Vlooitjes op kittens

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
LiefPoesje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:45

Vlooitjes op kittens

Bericht door LiefPoesje »

Mogguh,

Mijn kittens (1 oktober) geboren en moeder (moeder is al regelmatig behandeld voor vlooien, 3-4 weken geleden nog een pipetje in dr net gedaan), hebben last van vlooitjes. Nu heb ik de dierenarts gebeld, en die zegt dat ik enkel mag stofzuigen en telkens het nestje moet schoonmaken (wat ik ook doe). Nu kan ik me niet voorstellen dat de vlooien doodgaan van enkel te stofzuigen/goed schoonmaken. Hebben jullie advies/tips om wat te doen? Of zal ik een second opinion vragen bij een andere dierenarts?

- Anne.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door ktje »

De kittens en moeder elke dag het liefst 2 keer per dag kammen met een vlooienkam.
Je mag geen vlooienmiddel meer gebruiken omdat je dit pas nog heb gedaan.

Ik had ook paar vlooien in het nest. Maar door elke dag het nest te verschonen en kammen heb ik er na 2 dagen geen 1 meer gezien.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
LiefPoesje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:45

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door LiefPoesje »

Hey,

Sowieso ga ik zo maar eens een vlooienkammetje aanschaffen.
Is altijd fijn, voor als ze jeuk krijgen. Dankjewel voor de tip ^^.
Vind het zo sneu voor die kleintjes en moeders. ;(.

Anne.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door ktje »

het is ook gevaarlijk. Vlooien zuigen de kittens helemaal leeg en kunnen ze dood gaan!
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
LiefPoesje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:45

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door LiefPoesje »

Jep, ik heb dit al keer eerder gehad, maar toen bij een kitten van 6-7 weken, die ik toen net 1-2 dagen thuis had. Zat onder de vlooien, midden in het weekend, afspraak gemaakt voor de volgende dag bij de dierenarts, was het germke al overleden in de nacht. ;( Dus ben nu extra voorzichtig, vooral omdat dit het eerste nestje is wat ik heb (en ook het laatste wrs, was niet de bedoeling dat moeders zwanger raakte). Maar wil de kittens toch liefst lekker sterk houden :]. Ben er nog niet zo ervaren mee, daarom beetje 'paniek'.

Anne
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door Zoeza »

hallo Anne,

Goed dat je vragen stelt als je ergens over twijfelt. Met goed kammen, stofzuigen en alle spullen wassen die je kan wassen zoals dekentjes, handdoeken etc. zou je het vlooienprobleem onder controle moeten krijgen.

Je zegt dat moederpoes nog niet zolang geleden ontvlooid is. Ik weet niet of het mogelijk is om de kittens te ontvlooien of dat zij die anti vlooienstof nog via de moeder binnenkrijgen. Misschien zou iemand anders daar een antwoord op kunnen geven?

Blijf vragen als je ergens over twijfelt. 2 weten meer dan 1!

Heel veel succes met de kleintjes!
LiefPoesje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:45

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door LiefPoesje »

Hey,

Inmiddels een paar dagen verder.
De vlooien zijn wel afgenomen, maar nog niet helemaal weg (helaas),
ik blijf maar kammen, schoon maken e.d. Gelukkig gaat het met de kittens en mams wel goed.

- Anne
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door Zoeza »

Volhouden! Het is al minder, nog even volhouden! Fijn dat het goed gaat met moeders en kleintjes. :grin:
sita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2009 09:34

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door sita »

Hallo,

Je kunt de kittens vanaf een leeftijd van twee dagen oud behandelen met Frontline spray. Voor de zekerheid zou je kunnen bellen met Frontline om te vragen of het geen problemen kan geven omdat je de moeder nog niet zo lang geleden gedaan hebt. Als het vier weken geleden is kan het zeker. (het is alleen niet echt makkelijk om de kittens in te sprayen, het makkelijkst is dan om de kittens in te smeren door de frontline op een schoonmaakhandschoen te sprayen en daarmee de katjes in te wrijven)

Succes
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door Camoth »

Dan kan je beter even de dierenarts bellen en niet Frontline ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door Umimeis »

Mijn DA adviseerde om wel Frontline spray te gebruiken voor Sam, mocht ie ooit vlooien krijgen.

Wbt het stofzuigen...ik had hier ergens gelezen op dit forum dat iemand een stukje vlooienband in de stofzuiger had gedaan waardoor de vlooien wel doodgaan in de stofzuigerzak.
sita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2009 09:34

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door sita »

Camoth schreef:Dan kan je beter even de dierenarts bellen en niet Frontline ;-)
Ik kan me voorstellen dat mensen eerder de DA bellen dan Frontline zelf, maar bij Frontline helpen ze erg graag en weten ze precies wat wel en niet kan met hun product. Ze zullen zeker geen foutieve info geven, omdat je Frontline dan verantwoordelijk kunt houden.

Ik heb in een dierenspeciaalzaak gewerkt, daar raadden we mensen aan Frontline te bellen als ze vonden dat Frontline niet voldoende werkt. Dit op vraag van Frontline zelf, want zij staan helemaal achter hun product. De klanten die gebeld hadden werden altijd erg goed geholpen. Mensen die Frontline gebruikten en toch nog vlooien hadden kregen zelfs gratis doosjes toegestuurd en kregen professionele hulp om van de vlooien af te komen. Daarom zou ik zelf eerder met Frontline bellen. Ze helpen daar erg graag en weten precies hoe hun product samengesteld is.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door Camoth »

Daarom zou ik dus juist niet bellen.

Als het niet werkt, wat heb ik dan aan meer doosjes? En professionele hulp bij vlooienverwijderen, wat moet ik me daarbij voorstellen dan? Een verdelger in mijn huis?

Dat soort dingetjes zijn niet schadelijk. Maar als het om de gezondheid van mijn katten gaat, dan bel ik liever een dierenarts dan een fabrikant van een bepaald middel. Mijn dierenarts heeft er geen niets aan of ik het ene of het andere middel gebruik, de fabrikant wel. Snap je?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
LiefPoesje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:45

Re: Vlooitjes op kittens

Bericht door LiefPoesje »

Ik heb dus een andere dierenarts gebeld, en kreeg daar wel de frontline spray van. :].
Die werkt gelukkig prima. Alles is weer schoon, en heb sinds 2 dagen geen vlooitjes meer gezien.
*Gelukkig*. Ik zal eens kijken om nog enkele keren te stofzuigen met een stukje vlooienband in de stofzuiger zak, misschien wel een slim ideetje. Anyway, super bedankt voor de hulp, ben sowieso erg gerust gesteld door jullie advies e.d.

Anne.
Plaats reactie