Mijn kat slaapt buiten. Is dat goed of slecht?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Mijn kat slaapt buiten. Is dat goed of slecht?

Bericht door wdb »

Ik heb een kat van iemand overgenomen maar nu merk ik dat ze buiten in een soort mandje slaapt wat ik ook van die vorige bazin heb gehad, is dat niet slecht dat ze buiten slaapt en hoe gaat dan dan in de winter? Ze is 10 jaar..
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: mijn kat slaapt buiten is dat goed of slecht

Bericht door Sannie_xx »

Hmm het is nu nog niet echt koud dus ik denk dat het nu nog niet zo'n ramp is. Als het kouder wordt zal het niet zo handig zijn, dus dan moet ze wel de mogelijkheid hebben om naar binnen te gaan.

Hoe lang heb je haar? Want sowieso is het verstandig haar de eerste maanden binnen te houden als ze net verhuisd is, zodat ze niet gaat zoeken naar haar vorige huis.

Edit: en anders dat mandje binnen leggen? Misschien heeft ze juist dat specifieke mandje het liefst omdat het voor haar vertrouwd ruikt.
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Re: mijn kat slaapt buiten is dat goed of slecht

Bericht door wdb »

het was de kat van mijn achter buurvrouw die een paar meter achter mij woonde ze eerst het is een halve zwerf kat ik heb haar pas een week officieel maar ze komt al ruim een jaar bij me op bezoek om te slepen en eten en dan gaat ze weer
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: mijn kat slaapt buiten is dat goed of slecht

Bericht door JLC »

Als je wilt dat de kat jouw huis als zijn huis gaat zien, dan zou ik de kat een aantal weken binnenhouden. Buiten slapen hoeft volgens mij verder geen probleem te zijn, alleen kan het in de winter wat te koud worden. Zeker als het weer -15 graden wordt.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Mijn kat slaapt buiten. Is dat goed of slecht?

Bericht door Boomer »

Een kat die al jaren buiten leeft zal moeilijk wennen om binnen te blijven. Dit KAN stress veroorzaken. Maar je kan het natuurlijk wel proberen. Misschien vindt ze het juist lekker om binnen tekomen , gezien haar leeftijd. Ik zou haar dan zeker een aantal weken binnen houden. Je ziet het dan vanzelf.

Een kat ( of wel dier dan ook) die het hele jaar buiten is bouwd vanzelf een wintervacht op. Bij een kat die altijd buiten is zal de wintervacht dikker worden dan bij een kat die lekker bij de kachel ligt. Daarom is het ook slecht om bv een konijn pas midden in de winter 24 uur buiten te zetten. Dit komt omdat ze geen dikke wintervacht hebben opgebouwd.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat slaapt buiten. Is dat goed of slecht?

Bericht door loek »

wdb
Ik denk wel dat je haar even binnen moet laten als je inderdaad wilt dat ze bij je blijft. Zeker omdat haar oude huis dichtbij is...Denk niet dat ze nou al 'begrijpt dat ze bij jou hoort'.

Buiten slapen is daarna geen probleem w.b. kou enzo. Wel is het denk ik belangrijk dat ze een beschut plekje heeft (garage of schuur bijv.??) waar ze evt. zo naar binnen kan als het plotseling gaan regenen of wat dan ook. Of natuurlijk een kattenluik naar binnen in het huis.

Wij hadden vroeger twee katten die in het gegin altijd buiten zijn geweest, mochten niet naar binnen, twee allergische zussen). (we hebben ze de eerste 4 weken in de garage gehouden, zodat ze wisten dat ze bij ons hoorde) Ze hebben daar nooit problemen mee gehad, en ook nooit serieuze pogingen om naar binnen te komen bijv. We hadden wel trouwens een hele grote tuin met een schuur en garage waar ze in konden.
Na een jaar is er 1 verdwenen. De ander gaf de winter erop wel duidelijk te kennen dat hij naar binnen wilde! Ik vermoed dat ze elkaar ook warm hielden en natuurlijk gezeldschap hielde waardoor na het verlies van zijn zusje hij toch echt behoefte had aan huiselijke warmte en gezeldschap.
We hebben het niet lang volgehouden: een jammerende zielige kat in de sneeuw voor het raam. Dus mocht hij naar binnen. (zussen haal de medicijnen maar uit de kast....oeps. 1 zus, die echt zwaar allergisch is voor alles, was toen al het huis uit, dus dat scheelde ;-)

Maar hij was ook vaak buiten hoor. Net wat hij wilde. (zelfs 's nachts)
Dus ik denk dat je het (na de gewenningsperiode) gewoon moet (kan bedoel ik ;-)) doen zoals de kat het wenst. Hij zal wel aangeven als hij naar binnen of juist naar buiten wil.

veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mijn kat slaapt buiten. Is dat goed of slecht?

Bericht door Umimeis »

Mijn katten slapen overdag ook wel eens buiten, maar 's nachts heb ik liever dat ze binnen slapen.
Ze zijn 's avonds ook wel buiten,maar tegen 23.00 u komen ze meestal wel naar binnen en dan gaan ze op m'n bed liggen.

Ik denk dat het zomers niet zo erg is dat ze buiten slapen,maar in de winter....en zeker als het vriest, is het denk ik beter om ze toch maar binnen te laten slapen, ondanks dat ze een wintervacht hebben.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat slaapt buiten. Is dat goed of slecht?

Bericht door Kattenbella »

Bij mij slaapt ook een buitenkat die gewoon echt niet naar binnen wil. Hij heeft zijn eigen huisje. Door de construcie ligt hij droog en uit de wind.

Afbeelding

Deksel erop en klaar ;-)
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 12 okt 2009 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Mijn kat slaapt buiten. Is dat goed of slecht?

Bericht door Miranda »

Die bak van Bella is prachtig!
Eventueel kun je er nog hooi in doen voor wat extra warmte! Hooi houdt warmte wat vast en ligt ook nog lekker zacht...
Plaats reactie