Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Dat idee had ik ook al. Sam begint ook al een beetje achter te lopen qua gewicht. Maar ik durfde er zelf geen beslissing in te nemen. Hartstikke bedankt Boomer! We gaan weer lekker over op de kittenvoeding!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Tember »

Erwin krijgt kitten brokjes van Whiskas en nat voer uit blik van Whiskas. Eerst kreeg ie altijd kitten natvoer van het AH huismerk, maar hij vindt de blikjes van Whiskas lekkerder. Maar ik lees hier dat jullie Whiskas dus niet echt aanraden. Welke merken die ze in de reguliere supermarkt verkopen, raden jullie wel aan?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door ktje »

Whiskas brokjes zal ik niet geven. Er zijn duurdere merken waar minder ''troep'' inzit. Zoals royal cain, prins enz.

Qua natvoer tja geef ik ze hier ook wel eens whiskas dit omdat ze het gewoon lekker vinden. Maar bij mij krijgen ze het maar 3x in de week. Dus ze leven voornamelijk op de brokken,
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door loek »

Beetje een zijweggetje misschien....Maar zou graag willen weten wat jullie ervaring is met overstappen van kittenvoer naar volwassenvoer. En/of verandering van eetpatroon door castr. en.of door winter.

Mijn katten (kittens eigenlijk nog, bijna 7 maanden) krijgen sinds kort 'indoor cat van Hiils'. Daarvoor 'kitten van Hills'. Eerste paar dagen heb ik het gemengd. En nu eten ze alleen 'indoor cat'.
Maar ze hebben duidelijk meer honger! En ik heb zelf ook meer honger haha, heb ik altijd als het weer kouder wordt. Vroeg me af of dit bij katten ook zo was.
Ze zijn ruim 2 weken gesteriliseerd en gecastereerd dus daar kan het ook mee te maken hebben. (al merkte ik daar de eerste ruime week niets van, wel normale eetlust).
En het kan komen daardat in die 'indoor cat' waarsch gewoon minder vet e.d. zit.

Ik heb nu toch maar een klein zakje kittenvoer gekocht en wil dit voorlopig even mengen, kijken of dit helpt. Maar ja ze moeten wel echt een keer op wat lichter voer om te voorkomen dat ik hun namen straks moet veranderen in 'obesi en tas'.

Wat denken jullie: winter, castr. of ander voer? (of combi?) en wat is jullie ervaring wordt deze honger weer minder? Ik vind het best moeilijk om die miauwende kopjes te weerstaan. Als doe ik het wel hoor! Maar eerst was dat helemaal niet nodig! Toen wisten ze gewoon eettijden en verder geen 'gezeur'. (overigens zijn ze erg stipt, want ze moeten volgens mij ook erg wennen aan de wintertijd. Hun innerlijke klok is natuurlijk niet terug gezet ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Camoth »

Ik merk ook dat mijn katten in de winter meer trek krijgen. En inderdaad, vanmorgen om 6.00 nieuwe tijd stonden ze hier te miauwen (normaal dus 7.00 ontbijt). :lol:

Maar Coco krijgt gewoon nog evenveel als anders (moet toch afvallen) en Bindi krijgt zoveel als ze zelf wil eten omdat ze nog klein is, maar daar merk ik dus aan dat ze nu meer eet dan anders.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door loek »

Hoi Camoth
Bedankt voor het meedenken. Zijn je katten al gewend aan het nieuwe ritme? Ik ben het 'indoor voer' toch maar gaan mengen met het kittenvoer. 1 tiende kittenvoer ongeveer, zo weinig dat je bijna zou zeggen dat het psychologisch is ;-) Maar het helpt wel! Al zitten ze wel al wat eerder te miauwen 's middags maar daarvan geef ik nog even de schuld aan de wintertijd.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
bokkie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2009 14:14

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door bokkie »

Ik heb nu drie weken een poes en geef haar op advies van het asiel vooral droogvoer (Royal Caine). Vandaag als traktatie wat AH-huismerk-Sheba gegeven (kwart van het pakje) en ze at het direct op. Nu snap ik waarom sommige katten zo dik worden, je moet ze niet te veel verwennen ;) Overigens stond op het pakje dat een kat per dag 300 à 400 (!) gram nodig heeft per dag. Dat eet een mensenkind! Lijkt me wel erg veel...
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Roosje »

Onze kat krijgt ook alleen droogvoer. Ze krijgt nu Prins, omdat ze dat in het asiel ook kreeg. Volgens de mensen in het asiel moet je er goed op letten dat er geen kleurstoffen in het voer zit, omdat dat niet goed is. Daarom werden merken als whiskas enz. inderdaad afgeraden, omdat daar teveel rotzooi in zou zitten. Ze hadden het er ook over dat er een goedkoper merkt te krijgen was die ook goed was, bij de Lidl, maar ik weet zo de naam van het merk niet meer.
300 - 400 gram lijkt me wel heel erg veel. :| Op onze brokjes staat dat een kat van 2 kilo 25 gram nodig heeft, een kat van 6 kilo 90 gram. Maar misschien is dat met nat-voer anders omdat daar meer vocht in zit.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sannie_xx »

Met natvoer kom je daar al wel snel aan. Bijv de patékuipjes die ik nou heb zou ik als compleetvoer 3 of 4 keer een kuipje van 100 gram moeten geven. Maar als je rekent dat daarvan 80% water is.... en dat is bij droogvoer niet zo...dan is dat ook wel nodig.
Mijn zus gaf een tijd met name natvoer en toen kregen ze toch minstens een heel blik (zo'n grote) per kat per dag. :shock:
Maar ik geef het niet als compleetvoer dus bij mij krijgen ze maar de helft van 1 kuipje per dag.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Roos en Minousch »

Al mijn katten krijgen hetzelfde voer, ook mijn kitten, en ze groeit er niet minder om, en ze doet het er prima op, ik geef ze sanabelle sensitive, maar dat is speciaal voor Minousch, ik ga geleidelijk weer over op de adult.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Roosje »

Ik ga binnenkort overstappen op Opticat van de Lidl. Schijnt net zo goed te zijn als de duurdere merken als RC enzo, en bevat geen granen, kleurstoffen en dat soort dingen. Nu nog hopen dat ze het lekker vind. Zou een hoop schelen in de kosten. (je betaald 2,60 per kilo ofzo...)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Anne »

Hier bij de lidl betaal je 1.99 voor 750 gram.
Je hebt ook een voordeligere versie van 2 kilo voor 2.20
Maar daar zitten wel kleurstoffen e.d. in.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dees-Nicky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:45
Locatie: Almelo

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Dees-Nicky »

Wij zijn van plan om Royal Canin voor ons 2 kittens te kopen, Dit omdat ze dat hiervoor ook al kregen!
We hebben gezien dat je via internet grote voordeelpakken kan kopen van 10 of 15 kilo, wat natuurlijk voordeliger is dan elke keer die kleine zakjes te halen. Is het niet zo dat het voer dan snel minder van smaak / kwaliteit word als je de zak goed opbergt?
Is het dan eventueel verstandiger om kleinere zakken te kopen?
We hebben trouwens gehoord van de vrouw waar wij de kittens vandaan gaan halen dat 'nat voer' niet heel gezond zou zijn voor kittens dus wij zijn van plan om ze alleen droge brokken te geven!
Laatst gewijzigd door Dees-Nicky op 24 nov 2009 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
bokkie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2009 14:14

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door bokkie »

Ik heb wel gehoord van katten, die "oude" brokjes laten staan. Er zit een sluiting op, maar bij mij komen soms kleine gaatjes in de verpakking. Ikzelf heb geen last van dat mijn kat de brokjes weigert. Ik heb waarschijnlijk een kleinere verpakking dan 10 of 15 kg van Royal Canin, waarschijnlijk de 4 kg versie (de grootste in de dierenwinkel).
Dees-Nicky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:45
Locatie: Almelo

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Dees-Nicky »

Zou het dan ook niet helpen om de brokjes bijvoorbeeld in een grote trommel of iets dergelijks te doen?
Anders gaan we gewoon de wat kleinere zakken kopen, dat is verder ook geen ramp!
Hoelang doet jou kat met een zak van 4 kilo??
Plaats reactie