2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door puck0906 »

Hoi Hoi,

Ik heb 1 poes van 11 en 1 kater van 9 en krijg daar volgende week 2 kittens bij. (2 zusjes van 9,5 week) Nou heb ik in huis een kamer waar alles staat wat van de katten is dus kattenbak, krabpalen, mandjes, speelgoed en voer. Ik denk zelf dat ik het voer en de kattenbak van de oudere katten even buiten de kamer zet en de kittens laat wennen aan deze nieuwe kamer door de deur op slot te doen zodat ze even rond kunnen kijken maar twijfel of dit verstandig is. Wat adviseren jullie? Dit doen of bv gewoon de deur open laten zodat de oudere katten de kleintjes zien? Waar ik ook nog aan dacht is een andere kamer tijdelijk voor die kleintjes gebruiken voor het wennen maar dan gaat daarna weer alles naar die andere kamer en dat lijkt me ook niet zo slim. Wie geeft mij raad? Verdere tips om het zo aangenaam mogelijk te maken voor alle 4 zijn welkom. Ik had al de tip gelezen om de kleintjes met een handdoek te aaien waarop de lucht van de oudere zit maar wellicht nog meer tips? Als laatste twijfel ik nog aan de namen. Ik denk aan Coco en Bailey. Iemand gaf al aan Coco en Chanel maar vind chanel niet zo leuk. Andere ideetjes? Dank bij voorbaat voor alle reacties!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door rieneke »

ik hecht groot belang aan een zorgvuldige introductie als het om volwassen katten gaat die met elkaar moeten kennismaken.
bij kittens ben ik daar veel makkelijker in.
onder het roepen van "kijk eens jongens wat we hier nu hebben" zet ik het kitten/de kittens plompverloren in de kamer, en dat gaat eigenlijk altijd prima.
de enige aanpassing die ik doe, is links en rechts wat tijdelijke bakken (teiltjes) neerzetten om ongelukken te voorkomen.

in jouw geval moeten er sowieso bakken bij, 1 bak voor 4 katten is een erg slecht idee.
veel plezier met de kleintjes!
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: 2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door puck0906 »

jeetje dat lijkt me best heftig. Dus niet opsluiten maar gewoon neer zetten en komt wel goed? Ok, dank voor je tip. Mijn 2 oude katten gaan op 1 bak en voor die kleintjes heb ik ook een bak omdat die ook tot nu toe op 1 bak gaan dus er staan 2 bakken.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: 2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door Leonie89 »

nou ja, je moet niet verwachten dat alles gelijk koek en ei is.. er zal wat geblaas en gegrom aan te pas komen, maar na een week of twee (kan ook langer) zou er wat rust in huis moeten zijn.. bij kittens kan dit sneller gaan, maarga er niet van uit dat ze dezelfde avond al gezellig elkaar aan het wassen en knuffelen zijn..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door rieneke »

elvedinenleonie geeft een prima aanvulling, puck0906.
met prima bedoel ik niet dat ze meteen in elkaars pootjes gaan slapen.
er zal zeker wat geblaas en gegrom volgen.
maar vaak wint de nieuwsgierigheid al snel.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: 2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door sandy »

Voor de eerste kennismaking had ik de laatste 2 die er afzonderlijk bijkwamen even in de korf gelaten zodat de oudste 2 konden kijken, dat ging dus inderdaad met veel geblaas en gegrom gepaard.
Daarna heb ik ze los gelaten en laten betijen, alleen snachts en als we werken waren hield ik ze apart tot ik zag dat het goed ging.
Dat was hier na een week al gedaan, maar dat verschilt per kat natuurlijk.
Veel plezier met je kleintjes! :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: 2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door puck0906 »

Ik dacht dat ik ze eerst moest laten wennen aan 1 ruimte en dan steeds verder laten ontdekken maar als ik jullie zo lees kan je ze dus gewoon in een kamer zetten en dan de gang laten gaan met de andere 2 katten. Vind ik best eng maar moet vast goed gaan......
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: 2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door Umimeis »

Tussen Flea en Sam heeft het ook een 2 of 3 weken geduurt voordat ze elkaar accepteerden, hoewel Flea nog steeds wel af en toe begint te grommen en blazen als hij even geen zin heeft om te spelen en dat zal ook wel zo blijven, misschien als Sam gecastreerd is en hierdoor wat rustig dat het nog veranderd.
Maar over het algemeen gaat het heel goed tussen die twee.
Af en toe geven ze elkaar een wasbeurt en stoeien ze met elkaar.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: 2 kittens bij 2 'volwassen' katten plaatsen

Bericht door sandy »

puck0906 schreef:Ik dacht dat ik ze eerst moest laten wennen aan 1 ruimte en dan steeds verder laten ontdekken maar als ik jullie zo lees kan je ze dus gewoon in een kamer zetten en dan de gang laten gaan met de andere 2 katten. Vind ik best eng maar moet vast goed gaan......

Het is hoe dan ook altijd eng/spannend om af te wachten hoe ze op elkaar gaan reageren.
Het lijkt mij gewoon het beste om ze gelijk samen te houden en ze alleen apart te houden als je weg bent of slaapt omdat je dan niet weet wat ze doen.
Buffy heb ik de eerste week in de slaapkamer genomen en die sliep in mn nek, heerlijk vond ik dat :grin:
Jessie was een ander verhaal, zij heeft de eerste week onder de dekenkist geleefd, niet bang voor katten maar wel voor mensen dus die kon ik niet apart nemen.
Maar zij bleef daar dus lag ze veilig voor de anderen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie