Druk gedrag kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
poes-poes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2009 23:27

Druk gedrag kitten

Bericht door poes-poes »

Hallo mijn naam is Ghislaine en ik ben pas nieuw op dit forum.
Ik heb een dringende vraag.
Wij hebben sinds een paar weken een poes,een kitten.
We hebben haar met 10 weken opgehaald en nu is ze ongeveer 2 maanden bij ons.
Ze is heel lief, zindelijk, eet goed maakt niets stuk en blijft mooi in onze tuin.
Een voorbeeldskat zou je zeggen.
Maar... iedere avond lijkt het wel of ze een beetje gek is.
Ze rent keihard door de kamer, springt ons in een keer zo het gezicht in, en grijpt onze hand bijt er in en slaat ons dan heel hard met voor en achterpoten.
Ik ben soms wel eens bang voor haar.
Daarna is ze weer rustig en is weer heel lief.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen.
Wij hebben onze hele handen open gekrabt van haar.
We zijn allemaal heel gek met haar, oja en ze heeft bergen speelgoed, en ik en mijn broertje spelen heel veel met haar.
Ze is ook nooit alleen thuis want mama is de hele dag in huis.
Overdag slaapt ze veel.
Laatst gewijzigd door Admin op 23 sep 2009 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: wat moet ik doen?

Bericht door Camoth »

Hoi Ghislaine (aparte naam, maar dat hoor je vast vaker ;-) )

Dit is heel normaal kittengedrag. Wij noemen het wel "het gekke half uurtje" (maar kan langer duren). Bijna alle kittens doen dit 1 of 2 keer per dag. Dan vliegen ze alle kanten op en sjezen door de kamer.

Dat ze je aanvalt is natuurlijk niet goed. Dat moet je proberen af te leren door haar op te pakken en op de grond te zetten of in je handen te klappen en "nee" te zeggen. In het uiterste geval (maar let op: dit is geen oplossing voor het probleem, eerder een beveiliging voor jezelf) kan je overwegen om de puntjes van haar nageltjes te knippen.

Succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: wat moet ik doen?

Bericht door Sannie_xx »

Hoi Ghislaine!

Hmm... de energiekick 's avonds is inderdaad helemaal niet raar. Dat hebben mijn kittens ook. ('s ochtends hebben ze ook zo'n klierkwartiertje trouwens, hihi) Dan lijken ze inderdaad knettergek en zoeven door de hele kamer en lopen in die gekte vanalles omver. Vooral mijn katertje kan er wat van. Mijn poesje bijt of krabt eigenlijk nooit. Het katertje wel in een speelse/gekke bui! Maar wegduwen en streng 'nee' zeggen werkt dan voldoende. Maar dan heb ik vaak ook al wel wat gaatjes/schrammetjes staan. Dat hoort in het begin nog bij kittens, denk ik, in het proces van ze leren dat dat niet mag ;)

Heb je al eens geprobeerd te corrigeren? Dat moet je uiteraard niet doen voor het gek doen zelf - dat moet kunnen, dat zijn hun natuurlijke 'jachtuurtjes' heb ik begrepen, en die energie moet gewoon ergens heen. De kat van mijn vriend kon daar ook wat van toen ze bijna een jaar was, en viel mij/mijn studieboeken etc allemaal aan. Die is wel van jongs af aan gecorrigeerd dus streng 'nee' zeggen werkte als ze begon met bijten. Daar zou ik als ik jou was nu energie in steken. Zodra er gekrabt/gebeten wordt; corrigeren. (dus streng 'nee' zeggen, inderdaad oppakken en wegzetten of een tikje geven. Hoeft niet hard, maar dat doen katten tegen elkaar ook als ze 'speels' worden aangevallen en daar niet van gediend zijn) Dan kan het nog wel eens gebeuren maar als hij maar weet dat het niet mag zal hij waarschijnlijk wel meteen stoppen als je er iets van zegt. Dan blijft hij gewoon lekker rennen, en dat is natuurlijk alleen maar ontzettend geinig.
Of probeer eens een verenstokje als hij zo'n bui heeft. Of een knuffeltje gooien. Dan gaan ze soms daarop los ipv op jouw handen. Dat werkte wel bij de kat van mijn vriend - die vond ik soms ook wel eens eng als ze zo'n bui had. Dan zag ik haar na een aantal renrondes al ineens halverwege de kamer liggen en mij aankijken...... bewegen met die schouderspiertjes en staart...pupillen werden groot en HOPPA daar kwam ze. Of ik nou bewoog of stilzat. Schrikken! :shock: :lol:

Het is in ieder geval niet kwaad bedoeld zoals jij het beschrijft, dus corrigeren is hier het sleutelwoord denk ik.
poes-poes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2009 23:27

Re: wat moet ik doen?

Bericht door poes-poes »

Heel erg bedankt!!!
Ik heb mijn kitten gekregen toen ik jarig was, ik heb er 14 jaar op moeten wachten.
ik was al bang dat haar vader misschien een wilde kat was.En mijn broertje is pas 12 en hij vond het ook een beetje eng.
Ik ben blij dat het normaal is en dat jullie katten dat ook hebben.
Nu ligt loesje weer op de vensterbank te slapen.
Mama gaat straks met haar naar de dierenarts om te vragen of ze haar nageltjes bij wil knippen, dat durven wij zelf niet.
Maar ik moet nu naar school ik had de eerste 3 uur vrij.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: wat moet ik doen?

Bericht door puck0906 »

hoi hoi,

Ik heb sinds een aantal weken ook 2 kittens (zusjes) en die hebben ook paar keer per dag zo'n ren uurtje. Ik kan schreeuwen of geluid maken wat ik wil maar dit maakt geen indruk. De plantenspuit echter wel. Doen ze dus iets wat ik niet wil dan spuit ik ze een beetje nat. Ik hoef nu vaak alleen nog maar dat ding te pakken en ze stoppen al! haha Als je dit consequent doet dan moet het volgens mij vanzelf minder worden. Bij mij werkt het iniedergeval!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: wat moet ik doen?

Bericht door Camoth »

Ik zou geen plantenspuit hiervoor gebruiken. Ze zijn gewoon aan het spelen, dat moet je niet afstraffen met de plantenspuit. Het rennen is het probleem niet, het bijten en krabben, dat mag niet.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door puck0906 »

uiteraard gebruik ik het niet als ze rennen maar alleen als ze in mijn stoelen klimmen of in de gordijnen ofzo.......
Plaats reactie