# Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

# Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Monique1 »

Hallo,

We hebben een super lieve asiel poes besproken in het asiel. Als we terug komen van vakantie gaan we haar halen.

Het is een gesteriliseerde poeze dame van 8 jaar. Echt een schat. Ik kan ook bijna niet wachten tot ze er is. :catani:

Maar wat kunnen we het beste doen als we met haar thuis komen (alle spulletjes staan dan al klaar)?

Gelijk in de kattenbak zetten zodat ze weet waar hij staat (ik heb maar een open kattebak gekocht, omdat ze die in het asiel ook heeft. Is dat een goed idee?)??? Of gelijk in haar mandje?

Kunnen jullie mij aub op weg helpen??

Alvast bedankt!!

Groetjes

Monique1 :grin:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat te doen bij thuiskomst asiel poes?

Bericht door Camoth »

Hai Monique,

Wat goed zeg dat jullie een oudere dame een nieuwe kans geven! Top!

Ik heb zelf ook een oudere asielpoes sinds een paar maanden. Maar je geeft eigenlijk al een beetje antwoord op je eigen vraag. Eerst op de bak zetten. Daarna zou ik even wat afstand nemen. Laat haar maar even op haar gemakje het huis verkennen en alles bekijken. Ik ben zelf op een stoel gaan zitten en heb gewacht tot ze uit zichzelf naar me toe kwam.

Een open bak is een goed idee om mee te beginnen. Veel katten zijn wel een bak met overkapping gewend van huis uit overigens hoor, dat was de mijne ook. Maar ik heb bij haar ook in het begin de kap eraf gehaald, gewoon zodat ze makkelijk kon zien waar haar bak was. Met de tijd kan je haar nog wel laten wennen aan een kap als je dat zou willen.

Alvast een hele fijne vakantie en veel plezier met de kat gewenst!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wat te doen bij thuiskomst asiel poes?

Bericht door Leonie89 »

wat leuk!! spannened!!
inderdaad wat Fleur al zei, eerst even op de bak zetten en dan met rust laten.. misschien zit ze twee dagen onder de bank.. ze komt er vanzelf onder vandaan.. misschien springt ze binnen een dag op schoot, wie weet..
als de poes iets doet waar jij het niet mee eens bent (bijv. bankkrabben) een hard geluid maken (bijv. in je handen klappen of streng nee zeggen) voor de rest moet je haar volledig met rust laten.. ze komt vanzelf wel naar je toe.. laat haar het tempo bepalden des te sneller ze aan je went.. ga wel gewoon door met je dagelijkse bezigheden (stofzuigen e.d.)
heel veel plezier met deze dame!! wanneer is de grote dag??
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Monique1 »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Het is voor mij alweer 10 jaar geleden dat ik katten/poezen gehad heb. Ik wist het dus niet meer zeker hoe ik het toen had aangepakt.
Maar door jullie hulp weet ik het weer.

Eventjes wat meer over de poes die bij ons komt wonen.

Ja, het is een dame. Ze is 8 jaar en ze heet Nozy. Het is een prachtige en zeer lieve knuffel tijger poes, die je de oren van de kop mauwt (net als een andere poes die ik vroeger gehad heb. Gezellig zo'n kletskous.). Ze reageert zelfs als je haar roept en komt dan ook. Naar buiten gaan vindt ze niets, of alleen een fris neusje halen in de tuin is de max.

Volgens het asiel heeft ze èèn maand proef bij ons. Mocht het niet goed gaan, dat gaat ze weer terug. Maar eerlijk gezegd maak ik me daar niet echt veel zorgen om. Met ons konijn (wat in huis is, en ook vrij loopt als zij dat wil) zal het geen problemen geven, want in andere dieren heeft ze geen interesse.

Ik ben eerder een beetje bang dat mijn man alsnog allergies gaat reageren. Al is met de alergietest eruit gekomen, dat hij wel voor honden allergies is en niet voor katten. Maar het zal wel allemaal goed komen.

Dus als we terug komen van vakantie (30 aug.), mogen we haar de volgende dag gaan halen. Dan hebben we nog 1.5 week dat we thuis zijn en dat ze kan wennen. Best spannend, maar we verheugen ons er wel erg op. Ik moet me echt beheersen om niet naar het asiel te rijden om haar te gaan knuffelen..... :???:

Maar goed om even op mijn vraag terug te komen.
We proberen haar met goed fatsoen uit de reismand te halen en haar dan direct in de kattenbak te zetten. En dan laten we haar met rust en zien wel hoe het gaat.

Overigens staat de kattenbak in de muurkast, die grenst aan de huiskamer. De deur blijft op een kier staan, zodat ze in en uit kan hoe zij wil.
Dat zal toch wel goed gaan??

Ik denk dat ik nog vaak op dit forum te vinden zal zijn, voor verdere vragen en gewoon wat bij kletsen.

Groetjes

Monique
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Hilde_72 »

Hoi Monique,

Welkom op dit forum, en gefeliciteerd met Nozy (leuke naam!). Goed van je dat je een wat oudere poes uit het asiel haalt!

Ik heb zelf ook twee poezen uit het asiel, en heb daar goede ervaringen mee qua thuiskomen. Inderdaad eerst kijken of ze de reismand uit wil komen en haar laten zien waar de kattenbak staat. Ik zou trouwens de deur naar de muurkast eerst wat wijder open laten staan, zodat ze goed de bak kan vinden. Als ze dat eenmaal weet, is het geen probleem om de deur op een kiertje te zetten.
En laat haar dan maar gewoon haar gang gaan. Mijn katten verstopten zich beide eerst onder de bank, en zaten met grote ogen de kamer in te kijken. Maar ze gingen al heel snel nieuwsgierig het huis verkennen, overal op en onder kijken, af en toe nog wat angstig wegspringend, maar ze gingen daarna lekker brokjes eten en slapen (wat katten meestal doen :lol: ). En de eerste avond lagen ze al heerlijk bij me op schoot :smile: .

Jij moet nog eventjes geduld hebben tot 30 augustus, maar alvast heel veel plezier met Nozy gewenst! En hou je ons op de hoogte hoe de thuiskomst is gegaan?

Groetjes
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Gita »

Even op de bak zetten, 'vertellen' waar het eten staat en het water. Verder lekker rustig aan doen en kat z'n eigen ding laten uitzoeken.

Een kattenbak in een kast kan op zich prima denk ik, en als het niet gaat dan vind je wel een ander plekje.

Wat leuk @asielkat!!!
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Monique1 »

Hoi,

Ik laat het beslist even weten hoe het is gegaan.

We gaan nu eerst vakantie vieren. En de dag na onze thuiskomst, snel onze Nozy ophalen.

Groetjes

Monique :edance:
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Anaheim »

Mijn 2 oudste katten komen ook uit t asiel.
Toen die hier aankwamen gingen ze eerst 2 uur onder de bank zitten :grin:
Daarna gingen ze rustig de kamer verkennen en eentje kwam ook meteen al op schoot.

Heb ze even de bak laten zien en ze daarna met rust gelaten zodat ze rustig konden wennen ;-)
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Monique1 »

Hallo allemaal,

We zijn net nog even in het asiel geweest om Nosy (haar naam wordt met een s geschreven...oeps...) nog even te knuffelen, voordat we op vakantie gaan.

Mijn zoontje misde haar nu al, en ze woont nog niet eens bij ons 8-)

Zonet dus maar even Nosy plat geknuffeld. En ze vond het heerlijk, ze spinde er op los. Gelijk ook geprobeerd of ze zich makkelijk laat oppakken. Geen probleem voor deze poeze dame gelukkig.

Gelijk ook maar een paar foto's van haar gemaakt. Ik zal staks proberen of ik er een in mijn ID kan zetten.

Ze is echt een schat. We hopen dan ook dat alles goed gaat met wennen (en dat het konijn en zij zich niet al te veel in de weg zitten).

Nog eventjes twee weekjes op vakantie en dan Nozy halen. Ik weet even niet waar ik me meer op verheug :icon_shifty:

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes

Monique
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door JLC »

Veel plezier straks met Nosy. Wat fijn dat het asiel met je meedenkt en dat je haar na je vakantie mag ophalen. :smile:
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Jilly »

Ik ben erg benieuwd of Nozy al bij jullie thuis is. En hoe dat is gegaan.
Ik heb zelf zaterdag Funkel uit het asiel gehaald.
Bij thuiskomst zelf uit de reismand laten komen, op z'n bak gezet en daarna een mini beetje voer gegeven.
Daarna lekker met rust gelaten en binnen een uur lag ie languit op onze buik te spinnen.
We hebben hem zaterdag avond een paar uurtjes alleen gelaten (we gingen lekker uit eten) in een beperkte ruimte in huis (was ook op gevoel dat dat wel goed zou zijn).
Toen we thuiskwamen kwam hij ons vriendelijk begroeten, en ging met ons mee naar de rest van het huis. Hij heeft zondag ook een boel tijd gehad zelf alles te verkennen zonder dat wij hem daarin stoorden, en hij is nu helemaal thuis.

Dus alles lekker op eigen houtje laten verkennen en onderzoeken, wat je niet wil gelijk in corrigeren (nee zeggen en ergens anders neerzetten werkte bij ons prima!)
Heel veel succes, and let us know!
Groetjes
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Monique1 »

Hallo allemaal,

We hebben Nosi zonet opgehaald :grin: .

Ze heeft in de auto in haar reismand, de hele tijd zitten te mauwen.

Bij thuiskomst kwam ze gelijk haar reismand uit, en we hebben haar gelijk in de kattenbak gezet.

Aangezien de kattenbak in de muurkast zit, zit Nosy nu dus ook in de muurkast (helemaal achterdoor onder de trap) :???: .

We hebben besloten gewoon met onze bezigheden door te gaan. En dan wel te zien wanneer ze uit de muurkast komt.

Maar ik hou jullie op de hoogte.

Super Jilly, dat het zo snel ging. Ik denkt dat het hier wat langer gaat duren. Maar we geven haar de tijd.

Groetjes
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Leonie89 »

hey wat leuk! wij hebben vandaag ook onze nieuwe kat opgehaald.. ja het kan soms even duren, maar ze komen vanzelf wel tevoorschijn hoor!!
waar staat haar eten?? wel een beetje in de buurt dat ze niet het halve huis door hoeft??
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Monique1 »

Hoi elvedinenleonie,

Wat leuk dat je vandaag ook je nieuwe kat hebt opgehaald. Hoe gaat het bij jullie?

Nosy zit nog steeds in de muurkast :???: . De deur staat wagewijd open. En haar eten en drinken staat nu bij de ingang. Ver hoeft ze dus niet.

Ze reageert wel als je haar roept :-P en ze was haar pootje aan het wassen, maar ze komt niet.

Ik denkt dat we vanavond gewoon naar bed gaan, als ze er nog niet is uitgekomen, en de deur gewoon open laten staan. Ze kan gewoon naar de kattenbak (die staat daar waar ze nu zit) en naar haar eten en drinken. En dan zien we s'morgens wel wat ze heeft gedaan.

Denk je dat dat zo goed gaat?

Het konijn heeft ze nog niet gezien (andersom ook niet), die blijft dus een nachtje in onze hal logeren voor de zekerheid.

Wel spannend allemaal......

Groetjes
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat te doen bij thuiskomst asielpoes?

Bericht door Camoth »

Ow wat leuk Monique! En heel goed: laat haar maar even haar eigen ding doen, komt vanzelf bij je knuffelen, meestal dezelfde avond nog (tenminste, zo ging dat bij mij).

Heel veel plezier!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gesloten