m'n halve huis en balkon staan vol met zgn giftige planten.
vaak zijn deze planten oorspronkelijk in het land van herkomst flink giftig, maar zijn ze hier zo doorgekweekt dat de giftigheid wel meevalt.
daarnaast zijn katten ook niet gek; de digitalissen op m'n balkon, die wel flink giftig zijn, raken ze niet aan.
wat ze wel heerlijk vinden op op te knagen zijn m'n wietplanten
Ik lees hier verderop al wat dingen over giftige planten, maar weet iemand hoe dit met bloemen zit?
Toen ik vanochtend beneden kwam hadden mijn katten 3 gerbera's uit een kom weten te vissen, waarvan bij 1 alle blaadjes eraf waren en ik vermoed ook wel een aantal opgegeten..
wij hebben een orchidee staan en op het moment een bosje gerbera's.. Benthe kijkt er niet naar om, dus laat ik ze lekker staan.. geen idee of ze giftig zijn of wat..
Lelies zijn inderdaad levensgevaarlijk! Narcissen en sneeuwklokjes kunnen het zenuwstelsel ernstig aantasten, dus hou je katten ook daarbij uit de buurt.
Verder, planten waarvan ik weet dat ze giftig zijn:
Bosanemonen
Clematis
Boterbloemen
Verder heb ik ook geen idee eigenlijk...
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
maar dat van lelies wist ik ook niet. Blij dat te lezen, had juist bedacht dat die wel mooi was voor in de keuken.
pff toch echt belangrijk om even vooronderzoek te doen voordat je een plant koopt.
Hier wordt er zeker aan gesnuffeld, naar gemept en in gebeten.
Ik vraag me toch nog een ding af. Weten katten instinctief welke planten ze niet mogen eten? Want over een poosje mogen mijn katers naar buiten en dan zullen ze ook giftige planten tegenkomen.
Wij hebben bijvoorbeeld ook 2 blauwe regens in de tuin die zeer giftig blijken te zijn, maar ondanks dat er veeeeel katten in onze tuin komen heeft er geloof ik nog nooit een aangezeten.
het schijnt dat katten dat weten, maar sommigen zijn gewoon heel avontuurlijk.
Buitenshuis/tuins heb je weinig invloed natuurlijk, maar hier houden we er binnen zeker rekening mee. (ze mogen niet naar buiten). Ook omdat ze nogal s aan de plantjes hebben geknaagd voorheen.
Weet toevallig ook nog dat een tomatenplant giftig is (ook voor de mens) alleen de tomaten zijn te eten.
Dit moet je doen
- bv olie op de vacht vd kat: en heeft zich niet gewassen - stuk vacht af knippen
- veel besmetting, wikkel een handdoek om de kat, zodat die zich niet kan wassen.
- DA direct bellen
.... Naar gelang van welke soort vergiftiging is er iets anders.
Wat je zeker moet doen is DA bellen
Wie nog meer wil weten, kan best het boek eens lezen.
Per bepaald stuk vergiftiging staat er symptomen en prognose en wat je kan doen
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Ik denk dat je voor katten die alleen in huis leven, banger moet zijn. Mijn ervaring is dat katten (en niet alleen katten) instinctief weten wat ze niet of wel kunnen eten. In huis is de keuze echter zeer beperkt en gaan ze soms over tot het eten van de foute planten, omdat ze die waar ze behoefte aan hebben, niet kunnen vinden. Ik heb diverse giftige planten in de tuin gehad, waarvan ik dat niet eens wist zoals bv tomaten en boterbloemen. Ik heb of had varens, cyclamen, goudsbloemen, narcissen, azalea's, klimop, noem 't allemaal maar op. Ik heb ook lelies in huis gehad. Er is nooit iets gebeurd. En al hou je je eigen tuin gifvrij, je buren en de gemeente heb je geen invloed op. Ik denk dat als je bij een dierenarts zou navragen hoevaak hij met dergelijke gevallen geconfronteerd wordt, dat dat te verwaarlozen is. Maar wat ik al zei: denk om je binnenkat!
"No sound more comforting than the purring of a cat"
Weet iemand hoe dit zit met Chrysanten? Hij staat op sommige lijsten wel tussen giftige planten en op sommige niet. En mijn katten willen wel eens van plantenblaadjes proeven. Wegdoen of valt dit ook onder de 'giftig omdat er een enkele reactie is gemeld'-plant?