Kattenbak voor buiten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
luca
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2009 00:03

Kattenbak voor buiten

Bericht door luca »

Mijn zoontje wil graag een poes. Ik ben ook dol op katten, maar hoef echt geen kattenbak in mijn open keuken. Eigenlijk is er in huis geen geschikte plek. Dus dacht ik aan buiten, maar er lopen best veel katten rond hier. Dan zou ik dadelijk de bak voor 7 verschillende katten moeten verschonen. Dus ik dacht je hebt kattenlauikjes met sensor dat alleen je eigen kat in en uit kan, dan heb je vast ook zo;n kattenbak. Maar ik kan zo iets niet vinden. Heeft iemand een alternatief of toch ergens zo'n bak gezien?

Groetjes Luca
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Admin »

Beste Luca,

Welkom op het forum (je bent ons 4000ste forumlid :-D)

Ik weet verder niets van je situatie en ik wil je verder niets aanpraten, maar persoonlijk zou ik alleen aan een kat beginnen als jijzelf en de rest van het gezin het ook wil. Alleen een kat nemen omdat je zoontje het leuk lijkt, klinkt niet erg overtuigend. Mede ook omdat je aangeeft dat je er liever niet te veel rommel van hebt in huis.
Straks is je zoontje ouder en gaan zijn interesses uit naar andere dingen. Dan blijf jij met de kat zitten. Een kat kan wel 23 jaar oud worden. Buiten de jaarlijkse kosten moet je dan ook rekening houden met vakanties en andere zaken. En wat als de kat ziek wordt? Kortom, over de verantwoordelijkheid over een kat zou ik niet zomaar in een impuls beslissen.

Misschien kun je eens nagaan of je zoontje en jij misschien beter af zijn met ander huisdier? Zoals ik al zei weet ik niets van je, maar ik wil je hiermee alleen een (mogelijk) verkeerde keuze besparen ;-)

Om op je vraag in te gaan: een buitenbak die bereikbaar is voor andere katten, kan ook gebruikt worden door andere katten. Daarbij komt dat katten die buiten komen, het volgens mij niet doen op de bak, maar gewoon waar ze willen (in je tuin, of in die van de buren).

Van een bak met een sensorluikje heb ik nog niet gehoord. De meeste katten gaan al niet op een dichte bak met een luikje, laat staan met een extra sensor. De meeste katten willen wel op een dichte bak, maar vaak alleen zonder luikje.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Nyncke »

En de eerste periode, als het nog een kitten is, de bak binnen zetten...maar zodra het kleine eraf is kattenluikje in de deur en buiten laten poepen en plassen?
Zonder kattenbak dus.
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Gita »

Luca je schrijft "ik hoef echt geen kattenbak in mijn open keuken".
Waarom eigenlijk niet?

Als je een kattenbak goed schoonhoudt dan ruik je er niks van.Verder zijn kattenbakken in allerlei kleuren en formaten verkrijgbaar, zo aanpasbaar aan je interieur dus.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Camoth »

Mijn kattenbak staat ook in mijn (open) keuken, sterker nog, ik woon in een soort studio waar mijn slaapkamer dus ook in dezelfde ruimte is. Ik schep 2x per dag de bak uit en ruik nooit wat.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Leonie89 »

wij hebben de kattenbak in de badkamer staan.. daar is het verschonen van de bak ook makkelijker..
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Biny »

Wij hebben de kattenbak ook in de open keuken staan, ik schep hem 2x per dag uit en je ruikt niks. Zelfs niet als ik soms 1 keer per dag uit schep. Ligt aan het voer wat je geeft en de soort kattenbakvulling. We hadden een poes op logé hier die kreeg goedkoop voer Kittekat, haar poep stonk een uur in de wind. Echt best goor. Die van ons krijgen Carocat, is nog niet eens het duurste voer maar wel een premium merk. Daar eten ze veel minder van maar de poep ruikt ook niet, is ook niet te zacht. Ik heb als kattenbakvulling Schep en schoon grof van de AH, dat klontert. Dus de plasjes schep je er ook zo uit.
Maar als je geen kattenbak in huis wilt, komt het inderdaad een beetje over alsof je er eigenlijk geen last van wilt hebben. Dan vraag ook ik me af of het niet puur om je zoontje is en of je het eigenlijk zelf wel wilt. Als het puur om je zoontje is lijkt het mij ook niet zo slim. Je zoontje is nog zo jong, die is straks met andere dingen bezig en dan krijgt de kat geen aandacht meer.. Je neemt wel een dier in huis die flink oud kan worden, die aandacht nodig heeft en liefde. En het is niet de bedoeling om de kat dan maar in 't asiel te stoppen omdat je zoontje er niet meer naar kijkt bijv. (dat gebeurt dan vaak, voor de kinderen gekocht, kijken er niet meer naar dan moet 't maar weer weg.. zeg natuurlijk niet dat dat bij jullie ook zal gebeuren maar het zou kunnen) Een jong kind is heel impulsief.. Kan best zijn dat hij er na 2 maand al op uitgekeken is. Dus.. ik zou er nog maar goed over nadenken :smile:
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Nyncke »

Misschien omslachtig maar kun je niet ergens een hokje buiten maken waar je de kattenbak inzet.
Of in de schuur.

Maar persoonlijk zou ik hem gewoon laten wildplassen en poepen.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenbak voor buiten

Bericht door Umimeis »

Je kunt je kat inderdaad naar buiten laten gaan en ze daar laten poepen en plassen, dat doen mijn katten ook.
Overigens heb ik nog steeds wel een kattenbak met grit binnen staan, op de gang.
Ik gebruik gebruik kattengrit met een geurtje (ben de naam even kwijt, maar het is van Gimpet.

Voor de rest sluit ik me aan bij, wat Roland schreef.( ADMIN)
Plaats reactie