maar ik heb al vaak katten gezien met zulke plekjes, redelijk normaal, toch?
Plaats reactie