Poezen vechten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Poezen vechten

Bericht door TuttiFrutti »

Ik zit hier een beetje met een probleempje.
Onze 2 poezen zijn door omstandigheden vandaag bij mijn moeder, ik ben hier zelf ook.
Mijn moeder heeft zelf een poes, onze poezen zitten op de zolder met de deur dicht zodat de andere poes er niet bij kan, want dat gaat niet samen.
Nu is de poes van mijn moeder net toen ik naar binnen ging op zolder mee naar binnen geslopen en de 3 beesten hebben enorm met elkaar gevochten. Heb ze uit elkaar gehaald (verschillende sneeen nu op voeten en handen) en de poes van mijn moeder is van zolder. Die ligt nu weer rustig geworden beneden.

Nu is het probleem dat mijn 2 eigen poezen steeds vechten.
Het incident is nu 3 uur geleden en ze leken net endelijk rustig, beiden apart te slapen, maar net was het weer zover. Lizzie valt Lotje aan maar echt zoals ik het nog nooit gezien heb. Ze gilt en schreeuwt en krijst en blaast! En Lotje vloog de hele kamer door. Heb nu Lizzie in een andere kamer apart gezet. Lotje ligt weer rustig, maar Lizzie blijft onrustig met een dikke staart en krijsen.

Wat moet ik nu doen? Ik durf ze niet meer bij elkaar te zetten, het was zo eng dat vechten net, alsof Lizzie haar wilde vermoorden ofzo! Ze moeten vanavond wel weer samen mee naar huis in de mand. Heb dit nog nooit meegemaakt want normaal gesproken zijn ze beste vriendjes. Ben bang dat dat nu helemaal over is, of stel ik me aan en is Lizzie gewoon nog geschrokken en gaat dat weer over?

Hoop dat iemand advies heeft..
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poezen vechten

Bericht door Leonie89 »

zo'n verhuizing is voor de katten niet niets.. misschien heeft de een een ander geurtje dan de ander gewend is, en ze zullen ook wel wat gestresst zijn.. ik zou ze alleen uit elkaar halen als er echt bloed bij komt kijken, verder zou ik ze gewoon laten gaan.. een faliway stekker zou kunnen helpen ze wat te kalmeren..
als je van plan bent binnenkort weer weg te gaan bij je moeder zou ik de kat van je moeder even gescheiden houden van je eigen katten..
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Poezen vechten

Bericht door TuttiFrutti »

Ze zijn hier maar voor 1 dagje, ze gaan vanavond weer mee naar huis. Dus met de kat van mijn moeder hebben ze verder niks meer te maken, maar met elkaar wel! Ik ben zo bang dat het niet meer goed komt. Bij elkaar laten durf ik echt niet. Ik heb nog nooit zo'n gekrijs en geschreeuw gehoord en ik vind het echt dood eng. Ik was gewoon bang voor mijn eigen beestje!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Poezen vechten

Bericht door berg »

Hoi,
Ik denk dat de poezen nog erg geschrokken zijn van het vechten met de kat van je moeder, en nu alle 'andere' poezen ook eng zijn...
Waarschijnlijk gaat het wel weer goed als ze in hun eigen vertrouwde huis zijn. Stom vraagje misschien, maar waarom heb je ze een dag meegenomen en niet gewoon thuis gelaten?
groetjes, jootje
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Poezen vechten

Bericht door TuttiFrutti »

Nou, het is een erg lang verhaal eigenlijk.Onze katten komen erg vaak bij de ouders van mijn vriend en daar gaan we vanavond ook heen. Zij wonen erg ver weg en mijn moeder woont halverwege. Omdat we hier in de stad iets moesten doen zijn de katten dus even hier, op doorreis zegmaar. Het reizen zijn ze gewend en ook bij mijn schoonouders is hun thuis, dat ze hier zijn kon dus even niet anders.

Heb Lizzie net in de reismand bij Lotje gezet, maar ze begin gelijk weer te krijsen, heb haar dus maar weer apart gezet.
Ik weet echt niet wat ik moet..
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poezen vechten

Bericht door rieneke »

je katten waren al van slag door de vreemde omgeving, en dan nog een vreemde kat die zich op ze stort..
lizzy is hier zo door gefrustreerd geraakt, dat ze het botviert op je andere kat.
ik zou ze voorlopig niet bij elkaar zetten, en al helemaal niet in 1 reismand.
de beste kans maak je door ze langzaam te herintroduceren.
bedenk dat iedere volgende vechtpartij de situatie nog meer op scherp stelt.
succes en sterkte!
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Poezen vechten

Bericht door TuttiFrutti »

Bedankt voor de reacties.
Ik ben zelf intussen ook weer een beetje rustig. Jeetje ik schrok echt, stond helemaal te trillen, dacht dat ze elkaar wel konden afmaken! Heb Lizzie nu inderdaad apart gezet. Lotje is wel rustig steeds (totdat Lizzie gaat grommen) en ligt zich lekker te wassen naast me.
Lizzie beneden in een andere kamer, met eigen reismand (eigen geurtje) en drinken en eten enz. Ze is nu wel stil, ik hoop dat ze zo wat gaat slapen want het zal best vermoeiend zijn voor haar, ze is gewoon hartstikke bang. Plukken haren vallen zo uit haar vacht ook en ze trilt en haar staart is 5 x zo dik.
Ik laat ze nu dus apart. Ik kan de reismand van mijn moeder wel lenen straks zodat ze elk een eigen mand hebben, maar aan 1 van de 2 zit dus wel de geur van die poes van haar. Is ook niet zo slim lijkt me?

En als ze straks bij mijn schoonouders zijn in hun eigen vertrouwde omgeving ( ze zijn daar vaker dan thuis bijna) dan proberen ze rustig weer bij elkaar te doen?

Tevens gaan wij Lizzie toch maar wel steriliseren. Misschien word ze daar wat rustiger van, want buiten dit incident, is ze gewoon enorm druk/angstig. Soms denk ik echt dat ik haar niet aan kan, niet goed kan opvoeden/verzorgen.

Mijn vriend komt zo ook weer thuis. Best vervelend om alleen te zijn met van die wilde beesten.
Mijn eigen wonden ook maar even gedesinfecteerd, mn hnden en voeten zijn helemaal kapot!

Poes van mn moeder kwam net alweer op schoot bij me.

Sorry voor mn misschien wat overdreven reacties maar ik was/ben erg angstig voor wat er gebeurde! Mijn poezen zijn normaal gesproken de beste vriendinnetjes!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poezen vechten

Bericht door rieneke »

ik vind je reaktie beslist niet overdreven, omgerichte agressie kan een groot probleem zijn, en met wat pech lang aanhouden.
zoals gezegd maakt iedere confrontatie het probleem erger, en ik zou ze beslist niet op korte termijn bij elkaar zetten.
kijk eens bij kattengedrag.nl, daar staat wel info over herintroductie.

en lizzie laten castreren lijkt me sowieso een strak plan.
succes!
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Poezen vechten

Bericht door TuttiFrutti »

Nou, als ik er over ga lezen word ik gek!
Ik lees dat het maanden duurt met therapie enz, en dat dit niet zomaar goed komt?
Dus door 1 aanvaring is het eigenlijk helemaal verpest?
Poeh, ik weet niet wat ik hier nou weer mee moet.. kan dit niet gewoon weer goed komen?
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poezen vechten

Bericht door rieneke »

ik ken inderdaad gevallen waarbij het ondanks therapie en rustige aanpak niet meer goed is gekomen, en ik denk dan ook dat je dit probleem niet moet onderschatten.
gelukkig komt het in de meeste gevallen wel weer goed, maar overhaast ajb niets!
iedere aanvaring die ze nu nog gaan hebben verergert het probleem.
je hoeft er geen maanden voor uit te trekken in de meeste gevallen, maar een aantal weken is toch wel het minste.
stap voor stap bekijken of je weer een fase verder kan.

gewoon weer goedkomen zit er niet echt in.
omgerichte agressie is erg heftig.
sterkte, ik leef met je mee, het is een rotprobleem.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Poezen vechten

Bericht door TuttiFrutti »

Ja ik voel me rot, en het rare is, mensen begrijpen het niet goed.
Mijn moeder komt zonet thuis en ik vertel wat er gebeurd is en wat ik er over gelezen heb, en ze zegt: onzin, niet alles geloven wat je leest, morgen zal het allemaal weer over zijn.
Mijn vriend is alleen maar boos op me omdat ik ze niet vanaf het begin uit elkaar gehaald heb, en omdat de kat van mn moeder per ongeluk naar binnen ging..
Ik kan me daar zo kwaad over maken! Als het zo simpel was.. ik lees toch geen onzin, ik lees 15 dezelfde verhalen dus het zal wel niet zo makkelijk zijn dat het zomaar over gaat!
Ik kan in ieder geval de reismand van haar lenen, zodat ze straks ieder hun eigen mand hebben. Helaas is het 2 uur rijden en hebben wij een klein autootje waarbij ze dus dicht bij elkaar zitten. Ik hoop dat het goed gaat.

Lizzie bezorgt me vanaf de eerste dag dat we haar hebben, steeds zoveel zorgen. Ik weet gewoon niet hoe daarmee om te gaan..
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poezen vechten

Bericht door rieneke »

klote als je zo'n probleem hebt en dan nog een portie kwaadheid en onbegrip er overheen krijgt.
je hebt gewoon geprobeerd het goed te doen, en een ongeluk zit in een klein hoekje.
dit soort agressie zie je soms ook als een kat een andere kat buiten ziet en die te grazen wil nemen.
omdat hij binnen zit en niet op die andere kat kan reageren, pakt hij het dichtstbijzijnde; dat kan de kat zijn waar hij altijd mee bevriend is geweest, maar ook het baasje.
je kan er dus lang niet altijd wat aan doen.

voor in de auto: het zou goed zijn als de boxen niet tegen elkaar aan komen te staan, maar dat je er wat tussen zet.

en de castratie van lizzie zou ik op korte termijn regelen.

nogmaals sterkte!
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Poezen vechten

Bericht door TuttiFrutti »

Gisteravond toen we thuis waren, wilde mijn vriend toch proberen ze bij elkaar te zetten. Op hun eigen vertrouwde plekje, eten erbij, spelen met ze, en het ging goed! Hele nacht ook goed gegaan, en ze liggen weer bij elkaar en wassen en spelen weer met elkaar!
Ik hou ze nog wel goed in de gaten maar ik merk er eigenlijk niks meer van. Gister in de auto nog wel apart gedaan en was gisteravond wel bang dat het niet goed zou gaan, ze gingen elkaar in het begin een beetje uit de weg, maar daarna niet meer!
Ik ben echt enorm opgelucht, ik was zo bang dat het niet meer goed zou komen! :grin:
Verhuizen en meenemen doen we in ieder geval voorlopig even niet meer. Ze zijn nu hier bij schoonouders (wij zijn hier erg vaak want schoonvader is ziek) en over 2 maanden gaan wij zelf verhuizen naar een nieuw huis. Tot die tijd blijven ze hier, en daarna laten we ze wennen in ons nieuw huisje.
Ik ben wel van plan om vandaag zo'n feliway stekker te kopen, zodat ze zich wat meer op hun gemak voelen misschien.

Ik zag ze gsteravond overal kopjes aan geven, hun eigen geurtje afgeven ;-)
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Poezen vechten

Bericht door Maartje »

pfff wat een verhaal zeg, dat is toch ook wel iets waar ik altijd bang voor ben... Maar ik ben erg blij dat het echt goed en vooral snel goed gaat. Dit wilt zeer waarschijnlijk niet zeggen dat het nu al klaar is maar toch wel een flinke vooruitgang. Zo'n stekker is een super goed idee, wij hebben er momenteel ook 1 in huis (nieuw kittentje) en het helpt zeker wel.

Heel veel sterkte ermee en het komt wel goed.
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poezen vechten

Bericht door rieneke »

wat een heerlijk nieuws!!
je hebt echt mazzel gehad dat het zo goed is afgelopen, fijn!
Plaats reactie