Oude poes kan de jonge poes niet luchten of zien

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Milla2009
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2009 20:15

Oude poes kan de jonge poes niet luchten of zien

Bericht door Milla2009 »

Hallo allemaal,

Wij hebben een probleem met onze twee poezen. Sinds Juli hebben wij een tweede poes. Ze is bij ons aankomen lopen als kitten en had geen baasje meer (waarschijnlijk is ze hier gedumpt of iets dergelijks). Onze andere poes van ongeveer 9 jaar is geen fan van andere katten en is vaak bang voor andere katten. Ze moest dus vanaf het begin af niets hebben van dat nieuwe kleine katje. Omdat dat kleine katje helemaal ondervoed was en vies en nat hebben we het verzorgt en opgelapt en besloten het te houden. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en de kleine is al aardig groot geworden.

Gedurende de zomer kon de oude poes natuurlijk veel buiten blijven, dit doet ze dan ook het liefst nu die kleine ook in huis is. Ze komt binnen om te eten en vlucht dan weer naar buiten. Nu wordt het weer slechter en kouder en vinden we het niet leuk dat ze buiten wil zijn. Maar ja, ze wil niets anders.

Ze krijgen samen eten de één in de bijkeuken en de ander in de keuken, de oude poes kan de kleine niet luchten of zien. Zodra ze binnen is eet ze al grommend en blazend het eten op en daarna direct weer naar buiten. We proberen wel eens om haar een poosje binnen te houden, de kleine blijft dan in een andere ruimte maar dan blijft de oude poes maar grommen en blazend onder een stoel of tafel zitten net zo lang tot ze weer naar buiten wordt gelaten.

We hoopten dat ze er wel aan zou wennen dat er een andere poesje bij in huis is, maar na een paar maanden is er nog geen verbetering opgetreden. Heeft iemand tips hoe we deze twee kunnen samenvoegen.

Groetjes,

M&M
Ingi
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:47

Re: Oude poes kan de jonge poes niet luchten of zien

Bericht door Ingi »

Hallo,

Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem en ben ook gaan rondvragen hoe dit nou kan.
Ik heb van iemand vernomen dat het heel erg moeilijk is om jonge katjes (kittens) bij oudere katten te plaatsen en dat het zelfs wordt afgeraden. Het huis is te klein als territorium om elkaar uit de weg te gaan. Je hebt kans dat er gedragsproblemen ontstaan zoals onzindelijkheid.

Ik heb een kattengedrags therapeute gevraagd hoe ik dit moet oplossen, maar zij zei dat de kans klein was dat ze elkaar ooit zouden accepteren.

Ze raadde aan om een soort van veilige haven te creeren waar de kat het kitten niet kan zien en langzaam weer kan gaan wennen aan het leven in huis (als ze al lang buiten woont).

Wat ik me van vroeger herinner is om de katten dagen of zo lang als mogelijk bij elkaar te zetten zodat ze elkaar wel moeten accepteren. Je kunt ook proberen om het kitten in een reismand te zetten zodat de poes eraan kan ruiken en het kitten ook veilig is en daarna het kitten eruit te halen en ze aan elkaar te laten wennen. De poes zal wel gaan blazen maar op een gegeven moment zal ze toch moeten gaan inbinden. Ze zullen dan wel nooit echt vrienden worden, maar in elk geval jagen ze elkaar niet de tent uit, want dat lijkt me voor jullie ook niet echt relaxt.

Als dit niet lukt, dan moet je helaas een keuze gaan maken, of je laat de poes buiten wonen en het kitten binnen, of je zult op zoek moeten naar een nieuw huis voor het kitten.

het lijkt leuk zoals wij het zien, gezelschap voor je kat, maar vaak heeft zo'n kat er geen behoefte aan en vindt het prima om alleen te zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wellicht zijn er mensen met andere ervaringen of tips.

Succes en groetjes,

Ing
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oude poes kan de jonge poes niet luchten of zien

Bericht door Adriana »

wat nog wel eens wil helpen is de wattenschijf-truc.
wrijf een wattenschijfje langs beide kanten bij de geurklieren, omgeving snorharen van de kat die geaccepteerd moet worden.
wrijf dan met dat wattenschijfje langs kop en borst van de kat die moet gaan accepteren om het luchtje van de andere kat te verplaatsen. herhaal dat een paar dagen een paar keer per etmaal.
de bedoeling is dat hij/zij dat luchtje als normaal gaat beschouwen, omdat hij/zij zelf inmiddels ook zo ruikt. hij/zij zal er niet meer op reageren als de andere kat in de buurt komt.

als er na twee dagen geen verandering is, dan kun je stoppen want dan werkt het niet.
maar ik ken een aantal gevallen waarin het vrij snel werkte. wens jullie veel succes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Oude poes kan de jonge poes niet luchten of zien

Bericht door Camoth »

Ik heb zelf expres een kitten bij een oude kat genomen. De kans dat een oude kat een kitten accepteerd is veel groter dan met een andere oude kat.

Dikke maatjes zijn het niet. Soms wassen ze elkaar en spelen ze samen, soms is het hommeles en is het meppen. Ik laat het gewoon gaan, ze doen elkaar geen pijn. Het is meer even bepalen wie er ookalweer de baas is.

Je kunt de oude kat misschien proberen een week of 2 binnen te houden, zodat ze wat meer met elkaar geconfronteerd worden. Dat is eerst grommen, blazen, meppen etc. Maar meestal na een tijdje houdt dat vanzelf op. Het houdt dus niet op als de oude kat naar buiten kan blijven gaan om de jonge kat te ontwijken, want zo bepalen ze dus nooit wie de baas is en blijven ze elkaar als indringer zien.

Het idee van de reismand zou ik eerder kiezen voor een bench, een reismand is wel erg klein. En die methode heeft alleen nut als je de kitten er langere tijd in kan laten zitten, even 5 minuten laten snuffelen en dan eruit halen werkt niet. ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Oude poes kan de jonge poes niet luchten of zien

Bericht door Nyncke »

In ieder geval de ruimte kleiner maken zodat de oude kat niet meer kan vluchten.
En wat plekjes waar de kitten zich kan verstoppen als de volwassen kat een bokkige bui heeft.

Mijn Binkie, nu 7 jaar, vind al dat kleine spul ook maar niks. Het heeft erg lang geduurd maar uiteindelijk zijn ook de kittens geaccepteerd en slaapt het allemaal in 1 mandje.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Oude poes kan de jonge poes niet luchten of zien

Bericht door Cari »

Ik zou zeker de oude poes naar binnen halen, want anders blijft ze geheid met de winter ook buiten en dat heeft ze niet verdiend.
Als de poes nooit eerder met een andere kat heeft samengeleefd, is het heel moeilijk om haar dit te laten accepteren. Je zegt dat ze bang is voor andere katten. Ze zal dus moeten inzien dat dit niet nodig is. Dat bereik je het makkelijkst door het kitten in een bench te doen. Niet leuk voor het kitten, maar zo kan de oude poes wennen aan haar aanwezigheid, zonder dat ze zich bedreigd hoeft te voelen.
Ik heb zelf ook ooit een klein kitten bij een 9-jarige poes gezet en die poes moest er ook niets van hebben. Ze zat blazend en grommend in de verste hoek van de kamer en wilde ook het liefst naar buiten vluchten. Ik heb haar toen een paar weken binnen gehouden en uiteindelijk is dat goedgekomen. Voor jou wordt het waarschijnlijk wat lastiger, omdat je poes al gewend is buiten te leven. Ik zou het toch zo proberen en als je geen bench hebt, dan maar proberen of je ze samen bij je in 1 kamer kan houden. Geef de oude poes daarbij ook veel aandacht. Dit gaat alleen werken als de oude poes bang is. Als ze echt willen gaan vechten, moet je ze wel scheiden d.m.v. een bench of bv een hordeur tussen 2 kamers.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie