Gecastreerde hitsige kater?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Marijkel
Kitten

Gecastreerde hitsige kater?

Bericht door Marijkel »

Onze kater inmiddels ruim 2 jr. is met 6 mnd. gecastreerd omdat hij zijn zusje besprong. Maar sinds een week bespringt hij zijn (gesteriliseerde) zus, althans zo ziet het er uit.
Hij staat dan met een gekromde rug, z'n staart iets omhoog (staart is dik) over haar heen (zij ligt gewoon) hij bijt in haar nek en trapt dan met z'n achterpoten op haar achterste alsof hij haar wil dekken.
Zij slaat van haar af en aan haar wild zwiepende staart is duidelijk te zien dat ze er niet van gediend is, als hij het blijft doen dan bijt ze van zich af en hij mauwt dan zielig, soms druipt hij af, maar vaak blijft hij er ook een beetje sneu boven staan... en probeert het nogmaals.
Ik vind het zielig voor beide katten, maar ging er eigenlijk van uit dat een kater die gecastreerd was ook niet meer hitsig zou kunnen worden, hij mauwt de laatste tijd ook heel veel....is de castratie misschien niet goed gegaan of is dit 'gewoon' puber gedrag?

Ze liggen vaak heel lief samen te slapen, maar sinds kort is dat dus niet meer mogelijk door ons hitsige mannetje.
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Re: gecastreerde hitsige kater?

Bericht door Ambertje73 »

Dat is geen hitsig gedrag hoor.
Hij wil haar gewoon vertellen dat HIJ de BAAS is en dat doen ze op die manier.
Zij is daar niet van gediend, dus de rangorde tussen de twee is nog niet echt bepaald.

Wij hebben ook zo'n broer en zus. Vroeger ging het goed tussen de twee en nu gaat het net zoals bij jullie.
Ik weet niet hoe dat kan, maar ze vermijden elkaar grotendeels en dat gaat goed.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Och, Doortje en Binkie inmiddels 7 jaar oud, hebben ook nog van die periodes...mn Binkie de je-weet-wel-kater, die vind dat hij haar moet laten weten dat hij de baas is...maar soms is het Doortje die rake klappen uitdeelt :lol: kleine, felle opdonder
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Ik sluit me bij de bovenstaande berichten aan, het klinkt inderdaad zoals dominantie. Er zijn katers (heb er zelf een meegemaakt) die na castratie wel nog hitsig werden. Hij vertoonde het gedrag wat jij nu beschrijft, maar kreeg ook nog een erecte ledemaat. Je zou hem kunnen oppakken direct als hij zijn zusje pakt en kunnen kijken wat er van onderen aan de hand is.
Marijkel
Kitten

Bericht door Marijkel »

Hij heeft inderdaad een erectie.
Wat is verstandig om te doen, ze het toch maar zelf uit laten vechten?
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Dat is een hele lastige, destijds zijn we er helaas ook niet uitgekomen. Het werd overigens wel minder naar mate de tijd verstreek en hij ouder werd, maar "verkrachtte" nog met enige regelmaat kussens en knuffels, van de andere katten wilde hij vreemd genoeg niks weten. Soms kan het zijn dat er nog een stukje van de voorplantingorganen is achtergebleven. Ook de tijd na de castratie kan er nog een soort van buffertje testosteron zijn achtergebleven. Dit lijkt me in jouw geval niet logisch, aangezien je aan hebt gegeven dat hij al anderhalf jaar geleden is gecastreerd.
Het ze laten uitvechten kan een oplossing zijn, zij zal geen behoefte hebben aan een dekking, aangezien ze niet meer krols kan worden. Maar ik denk dat het voor de kater behoorlijk frustrerend en stressvol kan zijn dat hij wel opgewonden raakt en er niks mee kan doen. Sommige gecastreerde mensen-mannen krijgen ook nog erecties, alhoewel dat niet echt vaak voorkomt.
Ik denk dat je het beste de DA om advies kan vragen. Misschien zit er iets niet goed op de huid van zijn penis of daar in de buurt waardoor en wrijving ontstaat? Anders kan een gedragstherapeute je denk ik wel verder helpen.
Marijkel
Kitten

Re: Gecastreerde hitsige kater?

Bericht door Marijkel »

Dank voor je antwoord, ik denk dat ik inderdaad de DA maar 's om raad vraag.
Plaats reactie