Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Poessjie »

Beste forum-leden,

Sinds deze week hebben we een kat. Tenminste ... als zijn vorige baasje hem komt halen. Sinds deze week is er een kat komen aanlopen en die maakt geen aanstalten om weer weg te gaan. We hebben op de vermiste dierensites adevertenties gezet, maar niemand reageert. We wonen niet ver van een bos af, dus het vermoeden bestaat dat mensen het diertje aan zijn lot hebben over gelaten. Het diertje is een klein beetje te mager, maar eet wel goed, dus dat komt goed. Aangezien we genoeg ruimte hebben willen we het diertje wel houden (mits zijn baasje niet komt opdagen natuurlijk, want dan gaat ie weer terug naar zijn familie).

Nu mijn vraag. Hoe leer is deze kat (of poes?) om op een kattenbak te poepen?
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Seraatje »

gewoon er op zetten, meestal doen ze gelijk wat, gaan ze een beetje graven, en dan weten ze gelijk dat ze daar hun behoefte moeten doen. tenminste dat is mijn ervaring
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Camoth »

De meeste katten doen (als je ze eerst op de bak hebt gezet) automatisch alles op de bak, omdat het hun instinct is om hun uitwerpselen in de natuur te begraven, zodat de geur geen andere katten aantrekt.
Nou is jouw kat aan komen lopen, dus hebt kans dat die gewend was om zijn behoefte buiten te doen en dan gebruikt hij de bak wellicht niet. Dan kan je beter een kattenluikje maken zodat de kat wanneer nodig naar buiten kan.

Heel goed dat jullie je ontfermen over deze zwerver, waren er maar meer mensen zo!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Poessjie »

We hadden net iemand van de dierenambulance hier. Hij heeft even gecontroleerd of ze misschien een chip heeft, maar dat is niet zo.

Hij wist me in elk geval te vertellen dat het diertje (het zoontje van vrienden noemde haar al "Mauw", dus wij nu ook, geloof ik) wel wat mager is.

We willen haar graag houden, is wel gezellig. We wonen redelijk landelijk, genoeg plek, geen kinderen en behalve een paar vissen in de vijver geen dieren.

Ik moet nu aangifte doen bij de politie, dat hoort er bij. Volgens de wet wordt een gevonden kat ook als "roerend goed" gezien, daarom moet ik formeel aangifte doen dat ik haar gevonden heb.

We wachten nog even met haar naar binnen laten, het weer is nog goed. En inderdaad moeten we (mocht de eigenaar zich niet melden) een kattenbak kopen en een luikje in de deur zetten.

Maar wie weet dient zich binnen een paar dagen de eigenaar aan. Als dit niet binnen een paar weken gebeurt gaan we ook even langs de dierenarts. Sowieso moet ze gesteriliseerd worden, want ik wil niet straks opeens 10 katten hebben ;-).
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Camoth »

Lijkt me dat jij heel goed weet waar je mee bezig bent. Toppie! :eclap:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Mandy »

Ik zette ze meteen op de bak ook na het slapen en na het eten en drinken!
Zo heb ik dat gedaan, en het gaat nog steeds goed :lol:
Love cats
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door JLC »

Mijn katten begrepen meteen wat de bedoeling van de kattenbak was. Ik heb ze in het begin er een keer op gezet.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Poessjie »

Omdat ze veel buiten is, heeft ze nog steeds niet door waarvoor de kattenbak is. Het ding staat hier al een paar dagen ongebruikt. Als ik haar op de bak zet, kijkt ze me "verbaasd" aan en loopt snel weg. Misschien komt dat ook wel doordat ze 's nachts meestal buiten is.

Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Anaheim »

Ik denk dat ze haar behoefte gewoon buiten doet.
Zolang ze het niet ergens in huis doet is er niks aan de hand volgens mij en doet ze het buiten in de natuur dus gebruikt ze de bak niet.

Je kan ook proberen de kap eraf te halen misschien dat ze er dan wel op wil.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Poessjie »

Ik heb er geen kap op. Ze doet inderdaad haar behoeft buiten, maar binnenkort wordt ze gesteriliseerd en moet ze een dag of 5 binnen blijven. Ik hoop dat dat goed gaat (qua plassen en poepen in dit geval).
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Anaheim »

Sommige katten weten wel waar de kattenbak voor is maar gaan liever buiten.
Dus ik denk dat als ze niet naar buiten kan ivm de sterilisatie dat ze dan de kattenbak wel kan vinden. Gewoon even in de gaten houden dan.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door rieneke »

kijk even waar ze buiten poept, en gooi de ontlasting in de bak.
ook een drupje chloor in de bak kan helpen.
als dat niet werkt zou ik eerst de bak met aarde/potgrond vullen, en geleidelijk over gaan op grit.
succes!
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door Poessjie »

Vannacht is ze voor het eerst binnen gebleven. Vanochtend lag ze nog rustig op de stoel in de keuken te slapen. De kattenbak was nog ongebruikt en toen ik de deur open maakte was ze meteen een paar minuten weg.

Dat van grond in de bak ipv grind lijkt me wel een goed plan. Ga ik zeker proberen.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Hoe leer ik een kat de kattenbak te gebruiken

Bericht door nona_toma »

Een soort gelijke vraag, maar wel iets anders.
Sinds 6 maanden hebben wij een tweede poes erbij, sindsdien wil onze kater zijn behoefte niet meer ingraven.
Ik had gehoopt dat dit bij zou trekken, maar helaas.
Ook stinkt het sindsdien enorm, dus als ik zelf in de woonkamer zit (bakken staan beide op de gang) is het niet te doen.
Ook vind ik soms poep op de mat terwijl de kattenbakken net verschoond zijn (gebruik silica korrels, met verschoond bedoel ik poep eruit geschept en de bak door elkaar gehusseld).
Iemand een idee wanneer zij beide gaan ingraven of hoe ik dit kan bevorderen?

Alvast bedankt!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie