Alvleesklierontsteking?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
SuzanneL
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:04

Alvleesklierontsteking?

Bericht door SuzanneL »

Via google ben ik op dit forum terechtgekomen om meer info te vinden over de symptomen die mijn kast heeft.

Mijn kat Beau (wordt in sept 16) heeft sinds bijna twee maanden zo eens in de 3 a 4 dagen een aanval, meestal tussen 3 uur snachts en 7 uur in de ochtend. Je hoort dan een hoop vreemde geluiden in zijn buik, geborrel, gesuis, wat nergens naartoe leidt. Binnen een uur is het mis, braken, een dikke gele brei, wat er op duidt dat het eten al langere tijd in de maag heeft gezeten. Vervolgens gaat hij op een vreemde plek poepen, terwijl hij 100% zindelijk is. Daarna is hij weer de oude... Ik ben er voor naar de DA geweest. In augustus 2008 had ik een check up (bloedonderzoek) laten doen omdat hij was afgevallen en niet heel veel at (en een mank pootje). 15 januari dus weer een bloedonderzoek laten doen, en een monster naar duitsland laten sturen aangezien ze daar specifiek op alvleesklierontsteking kunnen testen. De waarden waren oke, sommige weken iets af (bijv lever, waarschijnlijk zgn reactielever) maar niet zorgwekkend. Voor de DA een raadsel.. Advies was dat ik hem metacam (ontstekingsremmer) moest geven want dat had ik in augustus gekregen voor zn pootje. Dit heb ik Beau 2,5 week gegeven, en daar doet hij het goed op, geen aanval meer gehad. drie dagen geleden ben ik met de metacam gestopt aangezien deze inmiddels over de datum zou zijn (half jaar na openen). Maar vannacht was het weer zover. Vanmorgen DA gebeld, assistente heeft met DA overlegd en de komende maand zeker nog op metacam houden omdat het daarmee goed gaat. En licht verteerbaar eten voeren, maar dat doen we al jaren (royal canin senior en urinary). Conclusie DA is toch een alvleesklieronsteking die lange tijd nodig heeft om te genezen.

Verder eet hij niet veel vergeleken met andere katten, zelfs niet als hij aangeeft honger te hebben. Hij is niet mager, maar hij is dikker geweest (in 2 jaar tijd van 4kg naar 3,1 kg). Verder is hij vaak genoeg speels en heeft hij dagelijks zn dolle dwaze uurtje!

Iemand tips? of ook een kat (gehad) met deze verschijnselen?

Bedankt.
Rinus
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2009 05:00

Re: Alvleesklierontsteking?

Bericht door Rinus »

Hallo ik ben Rinus en ik ben nieuw hier
Verleden week zag ik ineenen dat mijn poes (Swelgje 11jaar) raar liep dat was Woensdag 28 Oktober s'morgens vroeg +- 06.00 uur ben s'middags meteen naar de DA gegaan en bleek een Alvleesklier ontsteking te zijn wel voor de zekerheid bloed afgenomen en opgestuurd en een paar dagen ernaar inderdaad een alvleesklier ontsteking een paar keer terug geweest naar de DA ,Maandag 2 Nov, nog wat prikjes gehaald tegen de pijn/ontstekingsremmer en om de lever weer opgang te krijgen en nog een afspraak voor de volgende dag. Dins.3 Nov. kwam ik thuis en daar lag Swelgje dood op de vloer nadat ik was bijgekomen van de schrik heb ik de DA gebeld en verteld wat er was de DA zie dat de ontsteking dan toch teveel voor haar was geweest maar nu dit is gebeurd en ik terug denk heeft Swelgje altijd al een gevoelige buik gehad,het is wel een gemis eigenlijk weet je pas na het verlies wat je echt voelde voor je kat maar dat hoef ik jullie niet te vertellen.
De boodschap die ik eigenlijk hier kwijt wil is als je merkt dat je kat een gevoelige buik heeft ga dan mischien een keer voor niets naar de DA dan dat je telaat komt
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Alvleesklierontsteking?

Bericht door Ambertje73 »

Tja, je kunt wel naar een DA gaan, maar deze weet ook niet zoveel.

Onze Ollie, nu 6 jaar, heeft in zijn hele leven nog geen fatsoenlijke drol gedraaid. Hij had altijd al last van dunne poep.
Allerlei onderzoeken gedaan (bloed, ontlasting etc.), maar niets gevonden.
Ollie is best een stress kip en dat kan ook bijdragen aan een chronische diarree zoals ze dat noemen.

Sinds een paar maanden begint Ollie, vlak voordat hij moet poepen, met een kromme rug te lopen en zie je dat hij last van krampen heeft.
Dan begint hij raar te miauwen alsof hij pijn heeft en een paar minuten later zit hij op de bak. Dan komt er een beetje ontlasting uit met een rotgang!
Sorry voor de nogal onsmakelijke omschrijving, maar het druipt dan van de kattenbakwand! Waarschijnlijk moet hij ook drukken voor zijn dunne ontlasting.

Hij heeft al twee keer achter een Panacur kuur gehad (5 dagen kuur, week stoptijd en dan weer 5 dagen een kuur), maar dat heeft ook niet geholpen. Ze vermoedden nl. Giardia (wormen). Hij heeft een tijdje Dexoral gehad en toen ging het wat beter, maar ik wil hem niet levenslang op die Prednison rommel hebben.

Olly woog vroeger zo rond de 4-4,5 kg. Nu wisselt dat nogal: dan 3,8 kg en dan weer iets zwaarder. Hij eet normaal. We hebben hem wel eens een tijdje op alleen brokken gehad (Hill's Lam) en ook wel een tijdje op kip, maar dan heeft hij extra last van zijn darmen.
Misschien heeft hij een verteringsprobleem en kan hij moeilijk eiwitten verteren (kip bevat veel eiwitten)?

Nu ik dit verhaal lees van de alvleesklierontsteking komt me dat wel een beetje bekent voor!
Vanmorgen had Ollie ook weer flinke kramp. Hij miauwde een tijdje, ging op de bak en dan hoor je hem "ratelen" (dun poepen) en een paar minuten na het poepen kotste hij al zijn voer weer uit (heeft hij nu twee keer last van gehad).
Zijn ontlasting ziet er wel gewoon bruin uit en af en toe poept hij ook wel iets dikker. Zou dit aan zijn alvleesklier kunnen liggen dan?
Hij is verder vrolijk en haalt genoeg kattenkwaad uit, dus hij oogt niet ziek of zo.

Hoe kunnen ze een alvleesklierontsteking constateren dan? Alleen door een bloedonderzoek? Dat heeft Ollie al gehad of moeten ze daar specifiek op zoeken?

Rinus, sterkte met het verlies van Swelgje. :-(
Meestal als ze raar beginnen te lopen, dan is er meer aan de hand.
Hebben wij gehad met onze Vicky. Ze begon ook raar te lopen en ze kon haar koppie niet meer overeind houden. Ze had een kaliumtekort en een leverprobleem.
Kort daarna is ze overleden. Zij is ongeveer 10 geworden. We weten haar exacte leeftijd niet omdat ze ooit gevonden is.
Plaats reactie