# Voors en tegens 2e kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Willie
Kitten

# Voors en tegens 2e kat

Bericht door Willie »

Hallo. Ik zit er sterk aan te denken om een kitten in huis te halen. Ik heb 'm een week of drie geleden gezien en er 'verliefd' op geworden. Ik weet alleen niet of het verstandig is. Mijn kater is 7 jaar oud, heeft altijd met mij alleen gewoond. Hij is het dus niet gewend om aandacht te delen. Hij reageert slecht op katten in de tuin bij mijn ouders (als hij daar logeert) en was 2 jaar geleden woest op het kitten van de buren die per ongeluk op zijn balkon zat. Ik vraag het me af of ik hem er een plezier mee doe, of alleen mezelf. Hij is nu overdag altijd alleen, maar dat lijkt 'm niet echt te deren. Hij is erg communicatief en loopt als een hondje achter me aan. Ik zou graag ervaringen van anderen horen.
dank jullie!
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Voors en tegens 2e kat

Bericht door sandy »

Als hij zo heftig reageert vraag ik me ook af of je hem daar wel zo'n plezier mee doet :???:
Ik heb bijna 14 jaar een kat gehad die altijd alleen was, nouja buiten mn hond maar die is er ook niet altijd geweest en zij heeft hem overleefd.
Zij heeft er in elk geval nooit iets aan gemist, hing heel erg aan mij en was naar mijn gevoel tevreden met haar leventje met mij zonder andere katten.
Als jou gevoel je zegt dat het niet verstandig is omdat niemand jouw kat beter kent al jijzelf, zou ik het niet doen al zijn kittens onweerstaanbaar schattig.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Willie
Kitten

Bericht door Willie »

Het lijkt er inderdaad op dat hij een solitair leventje wel best vindt. Ik vraag me alleen wel eens af of hij contact met andere katten mist. In het pension waar hij logeert als ik op vakantie ga, schijnt hij geen problemen te zoeken met andere katten. Je leest op zich ook dat bij de introductie van een nieuw katje de oude kat meestal eerst fel reageert en dat dat na verloop van tijd vanzelf goed komt. Dan kan ik mij zijn felle reactie voorstellen, als er zomaar uit het niets ineens een kitten op 'zijn' balkon of poes in 'zijn' tuin zit. Dat is dan natuurlijk een indringer in zijn terratorium. Maar goed, waarschijnlijk vindt hij het alleen-zijn toch wel prima (mijn aandacht hoeft ie niet te delen) en zou het nemen van een 2e kat alleen maar egoïstisch van mijn kant zijn. Alleen je hoort zo vaak van cattery's en zo dat ze niet willen dat een kat alleen komt te wonen als de eigenaar overdag van huis is, omdat dat slecht voor de kat zou zijn. Maar denk niet dat dat in alle gevallen opgaat, dus.
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een pension is wat anders als eigen huis en tuin, in een pension heeft een kat geen territorium en dus ook niet de drift om die te verdedigen.
Het is zeker niet altijd slecht om een kat alleen te houden, sommige katten zijn nou eenmaal solitair ingesteld ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Het lastige is dat je pas weet of het wel of niet gaat, zodra de kitten er is...en dan pas na een paar maanden.

Ik persoonlijk zou dan wel een kat van het andere geslacht erbijnemen dat gaat vaak gemakkelijker.
En mijn ervaring is dat 2 kittens gemakkelijker is als 1.
Bij 1 gaat de kitten alle kattekwaad op de volwassen kat uithalen ( foutje van de natuur, kat zwaait met zijn staart als ie pissig is, kitten springt erin )
Met 2 kittens hebben ze elkaar, en zullen wat minder de volwassen kat nodig hebben.
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

Hier is het herkenbaar. Kruimel onze buitenkat van 7 jaar vind de andere katten in huis ook niet leuk en blaast altijd naar ze. Gelukkig blijft het daarbij. Maar omdat ze een echte buitenpoes is en alleen binnenkomt om te eten en in de winter vanwege de kou, hebben we er wel andere katten bij laten komen. Onder deze katten gaat het goed, maar Kruimel accepteert ze niet en verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren. Of je je kat er een plezier mee doet, weet ik niet. Maar zolang deze ook naar buiten an of schuilplekken heeft, om het kitten te ontzien hoeft het geen probleem te zijn. Nadeel is inderdaad dat je pas echt weet hoe hij hierop reageert als het kitten er is. Volg je gevoel, zou ik zeggen!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gesloten