Uitspugen van kattenbrokjes

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Fiona1987
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2009 14:03

Uitspugen van kattenbrokjes

Bericht door Fiona1987 »

Hallo,

Mijn kat is 10 jaar en sinds een paar maanden spuugt ze altijd haar brokjes uit.
Wij denken dat dit te maken heeft met het snelle eten.
De brokjes komen te 'heel' in haar maag waardoor ze er vervolgens weer uit komen.
Ze krijgt nu al een tijdje geen brokjes meer, maar dat is eigenlijk ook niet goed.

Ze is al naar de dierenarts geweest, haar bloed is goed en haar gebit is pas opgeknapt.

Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Uitspugen van kattenbrokjes

Bericht door tacuma »

Hallo Fiona,

Dat is een lastig probleem! Had de dierenarts geen voorstel om het op te lossen?
Ik weet dat er van RC speciale brokken in de handel zijn voor Main Coon katten: dat zijn echt
heel grote brokken die de kat wel moet kauwen, anders krijgt hij (of zij) het niet eens doorgeslikt.
Of misschien zelf het bestaande voer vergruizen, zodat er alleen maar heel kleine stukjes over-
blijven, en je kat dus geen grote stukken meer in haar maag kan krijgen?

De eerste kat linksboven op mijn avatar slikt de brokjes ook zo door, en die geeft dus ook vaak
over. Omdat we vier katten hebben, kan ik het eten niet apart aanbieden, anders zou ik mijn
eigen tips wel eens kunnen uitproberen...

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Uitspugen van kattenbrokjes

Bericht door nona_toma »

Ik heb op dit forum de tip gekregen om knikkers door de brokjes te doen. Zo moet de kat meer zoeken en moeite doen, dan gaat het in ieder geval niet allemaal ineens naar binnen. En de knikkers zouden als het goed is niet opgegeten worden.
Mijn katten kauwen ook niet op brok, alleen als ze te snel eten of te veel te gelijk komt het er weer uit. Dus misschien ligt het hieraan?
Of meer aan voedselverijking doen dat de brokjes ook niet allemaal gelijk naar binnen komen.
Hoop dat je er wat aan hebt. succes!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Uitspugen van kattenbrokjes

Bericht door lievelijn »

ze eten die knikkers echt niet op. ze moeten alleen meer moeite doen ;-)
ik <3 Vlinder
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Uitspugen van kattenbrokjes

Bericht door Roos en Minousch »

Brokjes geven meerdere keren per dag.
Ik heb hier een voed dispenser staan zpdat ze altijd kunnen knabbelen, en sinds ik die heb schrokken ze niet meer, omdat het net nodig is.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Uitspugen van kattenbrokjes

Bericht door nona_toma »

Dat heb ik dus ook geprobeerd, schrokken gebeurde niet meer, maar 1 van mij wist zijn grens niet. Die bleef maar eten, slapen, eten en weer slapen.. plus enorm veel/dunne behoefte.. dat werkte bij mij dus tegen het schrokken, maar verder was het meer nadelig
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie