Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Leonie89 »

asje :lol:
wij nemen om die reden ook een mannetje erbij. :smile:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Camoth »

Ik wist dat helemaal niet :grin: Ik heb juist een poesje genomen uit angst voor sproeigedrag bij een katertje. Niet dat ik niet blij ben met Bindi hoor ;-) Maar dan had ik wellicht een katertje gekozen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door rieneke »

als je een ventje met 5 mnd laat castreren, ben je het sproeigedrag eigenlijk altijd voor.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Leonie89 »

precies :) dat wilden we ook gaan doen.. gewoon zo snel mogelijk..
onze kater bij mijn vader heeft met 5 maand over zijn fototas gesproeid.. over de camera's met een waarde van 10.000 gulden :oops: gelukkig verzekerd, maar we wisten toen niet hoe snel we naar de DA moesten om het te laten doen.. de dierenarts wilde het eigenlijk niet omdat toendertijd 5 maand erg jong was, en hij zou stoppen met groeien.. meneer is nu toch 8 kilo, dus dat klopte niet, maar toch..
dus zogauw meneer 5 maand is moet hij eraan geloven :)

en mijn vriend wou er graag een man bij aangezien er al twee dames rondlopen :) met Merlijn erbij wordt het eerlijk verdeeld :)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Siris »

Bij mij is juist aangeraden om er een poesje bij een katertje te doen, dit omdat de kater eerder de poes zal accepteren, dan een kater. Maar ik denk als je een kitten bij een kitten plaats niet zo heel veel uit maakt. Kittens over het algemeen wat makkelijker zijn, omdat ze nog niet echt een karakter hebben gevormd.

Ik denk dat het meer van belang is als je een kitten bij een ouder dier doet.

Een kater bij een kater geeft problemen omdat ze meer territorium gedrag naar elkaar vertonen dan poezen. Ook een gecastreede kater kan gaan sproeien.

Bij mijn ouders kwamen toen 2 katers en 1 poes bij hun andere katten wonen. 1 poes en 1 kater. De katers hadden meer problemen dan de poezen. Maar dit waren dan ook wel weer wat oudere katten. (geloof plus/minus 3 à 4 jaar oud)
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Eva1988
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2009 13:34

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Eva1988 »

Ik lees hier het één en ander over dat je beter een poes erbij kunt nemen als je al een kat hebt. Wij hebben dus gister net een nieuw katje opgehaald (Chicko) en we hadden al een kat van een jaar oud (Bobo) en het gaat nu best redelijk. Gister was Bobo wat in de war van de kleine en was alleen maar bezig met blazen en grommen maar vandaag is ie ontzettend nieuwsgierig. Hier en daar nog een grom maar hij komt al erg dicht bij Chicko en die reageert er helemaal niet op als Bobo gromt of blaast, hij vind het allemaal prima.
We hebben Chicko nog in een bench zitten, maar als het zo goed doorgaat, gaan we ze over een paar dagen echt kennis laten maken. Dit zal uiteraard weer even schrikken zijn, maar we hebben er alle vertrouwen in!
Bobo is ook nog jong en kan zich goed aanpassen en het is gewoon een ontzettende lieve kat. Het is geen echte schootkat, maar komt naar je toe als hij aandacht wil.
Chicko daarentegen is wel een echte schootkat, dit hebben we nu al ervaren.
Dus voor ons gaan twee katten samen volgens mij prima werken en hier ben ik ontzettend blij mee en ik ben ook vreselijk trots op Bobo. We belonen hem ook als ie bij Chicko gaat kijken zonder te blazen met wat lekkers of knuffels en aaitjes.
Ik hou jullie op de hoogte van de 'introductieweek'!

Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Seemy »

Fijn om te lezen dat dat zo goed gaat!! :eclap:

Wij hebben ook een kater van 1jr oud.
Woensdag komt ons kitten eindelijk!! :edance: Ik ben ook zo benieuwd hoe de introductie zal gaan en of onze kater het makkelijk zal accepteren etc. Hoe hij gaat reageren daar ben ik erb benieuwd naar. Onze kat heeft nog nooit gekrabt naar iemand toe, en ook niet geblazen. Wel 1 x een mislukte poging tot blazen gedaan naar mij toe (toen hij mee moest in de auto naar de DA) :lol: :lol: haha, maar toen kwam er geen geluid bij uit!! Dus alleen t bekkie open en in de blaasstand zonder geluid :-P ) Hij is zo zachtaardig en vind eigenlijk altijd alles wel goed.

Wij hebben geen bench maar we zien hoe het gaat...
De eerste dagen zijn na de introductie zijn we beide vrij/thuis en erbij. (ik duim echt dat het soepel gaat verlopen....)
Mocht het echt drama worden dan kunnen we altijd in een aparte ruimte even een apart zetten en het zo proberen omdat we geen bench hebben.
Moet toch goed komen zo????
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Eva1988
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2009 13:34

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Eva1988 »

je moet ze wel eerst via hun geur aan elkaar laten wennen. ik heb gelezen op internet dat je eerst ook bijvoorbeeld het reismandje kunt gebruiken. Die moet je dan eerst op een verhoging zetten zodat de oudere kat niet direct gedwongen word om oogcontact te maken en eerst rustig kan snuffelen, want de kans is groot dat het te overweldigend is als je ze gelijk tegenover elkaar zet. En zelfs de liefste kat kan blazen als ie tegenover een andere kat staat ;-) Maar het is een kwestie van wennen.
Succes!
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Zoeza »

Ik heb sinds vorige week woensdag 3 "verse" kittens bij mijn andere kittens van bijna 5 maanden. Ik heb ze spelenderwijs aan elkaar laten wennen. Wel het nodige geblaas en gegrom maar we zijn nog geen week verder en ze liggen tegen elkaar aan te slapen.

Ik heb met de kleintjes zitten spelen en de grote zaten op een meter afstand te kijken. Steeds maar weer de grote uitdagen met de veertjes en op een gegeven moment komen ze dichterbij, nog wel grommen maar dat werd steeds minder. Nu houden ze nog wel een beetje afstand soms maar het gaat met de dag beter. Het is tenslotte aanstaande woensdag pas een week.

Daar kwam nog bij dat mijn dochter wegens omstandigheden het weekend ook hier was met haar 2 poezen die weer net een ruime maand ouder zijn dat mijn 2 oudste. Zelfs dat ging na 1 weekend al bijna helemaal goed. Ik ben daar heel blij mee want nu kan zij met haar katten hier komen en ik kan op haar katten passen als zij een keer weg moet.

Gewoon heel veel spelen, veel geduld hebben en veel afleiden als er gegromd en geblazen wordt. Het hoort er nou eenmaal bij. Het is logisch dat ze aan elkaar moeten wennen. Wij slapen toch ook niet zomaar bij iedereen die ze bij ons in huis zetten :lol:
Eva1988
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2009 13:34

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Eva1988 »

Dat zijn een hoop katten in één huis zeg! maar mooi dat het goed gaat!
Bij ons gaat het ook al beter, we hebben ze gisteravond samen in de woonkamer gezet en dit keer was het chicko, de jongste, die begon te blazen en bobo liet gelijk zien dat hij hier niet van gedient is door hem te slaan, maar gelukkig zonder nagels.
chicko heeft hier nu al van geleerd en onderwerpt zich aan bobo als deze in de buurt komt. bobo laat gewoon even zien wie de baas is in huis en gelukkig heeft chicko dit goed door. net zaten ze al neusje neusje tegen over elkaar en bobo gaf chicko al een lik over z'n hoofdje, dus we hebben er alle vertrouwen in. we zijn nog wel voorzichtig, gezien het feit dat bobo een vrij grote kat is (4,5 kilo, moest een beetje op dieet van de dierenarts :-P) en chicko nog niet eens een kilo weegt.

Groetjes!
Eva1988
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2009 13:34

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Eva1988 »

Hier even een update over onze twee katten, Chicko en Bobo.
Het gaat echt super goed! Dat het zo snel zou gaan hadden we echt niet verwacht.
Bobo accepteert Chicko al volledig, hij vind het prachtig om met hem te spelen en ze rennen en vliegen al met z'n tweetjes door de kamer. Bobo achter Chicko aan en vervolgens komen ze terug dat Chicko achter Bobo aan zit. Bobo lijkt het zelfs jammer te vinden dat Chicko snel afgeleid is en ook met andere dingen speelt.
Bobo is af en toe wat ruig met de kleine en deze piept dan. Als Bobo te ver gaat klap ik in mijn handen dat hij even schrikt en los laat en dan rennen ze weer verder.
Gister viel Chicko in slaap op de bank en Bobo ging stevig tegen hem aan liggen maar hield z'n ogen open, net alsof hij alles in de gaten hield zodat Chicko rustig kon slapen. Het is uberhaubt al een wonder dat Bobo op de bank ging liggen, want dat doet hij eigenlijk nooit, hij ligt altijd op bed te slapen.
Het enige probleem wat we nog hebben is het eten. Chicko krijgt nog junior voeding en daarom hebben ze twee etensbakjes. Maar dit concept lijken ze nog niet helemaal te begrijpen, maar goed als dat het enige probleem is! :edance:

Groetjes!
Gebruikersavatar
Bielski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2009 08:46

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Bielski »

Ik heb even een vraagje (anders zou ik hier niet zijn natuurlijk :p)

Tot voor kort hadden wij twee katten (broer en zus). Broer (Yang) hebben we moeten laten inslapen, omdat hij een onverwijderbare tumor had :( Dit was een hele verdrietige gebeurtenis ook omdat hij nog niet echt heel erg oud was (12 jaar).
Maar goed om nu op mijn vraag te komen: mijn zoon wil na de jaarswisseling heel erg graag een nieuw poesje/katertje erbij.
Wat kunnen we het beste doen??
Yin de overgebleven poes is 12 jaar en dus gewend aan nog een poes/kater in huis en ze is een hele rustige kat, die met name zomers veel buiten is.
Kunnen we nu het beste een poes of een kater nemen
Ik zat zelf te denken aan een poesje van een paar maanden, maar wat is jullie ervaring.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door ktje »

/ík zou denk ik niet kiezen om voor een hele jonge kitten te gaan.
Je zegt zelf al dat de oudere poes op der rust is gesteld. Ik zal zelf denken een een poes/kater van ongeveer 1 jaar. Die zijn al iets rustiger dan een kitten, wel nog iets drukken dan je oude poes. Het beste zou zijn om een al iets oudere kat te nemen, maar snap dat dat niet iedereen wil/
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Bielski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2009 08:46

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Bielski »

Bedankt voor je snelle reactie. Een iets oudere kat dus....
Maakt het volgens jou nog uit welk geslacht of maakt dat niet zoveel uit.
Ik denk dat ik na de jaarwisseling maar eens een bezoekje ga brengen aan het asiel.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Cari »

Een oudere kat lijkt me inderdaad een betere keus. Die zitten vaak ook iets langer in het asiel en dan doe je dus nog iets heel goeds ook ;-) In jouw geval zou ik gaan voor een kater, omdat je poes dat ook gewend was, maar een kater of poes maakt niet zoveel uit, het karakter is veel belangrijker. Als de kat al iets ouder is (ik denk aan een paar jaar) en wat langer in het asiel zit, weten de medewerksters je ook beter te vertellen hoe de kat is. Of hij/zij sociaal is, graag binnen of buiten is, afstandelijk of juist een schootkat etc.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie